Att säga att det rör sig om ett "hojbygge" kanske är att ta i ganska duktigt. Men jag tyckte att det var den mest naturliga forumdelen att placera inlägget.
Jag har kollat runt lite på Megasquirt (megasquirt.se) och blivit väldigt sugen på att peta dit det på den gamla fizzern i utbildningssyfte! Jag går inte i skola eller nåt sånt nu, utan det är bara för att jag vill lära mig. Dels för att det verkar riktigt fränt men även för att jag i framtiden kanske blir sugen på turbo och då är det ju bra att redan ha lite koll på den krångligaste biten. Jag kan egentligen inte så mycket på området men då lär man sig extra mycket också!
Har även lite tankar på att etanolkonverta när man ändå är igång. Och kanske höja kompen för att få ännu lite knuff? Vill dock inte peta runt med ventilerna så mycket egentligen... En sak i taget.
Enligt snubben jag köpte cykeln av ska det sitta trimkammar i den. Har dock inget att jämföra med och min erfarenhet av räserbågar i övrigt är extremt begränsad. Har inte haft nån större möjlighet att provköra den heller, utan det får snällt vänta till isen lagt sig. Då lär det nog bli en del åkande. Om den överlever vintern så är tanken att det ska bli insprutning till sommaren!
Det är då alltså en FZR 400 som har 61 hk original. Tror ni att det är orealistiskt med 80? Jag vet inte riktigt hur mycket mer man kan få ut med insprutning jämfört med förgasare men det bör väl göra några hästkrafter i alla fall.
Det verkar lite luddigt med vilka grejor man ska köpa.. Men utöver själva styrsystemet, där i princip den enda givaren som medföljer är en MAP-sensor som är god för 2,5bar absoluttryck (1,5 bar överladd) om jag fattat rätt, så har jag fattat det som att jag själv måste fixa nån form av insugsrör med gasspjäll, spridare, luftmassmätare och massa jox. Sen behöver man diverse tempgivare, lambdasond med mera. Att detta skulle finnas som ett färdigt kit till min lilla moppe finner jag föga troligt. Även om det fanns skulle det antagligen ligga långt över min tillgängliga budget.
Förhoppningen från min sida är att det inte ska gå loss på så mycket mer än 5000 spänn totalt. Men det återstår väl att se. Gamla bilgrejor kanske funkar?Har ni några förslag? Ska man sikta på att plocka grejor från bilar med ungefär jämförbar effekt?
Ska man bygga en brygga med fyra insugsrör och fyra gaspjäll ungefär som det sitter med förgasarna? Hur tjockt gods behöver det vara? Och hur funkar det med MAP-sensorn - man har ju bara en? Och luftmassmätare - vart gör man av sånt?
Efter att ha kollat den till svenska översatta manualen till Megatune som fanns på forumet där så fattade jag inte riktigt det där med injector staging. Om man har en eller två spridarbanker och om dom ska öppnas samtidigt eller alterneras.. Gäller det om man ska ösa på med turbo och det inte finns spridare som är stora nog eller vad? Är i och för sig ganska mycket som jag inte fattade riktigt men det där funderade jag lite extra kring...
Tankar och idéer - Hit me! Och länka gärna till trådar som jag borde hittat med sökfunktionen. Om jag fått nån ordning på den alltså...
Egentligen kanske det vore bättre att ställa många av frågorna på deras forum men det är så bilinriktat allt så jag tyckte att det borde passa bättre här.
Som ni säkert förstår har jag väldigt mycket läsande framför mig men om ni delar med er av era favoritsajter med bra info, så kan man nog kapa bort ganska mycket tid med letande bland skräpsidor..
Jag har kollat runt lite på Megasquirt (megasquirt.se) och blivit väldigt sugen på att peta dit det på den gamla fizzern i utbildningssyfte! Jag går inte i skola eller nåt sånt nu, utan det är bara för att jag vill lära mig. Dels för att det verkar riktigt fränt men även för att jag i framtiden kanske blir sugen på turbo och då är det ju bra att redan ha lite koll på den krångligaste biten. Jag kan egentligen inte så mycket på området men då lär man sig extra mycket också!
Har även lite tankar på att etanolkonverta när man ändå är igång. Och kanske höja kompen för att få ännu lite knuff? Vill dock inte peta runt med ventilerna så mycket egentligen... En sak i taget.
Enligt snubben jag köpte cykeln av ska det sitta trimkammar i den. Har dock inget att jämföra med och min erfarenhet av räserbågar i övrigt är extremt begränsad. Har inte haft nån större möjlighet att provköra den heller, utan det får snällt vänta till isen lagt sig. Då lär det nog bli en del åkande. Om den överlever vintern så är tanken att det ska bli insprutning till sommaren!
Det är då alltså en FZR 400 som har 61 hk original. Tror ni att det är orealistiskt med 80? Jag vet inte riktigt hur mycket mer man kan få ut med insprutning jämfört med förgasare men det bör väl göra några hästkrafter i alla fall.
Det verkar lite luddigt med vilka grejor man ska köpa.. Men utöver själva styrsystemet, där i princip den enda givaren som medföljer är en MAP-sensor som är god för 2,5bar absoluttryck (1,5 bar överladd) om jag fattat rätt, så har jag fattat det som att jag själv måste fixa nån form av insugsrör med gasspjäll, spridare, luftmassmätare och massa jox. Sen behöver man diverse tempgivare, lambdasond med mera. Att detta skulle finnas som ett färdigt kit till min lilla moppe finner jag föga troligt. Även om det fanns skulle det antagligen ligga långt över min tillgängliga budget.
Förhoppningen från min sida är att det inte ska gå loss på så mycket mer än 5000 spänn totalt. Men det återstår väl att se. Gamla bilgrejor kanske funkar?Har ni några förslag? Ska man sikta på att plocka grejor från bilar med ungefär jämförbar effekt?
Ska man bygga en brygga med fyra insugsrör och fyra gaspjäll ungefär som det sitter med förgasarna? Hur tjockt gods behöver det vara? Och hur funkar det med MAP-sensorn - man har ju bara en? Och luftmassmätare - vart gör man av sånt?
Efter att ha kollat den till svenska översatta manualen till Megatune som fanns på forumet där så fattade jag inte riktigt det där med injector staging. Om man har en eller två spridarbanker och om dom ska öppnas samtidigt eller alterneras.. Gäller det om man ska ösa på med turbo och det inte finns spridare som är stora nog eller vad? Är i och för sig ganska mycket som jag inte fattade riktigt men det där funderade jag lite extra kring...
Tankar och idéer - Hit me! Och länka gärna till trådar som jag borde hittat med sökfunktionen. Om jag fått nån ordning på den alltså...
Egentligen kanske det vore bättre att ställa många av frågorna på deras forum men det är så bilinriktat allt så jag tyckte att det borde passa bättre här.
Som ni säkert förstår har jag väldigt mycket läsande framför mig men om ni delar med er av era favoritsajter med bra info, så kan man nog kapa bort ganska mycket tid med letande bland skräpsidor..