Mekanisk laddtrycksmätare med svart tavla och silver sarg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på att planera för de små saker som är kvar att fixa på kompressor Hondan, där ingår bla y laddtrycksmätare och att snygga till monteringen,.

Nu har jag en glycerinfyld mätare köpt på Esska, tänkte att det är ju fränt med laddtrycksmätaren på insuget och det är fränt men konstaterade ganska fort att det var om möjligt att kunna se laddtrycket utan att släppa blicken från vägen farligt länge. Flyttade mätaren lite provisoriskt till styret där den sitter lite snett då det är en mätare för stående montage vilket passar dåligt vid styret och panelen, en mätare med anslutningen på baksidan skulle funka fint så det är ett alternativ.

Vad som irriterar mig med mätaren är det estetiska att den har vit tavla medan de övrig mätarna är svarta, så är det nån som har tips på nån laddtrycksmätare som har svart tavla och helst silver eller rostfri sarg? Autometer finns ju i olika varoanter men dom har ju ett pris som är lite väl häftigt. Är även inne på nåt mekaniskt just för att hålla det simpelt då det är på en hoj där mätaren kan utsättas för regn och fukt.

Jag misstänker att de billiga mätarna som finns på tex ebay och amazon inte är att lita på och dessutom verkar dom flesta svarta ha rökfärgad lins vilket jag definitivt inte vill ha. Några tips på lämplig mätare?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollat Bilbuttericks ?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Autometer ja, riktigt fina.
Men fjantigt dyra som sagt.

Byt färg på övriga mätare ?

Inte till dig Bosse: Det går inte att använda något annat än glycerinfylld om man ska kunna avläsa något vettigt. Har provat så många varianter. Med undantag av Autometer då. (Vet inte om de är glycerinfyllda)
Biltemas klarar inte svängningarna från vakuum till tryck.

Numera kör jag enbart en glycerinmätare med endast tryck på skalan kopplad till plenum. Minst problem.

Bifogat

• 20231228_143812.jpg
    20231228_143812.jpg
    1.3 MB · Visningar: 4
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är var lite detta jag var ute efter, är ju onödigt att köpa nåt som inte funkar.

Byta mätare känns ju lite så där om dom inte funkar vilket jag misstänkte att dom billiga mätarna gör. I värsta fall får man väl nöja sig med vit tavla för det är ju en racer?

Alternativet är att byta till en likadan glycerinfylld mätare som jag nu har men med anslutningen bak. Har en sån mätare i garaget men den mäter bara tryck, den mätare jag har på hojen nu mäter -1 till 1,5 bar.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Numera kör jag enbart en glycerinmätare med endast tryck på skalan kopplad till plenum. Minst problem.

En fundering om detta är det dåligt att ha vakuum på en mätare som bara visar tryck för vakuumet lär väl ligga och suga nålen mot stoppet men det kanske inte gör nåt om vi tänker en vanlig glycerinfyld nanometer typ denna https://www.esska.se/shop/Glycerinm...-6-ChNi--mwXglycr0000-11180?hlid=MW1663GLYCR1

Tror att det är en sån jag har liggandes eller så går den till 2.5 bar. Hade dock tänkt mig den som bränsletrycksmätare till turbo Hondan som kommer att få en Koso RX2N med vit tavla som instrumentering så jag behöver hur som helst också en laddtrycksmätare till detta bygge.

Mätaren jag använder nu på kompressor hojen är denna stående modell https://www.esska.se/shop/Glycerinm...nedtill--msXglycr0000-3860?hlid=MS-11563GLYC1 men modellen ovan skulle gå att montera mycket snyggare även om den dp är vit om det nu inte finns nån mätare som är svart som funkar till vettiga pengar.

Verkar finnas glycerinnfylla oljetrycksmätare till H-D men dom verkar inte så billiga och blir nog hyfsat dyra innan man har dom hemma från USA.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Problemet med luftfyllda mätare är två
1) De är känsliga för snabba tryckändringar
2) De kan vara känsliga för vibrationer där de är monterade, tex på en hoj.

Vad det gäller 1)
går det att "dämpa bort" snabba tryckändringar genom "strypning" mellan tryckkällan och tryckmätaren. Jag löste det på en kylmaskin genom att ersätta tätningsringen av koppar mellan två delar av ledningen mellan tryckkällan och tryckmätaren med en kopparbricka där jag gjort ett litet hål i genom att försiktigt knacka en synål med hammare genom brickan till jag kunde se ljus från en lampa genom brickan, dvs litet hål med Di i området 0,1 till 0,01 mm.
Har man en plastslang mellan insuget och tryckmätaren kanske fylla slangen med hagel som är lite mindre än Di på slangen. Det blir en rad av strypningar, en för varje hagel.
Eller genom att fylla ut hålet i slangen med något annat som minskar de inre fria ytan, stryper.
En annan metod är att ersätta en bit av plastslangen med en isolerad elkabel av typen mångledare.
Mellan alla koppartrådarna är det luft, dvs "fritt fram som en slang med strypning" .
Mellanrummet mellan mångledarna är orsak till att många temperaturgivare för låga temperaturer av NTC-typ efter en tid visar för hög temperatur för det har vandrat in fukt genom mellanrummen mellan koppartrådarna i anslutningkablarna fram till NTC-givaren.

Vad det gäller 2) ja här är glyceringfyllning nog bästa(?) lösningen.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja, jag trodde man kunde få ordning på diverse mätare (icke vätskefyllda) men det blev fladder och vibrationsproblem ändå. Hade restriktorer hit och dit.

Jag körde med en mätare med vakuumskala kopplad till plenum (inget vakuum i plenum, nämder detta bara så att alla hänger med) innan jag skaffade den jag har nu. Men man måste se till att pluggen i toppen har avluftning annars nollställs den inte och visar fel när värmen från motorn kommer.

Den första jag hade, hade inget avluftningshål i gummipluggen så....

Så det går bra att köra med sån mätare även om du inte har något vakuum.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag missförstod.

Nej, jag frågade tidigare en tillverkare gällande detta och fick avrådan om att utsätta icke vakuummätare för vakuum

Inte just Esska men de fungerar likadant världen över.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Jag har ju ganska bra med vakuum på tomgång och låg varv på Hondan till jag får ladd med kompressorn. Kör ju med sugkompressor så vet inte om det kan bidra till mer svängning mellan vakuum och tryck.

Som det verkar utifrån denna diskussion så blir det nog likadan mätare som jag har men med anslutningen på baksidan och även en sån till laddtrycket på turbo Hondan.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Vidare funderingar så lär man väl få vakuum i insuget och plenum även på turbobygget med tryckande turbo detta innan turbon börjar trycka på igenom förgasare eller spjällhus?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vidare funderingar så lär man väl få vakuum i insuget och plenum även på turbobygget med tryckande turbo detta innan turbon börjar trycka på igenom förgasare eller spjällhus?
Visst är det så - vill minnas att Yamaha XJ650 Turbo hade någon form av ventiler (typ: reed) mellan turbo o förgasare - vid pådrag behövde motorn inte suga genom turbon och när den började ladda stängdes ventilerna

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Visst är det så - vill minnas att Yamaha XJ650 Turbo hade någon form av ventiler (typ: reed) mellan turbo o förgasare - vid pådrag behövde motorn inte suga genom turbon och när den började ladda stängdes ventilerna

Var kanske lite ludfig i mina funderingar frågan är väl svarare hur mycket vakuum man kan tänkas få, men -1 bar lär väl räcka till på mätaren.

Ski Doo har nåt liknande med en ventil på Etek 850 turbon som släpper förbi turbon innan den kommit upp i ladd, vill minnas att Boost 3 hade testat vakumklocka till avloppet som var bra men inte höll och sen reedkorg från tvåtaktare till att göra en "turbo bypass" in i plenumet. Ska kolla om jag hittar nåt om XJ650 turbon hur det var gjort på den.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nu blev det väl lite OT, men blev nyfiken på ventilen till XJ650 och hittade den https://www.ebay.com/itm/382298941067

Har haft lite funderingar på nåt liknande till mitt bygge men tänkte att nåt sånt kanske fåt bli i "steg två" efter åt man sett att man får ut ladd och effekt från motorn. På denna ventil finns också en "intake thermostat" vad tusan gör den? Öppnar den och släpper turbotrycket vid för hög värme i plenumet eller vad tusan gör den?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nu blev det väl lite OT, men blev nyfiken på ventilen till XJ650 och hittade den https://www.ebay.com/itm/382298941067

Har haft lite funderingar på nåt liknande till mitt bygge men tänkte att nåt sånt kanske fåt bli i "steg två" efter åt man sett att man får ut ladd och effekt från motorn. På denna ventil finns också en "intake thermostat" vad tusan gör den? Öppnar den och släpper turbotrycket vid för hög värme i plenumet eller vad tusan gör den?
Skulle tro att det är ett missförstånd - på bilden jag bifogade ovan finns en övertrycksventil ihop med reed-ventilen

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Skulle tro att det är ett missförstånd - på bilden jag bifogade ovan finns en övertrycksventil ihop med reed-ventilen

Ja det verkar väl mer logiskt, är väl denna som ska göra att turbon behåller varvet och inte bromsas vid avslag då trottlar eller spjäll stängs, detta är väl dumpventilen?

Blev lite intresserad av denna enhet vore ju smidigt att montera en sån i plenumet, övertrycksventilen borde väl gå att justeras ör laddtrycket med att byta fjädern.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Större vakuum än -1 bar existerar inte. Det är därför absolut tryck börjar på 0 bar därifrån.
Atmosfärstrycket, är alltså 1 bar i absolut tryck.

Ja, du kommer ha lite mer undertryck med turbo än med kompressor före turbon fått upp farten.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Större vakuum än -1 bar existerar inte. Det är därför absolut tryck börjar på 0 bar därifrån.
Atmosfärstrycket, är alltså 1 bar i absolut tryck.

Ja, du kommer ha lite mer undertryck med turbo än med kompressor före turbon fått upp farten.

Fan vad dum jag inser att jag är när det säger detta.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Fan vad dum jag inser att jag är när det säger detta.
Så har man en manometer som inte går ner till vakuum (-1 bar) så bör den skyddas mot undertryck med en strypning mellan trycket och tryckmätaren
och en backventil på ett avstick mellan strypningen och tryckmätaren så går trycket under 0 bar så öppnar backventiken på avsticket och släpper in luft så trycket vid tryckmätaren inte går under 0 bar mer än obetydligt.
Men enklast tex -1 till 3 bar glycerinfylld.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...