Mekartabbar top 5

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vi byggde en mopperäcer för bankörning, tanken blästades och fylldes med sand, vi sköljde noga ur all sand trodde vi, dock blev det några korn kvar, ivriga att testa raketen så trodde vi att bensinkransfitret skulle ta resten, vråltrimmad 70cc låter rätt kul när den får blästersand i vevhuset, dessutom höll polaren på att träffa en lyktstolpe när motorn skar i 70 blås.

För att få mera ride high så flyttade vi stötdämparfästena framåt, resultatet blev att moppen knappt gick att köra pga gaffelvinkeln.

Med nyrenoverad motor så körde vi till banan för att tävla, moppen höll 1/2 varv innan cylindern skar mitt i en kurva, highsider rätt upp i luften och jag slog mig rätt ordentligt.

In i depån och i med ny kolv och cylinder, sen gick den ända tills packboxarna gav upp i framgaffeln och gaffelolja dränkte bromsskivan, vår pilot höll stumt på rakan och märkte för sent att bromsen inte tog, full fart in i armcoräcket och en volt över in i depån.

Jag rullade ut liket på banan och vi fortsatte loppet utan frambroms, efter ett tag sprack även avgasröret men vi tog oss i mål.

Nu står vraket i garaget med ett kapell över.

/Aldrig mera mopperejsing.
 

Dr.Bike

Guest
Ok...dax! :hihi

Det var en gång...när jag skulle hjälpa en dam i nöd...

Tja, alltså en vän-dam inget annat! Hon hade en bil som väl kan sägas var rätt bedagad. Alltså i behov av någons vård...min skulle det visa sig.

Ja, jag gick över den systematiskt, och checkade av det mesta. Ställde ett och annat kontrollskott, och det visade sig att det mesta skulle göras.

Bl.a skulle kamremmen bytas.

alltnog, jag satte fart och delar, skruvar och muttrar tornade upp sig.
Allt gick fint!

Nya remmen kom på plats, och det provtartades.

Perfa!!
Nu gick verkligen motorn som en klocka igen!

Alles frid och fröjd.

Jag monterade tillbaka alla delar, skruvar och muttrar. Det gick nästan lite väl bra tyckte jag. (Hm!)
Så hon for iväg, och jag pustade ut. Men 5 min senare ringde mobilen! En uppbragt kvinnoröst: "du måste omedelbart komma! Något verkar fel!" Så jag for till henne där hon stod, och när jag lyssnade på motorn så knackade den mycket värre än en diesel! Men bara på EN cylinder. Arma öde! Vad hade hänt?

Jo! När jag monterade isär luftrenarburken och skulle ta bort skruv, bricka och lite annat så H Ö R D E jag något ramla.
Oklart vad.
Och som jag letade! Överallt! Men när jag tillslut inte hittade den (som jag då kategoriserade den som, obetydliga grejen) så struntade jag i det. Jag avfärdade det hela med: "Jaja, OM den nu trillade nånstans, så la den sig väl på någon ofarlig plats på baksidan av motorn eller i nån oåtkomlig ficka... (Det var i detta skedet Murphy gjorde entre´)

Det som hade hänt var att en M6-bricka hade trillat ned i insuget, sugits in i tvåans cylinder och där hade det hänt grejer...
Mer om det senare.

Nu H A D E jag ju även gått igenom detta scenario i mitt huvud. D.v.s ATT något hade trillat ned där.
Och som nummer ett hade jag då tänkt att det behöver ju inte betyda att föremålet når fram, för rakt under förgasaren satt en taggig förvärmningshistoria där brickan "borde" ha fastnat. Om inte emellan piggarna, så i alla fall som när man kastar ringar runt en pinne...

Optimist som jag är så tänkte jag som nummer två att: "om det då är tillräckligt litet för att komma IN i cylindern, så kan det ju då oxå (efter att ha skramlat runt lite) oxå blåsas UT i avgasröret.
I teorin allt gott.

I PRAKTIKEN emellertid, så ställde sig brickdj... på HÖGKANT (vad är oddset för det?) preciiiis då kompressionen inleddes, vilket medförde att den stämplades in i toppen (fortfarande på högkant).
där satt den nu, och stack ut. Varje gång kolven gick upp slog den i. Pang pang pang...

Givetvis hade jag lösningen för detta oxå!
Det var ju "bara" att varva till, så den släppte, och SEN blåste ut med avgaserna? Eller hur?
Detta gick ju då inte, som den smarte redan räknat ut.
Okejdå tänkte jag: "om man varvar ordentligt! Så att kolvarna vänder något högre upp p.g.a sträckningar och lagerglapp osv...då kanske!
Det bör ju om inte annat knacka in brickan ÄNNU djupare, så att motorn iaf blir tyst under normalkörning?!
Enkelt! Eller hur?
Det gick naturligtvis inte det heller, MEN hör upp gott folk: Motorn blev NÄSTAN tyst!
Men självfallet inte heeeeelt.

Mina ideer för att slippa riva var nu uttömda.
Så det återstod bara att riva toppen. Det var ju dessutom enklare sagt än gjort, 15 mil hemifrån utan min egen verkstad.

NÄR väl toppen lättades på så räckte det att peta till brickan, så släppte den!
Åååå, varför kunde den inte ha gjort det tidigare? (Murphy?)

Smackade ihop motorn, och sen dess har den gått som en klocka!!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
GSXR1100R skrev:
Vi byggde en mopperäcer för bankörning, tanken blästades och fylldes med sand, vi sköljde noga ur all sand trodde vi, dock blev det några korn kvar, ivriga att testa raketen så trodde vi att bensinkransfitret skulle ta resten, vråltrimmad 70cc låter rätt kul när den får blästersand i vevhuset, dessutom höll polaren på att träffa en lyktstolpe när motorn skar i 70 blås.

Ligger inte den filmsnutten någonstans på KetogaN.com...!?
 

Ironhead

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Wasa Finland
Hoj
HD reijsär
hmmm...var för några år sen och tävlade med kompisens sttg harley.startade gjorde en lyckad burnis och skulle stega,då stannade skiten!va faan!?!hektiska rop åt min kompis med startkärran,startade,gick igång en halv sekund,stannade igen!puttade tillbaks till depån och funderade va som e fel.checkade soppakranen...off.......snopet..:rodnar
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Dr.Bike skrev:
He he he...
polarn hade meckat V8 topp och missat att få fast ett knaster till en ventil.
Drog i gång spisen gang-ga-dang-ding-dong-da-ding lät det när ventilen (som satt lös) möte sin vän kolven på väg upp när den gled i ventilstyrningen.
Hmm tänkte polare och stängde av... för att...testa igen... nu gick inte motorn runt längre...? För när han stängde av den trillade den ur styrningen och när han skulle starta igen så sabbade den kolven och toppen...
DOH!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
oscar skrev:
Ligger inte den filmsnutten någonstans på KetogaN.com...!?

Hittade den! :D

KetogaN.com -> videos -> A little bit of everything -> scrolle sen ner till denna filmen...
 

Bifogat

  • 2003-03-31_Gahhh.jpg
    2003-03-31_Gahhh.jpg
    13.8 KB · Visningar: 1,703

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Kanske ingen riktig tabbe sådär men iaf.

En solig juni dag 2003 kommer jag körandes med min(numera såld)Senda-01 uppför en ganska så brant backe, varvar på relativt mycket på treans växel när det helt plötsligt uppkommer ett HÖGT tickande/klonkande metalliskt ljud från motorn. Rädd som aldrig förut stannade jag och pustade ut lite. Ringde farsan och så fick han komma och höra på ljudet.

Allting gick bra, fungerade utmärkt. Men ljudet fanns där och vi fattade ju förstås ingenting! :3freak Först trodde vi att det var kolvbultslagret, så det blev en strippning av hojen och cyllen, böt lagret och satte tillbaka.

Ljudet fortfarande kvar :huvet :va

Helvete vad sur man man blev! ... tröttsamt också att veta att man är tvungen att ta isär allt igen, fast änne mer, då vi nu trodde att detvar ramlagrena. Så mer tid till att ta isär allt. Nu hade det tagit ungefär två veckor för allt meck och väntan på delarna. TRÖTTSAMT!
Också på med nya ramlager. Vad tror ni nu då?

Ljudet är såklart fortfarande kvar!! :huvet

Innan så sade man "nu kan det ju inte vara nåt annat!". Men såklart va det ju nåt annat eftersom det fortfarande lät! ... Nu fanns det bara en sak till att testa, att byta vevstakslager, men eftersom det inte skulle löna sig att köpa tjänsten att klyva vevpartit och allt annat jobb så köpte vi ett nytt vevparti. :4skrika Ytterligare en vecka att vänta på det. SEdan så omnterades partiet och vi var på väg att starta motorn helt säkra på att ljudet skulle vara borta.

Men ljudet är såklart kvar!!! :huvet :va

Nu var ju allt hopp ute, och man ville nästan skrota hela skiten! Men men, efer lite peppning av farsan så skulle jag titta på en axel vid vattenpumpen.
Då såg jag att två två stycken av kuggarna på drevet innenför kopplingskorgen glänste lite jämnfört med de andra. Till minstora förvåning kom det ett litet klnokade ljud varje gång dem kuggarna gick mot vevpartidrevets kuggar.

JAG HAR HITTAT FELET :banana

Men vi fick ju vänta två veckor på en ny kopplingskorg såklart :4skrika
Och efter bytet så lät den aldrig mer! :banana

Det som var konstigt med det hela var att ljudet fanns där hela tiden oavsett vilken växel man hade i, även om man frikopplade med mera.

Det som hade hänt var att en kick fjädern som sitter i samma kåpa hade kommit i kläm med det drevet av ngn anledning lossnat från kick fjärdern, och gåtten varv i kopplingskorgsdrevet.

När vi hörde med EåD MC i solna så var vi en av två som hade blivit "drabbade"!

// Tvålen
 

Jimmy

Guest
1. En kollega till mig lämnade in sin nyinköpta supermotard pga startsvårigheter. Den gick bara igång med myyycket startgas och dog rätt snabbt. ½ dag senare ringer verkstan och meddelar att cykeln är klar för att hämtas. Skillnaden är att numer finns det bensin i tanken... :tummenupp

2 Som nybliven B-kk innehavare för ett bra tag sedan fick jag för mig att byta olja (att filter bör bytas visste jag inte) på pappas bil som tack för att jag fått övningsköra den. Sagt och gjort, ett bra jobb blev det, tyckte jag. Jag hade lyckats tömma den på växellådsolja och toppfyllt med ny motorolja. Blev en rätt dyr historia som ny efter 12 år är glömd. :rodnar
 

sundaman

Ny medlem
Gick med
19 May 2005
Ort
Sörmland
Hoj
zx9r
:hihi Hahaha!! Jag skrattade så att tårarna rann!!! Hur fan kan man bara???
capri skrev:
En jag känner som inte är någon supermeck direkt,skulle montera motorvärmare på bilen men borrade hålet som ska vara i frostpluggen på fel ställe....nämligen i motorblocket bredvid pluggen :skrämd
Kommentaren: man måste ju komma åt på insidan för att putta ur pluggen :D
 

pang

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Moto Guzzi
Blev arg och kastade en stor skruvmejsel i garagegolvet trodde jag, den satt som en smeck i motorhuven på min bil. Jag har lärt jag mig att gå ut ur garaget när något går på tok.

/pang
 

ThomasN

Guest
Jag har ju naturligtvis aldrig gjort någon miss men en kompis har gjort följande:

- Spräckt oljetråget då denne drog bulten åt fel håll när den skulle av.
- Tömt ut kylarvattnet istället för oljan, tog fel bult.
- Hällt glykol i behållaren för bromsvätska på frambromsen då det stod 2 st nästan likadana flaskor öppnade bredvid varandra.

:huvet
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Dr.Bike skrev:
Ok...dax! :hihi

Det var en gång...när jag skulle hjälpa en dam i nöd...

Tja, alltså en vän-dam inget annat! Hon hade en bil som väl kan sägas var rätt bedagad. Alltså i behov av någons vård...min skulle det visa sig.

Ja, jag gick över den systematiskt, och checkade av det mesta. Ställde ett och annat kontrollskott, och det visade sig att det mesta skulle göras.

Bl.a skulle kamremmen bytas.

alltnog, jag satte fart och delar, skruvar och muttrar tornade upp sig.
Allt gick fint!

Nya remmen kom på plats, och det provtartades.

Perfa!!
Nu gick verkligen motorn som en klocka igen!

Alles frid och fröjd.

Jag monterade tillbaka alla delar, skruvar och muttrar. Det gick nästan lite väl bra tyckte jag. (Hm!)
Så hon for iväg, och jag pustade ut. Men 5 min senare ringde mobilen! En uppbragt kvinnoröst: "du måste omedelbart komma! Något verkar fel!" Så jag for till henne där hon stod, och när jag lyssnade på motorn så knackade den mycket värre än en diesel! Men bara på EN cylinder. Arma öde! Vad hade hänt?

Jo! När jag monterade isär luftrenarburken och skulle ta bort skruv, bricka och lite annat så H Ö R D E jag något ramla.
Oklart vad.
Och som jag letade! Överallt! Men när jag tillslut inte hittade den (som jag då kategoriserade den som, obetydliga grejen) så struntade jag i det. Jag avfärdade det hela med: "Jaja, OM den nu trillade nånstans, så la den sig väl på någon ofarlig plats på baksidan av motorn eller i nån oåtkomlig ficka... (Det var i detta skedet Murphy gjorde entre´)

Det som hade hänt var att en M6-bricka hade trillat ned i insuget, sugits in i tvåans cylinder och där hade det hänt grejer...
Mer om det senare.

Nu H A D E jag ju även gått igenom detta scenario i mitt huvud. D.v.s ATT något hade trillat ned där.
Och som nummer ett hade jag då tänkt att det behöver ju inte betyda att föremålet når fram, för rakt under förgasaren satt en taggig förvärmningshistoria där brickan "borde" ha fastnat. Om inte emellan piggarna, så i alla fall som när man kastar ringar runt en pinne...

Optimist som jag är så tänkte jag som nummer två att: "om det då är tillräckligt litet för att komma IN i cylindern, så kan det ju då oxå (efter att ha skramlat runt lite) oxå blåsas UT i avgasröret.
I teorin allt gott.

I PRAKTIKEN emellertid, så ställde sig brickdj... på HÖGKANT (vad är oddset för det?) preciiiis då kompressionen inleddes, vilket medförde att den stämplades in i toppen (fortfarande på högkant).
där satt den nu, och stack ut. Varje gång kolven gick upp slog den i. Pang pang pang...

Givetvis hade jag lösningen för detta oxå!
Det var ju "bara" att varva till, så den släppte, och SEN blåste ut med avgaserna? Eller hur?
Detta gick ju då inte, som den smarte redan räknat ut.
Okejdå tänkte jag: "om man varvar ordentligt! Så att kolvarna vänder något högre upp p.g.a sträckningar och lagerglapp osv...då kanske!
Det bör ju om inte annat knacka in brickan ÄNNU djupare, så att motorn iaf blir tyst under normalkörning?!
Enkelt! Eller hur?
Det gick naturligtvis inte det heller, MEN hör upp gott folk: Motorn blev NÄSTAN tyst!
Men självfallet inte heeeeelt.

Mina ideer för att slippa riva var nu uttömda.
Så det återstod bara att riva toppen. Det var ju dessutom enklare sagt än gjort, 15 mil hemifrån utan min egen verkstad.

NÄR väl toppen lättades på så räckte det att peta till brickan, så släppte den!
Åååå, varför kunde den inte ha gjort det tidigare? (Murphy?)

Smackade ihop motorn, och sen dess har den gått som en klocka!!


När jag skruvar med lite mer komplicerade saker brukar jag aldrig dricka mer än åtta starköl, det är en regel du oxå borde tänka på att följa.
 

Solid snake

Guest
Nyss lyckats med att tappa ner en insexnyckel och en skruv i tanken. :huvet :4skrika

Edit: nu är det ur tanken. :banana

Memo to self: mecka inte med tanklocket öppet.
 
Last edited:

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Blade 929:a
miss....

Luftade bromsarna på en personbil i verkstan.....fått upp skiten på lyften å fått fram en gammal colaflaska å en slang! Börjar å lufta å allt går problemfritt tills ja kommer till andra sidan, får på nåt sätt hjärnsläpp å tar fel på flaskan jag hade till den gamla bromsoljan å min flaska med cola som stod kvar på andra sidan, så nu vet jag hur bromsolja smakar! :3freak

har även lyckats att tappa en skruv ner i kamtransmissionen på en BMW 325 lyckades dock få upp den med en teleskop-magnet (som tur va)!

Tvättade en grus-trailer under under baljan (hade tippat upp högt...) å hoppar sen in å trycker på tipp ner, slänger i en växel å ska dundra ut...kabeln till ventilpaketet hade åkt ur, small rätt gött i hela hallen när flaket dunkade i takstolen.... :hihi
 
Last edited:

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
det var en stressig dag på jobbet och jag höll på att serva en nästan ny bil (tror det var 250-milaservicen) något kom emellan och på något sätt så fyllde jag dubbla mängden motorolja (lite lättare hänt när oljan kommer via slangar i taket).

efter någon dag kom bilen tillbaka med knäckta stakar och sprucket motorblock.
 

Hultman

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Rio de Vallagra
Hoj
R1 -03
Stod en väldigt sen kväll o mecka ihop race bilen.

Nytt tråg med hembyggda skvalp plåtar. Tråg, grenrör, kylare, olja, vatten, varmköra. Tog en stund men kände mig mycket nöjd när allt var ihop.

Oj här ligger visst oljestickan... I med den då! men icke!!! :kocko
Där var visst en skvalp plåt som tog imot. Ett par mindre bra ideer han tänkas innan de landade.

Dubbel meck e ingen hitt särskilt när de inte går att skylla ifrån sig.
 

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Lycksele
Hoj
Aprilia Falco
Zephro skrev:
har även lyckats att tappa en skruv ner i kamtransmissionen på en BMW 325 lyckades dock få upp den med en teleskop-magnet (som tur va)!

Har gjort exakt samma sak på exakt samma bil.
:fatta!
Skruven fick jag också upp efter många svordomar, men i nästa moment lyckades jag he kammremmen fel och det blev ett jäkla slammer vid provstarten :huvet
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Zephro skrev:
Luftade bromsarna på en personbil i verkstan.....fått upp skiten på lyften å fått fram en gammal colaflaska å en slang! Börjar å lufta å allt går problemfritt tills ja kommer till andra sidan, får på nåt sätt hjärnsläpp å tar fel på flaskan jag hade till den gamla bromsoljan å min flaska med cola som stod kvar på andra sidan, så nu vet jag hur bromsolja smakar! :3freak

har även lyckats att tappa en skruv ner i kamtransmissionen på en BMW 325 lyckades dock få upp den med en teleskop-magnet (som tur va)!

Tvättade en grus-trailer under under baljan (hade tippat upp högt...) å hoppar sen in å trycker på tipp ner, slänger i en växel å ska dundra ut...kabeln till ventilpaketet hade åkt ur, small rätt gött i hela hallen när flaket dunkade i takstolen.... :hihi
Det där med att köra in i taket med lastbil har en på mitt jobb lyckats med.
Det var en krokbil och han skulle ut.
Hmm. det tog stopp, bästa jag tar lite fart så jag kommer ut, eller inte.
Han fick sitta verkstadsvakt hela natten.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Meckartabbe kan man inte säga att detta var...
Sommarjobbade på ett ställe(sommarjobbat där många gånger innan)

Och när man flyttar pallar så tar man palllyftaren som är ca 2 meter hög... den kan man köra igenom alla "öppningar med" denna dagen va inte annorlunda..

Hade kollat på en mekaniker eller va de heter som va där o satte upp ventilation såna där stora rör (metall)

back to work... tar lyftaren och lyfter en pall kör upp den på sin plats i hyllan.. backar.. ska hämta nästa... PANG (körde väldigt lungt)
Oj jävlar jag körde över något... backar nä inget där (mer än en skarv i marken ) tar lite sats.. eftersom de va slutet av dagen så började batterierna sega..
O ger gärnet.....
Hela lyftaren lyfte från marken några cm... ventilationen ... den funkar men den är lite sne... :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top