Mekartabbar top 5

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Mille RSV R -00
Köpte en cross för några år sedan. En Suzuki 460 cc om jag inte minns fel. Årsmodell gammal. Köpte den halvt om halvt nedplockad och skulle renovera upp den. Lyfter ur motorn och byter lager, rengör osv. Lyckas leta reda på en ny kolv och honar cyllen. Lägger ner många timmar på att få motorn funktionsduglig. (Hade stått utomhus utan cylinder ett tag).

Sätter ihop aset och försöker kika igång. Inte ett skit händer. Mängder med startgas och tändstift avverkas. Har en jättefin, blå gnista.
Drar skiten efter en bil men inte en enda tendens till att tända uppkommer.

Efter nån tusenlapp i renoveringskostnader, en massa blod, svett och tårar säljer jag den till en bekant. Med förlust givetvis. Sur och bitter är jag.

Det dröjer 2 dagar så kommer min polare förbi och berättar att crossen startade på andra kicken. Det enda de gjorde var att vända tändplattan ett halvt varv!!! :mad:
Det var så man kunde börja gråta.

Misstaget att kolla i vilket läge den tänder gör jag inte om. :kocko
/Olle
 

Dr.Bike

Guest
Ha ha!!! Vilka stories!
(Här skulle man ju lätt kunna hänga ut sig... för tabbar har det varit, men EN är värre än de andra...)
:rofl
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Fick höra igår att en polare tankat sin hyfsat nya Traja med diesel.
Inte snackat med honom än om hur hojen gick med den soppan, men han lär ju få en och annan gliring under resten av sommaren.
Det blir till att spela Kenneth & The Knutters "Diesel Doris" för honom på nästa klubbfest.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Dr.Bike skrev:
Ha ha!!! Vilka stories!
(Här skulle man ju lätt kunna hänga ut sig... för tabbar har det varit, men EN är värre än de andra...)
:rofl

Hörru Doktorn, nu får du ju berätta när du skriver så där!

Läste du den om killen som tippade ner Kawan i smörjgropen och blev rätt så lång i synen? :D
 

wiper6

Din dröm är min vardag
Gick med
13 Sep 2004
Ort
JKPG
Hoj
RGV 250 & 2 Gula minis
Pinsamt värre ....
Hade en GSXR-750 i början av 93. Var och gasade på Anderstorp och det gick som bara den. Plötsligt började den låta helt rassligt och jag dök in i depån. Hjälp av alla "fantom mekaniker" som lyssnade och kom fram till att något lager i motorn rasat..puh in med hojen i hangaren och så blev det åka med polarn hem. Hämta hojen med släp nästa dag. Kolla vad det kostar att lämna in hojen puh ringa farfar låna pengar. Lämnar in hojen och killen kör ett varv på parkeringen. Kommer tillbaka och säger det är bara att dra åt kröken så är det nog klart....

Jag har aldrig skämts så mycket :kocko .... Jaja vad gör det idag...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Polare gick och köpte en sportbåt

Ett jävla klipp satt han å sa 9000 kr å då fick jag med en 40hk motor ... det borde jag ju kunna tjäna pengar på som fan... titta den är ju lik din å du fick ju 40000 kr för den :yoparty

Gick en vecka och han ringde aa nu har jag bestämmt mig jag ska ta vintern åt att lackera å renovera i almänhet ... någon dag senare ringer aa jag köpte en ny motor i dag och tank å allt 18000kr + tank .... gick någon dag han ringer igen du båten har sjunkit med nya motorn och allt :(

-jag
--han

-jaså det var ju inte bra
-- hur ska jag göra för att starta den då?
- bla bla jag berättade om att töma förgasarna cyl m.m. [dom hade ju lyckats få uåå den till ytan nu på något sätt]

någon dag senare

-- du nu är jag trött på den här skiten nu säljer jag den, den staratar inte!
-men det är väll dummt få motorn att funka först
--nej nu säljer jag den

några dagar senare

-- aha nu har jag sålt den
- va fick du då?
-- 5000kr
-de va ju lite de du
--jag ska aldrig ha båt mer
-varför då?
-- ska alltid ha sån jävla otur med båtar
-aha vadå då?
- hörde du inte den förra brann ju upp

sån jävla otur killen har :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Ok Lurch!
Jag dyker ut i det blå! :hihi

Detta är en historia som väl var rätt enkel...till en början... iaf, men fick oanade konsekvenser. Samt att jag verkligen FÖRSÖKTE lösa det kreativt!
Ok. Nogsnackat:

Ok...dax!

Det var en gång...när jag skulle hjälpa en dam i nöd...

Tja, alltså en vän-dam inget annat! Hon hade en bil som väl kan sägas var rätt bedagad. Alltså i behov av någons vård...

Min skulle det visa sig.

Ja, jag gick över den systematiskt, och checkade av det mesta. Ställde ett och annat kontrollskott, och det visade sig att det mesta var tvunget att göras.

Bl.a skulle kamremmen bytas.

Alltnog, jag satte fart och delar, skruvar och muttrar tornade upp sig.
Allt gick fint! :tummenupp

Nya remmen kom på plats, och det provtartades.

Perfa!!
Nu gick verkligen motorn som en klocka igen!

Alles frid och fröjd.

Jag monterade tillbaka alla delar, skruvar och muttrar. Det gick nästan lite väl bra tyckte jag. (Hm!)
Så hon for iväg, och jag pustade ut. Men 5 min senare ringde mobilen!
En uppbragt kvinnoröst: "du måste omedelbart komma! Något verkar fel!"
Så jag for till henne där hon stod, och när jag lyssnade på motorn så knackade den mycket värre än en diesel! Men bara på EN cylinder. Arma öde! Vad hade hänt?

Jo! När jag monterade isär luftrenarburken och skulle ta bort skruv, bricka och lite annat så H Ö R D E jag något ramla.
Oklart vad.
Och som jag letade! Överallt! Men när jag tillslut inte hittade den (som jag då kategoriserade den som, "obetydliga grejen") så struntade jag i det.
Jag avfärdade det hela med: "Jaja, OM den nu trillade nånstans, så la den sig väl på någon ofarlig plats på baksidan av motorn eller i nån oåtkomlig ficka... (Det var i detta skedet Murphy gjorde entre´)

Det som hade hänt var att en M6-bricka hade trillat ned i insuget, sugits in i tvåans cylinder och där hade det hänt grejer...
Mer om det senare.

Nu H A D E jag ju även gått igenom detta scenario i mitt huvud. D.v.s ATT något hade trillat ned där.
Och som nummer ett hade jag då tänkt att det behöver ju inte betyda att föremålet når fram, för rakt under förgasaren satt en taggig förvärmningshistoria där brickan "borde" ha fastnat. Om inte emellan piggarna, så i alla fall som när man kastar ringar runt en pinne...

Optimist som jag är så tänkte jag som nummer två att: "om det då är tillräckligt litet för att komma IN i cylindern, så kan det ju då oxå (efter att ha skramlat runt lite) oxå blåsas UT i avgasröret.
I teorin allt gott.

I PRAKTIKEN emellertid, så ställde sig brickdj... på HÖGKANT (vad är oddset för det?) preciiiis då kompressionen inleddes, vilket medförde att den stämplades in i toppen (fortfarande på högkant).
där satt den nu, och stack ut. Varje gång kolven gick upp slog den i.
Pang pang pang...

Givetvis hade jag lösningen för detta oxå! (man är ju optimist!)
Det var ju "bara" att varva till, så den släppte, och SEN blåste ut med avgaserna? Eller hur?
Detta gick ju då inte, som den smarte redan räknat ut.
Okejdå tänkte jag: "om man varvar ordentligt! Så att kolvarna vänder något högre upp p.g.a sträckningar och lagerglapp osv...då kanske!
Det bör ju om inte annat knacka in brickan ÄNNU djupare, så att motorn iaf blir tyst under normalkörning?!
Enkelt! Eller hur?
Det gick naturligtvis inte det heller, MEN hör upp gott folk: Motorn blev NÄSTAN tyst!
Men självfallet inte heeeeelt.

Mina ideer för att slippa riva var nu uttömda.
Så det återstod bara att riva toppen. Det var ju dessutom enklare sagt än gjort, 15 mil hemifrån utan min egen verkstad.

NÄR väl toppen lättades på så räckte det att peta till brickan, så släppte den!
Åååå, varför kunde den inte ha gjort det tidigare? (Murphy?)

Smackade ihop motorn, och sen dess har den gått som en klocka!!
 

Scrub

Guest
Här har ni ett par sköna tabbar!

Tabbe 1.
Jag hade snickrat ihop en fattigmans-cab av en gammal volvo 140.
På första besiktningen fick jag 14st 2or på bromsystemet... (den hade stått i 10år) natten innan ombesiktningen pajar mitt bromsrörs verktyg. Jag har 1st rör kvar att byta, ska besikta 07.00... Nöden har ingen lag så jag hammrar till en kona lite snyggt med hjälp av en hammare o en syl! det funkar perfekt!!!
På besiktningen så hade jag oturen att få stationens förman som besiktningsgubbe... Han tycker att han ser ett läckage under bilen, varpå hans kollega får i uppgift att trycka på bromsen. Vad händer??? Jo, röret går av och sprutar gubben rakt i ansiktet. :huvet


Tabbe 2.
Hade en BMW 525 och flyttade från Linköping till Stockholm. Hade bott i Sthlm i två dagar. I Högdalen. Bilen dör en kväll i det värsta pundar-stråket.
Jag meckar hela natten, kollar ALLT! Bilen blir stående över dagen. Kommer dit på kvällen och har då blivit av med fälgarna. Blir sjukt sur och ringer en polare i Linköping och säger "du får biljäveln om du hämtar den" han hämtar den. Efter några dagar åker jag till Linköping och hälsar på honnom, han har rivit allt! Då ser jag att plus kabeln till soppa relät har släppt ur sin kabelsko. :kocko

Tabbe 3.
Hade en volvo 740 som vibrerade i kardan. Så jag pallar upp bilen och hittar några rostiga klumpar på kardan. Så jag tänkte slipa bort dom. Så full fart med vinkelslipen, fast det blir ju mycket lättare om man låter motorn gå på tomgång med ettan i. Bilen var ju uppallad. Ligger och slipar för glada livet,det går as bra! tills det visar sej att det som jag trodde var rostiga vikter egentligen var punktsvetsar eftersom kardan var skarvad... Ni vill inte veta vad som händer när en kardan som snurrar går av, när man ligger under bilen och slåss med en vinkelslip. Säger bara en sak: Blodigt!
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Två killar ska byta växellåda på en gammal Volvo.
Den ena skruvar loss den medans den andre, liggandes under bilen, håller näven under lådan för att ta emot den.
När lådan till slut ska släppa säger han med näven under lådan "-jag har den".
Resultatet blev en gipsad hand efter det att lådan gått i backen med näven mellan lådan och asfalten :4skrika
Han fick iallafall lära sig att en växellåda på en gammal Volvo väger hyfsat mycket :lol
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Skulle strypa en Gilera Runner (EU-moppe) åt en polare. Ja, så jag monterade i alla strypningar, orginalbestyckade förgasaren osv.. Dags för start! Håller in bakbromsen och trycker på startknappen. Jippie! Den går runt iaf :rolleyes: Men inte tusan tänder den. Ur med stiftet, kolla gnista. NOLL! :4skrika Jahapp.. I med nytt stift. INGEN GNISTA! :huvet :4skrika :mad: :brinnerup :( Plockar fram multimetern och börjar mäta upp det som går att mäta upp. Värdena såg ju inte helt fel ut, men jag tog ändå min hoj och åkte till återförsäljaren för att få dom riktiga värdena. Visade sig att det stämmde perfekt, :kocko Jahapp! Tur som fan att min brorsa har en likadan då så jag skiftar CDI-boxar. Brorsans startar men inte polarens :fatta! När jag skulle till att montera bort CDI-boxen igen så ser jag att sladden som kommer nerifrån generatorn och det, är ur.. Så jag stoppar i den och sätter tillbaka rätt CDI.. OH YES!!! IT'S ALIVE!! :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Sören skrev:
Två killar ska byta växellåda på en gammal Volvo.
Den ena skruvar loss den medans den andre, liggandes under bilen, håller näven under lådan för att ta emot den.
När lådan till slut ska släppa säger han med näven under lådan "-jag har den".
Resultatet blev en gipsad hand efter det att lådan gått i backen med näven mellan lådan och asfalten :4skrika
Han fick iallafall lära sig att en växellåda på en gammal Volvo väger hyfsat mycket :lol


Sören.... hade inte du handen i gips en gång... :hihi
 

Scrub

Guest
Dax för nästa tabbe!

Hade för några år sedan en Joker ss16 med en trimmad 90hp på. (mycket snabb båt).
Det var vår, jag o polarn la i båten. Den gick riktigt grymt bra. Vi körde hela dagen. Det var riktigt kul eftersom den toppade 47knop med 2pers.

Vi lägger till, går hem, tar en taxi till krogen... ett större antal timmar och bira senare så sitter jag i taxin på väg hem. Minns hur jag tänkte att man kanske skulle dra förbi båten o kolla så allt är lungt. Nej, det kan man ju inte göra, vad fan ska taxi chaffisen tro?

Vaknar kl 16 dagen efter, går ner till båten. Den är borta! :4skrika

Fast vänta, ha ha jag ser den :banana fast bara de 2cm av fören som fortfarande sticker upp...

Plastbåten har sjunkigt! det visade sej när vi väl fick upp den att det fanns en gammal lagning som hade gett vika.
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Dr.Bike skrev:
Sören.... hade inte du handen i gips en gång... :hihi

Jo, faktiskt tre gånger, men aldrig med hjälp av en mekartabbe.
- Första gången arbetsolycka som till slut bekostade mitt B-kort :)
- Andra gången slog jag näven i väggen :kocko
- Tredje gången slog jag näven i bordet :död
De två sista gångerna handlade det om damer, och som tur är så är man inte sådan som tar ut sin ilska på levande föremål :tummenupp

Jag sa till min broder en gång när hans dåvarande dam var för jäkla gnällig att
"-nu får du banne mig dra näven i bordet och säga till henne att skärpa sig"
... och det gjorde han, och fick sedan gipsa näven :lol

Kan detta vara en manligt släktdrag hos Jonsönerna :skrattaåt
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Sören skrev:
Kan detta vara en manligt släktdrag hos Jonsönerna :skrattaåt

Det lär det väl vara? Jag har aldrig brutit något ben i min kropp, och jag har aldrig varit lugn. Alltid extremsporter osv... Massa feta ärr, men aldrig brutna ben... Kanske är lite underligt? :yoparty
 

antonoliver

steve
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r1
disel

Inte kanske en mektabbe men ändå.
Kompisen skulle tanka kolla inte riktigt noga märkte först efter5 liter att det var disel han tankar ,fyllde upp resten med bensin ,sen var det bara att köra ,ingen av oss andra ville ligga bakom han på vägen hem ,,undra varför :arsele :arsele :arsele
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
kolven!

det är tur att man inte är ensamen om sånt här :D skulle trimma min dt50! och kolven vägra gå in i cylindern! så jag la en hammare under cylindern & sen tog jag en hammare för att prova slå in det lite försiktigt! så det gick ju inge vidare! då hämta jag farsan! så han sa att man måste vålda lite :) så han tog hammaren & slog nåra slag! och då slant hammaren som var under cylinder å kolven gick åt helvete! och små bitar ramla ner i motorn :huvet

set ståg den där i garaget ett tag innan jag fick öppna motorn!
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
skulle pressa ur lagren ur framhjulet och lyckas VRÄNGA bromskivan för att jag pressade lagret mot lagersätet.. skulle givetvis pressat från andra hållet.

köpte 2 nya bromskivor veckan efter... humöre var inte på topp den helgen.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
En kund kom in på en verkstad jag jobbade på.
Han hade en R1 98-99 typ.
På R1ans fugge så finns det två plastklumpar med nät (se bild) i för luftningen till trottlen, när den rör sig upp och ner åker det luft ut och in genom dess två plastklumpar. En plastklump till 1an och 2an och en till 3an och 4an.

Har man en livlig fantasi så skulle man kunna (om man inte vet ett skit om en fugge) gissa att det går att montera en slang bit mellan plastklumparna, de har ju liksom en "fläns".

Okej, killen tittar på mig och säger, du jag har fel på min R1 fugge, jag monterade slangen som fattades där mellan fuggarna och sen går den inte, då kände jag på trottlarna och de var aströga...
...aha okej... och jag ser att han har väldigt korta trottelfjädrar i handen...
...jo så jag kapade av en bit på trottelfjädrarna för att det skulle gå lättare...
Gick den bra innan?
Jepp!

He he okej, köp fyra nya fjädrar och ta bort slangen du monterade...
...Men men...
...Inga men, nya fjädrar och bort med slangen... :)


En annan kul storry en polare berättade, de skruvade mitt i natten med en racer och startmotorn hängde sig, de tänkte inte på att det var en elmotor utan bestämde sig att lägga i ettan och dra in bromsen för att göra ett motorstopp, det funkade inte, framhjulet kasade, de ställde den mot en vägg... då stannde startmotorn, den rök...

Själv skulle jag göra en bakup-pizza (har inte så mycket mecktabbar tyvärr) en sånn halvbakad som man lägger i ugnen och gör den sista bakningen på.
Okej, den låg på en jävla kartongbit så jag slängde in hela skiten i ugnen, efter ett par min så började kartongen ryka och jag tog ur den och la pizzan (som var halvklar och mest blev pizza-röra) på en tallrik. Och in med tallriken.
När pizzan var klar tog jag ut den med grytlapp och ställde på spisen stängde ungsluckan och tag i tallriken med näven, brände mig utan HE, stod med näven under kranen ett par minuter och svär utan att upprepa mig. Tummen och pekfingret smärtade, ja ja tänkte jag, bäst att käka, så jag tar pizza tallriken... med näven och bränner mig en gång till... smart...

/Fredde
 

Bifogat

  • carb.jpg
    carb.jpg
    70 KB · Visningar: 347
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top