Våren 1967 i Lund. Dags fixa min BMW R60 för säsongen. Tappar ur oljan, skruvar i oljepluggen. Rusar iväg några kvarter och upp på försäkringsbolaget och försäkrar den.
Snabbt hem, på med MC-kläderna och iväg. I utkanten av Lund vid Kävlingevägen sackar den. Slår av på gasen växlar ner, men så går det bättre igen, växlar upp och dra iväg. Men så på nytt sackar efter nån km sackar den. Vad f-n. D-r har ju glömt fylla på olja....
Kliver av, rullar hojen till en mack och fyller på olja. Och fortsätter upp till Kävlinge för handla grejor hos Ekdahls / Ekwalls (?) MC. Väl hemma igen kontroll.
Visade sig att en kolv hade märken av kärvning så det blev borrning av en cylinder och ny kolv.
För övrigt rullade ju motorn i kullager så därför bara kolven.
För några år sedan. Garagegolvet ser ut som en halv soppskål. Dvs alla delar av golvet lutar ner mot golvbrunnen mitt på ena långsidan. Ställer normalt in hojen längst in i "uppförsbacken". Ställer upp hojen på bakre depåstöd och smörjer kedjan. Och när dags åka, bort med nedoljade tidningarna under kedjan, bort med bakre depåstödet och den ställer sig på sidostödet. Och klar rulla ut.
Men kanske göra tvärtom ? Rulla in baklänges och ut framlänges.
Inga problem tills jag tar bort depåstödet för ta ut hojen.
Nu står hojen i nedförsbacke, sidostödet viker in sig och den lägger sig på sidan i garaget.