Mekartabbar top 5

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Hänt att jag glömt sätta på gasen till svetsen, den där långa sekunden innan man kopplar vad som hänt. :dummer
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Däremot ska man stänga soppakranen innan man lossar slangen.

Och man SKA dra åt banjoskruvarna på oljekylen innan man startar.
Vet ni vilken kapacitet en normal oljepump har? Det är rätt imponerande faktiskt!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Två tabbar samma kväll.

Nr 1: Skulle byta kopplingslameller och började riva bort plast och all bråte som var i vägen innan jag kom åt kopplingskåpan. Pillade bort nästan alla lameller men de innersta fick jag bara inte tag i. Tog då en 1,5mm insexnyckel som jag precis fick bakom den sista skivan.

När jag sedan drar lamellen utåt tappar mina oljiga fingrar greppet om nyckeln som mycket elegant försvinner ned genom passagen till oljetråget!

Nr 2: Efter att ha tömt ur oljan, skruvat bort tråget, lokaliserat den lille smitaren och nu börjat hopmonteringen av MC:n känns det rätt okej, nu syntes ändå slutet på den mekseans som blev något längre än det var tänkt från början. Bara provstarten återstår.

Trycker på knappen och hojen startar villigt. Ger försiktig gas och noterar iförbigående att motorn låter lite tom, ihålig liksom. Slänger en flyktig blick bland verktygen på golvet och får då se baljan full med olja. Helvete, oljan ska ju vara i motorn. Kuken!

Kobrasnabbt stänger jag av och hoppas innerligt att motorn klarat tjugo sekunder utan oljetryck, det var ju bara lite drygt tomgångsvarv det handlat om.
Fyller i oljan igen, åker hem och låser in mig.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Däremot ska man stänga soppakranen innan man lossar slangen.

Och man SKA dra åt banjoskruvarna på oljekylen innan man startar.
Vet ni vilken kapacitet en normal oljepump har? Det är rätt imponerande faktiskt!

Man ska helst dra åt oljeflitret med.
När jag tyckte att fotpinnen blev lite hal och såg att allt var dränkt i olja så blev jag lite nervös :3freak
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fick avslag på besiktning, torra bromsslangar fram på bilen, detta var mitt på dagen ca, så in till återförsäljaren och hämta nya slangar, upp med fronten på pallbockar, av med däcken, av med slangar och ok (rostade rörså muttern snurrade inte), fixa rör/mutter, på med nya slangar, på med oken, lufta bromsar, lyfta på däcken, i med skruvarna fingertajt (bakhjulsdrift, så hjulen snurrar fritt om man ska dra åt med framhjulen i luften), ned med bilen på marken och iväg fort som satan innan besiktningen stänger för dagen!

Kommer väl halvvägs ungefär innan jag känner att styrningen glappar lite väl i 70blås runt en rondell (bmw, distinkt styrning som tusan annars, på pickisen har man väl inte märkt nått), stannar, märker att båda framhjulen är på väg av, skruven halvvägs ur, glappar en 25mm! :crash
 

karlan99

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
kalmar
Hoj
yamaha wr125x-09
skulle meka lite med 125an då jag drog av gasvajern. Av med kåpor och tanken, tänker att jag kan lila gärna byta soppafiltret när jag endä är där och gräver. sakt och gjort så köper jag ett filter och är på väg hem för att skruva dit det. Tänker inte på att jag visst har slått på tändningen ett par gånger och därmed byggt upp duktigt med tryck i bränsle slangarna..
Där står jag och tänker att om jag trycker dit fingret fort som attan så slipper jag att det rinner bensin överallt.. Men icke det blev en mycket fin stråle rakt in i mina ögon. Och som grädde på moset så hade jag precis bytt till nya linser. Så efter ett tags sköljande och ett par nya linser så går jag ut och börjar skruva dit delarna allt går fint till jag får på tanken och det visar sig att gasvajern ligger fel så den ger gas på fullt styrutslag. Så det var vara och plocka bort tanken igen.
Gissa vad som hände när jag skulle ta bort bränsleslangen...
så då gick 1000spänn i linser åt helvete plus att det fortfarande svider i ögonen...
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ja o polarna hade isär en gräsklipparmotor när vi var 15-16 år gamla, vi skulle bygga något roligt att åka på tänkte vi. när vi skulle satta i hopp motorn igen så ramla alla nålar ur lagret till vevaxeln och vi hittade inte alla, men vi tänkte skit samma vi kör ändå. på med svänghjul och soppa slang sen drog vi oss svettiga i startsnöret utan resultat. när vi inte orkade dra mer så tänkte vi att vi drar igång skiten med borrmaskin på vevaxeln, inget resultat då heller. i med en massa startgas, och efter 5-10 minuter så får vi igång motorn.
varpå vi blir varse om att vi inte satt ditt avgassystemet! motorn vrålar på maxvarv och vi skiter i brallan och slänger borrmaskin på golvet och springer ut ur verkstaden. 10-15 sekunder senare stannar motorn och när vi går in igen så ser vi att svänghjulet är kluvet på mitten :crash

ingen mekartabbe men körde in i husväggen med farsans gamla cündap efter gashäng. upp med den igen och kickar igång o slänger i växel, men inget händer. tittar ner och ser att framdrevet ligger på backen delad i två delar :3freak
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Första gången jag bytte olja och filter på min första hoj fattade jag dum som jag var inte att det konstiga material som satt i gängorna på alla skruvar till filtret och oljepluggen faktiskt var gängorna från motorn som följde med. Tidigare ägaren hade dragit åt allt för hårt. Jag utgick ifrån att det var nånting han smetat på skruvarna för att det skulle sitta ordentligt. Bytte filter och olja, skruvade åt allt och tyckte kanske att skruvarna slirade lite, men det hade ju fungerat innan så varför inte nu tänkte jag. tog en tur på 5-6 mil på motorvägar och landsvägar. Parkerade hojen, inga problem. Senare på kvällen ska jag köra hem till tjejen. Upptäcker vid första rödljuset att det forsar olja från motorn ner på marken. Leder hojen hem till garaget. En promenad på nån kilometer eller två, mest uppförsbackar vilket var lite småjobbigt när man släpar på 200 kilo motorcykel. Kunde sedan bara konstatera att jag var jävligt dum i huvudet och att jag hade en jäkla tur att oljan inte rann ut när jag låg på motorvägen tidigare på dagen.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Som tur är nog detta preskiberat numera... Jag hade en gammal bil med dåliga bromsar, semestern närmade sig och vi skulle åka upp till Värmland via Grythyttan. Det vart panikmekande med att byta bromsbackar och iväg for vi. Rutten var lagd via Grythyttan och sedan tvärs över Kilsbergen för att till slut nå målet i Sunnekrokarna. Första dagen gick det bra, vem behöver bromsa på motorvägarna men efter övernattningen på Grythyttan så känner jag att bromsarna är ungefär som att trampa på en blöt badsvamp och bromseffekten i ungefär samma nivå... Vågade ju inte säga något till min passagerare men efter ett tag började hon nog undra varför jag körde så försiktigt... Nå det fick bli en nödlögn att jag hade hört att det var mkt poliskontroller på dom vägarna :yoparty. Allt gick bra och vi kom fram men säg den lycka som varar för evigt... Damen lånade ut bilen i ett obevakat ögonblick till min mycket bilkunnige farbror som direkt förstod att här låg både en och två vovvar begravna... :huvet. Nå han hjälpte mig iaf att få ordning på bromsarna och lugna ner henne till en temperatur av nivån kokande från glödhet. Jag har inte fått meka med bromsar på bilen efter det men vi är fortfarande gifta 23 år senare. :va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min värsta tabbe gjorde jag så sent som i fjol.
Kompisaren klagade på att sin KTM 950 sm va trög och odinstingt i stryningen. Jag har ju en likadan hoj så jag provkörde den. Den betedde sig som om styrlagret va paj så vi lättade på förspänningen till lagret utan resultat,,jag sa beställ ett nytt men för säkerhet skull fick en annan kompis testa den som också kört hoj sedan barnsben och han kom fram till samma fel. Några dagar senare bytte vi styrlager men hojen betedde sig likadant!?? Då först kollade jag/vi däcktrycket som va bara 1,2 bar :crash I med 2,8 bar och cyckeln blev helt riktig i styrningen :Bugar:dummer

Alla vi tre som va inblandad i denna dundertabbe har skruvat och kört hoj i över 100a år tillsammans ändå gör vi denna tabbe :va
 
Last edited:

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Alla vi tre som va inblandad i denna dundertabbe har skruvat och kört hoj i över 100a år tillsammans ändå gör vi denna tabbe :va

Det är ju just det, man förväntar sig det värsta :crash

Gjorde liknande resa när bromsljuset på ena hojen inte fungerade, testade tre olika nya lampor. så jag började söka igenom hela jäkla elsystemet. Efter ca 45min av pillande på alla tilllhörande tåtar så gav jag upp.
Någon dag efter skulle jag av någon anledning använda tutan, upptäckte att den också var död.
Gissa vilka två komponenter som delar säkring?!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är ju just det, man förväntar sig det värsta :crash

Gjorde liknande resa när bromsljuset på ena hojen inte fungerade, testade tre olika nya lampor. så jag började söka igenom hela jäkla elsystemet. Efter ca 45min av pillande på alla tilllhörande tåtar så gav jag upp.
Någon dag efter skulle jag av någon anledning använda tutan, upptäckte att den också var död.
Gissa vilka två komponenter som delar säkring?!

Pfft, detta är ju inte hela historien, varför var säkringen brunnen? :va
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Oj det är mycket men det jag spontant kommer på.

Skulle spola ur värmepaketet i min Ford Granada och farsan följde slangen från torpedvägg och in i insprutningen....är det verkligen den där frågade jag och farsan som var ofelbar hävdade att det var rätt. Vi började skölja med vattenslangen men när det började rinna vatten ur EGR ventilen så tyckte jag att det var något som inte stämde, han hade råkat hoppa över och följt en annan slang! :(
Jag provade vrida på tändningen men motorn var stum med alla cylindrar vattenfyllda. Tog då bort tändstiften och pappa kikade ner i tändstiftshålet när jag vred på tändningen igen....Oj vad blöt han blev :D

Renoverade en motor på en Buick Electra och drack väldigt många öl när vi skruvade ihop bilen igen, gick fint som aldrig förr när jag smög runt så att vevlagren skulle bli inkörda men när jag sedan varvade så fladdrade golvet och hela bilen skakade. Ringde killen som slipat veven och förklarade hur dåligt utfört jobb han gjort och att han skulle få tillbaka skiten :mad: När jag tog ur motor och låda och började plocka isär så insåg jag dock att jag stoppat dit svänghjulet ett halvvarv fel :huvet

Bytte mittendelen på avgassystemet på en Ford Galaxy, var noga med att jämföra med det gamla som jag just tagit ut och att det såg rätt ut innan jag plockade upp avgassystemet och lade mig på garagehoran för att glida in under bilen, sämre passform har jag aldrig varit med om och efter att brutit och bänt ett långt tag så fick jag kalla på förstärkning för att med rent våld få dit avgassystemet....väl på plats så kom jag på en viktig detalj, när jag plockat upp avgassystemet bredvid det gamla och lade mig för att åka in under bilen så snurrade jag ett halvt varv på garagehoran.....systemet var nu fel väg :huvet
 

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Linköping
Hoj
2018 BMW S1000R
Jobbade några år på ett varv nere i södra Sverige, vi skulle göra ett växeljobb med att byta lameller på en fartygväxel. Vi gick ut och jobbade det här med styrbabord och babord är lite så och så när man är ny på fartyg och det kan vara svårt att veta vart akter är nere i ett maskinrum, Men vi revväxel inga problemen där. Framtills chiefen ska gå på sitt vaktpass 2 dagar senare så säger han det var väl styrbord växel som lamellbytet skulle ske på:huvet. Ojdå det vara bara att sätta ihopp skiten igen och riva rätt växel 2 dagar jobb för 2 man helt slängt i sjön tror nog att varvet fick en förlust jobb på halsen. Det är 6 år sedan nu så det är glömt :) Tur att man är hydraultekniker nu istället, jag som hatar olja
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kanske inte min tabbe enbart men nog var jag delaktig.

Hade lyckats knäcka ramen vid fotpinnen på min dt 50(den var tydligen inte gjord för att hoppa med...) och övertygat grannen som svetsat på järnvägen i 20år och kan meka allt att fixa det. Sagt och gjort moppen placeras på sidan och han börjar svetsa för att några sekunder senare vara omgiven av lågor. På något sätt lyckas han släcka branden med hjälp av keps och svärord för att efteråt torrt konstatera att vi nog skall stänga av bensinkranen innan vi fortsätter...

Vi kom även överens om att varken mina föräldrar eller hans fru egentligen behövde veta något om detta :)
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Detta kanske inte är rätt typ av meck, men varje gång jag rensar vattenlåset i handfatet i badrummet så skruvar jag bort kåpan på undersidan av vattenlåset, slänger den i badkaret för att spola rent den. Drar ur allt gammalt hår och skit ur vattenlåset. Känner mig sjukt nöjd och drar på full vattenstråle i handfatet för att se hur mycket bättre handfatet töms på vatten efter rensningen. Problemet är bara att jag ofta glömmer att skruva tillbaks kåpan under vattenlåset, så skåpet som handfatet är monterat på blir fyllt av vatten innan jag inser mitt misstag. Man känner sig lika smart varje gång.:yoparty
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top