Mekartabbar top 5

Fazerfin

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Finland
Hoj
FZ1-s
Idag.

* bytt bromsvätska
* mont Yoshin
* svurit..

Bytte bromsoljan fram, inga problem. Fyllde på mer, började bak. Svor. Luftade. Svor igen. Lufta. Pumpa. Lufta.. Va fan...! Lossade bromsljuskontakten, fyllde på olja där oxå. Samma skit.

Efter en bra stund började jag leta efter en till behållare. Vad mkt lättare allt blev när jag hittade den!
Det är skillnad på misstag och dumhet
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag vet inte riktigt om detta är en mektabbe men det är garanterat det värsta som hänt mig fordonsmässigt.
Jag åkte till Uddevalla för att byta en opel kadett gte mot en opel ascona eller två. Jag kommer dit och bilen är inte riktigt vad jag hade hoppats på men killen som har den är hjälpsam och vi skruvar en del med bilen och sent på kvällen dundrar jag hemåt. Förvånande nog funkar bilen bra, tills jag kommer till en korsning och den bara stendör. Mitt i natten i vildmarken utanför uddevalla, ingen teckning på mobilen och bara fem grader varmt.
Som tur var dyker det upp en bil efter ett tag och jag lyckas övertyga dem att köra mig tillbaka till killen. Vi byter batteri till det som satt i kadetten och jag åker vidare. Efter några mil kommer jag till rondellen i uddevalla och bilen kokar och startar inte mer, trots en timme av mek. Jag får hälp av ett snällt par i en volvo som bogserar mig till tågstationen. Jag sover i bilen och tar tåget till göteborg, där jag bodde. Klädd i armens mekoverall och skitig som en gnu är jag nog en ganska rolig syn på tåget.
Jag pratar med killen och kommer överens om att jag ska komma tillbaka nästa helg så fixar han bilen.
Helgen efter tar jag tåget tillbaka och lyckas få igång bilen med hjälp av en tioliters dunk med vatten. Jag kommer en bit på vägen och får hjälp av killen att bogsera bilen den sista biten. Vi mekar med den i några timmar, byter topp topplockpackning m.m. Jag åker hemåt.
Jag kommer fyra mil och bilen dör, batteriet är tomt. Jag får starthjälp, kommer fyra mil och bilen dör. Får starthjälp och kommer till gamlestaden där bilen dör igen. Jag överger den på en industritomt och åker hem. Sover i två dar.
Jag köper en annan bil och lyckas med hjälp av den få liv i asconan och får hem den. Plockar bort allt av värde och säljer av karossen. Säljer sen allt trim och annat skit och får ut lite värde av det.

Egentligen hade jag ju en hel del tur med som fick hjälp av folk vid flera olika tillfällen men det kändes rätt hopplöst ett par gånger. Nuförtiden är jag betydligt försiktigare med vem jag gör affärer med också. Utom sist då, men det är en annan historia.
 

RaZmaN

Sporthojsnörd
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
KTM 525 SMR
1. Skulle byta kylvätska på motarden, lossar dräneringsskruven, kärl under, inget kommer ut. Undrar om den är tom på vätska, konstaterar att så icke är fallet. Funderar under bråkdelen av en sekund om systemet är slutet, och vad som händer om man lossar på kylarlocket. Den var inte tom. Kylvätskan får jag i knät o över framhjulet.

2. Oljebyte KTM660 04. Gör ett olje och filterbyte, skall starta o lufta systemet. Blir överlycklig att den startar på första kicken(eftersom jag samtidigt justerat ventilspelet o bytt stift) o glömmer i min eufori att jag nyss skruvat ur skruven för luftningen. Oljan väller snyggt ut o formar ett skalenligt Pangea på garagegolvet.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Har skrivit denna i en annan tråd men passar nog här också...

Motorn på hojen gick ojämnt på lättgas och jag trodde det var tjuvluft. När jag jobbade som bilmek kollade jag det rätt ofta genom att spruta på startgas på utvalda ställen för att se om varv och/eller CO halten steg. Funkade skitbra så jag gjorde det nu också.

Denna gång var det dock en tändkabel som inte satt ordentligt i tändhatten. Nåja, det går att hitta trasiga tändkablar med startgas också, men djävlar vilken smäll. Det var ett enkelt fel som var lätt att åtgärda. Det enda som behövde bytas var kallingar...
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Har skrivit denna i en annan tråd men passar nog här också...

Motorn på hojen gick ojämnt på lättgas och jag trodde det var tjuvluft. När jag jobbade som bilmek kollade jag det rätt ofta genom att spruta på startgas på utvalda ställen för att se om varv och/eller CO halten steg. Funkade skitbra så jag gjorde det nu också.

Denna gång var det dock en tändkabel som inte satt ordentligt i tändhatten. Nåja, det går att hitta trasiga tändkablar med startgas också, men djävlar vilken smäll. Det var ett enkelt fel som var lätt att åtgärda. Det enda som behövde bytas var kallingar...

Så här ungefär då :hihi

https://www.youtube.com/watch?v=nXL_ufssqcc
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Dyraste : Glömma skruva dit oljereturen från turbon..

Roligaste : Ingen tabbe egentligen men bad en totalt okunnig bekant kolla om det fanns gnista genom att sätta fingret i tändhatten. Han pratade inte med mej på en lång tid. Var faktiskt inget illa menat, inte så ont av el själv och gör detta varje gång. Rycker till lite i armen o inget mer, känsliga personer..

Klantigaste : Är nog när man precis dragit åt den sista skruven efter en mindre motorrenovering och ska ut ur garaget och se en ny kolvring ligga där på marken, hur kan man ens missa en sån grej:huvet
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Kompis skulle laga ett rosthål i ljuddämparen på en Rolls -26a. Tänder svetsen, kryper under och börjar värma. När han fått rätt temperatur på svetsställe och pinne kommer han på att han ska fälla ner glasögonen (med samma hand som han har pinnen i). Far ut, hoppar tre varv runt verkstan, snyggt brännmärke över näsan. Lugnar ner sig efter en stund, tänder svetsen och kryper under igen. Samma sak händer igen. Brännmärke 2 några millimeter från det första.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Svetsning! Det påminner mig om när jag (någon gång på Hedenhös tid) svetsade hål i avgassystemet på bilen. När jag var klar och skulle backa ner bilen från liften så gick det inte att lossa handbromsen. Upp med skiten igen och kunde snabbt konstatera att jag varit för nära handbromsviren med gassvetsen. Innerhöljet av plast hade smält...
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Kompis skulle laga ett rosthål i ljuddämparen på en Rolls -26a. Tänder svetsen, kryper under och börjar värma. När han fått rätt temperatur på svetsställe och pinne kommer han på att han ska fälla ner glasögonen (med samma hand som han har pinnen i). Far ut, hoppar tre varv runt verkstan, snyggt brännmärke över näsan. Lugnar ner sig efter en stund, tänder svetsen och kryper under igen. Samma sak händer igen. Brännmärke 2 några millimeter från det första.

Einsteins definition på idioti, upprepa samma beteende och förvänta sig ett annat resultat.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Det här var också länge sen. Hade servat farsan bil och hade brått iväg. Samlade ihop alla grejer och bad en kollega backa ut bilen medan jag gick och bytte om. Kommer halvvägs till omklädningsrummet när jag hör bilen starta följt av en smäll. Hade i brådskan glömt spärrskaftet som satt på vevaxeln. Farsan undrade hur i h-vete det kunde bli en buckla från insidan på motorhuven.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Skulle byta bakdäck på hojen. Tog bort hjulbulten men hjulet satt kvar. En distans hade kantrat och hjulet hängde på den. Vad gör idioten? Stoppar in fingret i hålet på svingen för att peta till distansen, distansen hamnar rätt och nu hänger hjulet på fingret! Satan vad ont det gjorde men jag klarade mig med en blå nagel. En lärare jag hade gjorde samma sak med en bladfäder, han har ett kortare finger...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Byta olja på bilen och glömma pluggen när man fyller på.

Trampa i splloljetråget när man väl slabbat upp all utspilld splitterny olja.

Gå in på macken i fillingarna och köpa ny olja.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Hade en låda i arbetsbänken full med småskuv och annat smått bra och ha. Bra om de har stopp så de inte går att dra ut för långt...
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Litade på en momentnyckel från Biltema när jag drog åt gaffelbensbultarna för ett antal år sen. Mentalt frånvarande drog jag bara och väntade på ett klick. Aluminiumen trasades sönder och jag fick köpa nytt gaffelben för 5 papp.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Har nog gjort grövre missar men här är kommer en liten miss jag gjorde för en månad sen eller två.

Köpte mig min första flercylindriga hoj i somras, endast kört crossar, motarder och offroadhojar innan. Skulle kolla ventilspelet, så började riva av plasten. Snabbt ska det gå, man har ju skruvat förr serru. Stänger av soppakranen och börjar, vanan trogen, slita bort slangarna. Man vill ju inte ha en massa löst hängandes från tanken när man ställer ifrån sig den. Där sitter de, de två slangar som går in i tanken. Tjopp sa det och jag hade ryckt lös ena.

Psshht låter det när en solid stråle med bensin trycks ut (nästan full tank). Hade missat att soppakranen ej var fast monterad i tanken utan kopplad med slangar till den. Några deciliter soppa senare, som gjorde en fin fläck på garagegolvet, lyckas jag få tillbaka slangen och tar bort tanken med soppakranen kvar :tummenupp
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Fassan lever ju inte längre men när han väl gjorde det så var han ibland road av att hjälpa till med skruvandet som på en bilmotor en gång som fick toppen demonterad.När den väl skulle på igen så drog han ju naturligtvis dessa bultar utan momentnyckel (för sånt hade man ju inte på barna hedenhös tid) och lyckades dra av två topplocksbultar innan han gav upp och började banka på sin lastbil istället.Fick riva ner skiten igen. :confused: :crash

Själv fäste jag ett skärmstag på en mc i trumbromsen fram vilket resulterade i att när jag bromsade så vek sig framskärmen över hjulet och det blev akutbroms när jag flög över styret.Två äldre damer som kom på cykel undrade om jag slog mig när jacka, byxor och skor var trasiga !?. :dummer
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Mektabbe i unga dagar. Skulle hjälpa en kompis vars cross lagt av. Han var väldigt skeptisk och ville lämna allt till verkstad men jag övertygade honom om att jag visst vad jag gjorde (vilket så klart var ren lögn). Vi lyfter av cylindern och skall plocka av kolven, jag pillar försiktigt ut ena kolvknastret, som säger "pjong" och landar rätt ner i vevhuset bland oljan. Då det inte fanns planer på att dela motorn och vännens blick blir allt svartare snurrar jag tafatt på svänghjulet och tre varv senare följer knastret med upp, som på beställning.

Där någonstans försvann förtroendet för mig och cylindern lämnades in för att konstatera att något gett upp med avgasporten...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Skulle justera tändningen på bilen och behövde hitta TDC. Tänkte att man gör väl som på moppetiden.
Ur med tändstiften, i med hög växel och upp med ena drivhjulet.
Hmm, behöver något långt, smalt och styvt att stoppa ner i cylindern för att se när kolven är i topp.
Tar det första jag ser, en 5 mL laboratoriepipett i akryl.
Problemet är ju att tändstiftshålet sitter ocentrerat, så när jag drar runt motorn trycks pipetten snett av kolven varpå plasten spricker tvärt.
Finner mej i en situation där en cylinder har en massa akrylskärvor i sej.
Tänker att akrylen är tillräckligt hård för att skada topp, kolv och ventiler om jag drar runt motorn.
Funderar en stund på hur jag ska få ut skiten men kommer inte på någon lösning.
Till slut tycker jag det får bära eller brista så jag kör ändå startmotorn en stund i förhoppning att skärvorna ska flyga ur tändstiftshålet, vilket de såklart inte gör.
Slutför tändjusteringen, skruvar tillbaka stiften och startar bilen. Den går precis som den alltid har gjort och gör så än idag.

Förstår fortfarande inte hur skärvorna kunde ta sej ut utan att skada något.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top