Jag vet inte riktigt om detta är en mektabbe men det är garanterat det värsta som hänt mig fordonsmässigt.
Jag åkte till Uddevalla för att byta en opel kadett gte mot en opel ascona eller två. Jag kommer dit och bilen är inte riktigt vad jag hade hoppats på men killen som har den är hjälpsam och vi skruvar en del med bilen och sent på kvällen dundrar jag hemåt. Förvånande nog funkar bilen bra, tills jag kommer till en korsning och den bara stendör. Mitt i natten i vildmarken utanför uddevalla, ingen teckning på mobilen och bara fem grader varmt.
Som tur var dyker det upp en bil efter ett tag och jag lyckas övertyga dem att köra mig tillbaka till killen. Vi byter batteri till det som satt i kadetten och jag åker vidare. Efter några mil kommer jag till rondellen i uddevalla och bilen kokar och startar inte mer, trots en timme av mek. Jag får hälp av ett snällt par i en volvo som bogserar mig till tågstationen. Jag sover i bilen och tar tåget till göteborg, där jag bodde. Klädd i armens mekoverall och skitig som en gnu är jag nog en ganska rolig syn på tåget.
Jag pratar med killen och kommer överens om att jag ska komma tillbaka nästa helg så fixar han bilen.
Helgen efter tar jag tåget tillbaka och lyckas få igång bilen med hjälp av en tioliters dunk med vatten. Jag kommer en bit på vägen och får hjälp av killen att bogsera bilen den sista biten. Vi mekar med den i några timmar, byter topp topplockpackning m.m. Jag åker hemåt.
Jag kommer fyra mil och bilen dör, batteriet är tomt. Jag får starthjälp, kommer fyra mil och bilen dör. Får starthjälp och kommer till gamlestaden där bilen dör igen. Jag överger den på en industritomt och åker hem. Sover i två dar.
Jag köper en annan bil och lyckas med hjälp av den få liv i asconan och får hem den. Plockar bort allt av värde och säljer av karossen. Säljer sen allt trim och annat skit och får ut lite värde av det.
Egentligen hade jag ju en hel del tur med som fick hjälp av folk vid flera olika tillfällen men det kändes rätt hopplöst ett par gånger. Nuförtiden är jag betydligt försiktigare med vem jag gör affärer med också. Utom sist då, men det är en annan historia.