Mekartabbar top 5

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Monterat ner hela hojen i delar. pulverlackat mm. Sätter ihop allt.
Den startar inte, sliter av det mesta igen, rådfrågar alla hit o dit.
Lyckas till slut spåra allt till att det ska vara ett kabelbrott eller trasig tändpuls generator.
Men den kan ju inte vara sönder?? Hade ju av den när jag pulverlacka motorkåpan, den såg fin fin ut. Jaja får väl ta av o kolla den också.
Hmm vänta nu, varför är det en grop under TPG:n? Det behövs väl inte oim kablarna går på ovansidan?!?!? OJ..... Har ja verkligen satt den uppochner? Ja det det hade jag och nu starta den hur fint som helst.:D
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Tvättar crossen, torkar torrt med lakan. Ska torka kedjan lägger lakanet i handen och klämmer åt runt kedjan. Drar bakåt mot drevet, fastnar med handen som snällt följer med kedjan in i drevet. Jävlar vad ont det gjorde och 2 blånaglar som kom på typ 0.1 sec. Hade ont i fingrarna i 2 dagar efteråt

Min gamle far blev av med sitt långfinger på det där sättet, fast det var på en 125:a och hans lillebror satt på hojen och fick plötsligt för sig att kicka igång den..
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Min gamle far blev av med sitt långfinger på det där sättet, fast det var på en 125:a och hans lillebror satt på hojen och fick plötsligt för sig att kicka igång den..

Samma sak gjorde jag på moppetiden, pallat upp moppen, tvättat drevet, smörjde in det o kom på iden man kan ju starta o låta den gå på 1:an på tomgång o hålla näven med en trasa runt kedjan :rolleyes: ni kan ju tänka er vad som hände i nästa ögonblick när trasan for in i bakdrevet o handen lika snabbt :banana men han dra den tilräkligt långt ut innan den käkade upp mitt långfinger halvägs upp på bakdrevskransen mellan kedjan tills fingret gick av o jag fick loss handen :)

Mek tabbar har jag gjort för många, men 1 kan jag ta, ur med gammla kolven på min cr250 o monterade i nya kolven o kickade igång den o stängde av o hittade ett nytt kolvclipps på golvet, hum, kollade på gammla kolven där finns ju 2 :huvet bara plocka isär igen o montera det :D
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
På moppetiden hade jag en dt50mx. :yoparty
Denna hade jag precis skruvat ihop efter en större renovering.
Bakbromsen på mopeden var av modellen trummbroms och hade ett lite grövre stag som höll trumman på plats sen ett mindre till bromspedalen.
Det grövre staget hade jag lyckats sätta på plats men dock så glömde jag att spänna muttern.
Ressultatet blev att när jag äntligen tog premmiären och sedan nuddade fotbromsen (90 knyck) så sa det pang med tvärnit som följd.
Båda stagen slets loss och virade sig snykt och fint kring navet i bakfälgen med sabbad sving och fälg som följd.
Sedan dess spänner jag alltid skruvar direkt och dubbelkollar innan körning :rolleyes:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dags att lyfta denna tråd igen.
Ingen större mektabbe egentligen men ändock irriterande.

Höll på montera dit en kromad bullbar/kofångare på dieselskåpet. Tänkte byta ut regskylten samtidigt då den ändå skulle flyttas upp en bit.
Ny skylt beställdes från Transportstyrelsen.
Detta är för övrigt ett bra sätt att få ett fordon att se lite fräshare ut för en billig penning (80:)

Den gamla skylten var rejält sliten med bucklor, repor och en och annan sten som satt fast i den.
Nåväl, på plats med bullbaren, måtta upp skylten, borra hål, finjustera, prata med garagegrannen, flytta bilen som stod i vägen och på kuppen köra över nya skylten. FAN!!
Den nya skylten såg nu värre ut en den gamla. Tillbucklad, utslätad och 2 stenar som trängt halvvägs igenom den.
Det blev till att montera dit den gamla skylten igen. Den såg fan bättre ut.
:huvet
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kollade ventilspelen igår, och jotack, samtliga 8 behövde justeras. Konstig nog behövde 2 avgasventiler, en på varje cylinder minskat spel:va

Normalt slits det ju så att spelet blir mindre...Tänkte att någon kanske har tänkt fel vid tidigare justering, så jag åkta glatt till mc-handlaren, köpte ett gäng nya distanser och provmäter igen. Går bra på 6 ventiler, men de 2 som hade för stort spel hade samma spel fortfarande. Vad fan, det är ju omöjligt!
Tar fram boken och noterar att jag faktiskt inte mätt med kammarna i den rekommenderade vinkeln. Jag har mätt med nokarna rätt upp, som jag brukar göra, men de ska tydligen vara i lite vinkel. Nu visar det sig att på de 2 bråkiga ventilerna är det inget spel alls...övriga 6 har samma mätvärden.
Visar sig att systemet som öppnar en avgasventil lite på glänt när man startar ligger emot ventilen när man har nockarna rakt upp:gnissla

Lärdom? Read the fucking manual:Bugar

Så det blir att åka till mc-handlaren imorron igen och fråga snällt om man kan få byta de 2 man mät fel på...
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Inte jag som tabbade mig egentligen men det var min hoj i alla fall!

Åkte till Norge på ktmen i somras, en kort bit över gränsen börjar en kylaren läcka vatten. Visar sig att det blivigt en spricka längst upp på kylaren.

I närmsta byhåla frågar jag runt lite efter hjälp och hittar en norsk bonnlurk med den största baksnusen i läppen jag någonsin sätt. "Deee e bareee å löööde!" säger han och han sticker iväg för att hämta löd och lite andra verktyg.

Visar sig att lödaren inte fäster alls på metallen så vi kommer fram till att man kanske borde värma upp godset lite. Snabbt och självsäkert drar han fram en stor gasolbrännare och börjar värma med lågan mot kylaren(tank osv är avskruvat). Plötsligt börjar det ryka rätt rejält och jag ber han snabbt stänga av brännaren.... ser att en hydralisk-oljeslang har blivigt sönderbränd och känner på frambromsen först, nej den var det inte... känner på kopplingen och SViiisch skjuter en stråle ut från slangen rakt in i bondens ögon.

Står där nu i en liten skithåla i Norge med läckande kylare, ingen kopling och en bonnjävel som jag just har bränt ögonen på med kokande olja... :D
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Åh herregud va tabbar man gjort, små och lite större, men här är några som har ett speciellt utrymme i mitt minne..

Försökt att på fyllan spränga igång en värmenypt traktormotor med ordagrant blandat resultat.

Varvat en volvo 230K efter kamremsbyte fast jag glömt dra fast remhjulet..Brak..

Nattmekat och dragit dit kamöverfallen åt fel håll. En motor blir rätt stum då.. Gör om gör rätt.

Det va egentligen en kompis som gjorde det här men det är för bra för att inte nämnas;

Efter renovering av en snöskotermotor så var den extremt svårstartad. Polaren hittade då på världens grej. Han tog och svetsade en tapp på en hylsa så han kunde köra runt den med en borrmaskin för att slippa stå å dra. Till saken hör att det var en sån där asgammal, urstark borrmaskin med handtaget raktbakom själva maskinen, hoppas ni förstår.

Han hade baxat in ekipaget i en liten bod på gården och körde å körde utan att nåt händer, bara sporadiska puffar. Så höll han på av och till under hela sommaren medan vi hade lustigt åt honom utan att engagera oss så mycket mer.
Vi vande oss snart med ljudet från boden när han svor och körde runt den utan resultat.

En dag efter veckor så förbarmade sig hans äldre bror över honom och gick ut och granskade eländet.
Ser det framför mig nu som om det var igår..
Vi andra i kompisgänget som sitter och slöar med en pilsner på gräsmattan utanför hör deras mumlande diskussion ifrån boden..

"Du kan ju inte ha gasen sådär för helvete" *mummel*mummel* "Det har jag ju provat, pucko" *mummel*mummel*..

Helt plötsligt smäller det till, högt som fan, och brodern kommer ut genom bodörren i bästa fotbollsmålvaktsräddnings-pose. Innan han landat hörs en tvåcylindrig tvåtaktare skrika ut sin nyväckta ilska samtidigt som polaren skriker för full hals något som ingen av oss hör, men det lät som en varning.. Ungefär då kommer en blå gammal femkilos borrmaskin flygande genom bodväggen så plankorna yr och landar i gräset som om Ricky Bruch kastat den..

Allt gick så fort så vi andra sitter bara som fågelholkar när polaren kommer ut efter att ha dödat motorn med ett sånt där nära döden flin på läpparna, torkandes sina skitiga händer på en trasa och säger lugnt gåendes mot oss;
-Jahapp, skönt att det va fixat då.
Han tar en bärs och sätter sig ner vid oss som så smått börjar fatta vad som hänt..
En av oss;
- Vaaa alltsååe.. Jaha?
Polaren lite surt;
- Jamen va fan att det ska vara så jävla känsligt att man måste dra runt skiten åt ett speciellt håll då!!..:näsblod

Som ordspråket säger,

Man behöver inte vara dum, det räcker att ha otur när man tänker.:D
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Liten mekralaterad tabbe häromdan. Inte ett dugg förödande eller så, men lite småkul kanske.

Jag skulle cutta lite plåt med kapmaskinen, och det satt en s.k. "flap disc" på den. Det var ju fel skiva för att skära plåt såklart, så jag letade fram en bra kapskiva. Satte mig på golvet och knyckte loss flap discen och slängde någon halvmeter åt sidan, sträckte mig sen efter den andra skivan och monterade dit den. Trodde jag. Jag hade ju fan sträckt mig efter, och monterat dit, samma jävla flap disc skiva som jag tog av hahaha. :huvet :D

Som sagt, knappast förödande alls men lite kul hur slö i planeten man kan vara ibland. Tur att man tänker igenom saker lite mer när man gör saker som inte går att återställa igen, annars hade det gått åt helvete med det mesta. :död
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Skulle fylla på med motorolja till hojen, och som alla vet så, i slutet så fyller man på lite i taget för att få rätt mängd motorolja, genom att starta hojen, låta stå 1 min sen stänga av och vänta 1 min och kolla oljenivån.
Så klartkommer grannen och vi börjar prata medans jag håller på och kollar nivån, men denna gång glömmer jag att stänga av hojen och skruvar loss motorolje "locket" och då börjar det flyga olja hej vilt, stänger av och får sedan torka av hojen, för att sedan börja om igen...

Tydligen kan jag icke göra 2 saker samtidigt.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Blinkersen lagt av på audin...

Av med krockkudde, av med ratt, meka, pilla, dona, dit med ny spak, på med ratt, på med krockkudde. Ut och kör utan att alla tutar för att man inte visar vart man skall. WIN!

Dag2: Regn. Drar i spola-vatten-på-rutan-spaken. Inget händer. Försöker få igång torkarna. Inget händer.

Bara å riva av ratten igen och hoppas det bara är en bortglömd kontakt....
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Detta är en av de roligast trådar jag läst på länge, hustrun har en gång för alla idiotförklarat mig då jag sitter och asgarvar i soffan och trots att jag visar dessa eminenta historier för henne så finner hon inget nöje i det utan konstaterar bara helt kallt att idiotförklaringen var ett korrekt och riktigt beslut i hennes värld.

Bidrar med en händelse som utspelade sig då jag var 18-19 år, ungefär då Wasa gick förbi, är lite dålig på att återge i text men det var en höjdare för oss i kompisgänget och det måste vara preskriberat nu.

Jag jobbade för länge sedan på en mindre verkstad där vi gjorde det mesta, vi hade denna gång lackat en bil och var i full färd med att montera ihop den då ägaren var på väg och vi i vanlig ordning inte var klara i tid.
Kompisen höll på med bakänden då en annan kille kommer in och då måste man som regel prata en stund även om man som vi har bråttom och då simultanförmågan i vanlig ordning är obefintlig så var det inte tal om något arbete samtidigt, jag som höll på med fronten, släppte naturligtvis allt bums och anslöt mig till de övriga för att lösa lite världsliga problem, ingen av de övriga i sällskapet hade inte heller någon vidare simultanförmåga så när kompisen helt lugnt sätter sig på den nylackade bakluckan så fortsätter samtalet som om ingenting har hänt. När vi efter en stund av intellektuellt utbyte åter känner för att aktivera oss så reser han sig och vi ser alla ett perfekt avtryck av hans bakdel i lacken, mönster på jeansen, snusdosa och plånbok mm. syns tydligt till vår stora glädje, kompisen var måttligt road men det gjorde bara att det blev ännu bättre för oss övriga.
När vi sedan kom på att kunden var på väg och kunde anlända när som helst så gjorde vi den snabbaste montering någonsin för att sedan hitta på massor med skäl för att inte vara på plats när chefen skulle överlämna bilen, det blev sedan ett dj-vla hallå och ytterliggare ett lackjobb på den bilen.
Jag tror aldrig att kompisen erkände misstaget men vi hade roligt åt detta på många fester efteråt så förmodligen så visste hela bygden (inkl. chefen) om det samma helg.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Har suttit tårögd och skrattat mig igenom hela tråden! Det finns mycket här som man känner igen sig i...:rofl

Ett litet bidrag:
Skulle byta olja och filter på min gamla golf för en herre jösses massa år sedan. Efter ha tappat ur all olja och fyllt på ny olja igen så var det dags för provstart.
Startar bilen och går fram till motorutrymmet och möts av en FONTÄN som stänker över hela motorutrymmet samt framför bilen! Springer fort som fan och stänger av bilen igen och går tillbaka för att inspektera. Lokaliserar läckaget till filtret och tänker att jag måste ha dragit åt det för löst... Efter ha dragit åt filtret allt vad jag orkar och tänkt "Nu sitter det tamefan ordentligt" går jag tillbaka och startar igen... Möts återigen av världens fontän och får ÅTERIGEN springa tillbaka och slå av bilhelvetet.
Eftersom läckaget fortfarande kom från oljefiltret så vet jag nu att det inte beror på att jag inte dragit åt det ordentligt... Tar loss filtret igen och ned trillar en O-ring... Skumt... Kollar på filtret och där sitter det OCKSÅ en O-ring... Tydligen hade det gamla filtrets O-ring fastnat kvar och orsakat all denna kaos. För kaos var det... Hela jävla motorutrymmet fullt i olja och garaget såg ut som en krigsplats... Kan tillägga att jag hade rätt bra puts under huven och att farsans tältark råkade stå framför bilen... Det tog LÅNG tid att få ordning efter det där oljebytet...

Tänker inte skriva så mycket om alla gånger man har lämnat garaget med blåslagen kropp och blodiga knogar, det blir för mycket text...:gnissla
 
Last edited:

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Sådana här trådar är underbar nattlig läsning när man har fullt upp på jobb.

Får väl bidra med några själv...

Många bilar har två hack på kylarlocket när man öppnar dom. Den här Nissan 200 har inte det som jag märkte när jag skulle kolla kylarvätskan inne i verkstan. Öppnar och FLOSH rätt upp i taket. Gör om samma sak 1 år senare :huvet

Samma bil fick lite elfel efter första provkörning efter ombyggnad. Lutade åt ett jordfel och vi felsökte elsystem en vecka i sträck. Jordade hit och dit utan någon skillnad. In kommer en vän som då höll på att bygga om en likadan bil. Han undrade varför jag satt fast jorden från batteriet där jag gjort då han satt den på ett annat ställe. Vid en närmare titt hade jag använt bulten till bandet som håller bensintanken på plats. :dummer

Övertidsarbete en helg. Tidigt på morgonen och min kollega ska byta kaptrissa på vinkelslipen. Jag står och tittar när följande scenario utspelar sig. Han slutar kapa, vänder vinkelslipen för att ta tag i trissan som fortfarande snurrar... Han hade nästan 6 fingrar efter den incidenten. Jag la dubbelvikt på golvet :lol


Vi har haft "turen" att få arbeta med en riktig stjärna. Vi bad han att gå och borra ett par hål i ett par rostfria plattjärn. Tiden gick och vi tänkte att vi får väl kolla så att han inte fastnat i borrmaskinen eller något. Det hade han inte han stod där och drog och drog i veven till pelarborren. Efter ett par minuter av oss skrattande bakom ryggen så undrade han varför det inte gick att borra igenom plattjärnen. Jo det ska vi berätta för dig! Ska man borra så får man se till att borren snurrar på rätt håll. :D

Köpte hem ett gäng go pro. Den ena började spela in direkt när man startade den. Avtryckar knappen eller vad man ska kalla den kändes intryckt och helt enkelt söndertryckt! Jag skruvade ner den i molekyler och tänkte att en sån borde man ju kunna köpa från go pro. Skickar ett mail till dom. Plingar till i maillådan efter ca 2 minuter (Service delux).
Det låter som att det är en inställning i kameran som är ändrad, prova gör så här... Jag skruvade ihop kameran igen och jo mycket riktigt det var bara en inställning. :huvet
 

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
haaha bästa tråden :näsblod

ja kan bjuda på en godbit jag med då.

ja håll på att fixa en duett a-traktor och hållt på med allt - bromsar,växellådor, riktat och lackat osv.
tänkte vara lite smart en sen kväll och backa ut bilen för att städa av golvet lite snabbare, sätter mig i bilen startar tittar bakåt och backar,

halvägs ut så brakar de till bakom mig, ja glömde stänga dörren så den stog rakt fram :4skrika
de var bara att köra in, bryta igen dörren och gå och lägga sig :crash
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu i påskhelgen hjälpte jag en yngling med att dra ett nytt elsystem (mot löfte om provkörning - Opel kadett B med opels 2,0 16v).
Lödlampan tände inte efter ett tag.
Provar igen.
Nä.
"Gasen slut?"
Håller upp mot örat för att lyssna.
Aj.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Endel tabbar har man hunnit med. På jobbet skulle jag byta olja i en liten traktor, tänkte att det går i max 5 liter i den. Jag häller på och häller på. När jag kollar stickan efter 8L tänker jag att något måste vara fel, och kollar ner under traktorn. Det jag missat är att skruva tillbaka oljepluggen så all olja ja hällt i rinner rakt igenom.

En annan gång på samma jobb fyllde ja i hydraulolja i en hjullastare, sen sätter jag mis för att provköra hydrauliken, alla cylindrar i topp fram och tillbaka. Funka prima, skitbra nu e ja klar me det här. Går ur från hytten och ser ett oljebad under lastarn, då har jag glömt sätta tillbaka påfyllningslocket. Har för mig jag fick fylla 40-50 liter i den som runnit ut.

Jag fyller iaf på den olja som runnit ut, sanerar oljespillet, sätter mig i hjullastarn för att testa hydrauliken. Kör alla cylindrarna till sina ändlägen. Skitfint, äntligen klar me det här. Går ur hytten och märker till min fasa att jag glömt oljelocket igen. Chefen va inte glad kan ja säga.

Härom veckan skulle ja byta torkarmotor på en truck. Plockar bort torkarmotorn, tar fram den nya och skruvar tillbaka allt. När jag testkör skiten funkar det inte, då visar det sig att jag skruvat till aka den gamla :huvet
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Endel tabbar har man hunnit med. På jobbet skulle jag byta olja i en liten traktor, tänkte att det går i max 5 liter i den. Jag häller på och häller på. När jag kollar stickan efter 8L tänker jag att något måste vara fel, och kollar ner under traktorn. Det jag missat är att skruva tillbaka oljepluggen så all olja ja hällt i rinner rakt igenom.

En annan gång på samma jobb fyllde ja i hydraulolja i en hjullastare, sen sätter jag mis för att provköra hydrauliken, alla cylindrar i topp fram och tillbaka. Funka prima, skitbra nu e ja klar me det här. Går ur från hytten och ser ett oljebad under lastarn, då har jag glömt sätta tillbaka påfyllningslocket. Har för mig jag fick fylla 40-50 liter i den som runnit ut.

Jag fyller iaf på den olja som runnit ut, sanerar oljespillet, sätter mig i hjullastarn för att testa hydrauliken. Kör alla cylindrarna till sina ändlägen. Skitfint, äntligen klar me det här. Går ur hytten och märker till min fasa att jag glömt oljelocket igen. Chefen va inte glad kan ja säga.

Härom veckan skulle ja byta torkarmotor på en truck. Plockar bort torkarmotorn, tar fram den nya och skruvar tillbaka allt. När jag testkör skiten funkar det inte, då visar det sig att jag skruvat till aka den gamla :huvet


:va
Är du på riktigt :D
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top