Fyllde på med kylarvatten men hade ingen glykol så jag struntade i det för tillfället, tänkte komplettera med det men glömde helt bort det.
Gick ut för att starta bilen en morgon, det var väl 3-4 plusgrader ute, men under natten så hade det varit x antal minusgrader.
Satte mig i bilen, vred om nyckeln, vattenpumpen fastfrusen, kamremspännaren i PLAST (Opelkvalitét) brister och kamremmen kuggar över, jag totalskrotar toppen då kolvarna mosar alla ventiler.helt sjukt att det är ett så pass vanligt problem bara för att folk skiter i glykolen... , spruckna toppar/block mm...
mvh.T
Påminner om när jag slaviskt läste manual då jag demonterade HD-motor. Skulle demontera transkåpan och följer manualen steg för steg ända till meningen "Men innan det skall man använda transkedjan som mothåll för att lossa..." dyker upp.
Man lär sig nått nytt varje dag. Sensmoralen denna dag var, läs alltid klart HELA texten innan du agerar
Det värsta jag gjort var i bilbranschen. Hade renoverat (och shimsat) en VW-växellåda, det tar tid om den skall bli tyst, lovar..
Var på väg att bära ut den ur verkstaden när jag kom på att jag monterat kronhjulet på fel sida, dvs höll på att bli fyra växlar bakåt och en framåt....
Edit för de yngre: VW hade, då, på sina motorsvaga VW Transport (bussar och skåp) en extra kuggväxel (nedväxling) vid hjulen, dvs hjulaxlarna snurrade "bakänges" i förhållande till hjulen, därav missen, växellådan jag renoverade var just en fd Transportlåda..
Sen har vi ju moppetiden, lyckades att en gång ställa tändningen så fel att motorn vände på tomgång...
Man kickar igång, drar iväg, får vänta vid ett trafikljus (man gjorde det på den tiden) motorn vänder omärkligt och det blir grönt, i med ettan, släpper kopplingen och det drar iväg.. BAKÅT...
Alltsedan dess har jag lyckats förtränga alla misstag........
Edit. stavfel..
En rykande färsk, dagsaktuell kan man säga:
Få ett råd via en MV Agusta blogg. Montera bort kamkedjesträckare, nollställ, montera tillbaks kamkedjesträckare.
Kolla inte öd-märken på vevaxeln, eftersom du omöjligt kan tro att det kan påverkas eftersom du inte rört motorn och du inte lossat något annat än sträckaren.
Ha sån jävla otur att kedjan slackar precis tillräckligt mycket för att lägga sig på mitt på kuggen på vevaxeln. Ha ännu mer jävla otur att när du startar motorn så spänns kedjan över på fel sida, och förskjuter kamaxlarna två kugg.
Italiensk ventilsallad.. mums..
Det är något med mig och ventiler..
..Aj, det där gjorde mentalt ont fast det inte är ens egen hoj.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |