Mekartabbar top 5

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
:va
Är du på riktigt :D

Gjorde endel tabbar på förrförra jobbet, inte konstigt att man e stressad och missar saker när man har en psykochef som står å skriker på en hela dagarna. :) började söka nytt jobb redan första dan på verkstan men de dröjde 5månader innan ja fick nytt jobb men under tiden hann jag med endel tabbar :p
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Rengjorde en yta för lackering för många år sedan med koncentrerad industri ammoniak som jag kommit över.Bestämde mig för att lukta på eländet i flaskan och tuppade av och fick åka ambulans till sjukhus när bekanta hittade mig. :crash

Ja visst ja, höll ju på att glömma när jag sågade av mig vänster tumme på arbetet i en bänkskivesåg.Har ingen tumme mer på vänster hand men det var många år sedan och man vänjer sig snabbt. :fakta
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Rengjorde en yta för lackering för många år sedan med koncentrerad industri ammoniak som jag kommit över.Bestämde mig för att lukta på eländet i flaskan och tuppade av och fick åka ambulans till sjukhus när bekanta hittade mig. :crash

Ojdå :lol
 

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
Nja ingen mecktabbe riktigt men ändå.
Kompisen hade någon gammal hoj han renoverade och bytte topppackning på och sen skulle ha den som övningskörningshoj. Först missa han triggern till tändningen så den starta inte, sen använda han icke bränsletåliga o-ringar till förgasarna så det vara bara att riva ur motorn igen. Ja det var många resor innan den satt ihop och startade. Tror vi lyfte ur motorn 2-3 gånger innan allt var okej!

Men höjdpunkten var när vi alltid skulle övningsköra så starta inte hojen. Så jag kom hem till honom med skinnställ och hjälm och stövlar inte den mest smidiga utstyrseln att springa igång hans hoj med.
Detta verkade bli en återkommande sak när den stått och jag sprang som en idiot och puttade i tid och otid. Först vara ju tanken batteriet, så det laddades på nattetid och slutligen försökte jag starta med startkablar och bilen för jag var så trött att starta hoj jävlen genom att springa bakom.
Sen en dag när han kom ner med batteriet så koppla vi in och precis när vi skulle starta så kom han på att han glömt något och sprang upp i lägenheten igen. Då satte jag mig på hojen och den startade hur snällt som helst! Så jag stängde av och väntade på kompisen. Berättade att den startade snällt och han klär på sig. Dock när han ska starta så starta den inte. Då slog det mig att han aldrig kört hoj tidigare och helt missat det här med brytaren på stödet och kopplingshandtaget för att starta!!!
Således fungerade hojen från dag ett och jag hade sprungit som en idiot i onödan!
 

Pimp

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Ort
Götet
Hoj
2010 street Triple
plupp

Bestämde mig för att lacka om kåporna till min fzr 600 själv.

När jag släpper skruvarna runt tanklocket tänker jag innan. akta nu så jag inte tappar i dom i tanken. 3e skruven tappa jag i fan också, aja hmm

just det. fick ju en magnet penna av en polare pga tidigare tappade skruvar. nähä alu eller något icke magnetiskt. Ståltråd och 30 min senare var den uppfiskad igen.

En annan grej när jag var på väg till verkstad med min gamla opel calibra tappade jag servo pumpen, kör över den och får punktering.

Jag ringer verkstaden som kommer och hjälper mig byta däck då jag inte hade fälgkors i bilen,(skulle ju ha baslåda och slutsteg där) mekanikern släpper iallafall ner bilen med fälgkorset kvar i. vilket resulterar i ett stort hål i skärmkanten som jag hade lagt 4timmar på att laga veckan innan.

shit happens
 

Piotr

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Trollywood
Hoj
2007 Hypermotard S
Detta hände en sommarlovsdag under moppeålderns fantastiska 2taktsdimma.
Jag o storebror stod utanför garaget och hade skruvat lite med storebrors yamaha fs1 a som var lätt trimmad och ombyggd, det satt på 65cc cylinder, högkompressionstopp trombochiniavgassystem 16,5mm förgasare o insug och en annan drevning. Vi hade byggt om den till en långgafflad chopper med annan tank 30 cm förlängd och utrejkad framgaffel annan sadel o flaklack i allra senaste mode. Vid förlängningen räckte ju inte vajern till frambromsen riktigt så vi körde bara med trumbroms bak. Moppen gjorde strax över 100knyck i medvind på en kylig syrerik sommarmorgon.

Nåväl vi tyckte den var lite för slö när man skjutsade passagerare så vi hade precis plockat av bakhjulet och bytt bakdrev och därefter provkört en kort vända fram o tillbaka på vår 400 meters grusuppfart när denna händelse utspelas.
Vår syssling o granne som är lika gammal som mig kommer gående i shorts o linne då han sett att vi burnat på uppfarten och han vill såklart prova hur moppen går med den nya drevningen.
Givetvis får han det och han får låna en hjälm modell kruka drar iväg på uppfarten och försvinner ur synhåll det går några minuter sedan hör jag o brorsan 2 taktsylet vara påväg tillbaka mot oss...

Saken är den att han närmar sig oss i relativt god fart, så både jag o min storebror börjar fundera när han ska stanna.. vi tittar lite på varandra o rycker på axlarna.. nåväl han ska säkert hålla på o styla o sladda i gruset framför oss... detta hinner jag precis tänka innan han far förbi oss i ca 40km/h vrålandes IIIIIIIIIINNNNNGGGGEEEENNNNBRRRROOOOOOOOOOOOOOMMMMSSSssssssssss
Ifrån där vi stog är det ca 30 meter kvar till en rödmålad husvägg med ett tillhörande garage rakt fram och direkt vänster om det en taggig hög häck o på högersidan husvägg.. garaget är givetvis öppet o där det står svetsar en svarv en isärplockad ks 50 zundapp o en jävla massa bråte.. på denna korta sträcka hinner det gå en tanke genom skallen o det var... helvete.. inte in i garag..... ja detta innan sysslingen med ett högljutt -OOOUUUFFF kör rakt in i husväggen precis vänster om garaget och parkerar moppen mellan två cyklar i cykelstället som står utmed väggen , därefter flyger han i en fin båge snett över styret över en rosa damcykel, missar precis husknuten o landar på backen med ytterligare OOUUUFF i ett litet mellanrum mellan häcken o huset ..

Jag o storebror springer fram med hjärtat i halsgropen medans vår syssling till vår stora lättnad visserligen lätt omtöcknat stapplar upp på fötterna o börjar klaga lite över smärta i knät.
Storebror tittar på mopeden som står i cykelstället o sen på den vingliga sysslingen och hans skrapade högerknä och spontat utbrister. -Vaafaaaaaaaan du har ju böjt framgaffeln.. varvid vi tittar på varandra med frågande uttryck och sedan allihopa brister ut i ett hysteriskt skrattanfall.

Sysslingen hade en jävla tur o klarade sig med skrubbsår o lite småont i kroppen och mopedens framgaffel kunde böjas tillbaka och förstärkas och slutligen satte vi dit den låsmutter på bakbromsen som saknats under provkörniningen.:tummenupp
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
För några år sedan skulle jag och sonen ut i ungarnas lilla sportbåt. Motorn startade fin och jag fick äran att köra, bånglade ner mig i sätet och styrde ut från bryggan. Var lite låg tomgång på den så när sonen skulle ta över efter en stunds körande stannar motorn. Sonen försöker starta men det funkar inte, jag provar också men efter en stund har vi dragit ur batteriet. En granne kommer glidande på sjön och vi får bogserhjälp in till bryggan.

Svärandes hämtar jag kärran och sliter upp båten på land då det är lättare att mecka motorn där. Börjar med tänstiften, ser bra ut, ska precis mäta upp elen när sonen håller upp död-mans-grepp-snöret och frågar om det inte fungerar bättre om den sitter i........

Blev sjösättning dagen efter med nyladdat batteri och död-mans-grepp isatt. Startade direkt!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
1. Tände fyr på mitt eget ansikte i samband med ursotning av avgasrör till moppen. Ett par dagar på sjukhus men idag utan ärr. Använd inte blandningen t-gul och spolarvätska det får märkliga effekter då t-gul inte brinner utan veke. Ansikten fungerar som veke.:brinnerup

2. Skruvade av motorkåpan till svänghjulet på en annan moppe. Skruvade tillbaka den igen men med skruvarna på fel plats. Motorn gick inte att dra runt p.g.a detta och jag fick rulla moppen upp för en djävulsk backe och 1 kilometer rak landsväg i sommarvärme till verkstan som lagat den när den köptes. Allt i tron om att den var skuren. Mekanikern skruvade ut skruvarna och provade. Startade på första kicken.:huvet

3. Polaren byggde en egen kolvring till min andra moppe för han knäckte en av de som var rätt. Man kan inte bygga en kolvring av en som varit större, den skär.:3freak

4. Reaktionsstaget på första moppen lossnade och slet med sig bromsstaget till bakbromsen. Lindade sig 2 varv runt navet. Tog ett tag innan farsan övergav tanken på att jag vurpat och slutade retas och insåg allvaret. Löstes med en märla som låssprint.

5. Skar min nyrenoverade SR-motor efter 10 mil p.g.a stoppklack till kicken gått av och trillat ner i oljesumpen och strypt oljetillförseln. (kanske inte en tabbe men ändå drygt).

Kan säkert dra ihop 10 liknande grejer till men nån måtta får det va på nostalgitripparna.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Senaste tabben: Har en Mazda B2600 Pickup stående i "ruffen" bakom huset som jag använt som plogbil efter den blivit för rostig för besiktningen, tänkte jag skulle ta fram den och börja plocka bort det som ska sparas och skrota resten. Började med att skruva fast ett framhjul som saknades och sen körde jag fram min nuvarande pickup (WW Taro), kopplade en lyftstropp mellan dragkrokarna, i med frihjulsnaven och lågettan på Taron och tänkte att detta blir ju en barnlek. Hände ingenting, Mazdan var som fastgjuten.:mad:

Kollade runt lite och såg att bakhjulen sjunkit ner så bakaxeln nästan nuddade marken, fram med domkraft och pallningvirke och efter ett himla pumpande och pallande så var groparna fyllda med virke. In i Taron och nya bogseringsförsök, lika stumt igen. :va

OK att det var lite luft i Mazdans däck men... fram med all tryckluftslang jag har men såklart saknades det 5-6m, fulskarvade in en stump jag hittade och pumpade däcken, lika djävla stumt fortfarande.

Hmmm... har hjulen fastnat? Lyfte ett bakhjul och mycket riktigt var det stumt. Avafaan HANDBROMSEN, mycket riktigt var den åtdragen:brinnerup, släppte bromsen och startade upp Taron igen, i med växeln och... ingenting. :död

Lyfte bakhjulet igen och provade vrida det, hmm... går lätt att vrida ett halvt varv och sen är det stumt. Sitter visseligen diffbroms i axeln men så där ska den inte göra, lyfter upp andra sidan och kryper under bilen för att känna på kardan som var stum? nej nu djävlar, bilfan står ju på växeln, inte nog med att den står på ettans växel, den står på lågväxeln med ikopplade framhjulsnav så det är nog inte så konstigt att den är tung att dra.

Vad lätt den rullade efter man släppt handbromsen och lagt i friläget. :hihi
 

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Tabbar har man gjort många gånger, men det är en som tar alla pris.

Hade precis bytt växellåda i min volvo 244:a, körde en sväng på åkern för att se att allt gick som det ska, det gjorde det. Sedan så stod jag uppe utanför verkstan och varvade lite för att se om turbon funkade ordentligt (tyckte att den var lite grinig när jag körde), den funkade.
Jag skulle sedan stiga ur och ta upp portarna, men då drog volvon rakt in genom farsans skitdyra automatportar. Jag hade då inte tagit ur växeln när jag släppte på kopplingspedalen, låt mej tillägga att den fortfarande var uppe i ca 2500 varv då jag dumpade kopplingen.:crash
Har aldrig fått så mycket skäll av någon förut, men som tur var gick det på försäkring och nu i efterhand så skämtar han alltid om det :lol

Sedan för inte längesen så skulle jag ställa min husqvarna på stödet, men mitt skosnöre fastnade i stödet så jag for med hoj och allt rakt in i morsans fina 4.2L audi a6, och då hade jag varit på dåligt humör och allt hade fittats hela dan, så jag blev ju inte direkt mycket gladare.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Många små tabbar har man väl gjort, men här är den värsta än så länge:
(Fan va mycket text det blev :gnissla )

1. Hade isär motorn på en kawasaki kdx200 förra sommarn då fjädern till "växelväljaren" gått av, det gick ganska smidigt och jag var klar på någon timme... Problemet var bara att efter jag haft isär motorn så var cykeln väldigt svårstartad! Man fick stå och kicka som en idiot i 10min innan den gick igång :gnissla

När den väl gick igång så kändes den väldigt slö, som om det saknades 10-15hästar :näsblod
Trodde först att det var något knas med avgasporten så jag plockade isär den och sätte ihop den igen med samma fel... Tömde ur bensinen, bytte tändstift och köpte nytt luftfilter, fortfarande samma fel :confused:

Sommaren gick och jag hann väl köra ca 10h innan motorn tvärdog mitt i skogen på en "skogsmaskinsväg" Fick rulla ut skiten :censored och väl ute på vägen så orka jag rullstarta cykeln på tredje försöket i en lång nedförsbacke... Körde hem och ställde ner cykeln för vintern...

Idag fick jag för mig att jag skulle börja skruva på cykeln igen. Började med att byta tändstift och plocka isär förgasarn och blåsa rent den ordentligt med tryckluft...

När jag skulle montera tillbaka förgasaren så fick jag se att det stack ut ett "snöre" ur reedkorgen :va WTF tänkte jag och skruvade bort korgen... Gissa vad som låg där? :gnissla en tygbit på 15x5cm som jag tryckt dit när lyfte ur motorn förra sommarn :3freak

Tygbiten var halvvägs ut genom reedventilerna :gnissla inte så konstigt att den var svårstartad :D och vilken jävla tur att den inte hamna i cylindern :tungan

Edit: Stavfel
 
Last edited:

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Min första tabbe var sommaren 2010... då vi skulle dra rätt bakhjulet så det satt rakt... men då bakaxeln på moppen skulle av så hade den tydligen rostat fast så den knäcktes när vi drog. :crash Men det var ju bara att åka och köpa en ny! :) Men det värsta var när vi fick på den ny fina axeln... Jag skulle då rikta framhjulet och lossade skruvarna på övre stykronan och när dom skulle tillbaka så sprack den i fästet för bulten. Mopeden blev ståendes hela sommaren för Yamaha center var lite sega med att få in ny krona.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Allt som rör aluminium motorblock eller andra gängade aluminium delar & rostfri bult. Jag vet inte hur många gängor jag sabbat. Ofta självförvållat genom lättja, river inte hojen tillräkligt för att komma åt med följd att jag drar bulten snett. Eller när allt sitter på plats & jag bara ska kontrolldra bultarna en gång till för säkerhets skull & jag drar sönder gängen.
Nu är detta ingen katastrof men så onödigt. Använder numera momentnyckel till allt.
Sedan kommer Suzuki´s plastkåpor som när man tror sig lossat alla skruvar & plastnitar sliter loss kåpan & inser att jag glömde en där kåpan gick sönder. Att sedan sätta tillbaka allt är som att lägga puzzel, får man tokspel så repas kåporna också. Dyrt att fixa. Enda botemedlet är att inte stressa, ta en paus & jobba systematiskt. Känner du att adrenalinet stiger ta en ny paus & hålla i minnet vad den senaste kåpan kostade att laga.
Ja det får räcka.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022


Hahahah, fy fan vad kul när folk glömmer saker kvar i motorn!
Jag kommer ju lätt skriva i den här tråden i höst då jag ska försöka mig på att kolla ventilspelet, vetefan vad man kommer tappa in genom trottlarna och glömma kvar under ventilkåpan! =)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Tappade 2 torxbits och en gummiände till vakuumslangen ner bland motorn och kablage idag. Fan halva dagen går ju åt till att hitta skiten igen. :huvet
 

Snowman89

Guest
Tappade 2 torxbits och en gummiände till vakuumslangen ner bland motorn och kablage idag. Fan halva dagen går ju åt till att hitta skiten igen. :huvet

Gjorde en likande sak på en kompis motor. Tappade ner en gummidel från tändhatten när vi höll på med ventilspelet på hans KLX650. Den försvann spårlöst och där den försvann så var det troligast att den hade ramlat ner bredvid kamkedjan, nere vid vevpartiet, via toppen som vi tittade ner i... :glömdet
Efter att ha lyst med ficklampa och letat lite så fick vi syn på att den, som tur var, låg bredvid hojjen:crash
Så där sparade vi någon veckas skruvaned med att riva motorn och leta efter en försvunnen del som inte fanns där.. :dummer
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Gjorde en likande sak på en kompis motor. Tappade ner en gummidel från tändhatten när vi höll på med ventilspelet på hans KLX650. Den försvann spårlöst och där den försvann så var det troligast att den hade ramlat ner bredvid kamkedjan, nere vid vevpartiet, via toppen som vi tittade ner i... :glömdet
Efter att ha lyst med ficklampa och letat lite så fick vi syn på att den, som tur var, låg bredvid hojjen:crash
Så där sparade vi någon veckas skruvaned med att riva motorn och leta efter en försvunnen del som inte fanns där.. :dummer

Om man ändå var så smart att man la typ en trasa eller något precis under sakerna så det fångas upp där istället för att ramla ner så skulle man kunna spara massa timmar av sitt liv. :död
 

Snowman89

Guest
Om man ändå var så smart att man la typ en trasa eller något precis under sakerna så det fångas upp där istället för att ramla ner så skulle man kunna spara massa timmar av sitt liv. :död

Hehe japp! Men nästa gång så kommer jag garanterat lägga dit en trasa. Tyvärr behöver man lära sig vissa saker på det hårda viset :)
 

kalsvad

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2012
Ort
Kolsva
Hoj
zx10r-08 cbr tjejhundra för bana -01
Jag skulle rulla ut kawan på en tripp idag när det var soligt och fint:yoparty Men först så skulle allt skit som stog framför rullas ut ur garaget. Så långt allt väl...letade på nycklarna till allt och började på att baxa ut prylarna startade upp polarisen lade i backen och vände på huvudet för att backa ut, hann ungefär 5 cm när jag kom på att jag kedjat ihop hojen med polarisen inför midsommarfirandet då jag var bortrest...nåja hann inte ens tänka på att stanna innan det vart ett sjuhelvetes brak. Vred sakta på skallen och där låg kawan över grabbens Aerox:huvet när jag hade sorterat vad som hänt i skallen så såg jag att det vart en stor pöl under hojen...det visade sig att kicken på Aeroxen hade skurit hål på den fulla tanken . Vart så jävla arg så hojen var inte ens tung när jag reste upp den och sen satte jag mig i bilen och åkte sthlm fram och tebaks och köpte mig en tank. Hur jävla klantig får man vara:dummer. Mycke text vart det
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Idag.

* bytt bromsvätska
* mont Yoshin
* svurit..

Bytte bromsoljan fram, inga problem. Fyllde på mer, började bak. Svor. Luftade. Svor igen. Lufta. Pumpa. Lufta.. Va fan...! Lossade bromsljuskontakten, fyllde på olja där oxå. Samma skit.

Efter en bra stund började jag leta efter en till behållare. Vad mkt lättare allt blev när jag hittade den!
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top