Många små tabbar har man väl gjort, men här är den värsta än så länge:
(Fan va mycket text det blev
)
1. Hade isär motorn på en kawasaki kdx200 förra sommarn då fjädern till "växelväljaren" gått av, det gick ganska smidigt och jag var klar på någon timme... Problemet var bara att efter jag haft isär motorn så var cykeln
väldigt svårstartad! Man fick stå och kicka som en idiot i 10min innan den gick igång
När den väl gick igång så kändes den väldigt slö, som om det saknades 10-15hästar
Trodde först att det var något knas med avgasporten så jag plockade isär den och sätte ihop den igen med samma fel... Tömde ur bensinen, bytte tändstift och köpte nytt luftfilter, fortfarande samma fel
Sommaren gick och jag hann väl köra ca 10h innan motorn tvärdog mitt i skogen på en "skogsmaskinsväg" Fick rulla ut skiten
och väl ute på vägen så orka jag rullstarta cykeln på tredje försöket i en lång nedförsbacke... Körde hem och ställde ner cykeln för vintern...
Idag fick jag för mig att jag skulle börja skruva på cykeln igen. Började med att byta tändstift och plocka isär förgasarn och blåsa rent den ordentligt med tryckluft...
När jag skulle montera tillbaka förgasaren så fick jag se att det stack ut ett "snöre" ur reedkorgen
WTF tänkte jag och skruvade bort korgen... Gissa vad som låg där?
en tygbit på 15x5cm som jag tryckt dit när lyfte ur motorn förra sommarn
Tygbiten var halvvägs ut genom reedventilerna
inte så konstigt att den var svårstartad
och vilken jävla tur att den inte hamna i cylindern
Edit: Stavfel