Bjorn N skrev:
Är på väg att riva hela min 125:a (aprilia pegaso) för att den inste startar, ingen gnista. Sitter med problemet i fler timmar än jag vill erkänna. Följer upp elschemat en sista gång innan jag är på väg att ge upp. Ser på pappret att det finns en dödarknapp som jag aldrig tänkt på tidigare. Slår om den och hojen går som en klocka..
Svetsar nya stötdämparfästen på bilen bak genom ett hål som jag tagit upp i sidan av karossen. Böjer mig sedan in hjulhuset (har tagit bort bakhjulet) för att titta hur det ser ut. Ser att hela insidans asfalts-ljuddämpar-klet står i lågor och är på väg att sakta släppa sig från karossen några centimetrar rakt ovanför mina ögon. Drar ut huvudet tiondelar innan den brinnande geggan lossnar..
Hahaha !
Ahh...den klassiska dödarnkappen !
Vem har inte råkat ut för den någon gång...
Men det där med din hemmagjorda "napalm" var ju ett nytt sätt att sätta spänning på tillvaron
Själv har jag provat justera ventilerna en gång (en tidigare hoj...)...och det var ju inte strålande gjort
Nåja, det är väl preskriberat nu.
Iaf:
Hade gjort rent, putsat och smörjt hojen på lämpliga ställen, samtidigt som jag tänkte göra en service själv på hojen.
- Jag menar, det kan ju inte vara så svårt...?
Mekbok hade jag ju, och ventilarrangemanget var av den typen som gick att justera med mutter, så det behövdes varken shims eller lyfta på kamaxlarna.
Dagen hade blivit lååång, och jag var riktigt trött.
Kanske skulle efterkolla med bladmåttet så att jag inte gjort fel med ventiljusteringen ?
Nä, det får vara så med det - det var ju så enkelt så det behövs säkert inte !
...och så ville jag ju komma hem och komma i säng någon gång.
(Läs: astrött, ville bara få ihop grejerna)
På med ventilkåpan, och resten av detaljerna som behövdes för att kunna göra en provstart.
Provar...hmmm, vill inte tända.
Kommer det bensin fram ?
Nej.
OK, flöda förgasarna lite till och ge lite mer choke.
Provar igen...nä, vill inte tända till.
OK, den är alltså lite tjurig, bara att prova igen.
Provar en tredje gång...länge...
Va f-n !??
Varför funkar det inte ?
Hmm, luktar fortfarande inte bensin från avgasrören.
Nåja, skiten får stå kvar tills i morgon (stod på jobb o mekade).
Nästa dag så tar jag hjälp av några arbetskamrater som får hjälpa till att försöka putta igång den.
Fram o tillbaka...fram o tillbaka...
...hmm, där började den tända till lite!
Fortsätta putta...tänder till lite igen!
Nu började arbetskamraterna bli lite varma i pälsen kan jag lova...
Jaja, den startar nog alldeles strax.
Hmmm, tänder till några gånger igen...men inget mer.
Skit också.
"Tack för hjälpen med att putta alla fall".
Luktar fortfarande inte så mycket bensin från avgsröreren.
Kanske skulle prova med startgas ?
Sagt och gjort.
Kopplade startkablar till bilen för extra kraft.
Sprutade in en startgas vid luftintaget till luftfiltret.
Provade starta...aha!
Nu var den nog på väg att starta!
Men det behövs nog mycket mer startgas.
Sprutade mycket startgas.
Nu borde det funka!
Provar starta...
* BABOOOM!!!*
Skiten baktände...
bakåt, genom förgasarna och allt...
så till den milda grad att det blev ett stort hål i luftfiltret...
och batteriet som satt bakom luftfilterboxen dessutom fick sig en kyss av explosionen - och sprack !!!
Nu insåg jag att det förmodligen krävdes mer kompetens för att rätta till detta.
In med hojen till en verkstad, och förklara vad som hänt (hmm, inte roligt...men har ju inget val).
Nästa dag ringer meken upp mig.
"Du, det har hänt en del med ventilerna här."
"Jaha ?"
"Flera ventiler är lite krökta, och de flesta andra står fel."
Några veckor senare, och tusenlappar fattigare så kunde jag hämta hojen *ytterst generad*
// Så kan det gå...om man är självsäker och oerfaren
Fast nu, så har jag blivit lite klokare (tror jag...).
Åtminstone inga misstag rapporterade sedan dess iaf.