Mekhjälp, förgasare LC4 Mikuni

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Har ombestyckat förgasaren Mikuni BST 40 på min KTM 640 LC4 SM 03 med ett större munstycke i samband med montage att Akra -slipon.

Efter detta har hojjen börjat bete sig en "aningens" mystiskt. Startar hur snällt som helst, men känns svag/slå på låg och mellan -varven. Pinnar på utmärkt vid fullgas. Haken är dock den att när man kör på t.ex. motorväg och ligger i 110 på femman med jämngas börjar hojen efter en stund (inte alltid) hacka och tappa kraft om man då bibehåller konstant gas eller släpper av dör motorn. Om man ger full gas så varvar hojjen motvilligt upp och överlever en stund till. Men för att lite senare drabbas av samma problem.

Förmodligen är det jag som har tummen mitt i handen och missat att hojen tar tjuvluft eller att bränslenivån är på tok för låg.

Hur som helst, finns det någon i Stockholmsområdet som vill extraknäcka och komma förbi mig och fixa till det hela? Dirtbike har inte en lucka i sitt schema förens tidigast den 29:e juli. :gråta Och man vill ju gärna köra några meter innan semestern är över.

/Fenix

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Hur stort munstycke satte du på? Har du öppnat luftburken?

/Micke

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Wesslan skrev:
Hur stort munstycke satte du på? Har du öppnat luftburken?

/Micke

Burken är öppnad, snorkel borta. 170-huvudmunstycke.

Metallbleckat som sitter på flottören har en gång blivit tilltryckt i samband med misslyckad ihopsättning av förgasarbotten. Resulterade i konstant flödning av förgasaren, Dirtbiks-mek bockade till blecket så det slutade flöda. Vore klart intressant att veta i millimeter hur högt blecket är original? Kanske är så enkelt att min bränslenivå är för låg... om jag inte minns pannkaka så resulterar det i en för snål blandning på lågvarven när det gäller en vakuumförgasare, eller är jag ute och cyklar som vanligt? :D

Som sagt, all input är extremt välkommen.

/F

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
slangarna!

Kolla att du inte har klämt någon av drinerings slangarna, hade samma problem med en duke II jag hade föra året.

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Fenix skrev:
Hur yttrade sig problemet?

/F
Som du beskriver: "Startar hur snällt som helst, men känns svag/slå på låg och mellan -varven. Pinnar på utmärkt vid fullgas. Haken är dock den att när man kör på t.ex. motorväg och ligger i 110 på femman med jämngas börjar hojen efter en stund (inte alltid) hacka och tappa kraft om man då bibehåller konstant gas eller släpper av dör motorn. Om man ger full gas så varvar hojjen motvilligt upp och överlever en stund till. Men för att lite senare drabbas av samma problem."

Jag plockade bort förgasaren för att rengöra den sen när allt va på plats så hade jag klämt en slang.
Kolla dom och att dom inte är igen satta, förgasaren andas via dessa slangar.
+ dom får ju inte vara för långa, då kan det oxå uppstå problem.

Prova oxå att köra utan slangarna.

Last edited:

zajt

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
KTM 640 SM.Kawasaki VN 1600,KTM Super Duke-R,
tror att du har satt i för stor munstycke...får för fet bränsleblandning?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nu är det två som vet att din går för fett. Upp i bänk och justera in bränsleblandning - så slipper du tro. Justera förgasarna kan du aldrig göra perfekt här online på sporthoj, tyvärr. :D

Är du monetärt utmanad så kan du först prova med att sänka trottelnålen två eller tre hack.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras