Mekhjälp Kawasaki ZXR750-90 H2

MaraN^

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
90, Kawasaki ZXR-750
Hej,

Jag har en Kawasaki ZXR750-90 (H2) som varit i min ägo sedan många år tillbaka. Jag har vårdat den genom alla år och lämnat in den hos auktoriserad verkstad inför varje säsong för enklare jobb (eftersom jag inte haft möjlighet till lokal att byta typ olja och filter själv och så) och försökt att hålla den fin. Jag har kört alla säsonger och det har alltid fungerat.

I vintras efter förra säsongen fick jag nys om en pensionär som är duktig på hojar av en god vän. Han hade själv lämnat in sina hojar till honom och alltid varit nöjd så jag tänkte absolut - och jag testade. Pensionären hade tid att ta in den i hans garage och bytte olja/filter, en rem som var dålig, spände kedjan, bytte tändstift, gjorde rent förgasarna och synkade dom. Han sa att han hade provkört och att den fungerade men att jag kanske behövde justera tomgångsskruven vid första uppstarten. Han tyckte det var konstigt när han höll på att den inte alltid startade på alla cylindrar utan att den sista kom efter ett tag och så sa han att han hade svårt att få ren ena förgasaren men att han trodde det skulle fungera. Jag hämtade den med släp och ställde in i mitt garage under vintern.

När det sedan var dags att börja åka var hojen svårstartad och när jag försökte justera tomgångsskruven så fick jag den i handen så det slutade med att jag fick köra hojen på släp igen till jobbet. Väl på jobbet har jag fått hjälp av diverse kollegor som är mc-kunniga som försökt hjälpa till men vi har hållt på och testat olika saker för att få den att gå bra men utan framgång. Flera saker har byts ut men det har inte blivit någon förbättring.

Hojen startar men det går inte att få bort choken eller om man försöker gasa, då dör den direkt så något problem med bränslet är det mest troliga.

Så nu till min fråga: Finns det någon hojentusiast där ute som är en hejare på att skruva med en gammal sporthoj med förgasare som kan hjälpa mig? Har någon haft liknande problem? Känner ni till någon jag kan vända mig till för att få hjälp med att få igång hojen igen, ber ödmjukast efter hjälp eller tips.

Vänligen,
Martin
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Tja Martin!
Är ju ingen expert direkt...Tändspolar? Annars finns ju mycket kunnigt folk här på Forumet!
Rätt bra Kille annars..
 

MaraN^

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
90, Kawasaki ZXR-750
Tja Martin!
Är ju ingen expert direkt...Tändspolar? Annars finns ju mycket kunnigt folk här på Forumet!
Rätt bra Kille annars..

Hej,

Tack för svar - ja, jag hoppas dom här kunniga hör av sig, det är min förhoppning 😁. Tack för länken!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det vanligaste felet när det blir dessa symptom är att emultionsrören är utslitna. Trottelnålen sågar upp hålen i emultionsröret, så hålet blir ovalt. Då får den för mycket bränsle. Upplevs som okänslig.
Totalrenovera förgasarena med nya rör och nålanr, byt också alla munstycken och packningar.
Kommer att bli kanon.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Först, gick den dåligt innan pensionären började skruva på den. Om nej är svaret är svaret på vad som är fel att det är fel ihopsatt.
Förgasaren har knappast blivit utsliten på grund av att stå still.
Gammal bensin kan du glömma, det är fel som endast upptäcks på höga varv enligt min erfarenhet och den är ganska stor gällande just gammal soppa.
Varför ska det bytas munstycken, de slits knappast, endast nålmunstycket har mekanisk påverkan.
Mossberg vet vad som gäller och det är att förgasare ska det skruvas så lite som möjligt med.

Så gick den innan skruvandet är det mekanikern som gjort fel, inget har blivit utslitet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra svar över lag och man blir ju fundersam över vad den där pensionären gjorde egentligen och varför justerade han inte tomgången när han provkörde?
Men jag håller inte med om att gammalt bränsle kan uteslutas, eller kondens som bildats i förgasarna.
Bränslet i tanken håller länge men förgasarna är bättre ventilerade.
Öppna därneringsskruvarna på förgasarna så allt bränsle rinner ur dom.

Vore det min egen hoj skulle jag nog riva förgasarna och kolla att allt verkligen står rätt till.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Så nu till min fråga: Finns det någon hojentusiast där ute som är en hejare på att skruva med en gammal sporthoj med förgasare som kan hjälpa mig? Har någon haft liknande problem? Känner ni till någon jag kan vända mig till för att få hjälp med att få igång hojen igen, ber ödmjukast efter hjälp eller tips.

Detta är väl knäckfrågan i sammanhanget - mekhjälp önskas. Att lämna in kan lätt kosta mer än vad hojen är värd. Men inte ens en hojkunnig kompis är gratis - framförallt om man inte har mekplats.
Alt.
1. Hyr en garageplats/vinteruppställning ihop med andra hojkunniga (ja, jag vet - näst intill omöjligt att hitta - plats alltså) - köp sedan Haynes manual https://haynes.com/en-us/kawasaki/zx-7/1989-1995 och börja skruva. Fråga när du stöter på problem. Det kan gå bra och du lär dig meka, det kan också gå åt pipan.
2. Lämna in men se till att få ett skriftligt kostnadsförslag - timkostnad hos en "normalstor" mc-verkstad ligger troligen över 1000:-
3. Lämna in till annan privatperson - kan gå bra, kan förlänga eländet
4. Sälj hojen som den står o köp något avsevärt nyare

Det är inte för att vara elak som jag säger detta, men har man inte kunskap eller plats att meka så undvik äldre hojar (inte ens etablerade verkstäder är glada i att jobba med dem).
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Det är inte för att vara elak som jag säger detta, men har man inte kunskap eller plats att meka så undvik äldre hojar (inte ens etablerade verkstäder är glada i att jobba med dem).
Plus 1 på den. Att tro att "någon" hojentusiast spenderar timmar/dagar med någon annans hoj är långsökt. De flesta som mekar gör det gärna på sina egna hojar, allt annat är överkurs. Pratar du normal ersättning (fast svart) så springer det snart iväg till mer än vad hojen är värd om det är ett komplicerat problem. Allt tar tid, allt kostar pengar. Dock önskar jag dig lycka till.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad var det för rem han böt? Är det kamrem på den?

Är det dubbla tändspolar? I så fall, testa att kasta om tändkablarna till den tändspolen som har en cylinder som inte blir varm, tex cylinder 2 och 4. Flyttar sig felet så hänger det ihop med tändspole/kablar/stift (osannolikt om dom är nya dock), stannar felet kvar ligger det i förgasare/gummin, om nu inte ventilspelet är helt uppåt väggarna vill säga.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Generatorrem?
Vad var det för rem han böt? Är det kamrem på den?

Är det dubbla tändspolar? I så fall, testa att kasta om tändkablarna till den tändspolen som har en cylinder som inte blir varm, tex cylinder 2 och 4. Flyttar sig felet så hänger det ihop med tändspole/kablar/stift (osannolikt om dom är nya dock), stannar felet kvar ligger det i förgasare/gummin, om nu inte ventilspelet är helt uppåt väggarna vill säga.
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Remmen driver generatorn
frågan som måste ha svar är om den gick bra innan pensionären skruvade med den, det är viktig info. Svara på detta så kan vi felsöka på riktigt.
Ventilerna på ZXR750 brukar gå sönder på insugssidan och det kan vara felet men det händer inte bara sådär.

Så nu till min fråga: Finns det någon hojentusiast där ute som är en hejare på att skruva med en gammal sporthoj med förgasare som kan hjälpa mig? Har någon haft liknande problem? Känner ni till någon jag kan vända mig till för att få hjälp med att få igång hojen igen, ber ödmjukast efter hjälp eller tips.

Detta är väl knäckfrågan i sammanhanget - mekhjälp önskas. Att lämna in kan lätt kosta mer än vad hojen är värd. Men inte ens en hojkunnig kompis är gratis - framförallt om man inte har mekplats.
Alt.
1. Hyr en garageplats/vinteruppställning ihop med andra hojkunniga (ja, jag vet - näst intill omöjligt att hitta - plats alltså) - köp sedan Haynes manual https://haynes.com/en-us/kawasaki/zx-7/1989-1995 och börja skruva. Fråga när du stöter på problem. Det kan gå bra och du lär dig meka, det kan också gå åt pipan.
2. Lämna in men se till att få ett skriftligt kostnadsförslag - timkostnad hos en "normalstor" mc-verkstad ligger troligen över 1000:-
3. Lämna in till annan privatperson - kan gå bra, kan förlänga eländet
4. Sälj hojen som den står o köp något avsevärt nyare

Det är inte för att vara elak som jag säger detta, men har man inte kunskap eller plats att meka så undvik äldre hojar (inte ens etablerade verkstäder är glada i att jobba med dem).
Varför ska han sälja sin ZXR750, det är en av de fränaste och snyggaste cyklar som finns. Modernare hoj kommer bara innebära fulare och dyrare.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Svårstartad efter att någon haft isär föggarna, men går med choke tolkar jag som tjuvluft = gubben har inte fått förgasarbryggan att sitta rätt i insugsgummina / alt skadat gamla & torra gummin vid av/på montering.

Men som sagt, det KAN vara nästan hur mycket som helst med den informationen vi har.

Ventilspel åt tjottaheiti kan också betee sig som svårstartat, men det är ingenting som kommer plötsligt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag vet inte om du har de där gummimembranen på trottlarna i förgasarna, men de är känsliga både för mekanisk åverkan och uttorkning. Blir de torra så minskar förmågan att agera på vaacumfluktuationerna och bidrar därmed till ojämnt bränsleflöde. De är dessutom förhållandevis dyra.

På den här bilden från min ZX7R-mekartråd ser du trottelmembranen vid mina röda fina pilar:
1730205262746.png
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Varför ska han sälja sin ZXR750, det är en av de fränaste och snyggaste cyklar som finns. Modernare hoj kommer bara innebära fulare och dyrare.
Du har rätt i att det är en helfrän hoj, därför ser jag fyra alternativ, att sälja hojen är bara ett av dem. Om den inte skall säljas återstår tre möjligheter - vilket ser du själv som mest rimligt?
Du är själv mycket kunnig på gamla hojar - hur många timmar/kronor skulle du ta för att fixa hans hoj (visst, svårt att svara på utan att veta exakt vilket problem)?
 
Last edited:

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Du har rätt i att det är en helfrän hoj, därför ser jag fyra alternativ, att sälja hojen är bara ett av dem. Om den inte skall säljas återstår tre möjligheter - vilket ser du själv som mest rimligt?
Du är själv mycket kunnig på gamla hojar - hur många timmar/kronor skulle du ta för att fixa hans hoj (visst, svårt att svara på utan att veta exakt vilket problem)?
Först och främst vill jag påpeka att vi inte gör verkstadsjobb åt kunder men jag gör mycket jobb i verkstaden och då ofta handlar det om att få igång cyklar som stått still i massor med år. Förgasarna är det som oftast måste rensas och fixas. Nästan alltid får cyklarna att funka vilket de måste göra innan vi plockar isär dem, om de inte startar kan vi inte garantera att allt fungerar vilket är bra att kunna göra då det ska säljas eldelar, motorer eller just förgasare.

Om kawasakin som detta handlar om kom hit så borde jag rent statistiskt sett få igång den på mindre än två timmar men om det däremot är så att någon har varit och skruvat i den och lyckats sabba en massa på vägen kan det ta hur lång tid som helst.

Tillbaka till min grundfråga, gick cykeln innan "pensionären" hade gjort sitt. Detta är viktig information för felsökning.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Håller med Grandell,detta är en av de snyggaste Motorcyklar som tillverkats.
Sälj den till mig.
Jag vill gärna ha en 90a.
Synd att du bor långt bort annars kunde du fått låna delar att prova med.
Lyd inte rådet att köpa en nyare Motorcykel.
De är svårare att meka med.
Gå med i någon veteranklubb,som tex Mcveteranerna.
Där finns det de som har kunskap om äldre Motorcyklar.
 
Last edited:
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top