Hej,
Jag har en Kawasaki ZXR750-90 (H2) som varit i min ägo sedan många år tillbaka. Jag har vårdat den genom alla år och lämnat in den hos auktoriserad verkstad inför varje säsong för enklare jobb (eftersom jag inte haft möjlighet till lokal att byta typ olja och filter själv och så) och försökt att hålla den fin. Jag har kört alla säsonger och det har alltid fungerat.
I vintras efter förra säsongen fick jag nys om en pensionär som är duktig på hojar av en god vän. Han hade själv lämnat in sina hojar till honom och alltid varit nöjd så jag tänkte absolut - och jag testade. Pensionären hade tid att ta in den i hans garage och bytte olja/filter, en rem som var dålig, spände kedjan, bytte tändstift, gjorde rent förgasarna och synkade dom. Han sa att han hade provkört och att den fungerade men att jag kanske behövde justera tomgångsskruven vid första uppstarten. Han tyckte det var konstigt när han höll på att den inte alltid startade på alla cylindrar utan att den sista kom efter ett tag och så sa han att han hade svårt att få ren ena förgasaren men att han trodde det skulle fungera. Jag hämtade den med släp och ställde in i mitt garage under vintern.
När det sedan var dags att börja åka var hojen svårstartad och när jag försökte justera tomgångsskruven så fick jag den i handen så det slutade med att jag fick köra hojen på släp igen till jobbet. Väl på jobbet har jag fått hjälp av diverse kollegor som är mc-kunniga som försökt hjälpa till men vi har hållt på och testat olika saker för att få den att gå bra men utan framgång. Flera saker har byts ut men det har inte blivit någon förbättring.
Hojen startar men det går inte att få bort choken eller om man försöker gasa, då dör den direkt så något problem med bränslet är det mest troliga.
Så nu till min fråga: Finns det någon hojentusiast där ute som är en hejare på att skruva med en gammal sporthoj med förgasare som kan hjälpa mig? Har någon haft liknande problem? Känner ni till någon jag kan vända mig till för att få hjälp med att få igång hojen igen, ber ödmjukast efter hjälp eller tips.
Vänligen,
Martin
Jag har en Kawasaki ZXR750-90 (H2) som varit i min ägo sedan många år tillbaka. Jag har vårdat den genom alla år och lämnat in den hos auktoriserad verkstad inför varje säsong för enklare jobb (eftersom jag inte haft möjlighet till lokal att byta typ olja och filter själv och så) och försökt att hålla den fin. Jag har kört alla säsonger och det har alltid fungerat.
I vintras efter förra säsongen fick jag nys om en pensionär som är duktig på hojar av en god vän. Han hade själv lämnat in sina hojar till honom och alltid varit nöjd så jag tänkte absolut - och jag testade. Pensionären hade tid att ta in den i hans garage och bytte olja/filter, en rem som var dålig, spände kedjan, bytte tändstift, gjorde rent förgasarna och synkade dom. Han sa att han hade provkört och att den fungerade men att jag kanske behövde justera tomgångsskruven vid första uppstarten. Han tyckte det var konstigt när han höll på att den inte alltid startade på alla cylindrar utan att den sista kom efter ett tag och så sa han att han hade svårt att få ren ena förgasaren men att han trodde det skulle fungera. Jag hämtade den med släp och ställde in i mitt garage under vintern.
När det sedan var dags att börja åka var hojen svårstartad och när jag försökte justera tomgångsskruven så fick jag den i handen så det slutade med att jag fick köra hojen på släp igen till jobbet. Väl på jobbet har jag fått hjälp av diverse kollegor som är mc-kunniga som försökt hjälpa till men vi har hållt på och testat olika saker för att få den att gå bra men utan framgång. Flera saker har byts ut men det har inte blivit någon förbättring.
Hojen startar men det går inte att få bort choken eller om man försöker gasa, då dör den direkt så något problem med bränslet är det mest troliga.
Så nu till min fråga: Finns det någon hojentusiast där ute som är en hejare på att skruva med en gammal sporthoj med förgasare som kan hjälpa mig? Har någon haft liknande problem? Känner ni till någon jag kan vända mig till för att få hjälp med att få igång hojen igen, ber ödmjukast efter hjälp eller tips.
Vänligen,
Martin