Ja, den är fin som satan. Men det är nog lacken som gör mycket och att det är en Kawasaki som sagt.Håller med Grandell,detta är en av de snyggaste Motorcyklar som tillverkats.
Sälj den till mig.
Jag vill gärna ha en 90a.
Synd att du bor långt bort annars kunde du fått låna delar att prova med.
Lyd inte rådet att köpa en nyare Motorcykel.
De är svårare att meka med.
Gå med i någon veteranklubb,som tex Mcveteranerna.
Där finns det de som har kunskap om äldre Motorcyklar.
Men alla vill ju att han plötsligt ska börja skruva själv ( precis som vanligt ) vilket han klart & tydligt inte vill eller kan. Han vet väl inte vad pensionären har gjort och inte.Tre dagar och tjugo inlägg. Men fortfarande inget svar på den viktigaste frågan för att få kvalificerad felsökning…
Jag har Zxr 750 1989,skulle gärna ha en 90a.Ja, den är fin som satan. Men det är nog lacken som gör mycket och att det är en Kawasaki som sagt.
Titta på en 89/90 FZR 1000, formen på den är slående lika. En av mina favoriter, har dock aldrig ägt någon. Men den är ett stort lyft från 87/88an.
Inget fan av polkagrislacken dock...
Ok, coolt! Tyckte det fanns en hel del på Ebay men det var väl längesedan jag kollade nu...Jag har Zxr 750 1989,skulle gärna ha en 90a.
Håller på att mekar med en ganska nyinköpt Fzr 1000 1987.
Svårt att hitta delar,är det någon som har?
Söker Toppkåpa och Framskärm.Ok, coolt! Tyckte det fanns en hel del på Ebay men det var väl längesedan jag kollade nu...
Det vanligaste felet när det blir dessa symptom är att emultionsrören är utslitna. Trottelnålen sågar upp hålen i emultionsröret, så hålet blir ovalt. Då får den för mycket bränsle. Upplevs som okänslig.
Totalrenovera förgasarena med nya rör och nålanr, byt också alla munstycken och packningar.
Kommer att bli kanon.
Hej Grandell,Först, gick den dåligt innan pensionären började skruva på den. Om nej är svaret är svaret på vad som är fel att det är fel ihopsatt.
Förgasaren har knappast blivit utsliten på grund av att stå still.
Gammal bensin kan du glömma, det är fel som endast upptäcks på höga varv enligt min erfarenhet och den är ganska stor gällande just gammal soppa.
Varför ska det bytas munstycken, de slits knappast, endast nålmunstycket har mekanisk påverkan.
Mossberg vet vad som gäller och det är att förgasare ska det skruvas så lite som möjligt med.
Så gick den innan skruvandet är det mekanikern som gjort fel, inget har blivit utslitet.
Hej Two Stroke,Bra svar över lag och man blir ju fundersam över vad den där pensionären gjorde egentligen och varför justerade han inte tomgången när han provkörde?
Men jag håller inte med om att gammalt bränsle kan uteslutas, eller kondens som bildats i förgasarna.
Bränslet i tanken håller länge men förgasarna är bättre ventilerade.
Öppna därneringsskruvarna på förgasarna så allt bränsle rinner ur dom.
Vore det min egen hoj skulle jag nog riva förgasarna och kolla att allt verkligen står rätt till.
Hej totoro,Insugsgummin som är torkade kan åxå påverka
Hej SurteesSå nu till min fråga: Finns det någon hojentusiast där ute som är en hejare på att skruva med en gammal sporthoj med förgasare som kan hjälpa mig? Har någon haft liknande problem? Känner ni till någon jag kan vända mig till för att få hjälp med att få igång hojen igen, ber ödmjukast efter hjälp eller tips.
Detta är väl knäckfrågan i sammanhanget - mekhjälp önskas. Att lämna in kan lätt kosta mer än vad hojen är värd. Men inte ens en hojkunnig kompis är gratis - framförallt om man inte har mekplats.
Alt.
1. Hyr en garageplats/vinteruppställning ihop med andra hojkunniga (ja, jag vet - näst intill omöjligt att hitta - plats alltså) - köp sedan Haynes manual https://haynes.com/en-us/kawasaki/zx-7/1989-1995 och börja skruva. Fråga när du stöter på problem. Det kan gå bra och du lär dig meka, det kan också gå åt pipan.
2. Lämna in men se till att få ett skriftligt kostnadsförslag - timkostnad hos en "normalstor" mc-verkstad ligger troligen över 1000:-
3. Lämna in till annan privatperson - kan gå bra, kan förlänga eländet
4. Sälj hojen som den står o köp något avsevärt nyare
Det är inte för att vara elak som jag säger detta, men har man inte kunskap eller plats att meka så undvik äldre hojar (inte ens etablerade verkstäder är glada i att jobba med dem).
Hej Duce-666,Plus 1 på den. Att tro att "någon" hojentusiast spenderar timmar/dagar med någon annans hoj är långsökt. De flesta som mekar gör det gärna på sina egna hojar, allt annat är överkurs. Pratar du normal ersättning (fast svart) så springer det snart iväg till mer än vad hojen är värd om det är ett komplicerat problem. Allt tar tid, allt kostar pengar. Dock önskar jag dig lycka till.
Vad var det för rem han böt? Är det kamrem på den?
Är det dubbla tändspolar? I så fall, testa att kasta om tändkablarna till den tändspolen som har en cylinder som inte blir varm, tex cylinder 2 och 4. Flyttar sig felet så hänger det ihop med tändspole/kablar/stift (osannolikt om dom är nya dock), stannar felet kvar ligger det i förgasare/gummin, om nu inte ventilspelet är helt uppåt väggarna vill säga.
Jag vet inte om du har de där gummimembranen på trottlarna i förgasarna, men de är känsliga både för mekanisk åverkan och uttorkning. Blir de torra så minskar förmågan att agera på vaacumfluktuationerna och bidrar därmed till ojämnt bränsleflöde. De är dessutom förhållandevis dyra.
På den här bilden från min ZX7R-mekartråd ser du trottelmembranen vid mina röda fina pilar:
View attachment 505881
Hej Grandell,Först och främst vill jag påpeka att vi inte gör verkstadsjobb åt kunder men jag gör mycket jobb i verkstaden och då ofta handlar det om att få igång cyklar som stått still i massor med år. Förgasarna är det som oftast måste rensas och fixas. Nästan alltid får cyklarna att funka vilket de måste göra innan vi plockar isär dem, om de inte startar kan vi inte garantera att allt fungerar vilket är bra att kunna göra då det ska säljas eldelar, motorer eller just förgasare.
Om kawasakin som detta handlar om kom hit så borde jag rent statistiskt sett få igång den på mindre än två timmar men om det däremot är så att någon har varit och skruvat i den och lyckats sabba en massa på vägen kan det ta hur lång tid som helst.
Tillbaka till min grundfråga, gick cykeln innan "pensionären" hade gjort sitt. Detta är viktig information för felsökning.
Har du en hoj till att använda så lutar jag åt Grandells synpunkter - det är en häftig maskin klart värd att behålla, framförallt om den är välhållen. Fundera bara på hur du skall kunna behålla den på ett bekvämt sätt (byt boende - ett stort garage med en liten vidhängande villa är inte fel)Hej Surtees
Ja, du gör en helt korrekt analys. Hojen är ju inte ”värd” så mycket i sammanhanget mer än känslomässigt värd om man säger så. Jag har ju dessutom köpt en ny hoj nu eftersom det har varit så mycket strul så kombinationen att inte vilja lägga ut massor med pengar samtidig som den så klart ska fungera för att jag sedan ska kunna sälja den och i alla fall få tillbaka det jag köpte den för en gång i tiden är målet med operationen.
1. Just nu står den på jobbet så där är det gratis för tillfället men absolut, jag kan inte ha den där för evigt och så börjar det ju ticka pengar. Jag har en Haynes bok som jag tar hjälp av.
2. Skriftligt kostnadsförslag är smart som jag absolut ska ta med i beräkningarna om det blir inlämning i slutändan.
3. Jo, exakt - i det här fallet absolut mer surt än sött . .
4. Tanken har så klart redan gått genom hjärnan några varv men den är för fin för att ”reas bort” och jag har tagit väl hand om den
Jag tar inte illa upp . Tack för dina synpunkter.
Vänligen,
Martin
Nej, den har inte gått dåligt tidigare utan har fungerat felfritt innan han satte klorna i den
Något på spåret där...Detta betyder att det är STOR SANNOLIKHET att den dåliga gången beror på att din mekaniker har satt ihop någonting felaktigt eller rent av haft sönder något. Detta betyder också att det är LITEN SANNOLIKHET att den dåliga gången beror på slitna förgasardelar eller gammal bensin.
Kan du hitta Haynes bok "Motorcycle carburettor manual" så är den bra att läsa för att förstå hur prylarna funkar - finns inte att köpa nyHej Surtees
1. Just nu står den på jobbet så där är det gratis för tillfället men absolut, jag kan inte ha den där för evigt och så börjar det ju ticka pengar. Jag har en Haynes bok som jag tar hjälp av.
Vänligen,
Martin
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |