Mekhjälp Kawasaki ZXR750-90 H2

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Håller med Grandell,detta är en av de snyggaste Motorcyklar som tillverkats.
Sälj den till mig.
Jag vill gärna ha en 90a.
Synd att du bor långt bort annars kunde du fått låna delar att prova med.
Lyd inte rådet att köpa en nyare Motorcykel.
De är svårare att meka med.
Gå med i någon veteranklubb,som tex Mcveteranerna.
Där finns det de som har kunskap om äldre Motorcyklar.
Ja, den är fin som satan. Men det är nog lacken som gör mycket och att det är en Kawasaki som sagt.

Titta på en 89/90 FZR 1000, formen på den är slående lika. En av mina favoriter, har dock aldrig ägt någon. Men den är ett stort lyft från 87/88an.


Inget fan av polkagrislacken dock...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tre dagar och tjugo inlägg. Men fortfarande inget svar på den viktigaste frågan för att få kvalificerad felsökning…
Men alla vill ju att han plötsligt ska börja skruva själv ( precis som vanligt ) vilket han klart & tydligt inte vill eller kan. Han vet väl inte vad pensionären har gjort och inte.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Ja, den är fin som satan. Men det är nog lacken som gör mycket och att det är en Kawasaki som sagt.

Titta på en 89/90 FZR 1000, formen på den är slående lika. En av mina favoriter, har dock aldrig ägt någon. Men den är ett stort lyft från 87/88an.


Inget fan av polkagrislacken dock...
Jag har Zxr 750 1989,skulle gärna ha en 90a.
Håller på att mekar med en ganska nyinköpt Fzr 1000 1987.
Svårt att hitta delar,är det någon som har?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag har Zxr 750 1989,skulle gärna ha en 90a.
Håller på att mekar med en ganska nyinköpt Fzr 1000 1987.
Svårt att hitta delar,är det någon som har?
Ok, coolt! Tyckte det fanns en hel del på Ebay men det var väl längesedan jag kollade nu...
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Ok, coolt! Tyckte det fanns en hel del på Ebay men det var väl längesedan jag kollade nu...
Söker Toppkåpa och Framskärm.
Men köper gärna en komplett Motorcykel som är krockad,defekt eller stått länge.
 

MaraN^

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
90, Kawasaki ZXR-750
Det vanligaste felet när det blir dessa symptom är att emultionsrören är utslitna. Trottelnålen sågar upp hålen i emultionsröret, så hålet blir ovalt. Då får den för mycket bränsle. Upplevs som okänslig.
Totalrenovera förgasarena med nya rör och nålanr, byt också alla munstycken och packningar.
Kommer att bli kanon.

Hej Mats,

Tack för svar, emulsionsröret har jag inte bytt och inte nålar heller däremot så har jag bytt packningarna. Jag kollar på det, tack för tipset.

Vänligen,
Martin
 

MaraN^

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
90, Kawasaki ZXR-750
Först, gick den dåligt innan pensionären började skruva på den. Om nej är svaret är svaret på vad som är fel att det är fel ihopsatt.
Förgasaren har knappast blivit utsliten på grund av att stå still.
Gammal bensin kan du glömma, det är fel som endast upptäcks på höga varv enligt min erfarenhet och den är ganska stor gällande just gammal soppa.
Varför ska det bytas munstycken, de slits knappast, endast nålmunstycket har mekanisk påverkan.
Mossberg vet vad som gäller och det är att förgasare ska det skruvas så lite som möjligt med.

Så gick den innan skruvandet är det mekanikern som gjort fel, inget har blivit utslitet.
Hej Grandell,

Nej, den har inte gått dåligt tidigare utan har fungerat felfritt innan han satte klorna i den . . Mycket möjligt att något är fel ihopsatt, jag måste undersöka saken. Har kollat igenom allt tidigare och inte upptäckt något konstigt men får kolla igen . .

Vänligen,
Martin
 

MaraN^

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
90, Kawasaki ZXR-750
Bra svar över lag och man blir ju fundersam över vad den där pensionären gjorde egentligen och varför justerade han inte tomgången när han provkörde?
Men jag håller inte med om att gammalt bränsle kan uteslutas, eller kondens som bildats i förgasarna.
Bränslet i tanken håller länge men förgasarna är bättre ventilerade.
Öppna därneringsskruvarna på förgasarna så allt bränsle rinner ur dom.

Vore det min egen hoj skulle jag nog riva förgasarna och kolla att allt verkligen står rätt till.
Hej Two Stroke,

Ja, jag blev också fundersam över att jag eventuellt skulle behöva justera tomgången vid uppstart, det gör man väl normalt om man synkat förgasarna, i alla fall i min värld. Det frågade jag också men han upplevde att allt var i sin ordning och något jag troligtvis inte skulle behöva göra. Jag har rivit förgasarna och kollat men får ta en ny kik. Dräneringsskruvarna har vi redan dränerat och testat med. Tack för svar.

Vänligen,
Martin
 

MaraN^

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
90, Kawasaki ZXR-750
Så nu till min fråga: Finns det någon hojentusiast där ute som är en hejare på att skruva med en gammal sporthoj med förgasare som kan hjälpa mig? Har någon haft liknande problem? Känner ni till någon jag kan vända mig till för att få hjälp med att få igång hojen igen, ber ödmjukast efter hjälp eller tips.

Detta är väl knäckfrågan i sammanhanget - mekhjälp önskas. Att lämna in kan lätt kosta mer än vad hojen är värd. Men inte ens en hojkunnig kompis är gratis - framförallt om man inte har mekplats.
Alt.
1. Hyr en garageplats/vinteruppställning ihop med andra hojkunniga (ja, jag vet - näst intill omöjligt att hitta - plats alltså) - köp sedan Haynes manual https://haynes.com/en-us/kawasaki/zx-7/1989-1995 och börja skruva. Fråga när du stöter på problem. Det kan gå bra och du lär dig meka, det kan också gå åt pipan.
2. Lämna in men se till att få ett skriftligt kostnadsförslag - timkostnad hos en "normalstor" mc-verkstad ligger troligen över 1000:-
3. Lämna in till annan privatperson - kan gå bra, kan förlänga eländet
4. Sälj hojen som den står o köp något avsevärt nyare

Det är inte för att vara elak som jag säger detta, men har man inte kunskap eller plats att meka så undvik äldre hojar (inte ens etablerade verkstäder är glada i att jobba med dem).
Hej Surtees

Ja, du gör en helt korrekt analys. Hojen är ju inte ”värd” så mycket i sammanhanget mer än känslomässigt värd om man säger så. Jag har ju dessutom köpt en ny hoj nu eftersom det har varit så mycket strul så kombinationen att inte vilja lägga ut massor med pengar samtidig som den så klart ska fungera för att jag sedan ska kunna sälja den och i alla fall få tillbaka det jag köpte den för en gång i tiden är målet med operationen.

1. Just nu står den på jobbet så där är det gratis för tillfället men absolut, jag kan inte ha den där för evigt och så börjar det ju ticka pengar. Jag har en Haynes bok som jag tar hjälp av.

2. Skriftligt kostnadsförslag är smart som jag absolut ska ta med i beräkningarna om det blir inlämning i slutändan.

3. Jo, exakt - i det här fallet absolut mer surt än sött . .

4. Tanken har så klart redan gått genom hjärnan några varv men den är för fin för att ”reas bort” och jag har tagit väl hand om den

Jag tar inte illa upp :). Tack för dina synpunkter.

Vänligen,
Martin
 

MaraN^

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
90, Kawasaki ZXR-750
Plus 1 på den. Att tro att "någon" hojentusiast spenderar timmar/dagar med någon annans hoj är långsökt. De flesta som mekar gör det gärna på sina egna hojar, allt annat är överkurs. Pratar du normal ersättning (fast svart) så springer det snart iväg till mer än vad hojen är värd om det är ett komplicerat problem. Allt tar tid, allt kostar pengar. Dock önskar jag dig lycka till.
Hej Duce-666,

Jag förstår såklart det men jag kände ändå för att ställa frågan. Det kanske finns någon som har haft exakt samma problem som mitt som kan dela med sig hur de gjorde, eller om man har supertur har just min hoj som hyperintresse. Jag fattar att det kan vara långsökt och så klart inget jag tar för givet. Jag vet att inget är gratis här i världen. .

Tack för omtanken - jag vill ju inget hellre än att få skiten att fungera som tidigare så jag kan åka igen!

Vänligen,
Martin
 

MaraN^

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
90, Kawasaki ZXR-750
Vad var det för rem han böt? Är det kamrem på den?

Är det dubbla tändspolar? I så fall, testa att kasta om tändkablarna till den tändspolen som har en cylinder som inte blir varm, tex cylinder 2 och 4. Flyttar sig felet så hänger det ihop med tändspole/kablar/stift (osannolikt om dom är nya dock), stannar felet kvar ligger det i förgasare/gummin, om nu inte ventilspelet är helt uppåt väggarna vill säga.

Hej Hoztic,

Ja, generatorremmen, ingen kammrem. 4-cylindrig och 4 tändspolar. Nya stift. Ventilspelet är schysst.

Vänligen,
Martin
 

MaraN^

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
90, Kawasaki ZXR-750
Jag vet inte om du har de där gummimembranen på trottlarna i förgasarna, men de är känsliga både för mekanisk åverkan och uttorkning. Blir de torra så minskar förmågan att agera på vaacumfluktuationerna och bidrar därmed till ojämnt bränsleflöde. De är dessutom förhållandevis dyra.

På den här bilden från min ZX7R-mekartråd ser du trottelmembranen vid mina röda fina pilar:
View attachment 505881

Hej Micke ZX7R,

Det stämmer att jag har samma membran som du och övriga detaljer ser skrämmande liknande ut. Jag har haft isär det där och de har sett schyssta ut men helt klart värt att kolla en extra gång på.

Tack för svar.

Vänligen,
Martin
 

MaraN^

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2013
Ort
Stockholm
Hoj
90, Kawasaki ZXR-750
Först och främst vill jag påpeka att vi inte gör verkstadsjobb åt kunder men jag gör mycket jobb i verkstaden och då ofta handlar det om att få igång cyklar som stått still i massor med år. Förgasarna är det som oftast måste rensas och fixas. Nästan alltid får cyklarna att funka vilket de måste göra innan vi plockar isär dem, om de inte startar kan vi inte garantera att allt fungerar vilket är bra att kunna göra då det ska säljas eldelar, motorer eller just förgasare.

Om kawasakin som detta handlar om kom hit så borde jag rent statistiskt sett få igång den på mindre än två timmar men om det däremot är så att någon har varit och skruvat i den och lyckats sabba en massa på vägen kan det ta hur lång tid som helst.

Tillbaka till min grundfråga, gick cykeln innan "pensionären" hade gjort sitt. Detta är viktig information för felsökning.
Hej Grandell,

Se mitt svar längre upp i tråden :).

Vänligen,
Martin
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej Surtees

Ja, du gör en helt korrekt analys. Hojen är ju inte ”värd” så mycket i sammanhanget mer än känslomässigt värd om man säger så. Jag har ju dessutom köpt en ny hoj nu eftersom det har varit så mycket strul så kombinationen att inte vilja lägga ut massor med pengar samtidig som den så klart ska fungera för att jag sedan ska kunna sälja den och i alla fall få tillbaka det jag köpte den för en gång i tiden är målet med operationen.

1. Just nu står den på jobbet så där är det gratis för tillfället men absolut, jag kan inte ha den där för evigt och så börjar det ju ticka pengar. Jag har en Haynes bok som jag tar hjälp av.

2. Skriftligt kostnadsförslag är smart som jag absolut ska ta med i beräkningarna om det blir inlämning i slutändan.

3. Jo, exakt - i det här fallet absolut mer surt än sött . .

4. Tanken har så klart redan gått genom hjärnan några varv men den är för fin för att ”reas bort” och jag har tagit väl hand om den

Jag tar inte illa upp :). Tack för dina synpunkter.

Vänligen,
Martin
Har du en hoj till att använda så lutar jag åt Grandells synpunkter - det är en häftig maskin klart värd att behålla, framförallt om den är välhållen. Fundera bara på hur du skall kunna behålla den på ett bekvämt sätt (byt boende - ett stort garage med en liten vidhängande villa är inte fel)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nej, den har inte gått dåligt tidigare utan har fungerat felfritt innan han satte klorna i den

Detta betyder att det är STOR SANNOLIKHET att den dåliga gången beror på att din mekaniker har satt ihop någonting felaktigt eller rent av haft sönder något. Detta betyder också att det är LITEN SANNOLIKHET att den dåliga gången beror på slitna förgasardelar eller gammal bensin.

Visst, det är bra att ha känsliga delar i förgasarna i bra skick och det är sällan bra att ha gammal bensin. Men i detta fall spelar det knappast någon roll så länge du inte åtgärdar de fel som din mekaniker har tillfört.

Ett alternativ för att komma vidare är att kontakta din mekaniker för att ta reda på vilka delar han har jobbat med. Om du fortfarande har förtroende för honom så kan du ju påtala att hojen numera går som en påse nötter (vilket den inte gjorde förut) och att du gärna vill ha det åtgärdat. Annars är det bara att ta fram verkstadshandboken och lära sig själv som gäller. En komplett felsökning på allt från kompression, leak-down, kamaxelinställning och ventilspel till förgasare och tändning kan vara oerhört tidsödande och därmed riktigt dyr på en riktig verkstad.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Detta betyder att det är STOR SANNOLIKHET att den dåliga gången beror på att din mekaniker har satt ihop någonting felaktigt eller rent av haft sönder något. Detta betyder också att det är LITEN SANNOLIKHET att den dåliga gången beror på slitna förgasardelar eller gammal bensin.
Något på spåret där...
"gjorde rent förgasarna" - helt eller bara flottörhusen?
"och synkade dom" - med vacuumklockor? vad skruvade han på?
"Han sa att han hade provkört och att den fungerade men att jag kanske behövde justera tomgångsskruven vid första uppstarten." - hade den dålig tomgång innan?
Han tyckte det var konstigt när han höll på att den inte alltid startade på alla cylindrar utan att den sista kom efter ett tag och så sa han att han hade svårt att få ren ena förgasaren men att han trodde det skulle fungera. Jag hämtade den med släp och ställde in i mitt garage under vintern. - startade den innan du lämnade den på alla cyllar? svårt att få ren - vad var det som gjorde att han inte tyckte den var ren?

Har han haft ner förgasarna i småbitar (vilket jag knappast tror) så kan det vara vadsomhelst.

Har han lossat flottörhus så uppstår knappast fel där om allt är hopmonterat rätt (ingen flottör som kärvar i upphängning, alla flottörventiler tillbaka i samma förgasare)

Har han lyft på trottellocken och haft ut membranen så borde det vara rätt där också om det är rätt ihopmonterat och membranen är hela.

Viktig fråga - be honom utveckla varför det inte skulle blivit helt rent

Sedan - vid synkningen - vad skruvade han på och i vilken ordning? Var han inne o pillade på varje förgasare separat (pilot jet justering) eller skruvade han bara på tomgångsskruven som justerar alla förgasare samtidigt, eller tomgångsskruvarna mellan förgasarna?

 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej Surtees

1. Just nu står den på jobbet så där är det gratis för tillfället men absolut, jag kan inte ha den där för evigt och så börjar det ju ticka pengar. Jag har en Haynes bok som jag tar hjälp av.

Vänligen,
Martin
Kan du hitta Haynes bok "Motorcycle carburettor manual" så är den bra att läsa för att förstå hur prylarna funkar - finns inte att köpa ny

Finns denna också, men har den inte själv så vet inte hur bra den är
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top