Mellangas?

sandstream

Guest
Har funderat lite på det här med mellangas vid nedväxlingar.

Är det en fattigsmans slirkoppling, dvs att motorn får en fart som stämmer bättre överens med bakhjulets eller är det för att hålla varvet uppe på hojen så att den inte dör?
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
En MC-låda är osynkad. "Mellangasningen" gör att de roterande axlarna i motorn snurrar med mindre varvtalsskillnad och därmed sliter man mindre på grejorna. Din gashand gör helt enkelt samma som en synkring; synkroniserar varvtalen mellan axlarna i växellådan.

Andra fördelar: mindre växlingsljud, lägre kraft i växelspaken, motorn behöver inte accelereras upp till det högre varvtalet (motorbroms) som en lägre växel kräver och därmed minskar risken för bakhjulsstuds. Dessutom låter det rejsigt.

pilsner
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
sandstream skrev:
Har funderat lite på det här med mellangas vid nedväxlingar.

Är det en fattigsmans slirkoppling, dvs att motorn får en fart som stämmer bättre överens med bakhjulets eller är det för att hålla varvet uppe på hojen så att den inte dör?


Testa så får du se att det smäller mindre, och det kan bara betyda att det sliter mindre på grejorna ;-)
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Nu kanske det är jag som är förvirrad över hur en motor är uppbyggd, men har inte mellangas två olika syften när det gäller bil och mc. :va

För bil är det ju för att hantera en osynkad låda. Där lägger man lådan i neutral och ger mellangas för att få snurr på axeln närmast motorn innan man petar i "rätt" växel.

För hoj har man ju ingen möjlighet att gå till neutral mellan varje växel så från vad jag läst så handlar det där om att matcha varvtal på växellådan med motorn så att man kan dumpa kopplingen. Dvs att lådan är synkad eller osynkad är inte relevant.

Eller har jag fått detta om bakfoten? :3freak
 

sandstream

Guest
Johan skrev:
Sök, har varit uppe flera gånger tidigare.
Sökfunktionen suger och genom att skapa en ny tråd om samma ämne lite då och då så sprids kunskapen till fler.

Tror de flesta forum skulle bli rätt trista om man alltid hänvisade till sökfunktionen, men visst, att läsa om samma sak flera gånger är trist så det gäller att hitta den gyllene medelvägen :)
 

sandstream

Guest
Anton_Ljunghusen skrev:
Testa så får du se att det smäller mindre, och det kan bara betyda att det sliter mindre på grejorna ;-)
Jo, jag har lagt mig till med mellangasen den här säsongen utan att veta riktigt varför.

Fungerar utmärkt vid hårda inbromsningar men är svårare när man bromsar mjukt, jag trycker in bromshandtaget en aning vid gasningen vilket blir ryckigt.
Men man lär sig väl så småning om :)
(Har lagt mig till med Nakanos trefingerbromsning :D )
 

sandstream

Guest
Pilsner skrev:
En MC-låda är osynkad. "Mellangasningen" gör att de roterande axlarna i motorn snurrar med mindre varvtalsskillnad och därmed sliter man mindre på grejorna. Din gashand gör helt enkelt samma som en synkring; synkroniserar varvtalen mellan axlarna i växellådan....
Tackar! :tummenupp
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
DrZeus skrev:
......... Där lägger man lådan i neutral och ger mellangas för att få snurr på axeln närmast motorn innan man petar i "rätt" växel.


Eller har jag fått detta om bakfoten? :3freak
Det verkar så. :rolleyes:
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
Det går inte att ändra växellådans varvtal om man samtidigt håller kopplingen indragen, eftersom motorn då är bortkopplad från växellådan, vilket är hela syftet med kopplingen.

Om man vill ge mellangas för att växla ned en osynkad låda läggar man i N, släpper kopplingen, gasar till rätt varvtal, trycker in kopplingen igen utan att varvtalet har hunnit sjunka och lägger i den lägre växeln. (Gedigen erfarenhet från körning med ryska stridsfordon med osynkad låda finnes.)


Mellangas vid mckörning ges för att inte få bakhjulsstuds/släpp pga för kraftig motorbroms vid nedväxling då varvtalet är högt, dvs samma funktion som en koppling med slirfunktion ger.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Pilsner skrev:
En MC-låda är osynkad. "Mellangasningen" gör att de roterande axlarna i motorn snurrar med mindre varvtalsskillnad och därmed sliter man mindre på grejorna. Din gashand gör helt enkelt samma som en synkring; synkroniserar varvtalen mellan axlarna i växellådan.


Nu är du väll ute och cyklar lite... En mc låda är sekvensiell villket innebär att hela skiten roterar där av kan du klämma i nästa växel utan koppling. Det våra fyrfotade vänner nu skryter om har vi haft i en evighet...


björn

ps tror det är så i alla fall :va ds
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
ecce skrev:
Nu är du väll ute och cyklar lite... En mc låda är sekvensiell villket innebär att hela skiten roterar där av kan du klämma i nästa växel utan koppling. Det våra fyrfotade vänner nu skryter om har vi haft i en evighet...


björn

ps tror det är så i alla fall :va ds



Ehh alltså...snällt sagt så har jag lite svårt att förstå hur man kan säga till nån att man är ute o cyklar i ett ämne..o sen avsluta inlägget med "ps tror det är så i alla fall"...

Alltså:
Sekventiell låda har INGET med synkad låda eller inte!
Sekventiell...hmm...säger bara hur lådan är uppbyggd enkelt sagt.
Om den är synkad eller ej har inget med det att göra!

Fortfarande än idag ÄR det så att man, som man var förr i tiden tvungen till med osynkade billådor, måste,(ska?), man mellangasa för att underätta växlingen, undvika slitage just pga att det ÄR osynkade lådor på ALLA hojar!

Som jag sagt tidigare i en annan tråd i samma ämne så finns det TVÅ undantag:
Hondas o Moto Guzzis automatväxlade hojar, där behöver man antagligen inte göra nåt....
Dock finns det ett undantag till....dock inget RIKTIGT undantag...:
Gamla Indianlådor är unikt idiotisk tillverkade, så där finns det inga medbringare i lådorna utan där ska man flytta DREVEN i stället!
Detta innebär en helsikes noggran mellangas om man överhuvudtaget ska kunna växla ner..

Så återigen...

Mellangas är ett måste om man vill hålla lådan i någotsänär skick under åren just pga dom är osynkade än idag!

(Ett litet mess till ett tidigare inlägg:
Man frikopplar INTE motorn i detta fall...man frikopplar BAKHJULET!...
Om det är lättare att förklara så tänk dig detta:
OM din motor skär...så kan du dra in kopplingen o sen rulla vidare....)

Ha det
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
kawa1300 skrev:
(Ett litet mess till ett tidigare inlägg:
Man frikopplar INTE motorn i detta fall...man frikopplar BAKHJULET!...
Om det är lättare att förklara så tänk dig detta:
OM din motor skär...så kan du dra in kopplingen o sen rulla vidare....)

Ha det

Det säger ju inget så funkar det ju på bilar oxå men om lådan skär ihop så blir det nått helt annat.
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Mellangas på en hoj låter tufft och skonar lådan. Gör det om du vill.

Att mellangasa en bil är däremot helt onödigt vilket har avhandlats längre upp i tråden.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
JoS skrev:
Att mellangasa en bil är däremot helt onödigt vilket har avhandlats längre upp i tråden.

Då kanske du kan berätta det för världens tävlingsförare, så att de slipper ödsla tid på att lära sig toe-heel-tekniken?

Mellangasar gör man med bil också, av samma anledning som man gör det på en motorcykel. Om lådan är synkad eller ej har ingen betydelse, det är när kopplingen släpps som varvtalsanpassningen ska ha skett.
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
McB skrev:
Då kanske du kan berätta det för världens tävlingsförare, så att de slipper ödsla tid på att lära sig toe-heel-tekniken?

Mellangasar gör man med bil också, av samma anledning som man gör det på en motorcykel. Om lådan är synkad eller ej har ingen betydelse, det är när kopplingen släpps som varvtalsanpassningen ska ha skett.


Ok..Räcerförare som renoverar sina motorer o lådor i parti o minut bryr jag mig inte om i detta fallet...

Däremot!..

Kan du förklara för mig, rent tekniskt, vad det är som gör att man måste mellangasa,dubbeltrampa eller vad som helst, en BIL, när den ENDA anledningen till att bilar idag har synkade lådor är för att SLIPPA mellangasa ???

(Alltså... anledningen till att synkade lådor uppfanns överhuvudtaget var att man ville slippa dubbeltrampa eller mellangasa....)

Helt tekniskt då alltså enligt dig....varför ska vi fortsätta mellangasa i våra bilar trots "mellangasfria" lådor....tvärtemot vad som finns på hojar alltså??


Skulle vara skoj att få veta vad man inte vet....*ler*..

Ha det...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
kawa1300 skrev:
Mellangas är ett måste om man vill hålla lådan i någotsänär skick under åren just pga dom är osynkade än idag!
Men hur kan mellangasen påverka synkningen när växellådan är frikopplad från motorn?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top