ecce skrev:
Nu är du väll ute och cyklar lite... En mc låda är sekvensiell villket innebär att hela skiten roterar där av kan du klämma i nästa växel utan koppling. Det våra fyrfotade vänner nu skryter om har vi haft i en evighet...
björn
ps tror det är så i alla fall
ds
Ehh alltså...snällt sagt så har jag lite svårt att förstå hur man kan säga till nån att man är ute o cyklar i ett ämne..o sen avsluta inlägget med "ps tror det är så i alla fall"...
Alltså:
Sekventiell låda har INGET med synkad låda eller inte!
Sekventiell...hmm...säger bara hur lådan är uppbyggd enkelt sagt.
Om den är synkad eller ej har inget med det att göra!
Fortfarande än idag ÄR det så att man, som man var förr i tiden tvungen till med osynkade billådor, måste,(ska?), man mellangasa för att underätta växlingen, undvika slitage just pga att det ÄR osynkade lådor på ALLA hojar!
Som jag sagt tidigare i en annan tråd i samma ämne så finns det TVÅ undantag:
Hondas o Moto Guzzis automatväxlade hojar, där behöver man antagligen inte göra nåt....
Dock finns det ett undantag till....dock inget RIKTIGT undantag...:
Gamla Indianlådor är unikt idiotisk tillverkade, så där finns det inga medbringare i lådorna utan där ska man flytta DREVEN i stället!
Detta innebär en helsikes noggran mellangas om man överhuvudtaget ska kunna växla ner..
Så återigen...
Mellangas är ett måste om man vill hålla lådan i någotsänär skick under åren just pga dom är osynkade än idag!
(Ett litet mess till ett tidigare inlägg:
Man frikopplar INTE motorn i detta fall...man frikopplar BAKHJULET!...
Om det är lättare att förklara så tänk dig detta:
OM din motor skär...så kan du dra in kopplingen o sen rulla vidare....)
Ha det