Mellangas?

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Bearing skrev:
Men hur kan mellangasen påverka synkningen när växellådan är frikopplad från motorn?

Ok..

Som Stenmark sa: "svårt att förklar för en som int begrip"..*ler*..
Om du vet hur en låda funkar så är det inte svårt med andra ord...

När du frikopplar så gör du inget annat än DELAR på lådan...Ingående axeln har motorns varv...utgående har bakhjulets hastighet...plus utväxlingen i själva dreven...

Med andra, kortare ord...så ju högre växel du åker på, ju STÖRRE skillnad i hastighet är det på ingående o utgående axels hastighet i en växellåda...

Som jag nyss sa i förra inlägget..

ENBART av denna anledning uppfanns till slut den synkade lådan för att komma ifrån detta, i BILAR o LASTBILAR som har minst 5 gånger större o tyngre drev i lådorna!!....

Dock finns denna uppfinning än idag INTE på nån hoj....

Detta beror till stora delar på att vi sitter på lådor med pyttedimensioner jämfört med bil o lastbils o annat-lådor...o har med andra ord jämförelsevis INGA lastväxelreaktioner överhuvudtaget.
Kortfattat betyder det, att visserligen skulle man kunna bygga synkade lådor även till våra pyttesaker...men vinsten i förhållande till kostnaden är i fjuttigaste laget!

Vi skulle med andra ord inte märka så stor skillnad iom att, på bilspråk, vi inte har NÅRA lastväxelreaktioner.

Nu är det så att vi ändå har det, men dom är en promille av en billåda....så då kan vi ha det så...uppenbarligen

Ha det
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag har aldrig mellangasat, men jag skal starta nu. :tummenupp

Hur gjor jag?
-(bromsa)-->inn med clutch-->mellangas-->veksla ner
eller
-(bromsa)-->inn med clutch-->mellangas och veksla ner samtidigt?

Hur mycket mer sliter det paa hojen om man inte mellangasar vs. mellangasar?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
kawa1300 skrev:
Ok..

Som Stenmark sa: "svårt att förklar för en som int begrip"..*ler*..
Om du vet hur en låda funkar så är det inte svårt med andra ord...

När du frikopplar så gör du inget annat än DELAR på lådan...Ingående axeln har motorns varv...utgående har bakhjulets hastighet...plus utväxlingen i själva dreven...

Med andra, kortare ord...så ju högre växel du åker på, ju STÖRRE skillnad i hastighet är det på ingående o utgående axels hastighet i en växellåda...
Jag brukar inte ha några problem att förstå.

Motorn driver ju den yttre kransen på kopplingen, och den är inte kopplad till växellådans ingånde axel när kopplingen är fri.

Så hastigheten på växellådan borde inte kunna ändras av motorn när man håller kopplingsgreppet intryckt.

Jag gick t.o.m ut i garaget och kollade att jag mindes rätt. Se bild.
 

Bifogat

  • 050516_022003.jpg
    050516_022003.jpg
    39.1 KB · Visningar: 130

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Bearing skrev:
Jag brukar inte ha några problem att förstå.

Motorn driver ju den yttre kransen på kopplingen, och den är inte kopplad till växellådans ingånde axel när kopplingen är fri.

Så hastigheten på växellådan borde inte kunna ändras av motorn när man håller kopplingsgreppet intryckt.

Jag gick t.o.m ut i garaget och kollade att jag mindes rätt. Se bild.

Ok...

Kolla in din bild igen då...

Det stora drevet till höger...(o nu har jag inte en aning om vad du har för hoj!!), drivs/dras runt av din vev...Alltså oavsett om kopplingen är indragen eller ej!!
Som du förstår...Så länge din vev snurrar..så dras denna kuggkrans runt...

Allt annat oavsett om du drar in kopplingen eller ej drivs av bakhjulet/utgående axeln...

Svårare än det är det inte...

Ha det återigen...

Istället för att vi ska försöka övetyga oss vem som har rätt här nu då....(förutom att jag har byggt o renoverat hojlådor i över 20 år då iofs....Kan du på nåt sätt förklara att man gjorde fel då man introducerade synkade lådor på bilar osv under åren..??..

Ha det återigen
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
kawa1300 skrev:
Istället för att vi ska försöka övetyga oss vem som har rätt här nu då....(förutom att jag har byggt o renoverat hojlådor i över 20 år då iofs....Kan du på nåt sätt förklara att man gjorde fel då man introducerade synkade lådor på bilar osv under åren..??..

Ha det återigen

Jag har inte antytt att man gjort fel då man gjort växellådor osynkade. Jag undrade bara hur mellangasen kan påverka synkningen.

Det kan ju vara så att olika lådor funkar på olika sätt. Lådan på bilden är från en Gilera moped, det var den jag hade liggandes.
Vi verkar dock vara överens om hur den funkar. Mellangasen kan väll bara få betydelse i det ögonblick man släpper kopplingen?
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Bearing skrev:
Jag har inte antytt att man gjort fel då man gjort växellådor osynkade. Jag undrade bara hur mellangasen kan påverka synkningen.

Det kan ju vara så att olika lådor funkar på olika sätt. Lådan på bilden är från en Gilera moped, det var den jag hade liggandes.
Vi verkar dock vara överens om hur den funkar. Mellangasen kan väll bara få betydelse i det ögonblick man släpper kopplingen?


Öhh..

Återigen då..
ALLA lådor är lika..oavsett Gilera eller va faan som helt...
Om du kollar in din bild igen...så är det så att VEVAXEL driver ingående axeln i lådan...oavsett motor, oavsett 50 eller 1500 kubik, oavsett vad fasen som helst!!
Utgående axeln drivet bakhjulet..oavsett vad fasiken som helst!!!

Snälla, börjar bli lite trött, det kan inte vara SÅ svårt att förstå...
När du frikopplar delar du på lådan!!..

Ingående axeln drivs fortfarande av din vev..utgånde axeln av bakhjulet!!
(I alla fall så länge bakhjulet roterar för att inte missa nåra petistesser!!)

Ha det..!!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
kawa1300 skrev:
Öhh..

Återigen då..
ALLA lådor är lika..oavsett Gilera eller va faan som helt...
Om du kollar in din bild igen...så är det så att VEVAXEL driver ingående axeln i lådan...oavsett motor, oavsett 50 eller 1500 kubik, oavsett vad fasen som helst!!
Utgående axeln drivet bakhjulet..oavsett vad fasiken som helst!!!

Snälla, börjar bli lite trött, det kan inte vara SÅ svårt att förstå...
När du frikopplar delar du på lådan!!..

Ingående axeln drivs fortfarande av din vev..utgånde axeln av bakhjulet!!
(I alla fall så länge bakhjulet roterar för att inte missa nåra petistesser!!)

Ha det..!!
Det stora kugghjulet kan rotera även om den ingående axeln står still.

Så jag förstår inte vad det är jag inte förstår.
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Bearing skrev:
Det stora kugghjulet kan rotera även om den ingående axeln står still.

Så jag förstår inte vad det är jag inte förstår.


Suck..

Jag ger upp..

Har du tid..så kom hit...har just nu 3 växellådor på bänken...
2 av dom är klara tyvärr...dock är en av dom min, o med tanke på min brådska när det gäller mina saker...så har du et antal månader på dig..*ler*...(kanske tom år!!)..

Ha det..(Kommer aldrig att kunna övertygade dig med fakta förrän jag visat dig tyvärr)..
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
kawa1300 skrev:
Suck..

Jag ger upp..

Har du tid..så kom hit...har just nu 3 växellådor på bänken...
2 av dom är klara tyvärr...dock är en av dom min, o med tanke på min brådska när det gäller mina saker...så har du et antal månader på dig..*ler*...(kanske tom år!!)..

Ha det..(Kommer aldrig att kunna övertygade dig med fakta förrän jag visat dig tyvärr)..
Nja, jag kommer nog inte åka från Stockholm till Värmland bara för att kolla hur en växellåda funkar. :hihi

Vi kan ju diskutera detta vidare imorgon när båda har sovit på saken. :tummenupp
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Delar på lådan, det stämmer inte riktigt.
Man kopplar ur mellan vevaxeln och primäraxeln i växellådan. DVS. motorn driver inga axlar i växellådan, bakhjulet driver allt. Dock så finns det alltid en tröghet kvar i kopplingen när man kopplar ut. Det finns alltid ett (litet) friläge mellan växlarna, mellangasar man så gör den kvarstående trögheten i kopplingen att primäraxeln varvar upp i ovan nämnda friläge och varvtalet, på primäraxeln, närmar sig det som är rätt varv för den nya, lägre, växeln.
Hoppas att jag lyckades förklara :)
/PMR
 
Last edited:

sandstream

Guest
Nu har ni rört till det pojkar :va
En förklaring med bilder vore inte helt fel men kanske är svårt att fixa.
 

neeoo

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
xt660x
dubbel trampa eller inte...

Nu känner jag att jag måste lägga mej i debatten..

Om vi börjar med dagens bilar så är det helt rätt som det skrivs att dom har synkroniserade... växellåder vilket gör att man INTE behöver dubbeltrampa... men sanningen ska fram, att en kall växel låda med fördel växlas ner med dubbel tramp för att skona synkringar... Gäller i högsta grad när man kör lastbil.

Sedan är det ju så att racingbilar har rakskurna drev för att kunna rycka i växlarna utan att släppa gasen... Men detta gör i sin tid att dom måste dubbel trampa för att växla ner... där av tå/häl metoden....

Sedan om jag ska förklara mc växel låder så är jag ute på djupt vatten.
Det enda jag säger där är att jag tycker att det går lättare att växla ner med mellan gas....
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
neeoo skrev:
Sedan är det ju så att racingbilar har rakskurna drev för att kunna rycka i växlarna utan att släppa gasen... Men detta gör i sin tid att dom måste dubbel trampa för att växla ner... där av tå/häl metoden....

Vänta lite nu, har man inte rakskurna drev för att det helt enkelt blir mindre förluster (men mer oväsen) ? Man har la alla kugghjul konstant ikuggade även på racingbilar, och vad spelar det då för roll om dom är rakskurna eller ej?
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Vevaxeln driver via en kuggkrans hela kopplingen, som sitter lagrad på primäraxeln. Om man tittar på kopplingen så består den av ett antal friktionsskivor och att antal stålskivor. Varannan stål varannan friktion. Friktionsskivorna drivs runt av kopplingskorgen, och stålskivorna sitter på primäraxeln. Kopplingsfjädrarna trycker friktionsskivorna mot stålskivorna. På så sätt blir enheten stel och kopplingskorgen blir förbunden med primäraxeln. När man kopplar så släpper man trycket på paketet med stål/friktionsskivor och kopplingskorgen kan snurra fritt på primäraxeln. Men eftersom skivorna fortfarande har viss kontakt med varandra så blir inte urkopplingen total. Därför påverkar motorns varvtal primäraxelns hastighet när växellådan ligger i friläge. Testa att hissa upp bakhjulet lägg i en växel och håll kopplingen inne, bakhjulet kommer att börja snurra.
Alltså: vid nedväxling varvas motorn upp, precis när du växlar passerar växellådan ett friläge, då gör trögheten i kopplingen att en del av vevaxelns hastighet överförs till primäraxeln, som då får att högre varvtal vilket gör att varvtalen mellan primär och sekundäraxeln stämmer bättre överens med tanke på den nya utväxlingen mellan dem.
Om du inte mellangasar så sjunker varvtalet på primäraxeln och drevens hastighet, i växellådan, passar sämre.
Dock så vet jag att tex. Yamaha inte rekomederar mellangas i R6:ans instr.bok.
(Jag kan tyvärr inte ge en utförlig förklaring nu, eftersom jag sitter på jobbet)
/PMR
 

neeoo

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
xt660x
PacMan skrev:
Vänta lite nu, har man inte rakskurna drev för att det helt enkelt blir mindre förluster (men mer oväsen) ? Man har la alla kugghjul konstant ikuggade även på racingbilar, och vad spelar det då för roll om dom är rakskurna eller ej?

noope inte på riktiga racing lådor om jag nu har förstått det helt rätt...
eller.. jag ska inte svära ed på det.. men dom har ju inga synkringar. så hur får dom in nästa växkel om man inte flyttar dreven ?
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
PMR skrev:
Vevaxeln driver via en kuggkrans hela kopplingen, som sitter lagrad på primäraxeln. Om man tittar på kopplingen så består den av ett antal friktionsskivor och att antal stålskivor. Varannan stål varannan friktion. Friktionsskivorna drivs runt av kopplingskorgen, och stålskivorna sitter på primäraxeln. Kopplingsfjädrarna trycker friktionsskivorna mot stålskivorna. På så sätt blir enheten stel och kopplingskorgen blir förbunden med primäraxeln. När man kopplar så släpper man trycket på paketet med stål/friktionsskivor och kopplingskorgen kan snurra fritt på primäraxeln. Men eftersom skivorna fortfarande har viss kontakt med varandra så blir inte urkopplingen total. Därför påverkar motorns varvtal primäraxelns hastighet när växellådan ligger i friläge. Testa att hissa upp bakhjulet lägg i en växel och håll kopplingen inne, bakhjulet kommer att börja snurra.
Alltså: vid nedväxling varvas motorn upp, precis när du växlar passerar växellådan ett friläge, då gör trögheten i kopplingen att en del av vevaxelns hastighet överförs till primäraxeln, som då får att högre varvtal vilket gör att varvtalen mellan primär och sekundäraxeln stämmer bättre överens med tanke på den nya utväxlingen mellan dem.
Om du inte mellangasar så sjunker varvtalet på primäraxeln och drevens hastighet, i växellådan, passar sämre.
Dock så vet jag att tex. Yamaha inte rekomederar mellangas i R6:ans instr.bok.
(Jag kan tyvärr inte ge en utförlig förklaring nu, eftersom jag sitter på jobbet)
/PMR

Men då måste man börja mellangasa första när man hittat friläget mellan växlarna? För annars är väl båda axlarna fortfarande stumt ihopkopplade med föregående växel?
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Friläget hittar du inte, du passerar det när du växlar. Det gäller bara att ha ett högre varvtal på motorn när man passerar friläget.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
neeoo skrev:
Nu känner jag att jag måste lägga mej i debatten..

Om vi börjar med dagens bilar så är det helt rätt som det skrivs att dom har synkroniserade... växellåder vilket gör att man INTE behöver dubbeltrampa... men sanningen ska fram, att en kall växel låda med fördel växlas ner med dubbel tramp för att skona synkringar... Gäller i högsta grad när man kör lastbil.

Sedan är det ju så att racingbilar har rakskurna drev för att kunna rycka i växlarna utan att släppa gasen... Men detta gör i sin tid att dom måste dubbel trampa för att växla ner... där av tå/häl metoden....

Sedan om jag ska förklara mc växel låder så är jag ute på djupt vatten.
Det enda jag säger där är att jag tycker att det går lättare att växla ner med mellan gas....

tja jag har haft en bil med rakskurna drev..lät djävligt gott :yoparty
o var inte mer svårväxlad än lådan som satt där innan.
kanske att man fick ta i lite mer men de var inget jag tänkte på...behövde aldrig dubbeltrampa...de gör jag bara på gammla pickups o lastbilar :)
däremot gasar jag hojen imellan växlingarna på alla hojar jag kör men de kommer nog från att jag hade en gam hoj med undercutad låda som var enklare o växla med vid mellangas. o hojen efter en trimmad tl1000 som kunde ge upp ibland om man inte höll lite gas vid kraftiga inbromsningar.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top