kawa1300
Ny medlem
- Gick med
- 10 Apr 2004
- Ort
- Värmland
- Hoj
- Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
Bearing skrev:Men hur kan mellangasen påverka synkningen när växellådan är frikopplad från motorn?
Ok..
Som Stenmark sa: "svårt att förklar för en som int begrip"..*ler*..
Om du vet hur en låda funkar så är det inte svårt med andra ord...
När du frikopplar så gör du inget annat än DELAR på lådan...Ingående axeln har motorns varv...utgående har bakhjulets hastighet...plus utväxlingen i själva dreven...
Med andra, kortare ord...så ju högre växel du åker på, ju STÖRRE skillnad i hastighet är det på ingående o utgående axels hastighet i en växellåda...
Som jag nyss sa i förra inlägget..
ENBART av denna anledning uppfanns till slut den synkade lådan för att komma ifrån detta, i BILAR o LASTBILAR som har minst 5 gånger större o tyngre drev i lådorna!!....
Dock finns denna uppfinning än idag INTE på nån hoj....
Detta beror till stora delar på att vi sitter på lådor med pyttedimensioner jämfört med bil o lastbils o annat-lådor...o har med andra ord jämförelsevis INGA lastväxelreaktioner överhuvudtaget.
Kortfattat betyder det, att visserligen skulle man kunna bygga synkade lådor även till våra pyttesaker...men vinsten i förhållande till kostnaden är i fjuttigaste laget!
Vi skulle med andra ord inte märka så stor skillnad iom att, på bilspråk, vi inte har NÅRA lastväxelreaktioner.
Nu är det så att vi ändå har det, men dom är en promille av en billåda....så då kan vi ha det så...uppenbarligen
Ha det