Mellangas?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Då förstår jag. Det är alltså det att kopplingen inte blir helt friktionslös som är anledningen till att mellangas skonar lådan.

PacMan skrev:
Vänta lite nu, har man inte rakskurna drev för att det helt enkelt blir mindre förluster (men mer oväsen) ? Man har la alla kugghjul konstant ikuggade även på racingbilar, och vad spelar det då för roll om dom är rakskurna eller ej?
Rakskurna drev har både lägre verkningsgrad och hållfasthet än snedskurna. Anledningen till att de används i racinglådor är att det är mycket enklare att skapa drevkombinationer för olika utväxlingar (med fast axelavstånd).
 

kronsberg666

För mycket är inte nog
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Hornet -08
kawa1300 skrev:
Ehh alltså...snällt sagt så har jag lite svårt att förstå hur man kan säga till nån att man är ute o cyklar i ett ämne..o sen avsluta inlägget med "ps tror det är så i alla fall"...

Alltså:
Sekventiell låda har INGET med synkad låda eller inte!
Sekventiell...hmm...säger bara hur lådan är uppbyggd enkelt sagt.
Om den är synkad eller ej har inget med det att göra!

Fortfarande än idag ÄR det så att man, som man var förr i tiden tvungen till med osynkade billådor, måste,(ska?), man mellangasa för att underätta växlingen, undvika slitage just pga att det ÄR osynkade lådor på ALLA hojar!

Som jag sagt tidigare i en annan tråd i samma ämne så finns det TVÅ undantag:
Hondas o Moto Guzzis automatväxlade hojar, där behöver man antagligen inte göra nåt....
Dock finns det ett undantag till....dock inget RIKTIGT undantag...:
Gamla Indianlådor är unikt idiotisk tillverkade, så där finns det inga medbringare i lådorna utan där ska man flytta DREVEN i stället!
Detta innebär en helsikes noggran mellangas om man överhuvudtaget ska kunna växla ner..

Så återigen...

Mellangas är ett måste om man vill hålla lådan i någotsänär skick under åren just pga dom är osynkade än idag!

(Ett litet mess till ett tidigare inlägg:
Man frikopplar INTE motorn i detta fall...man frikopplar BAKHJULET!...
Om det är lättare att förklara så tänk dig detta:
OM din motor skär...så kan du dra in kopplingen o sen rulla vidare....)

Ha det

Tydligen har jag en Indianlåda i min XT, för skulle inga drev flyttas i lådan så skulle den va enväxlad.
Vadå dela låda?
Veven driver kopplingskransen som är lagrad på ingående växellådsaxel.
Kopplingskransen driver när lamellerna är i ingrepp clutch bossen(svenska?)
som ex. medelst splines alltid är i ingrepp på ingående växellådsaxel.
Om växellådan skär (låser sig) så kan du dra in kopplingen o sen rulla vidare, fast inte med bakhjulet i backen!
Man frikopplar INTE bakhjulet man frikopplar veven från lådan.
Endast med friläge i "delas" lådan, alltså ingående snurrar utgående står still
(om mc står still).
:kocko
 
Last edited:

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
kronsberg666 skrev:
Tydligen har jag en Indianlåda i min XT, för skulle inga drev flyttas i lådan så skulle den va enväxlad.
Vadå dela låda?
Veven driver kopplingskransen som är lagrad på ingående växellådsaxel.
Kopplingskransen driver när lamellerna är i ingrepp clutch bossen(svenska?)
som ex. medelst splines alltid är i ingrepp på ingående växellådsaxel.
Om växellådan skär (låser sig) så kan du dra in kopplingen o sen rulla vidare, fast inte med bakhjulet i backen!
Man frikopplar INTE bakhjulet man frikopplar veven från lådan.
Endast med friläge i "delas" lådan, alltså ingående snurrar utgående står still
(om mc står still).
:kocko

Alltså, "dela låda" var, om du läste mitt svar ett försök att förklara vad som händer.Killen i fråga ville ju veta vad som händer, o detta är vad som händer i praktiken, inte i den teknokratiska realiteten!
(Bakhjulet driver fortfarande utgående axeln, ingående drivs som många andra berättat här).

O när motorn skär, har du naturligtvis rätt.Dock var inte denna tråd en diskussion om att åka på framhjulet!
Om du är så duktig, så kan du gärna försöka göra det med mina hojar om du vill!

O trots att du "vet" det mesta så har du faktiskt INTE en Indianlåda på din hoj.
O trots det så flyttas INGA drev heller!
Vadan detta då?
Jo, din låda, som ALLA lådor oavsett bil eller hoj,synkade eller inte synkade så är ALLA drev i konstant ingrepp!
Det som händer när du växlar är att du flyttar en medbringare!
DOCK med nåra få undantag, som jag då sa, alltså Indians låda där man faktiskt flyttade dreven.Tänker du efter så förstår du varför ingen annan varken före eller efter det har använd det....
...osså Moto Guzzi o Hondas automatväxlade hojar där det av naturliga själ inte flyttas nåt i lådan...

Ha det
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bearing skrev:
Anledningen till att de används i racinglådor är att det är mycket enklare att skapa drevkombinationer för olika utväxlingar (med fast axelavstånd).

Tack för den! Det hade jag ingen aning om. :tummenupp
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Kul läsning??:)
Det är väl så att det fler saker man vinner på att mellangasa...
Nog är det väl bra att spara på växelådan men man sparar ju även på kopplingen och bakdäck, kedja bara för att nämna några saker.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
er det noen som har svar på denne?
Azzurro skrev:
Hur gjor jag?
-(bromsa)-->inn med clutch-->mellangas-->veksla ner
eller
-(bromsa)-->inn med clutch-->mellangas och veksla ner samtidigt?
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
för mig låter det som samma sak men måste jag välja så blir det nog
-(bromsa)-->inn med clutch-->mellangas och veksla ner samtidigt då varven är på väg ned. men varven skall vara högre än innan du började med mellangasningen. (bromsa inte "aldrig" med bakbromsen, den är bara för syns skull. (bromsa bara om det kommit beläggning på den) :tummenupp
 
Last edited:

neeoo

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
xt660x
Ripnilpor skrev:
för mig låter det som samma sak men måste jag välja så blir det nog
-(bromsa)-->inn med clutch-->mellangas och veksla ner samtidigt då varven är på väg ned.


Jag röstar för -(bromsa)-->inn med clutch-->mellangas och veksla ner samtidigt?


för om man testar å växla ner utan koppling å ger lite gas i rätt ögonblick å lagomt med gas så smyger växlen i jätte lätt...
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
neeoo skrev:
Jag röstar för -(bromsa)-->inn med clutch-->mellangas och veksla ner samtidigt?


för om man testar å växla ner utan koppling å ger lite gas i rätt ögonblick å lagomt med gas så smyger växlen i jätte lätt...
det beror nog lite på hur man kör, puttrar man omkring så behöver man inte använda kopplingen alls så länge man rullar och har lite känsla.
men skall man rejsa lite och växla ned innan en kurva så bör man nog använda kopplingen, att växla upp utan koppling går bra men ned är inte att rekomendera.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
neeoo skrev:
Jag röstar för -(bromsa)-->inn med clutch-->mellangas och veksla ner samtidigt?


för om man testar å växla ner utan koppling å ger lite gas i rätt ögonblick å lagomt med gas så smyger växlen i jätte lätt...

Jeg mente at man forstatt holder kopplingen inne, men att man växlar efter man har mellangasat
 

kronsberg666

För mycket är inte nog
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Hornet -08
kawa1300 skrev:
Alltså, "dela låda" var, om du läste mitt svar ett försök att förklara vad som händer.Killen i fråga ville ju veta vad som händer, o detta är vad som händer i praktiken, inte i den teknokratiska realiteten!
(Bakhjulet driver fortfarande utgående axeln, ingående drivs som många andra berättat här).

O när motorn skär, har du naturligtvis rätt.Dock var inte denna tråd en diskussion om att åka på framhjulet!
Om du är så duktig, så kan du gärna försöka göra det med mina hojar om du vill!

O trots att du "vet" det mesta så har du faktiskt INTE en Indianlåda på din hoj.
O trots det så flyttas INGA drev heller!
Vadan detta då?
Jo, din låda, som ALLA lådor oavsett bil eller hoj,synkade eller inte synkade så är ALLA drev i konstant ingrepp!
Det som händer när du växlar är att du flyttar en medbringare!
DOCK med nåra få undantag, som jag då sa, alltså Indians låda där man faktiskt flyttade dreven.Tänker du efter så förstår du varför ingen annan varken före eller efter det har använd det....
...osså Moto Guzzi o Hondas automatväxlade hojar där det av naturliga själ inte flyttas nåt i lådan...

Ha det

Alla drev är inte i ingrepp hela tiden.
Dreven själva agerar medbringare.
Dreven har klackar och urtag.

så de så..
 

Bifogat

  • drev.jpg
    drev.jpg
    24.3 KB · Visningar: 76
  • drev3.jpg
    drev3.jpg
    15.4 KB · Visningar: 52

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Azzurro skrev:
er det noen som har svar på denne?

Bromsa
Koppling in
Mellangas
Nedväxling medan varvet är på väg ner
Mellangas
Ny nedväxling medan varvet är på väg ner
osv
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top