Synd, det hade varit intressant om dom som faktiskt vet något hade delat med sig av vad som lönar sig att gör med en modern literklubba utom turbo och full WSBK. Där var något seriöst svar i början men sen tog det stopp.
Det enkla och ganska tråkiga svaret på det är nog tyvärr att det inte finns så mycket man kan göra.
Det finns egentligen två huvudsakliga sätt att öka effekt i en motor.
Antingen ökar man genomlupen cylindervolym genom att förbättra fyllnadsgrad, öka vartvalet eller borra upp cylindrarna.
Eller så justerar man tändförställningen (tidigare tändning) så att man utnyttjar den luft/bränsleblandning man får in lite effektivare.
Justera tändsförställningen finns det inte så mycket att hämta i eftersom moderna sugmotorer är ganska bra optimerade där redan.
Att öka fyllnadsgraden innebär att ändra dimensioner i insuget så att man optimerar i det avseendet men det sker i så fall på bekostnad av att man tappar effekt någon annanstans i registret. Vanligen optimerar man för högre varvtal för att få högre toppeffekt vilket i så fall sker på bekostnad av lägre varvtal. Ska man få någon effekt att tala som så resulterar det i att användbart register blir väldigt smalt och det innebär tyvärr dålig körbarhet.
Borra upp cylindrar och byta kolvar är ju ett ganska stort jobb.
Kvar finns att öka varvtalet vilket i sig kan kräva omdimensionering av insug mm men det påverkar också kraven på hållfasthet på vevstakar och vevaxel bland annat och en modern högvarvig motorcykelmotor ligger redan på så höga varv att det blir problematiskt. Dessutom har man begränsningen att man måste hålla kolvhastigheten under flamfrontens hastighet vid förbränningen. Annars tappar man rejält i verkningsgrad. Och även där ligger man i många fall redan ganska nära gränsen för vad som är praktiskt.
Du har ju dessutom det lilla abret att en modern supersport är ganska hårt optimerad vad gäller vikt. Man har sparat all vikt man kan på alla komponenter så långt man kan utan att straffa driftsäkerheten alltför mycket. Det betyder att ökar man effekten så kan man ganska fort få problem med att saker börjar haverera.
det finns en anledning att även en tävlingshoj som man trimmat så hårt man vågar inte har så högre effekt än dom har. Tillförlitligheten sjunker till den nivå att även om motorn inte behöver hålla mer än ett race så kommer man inte längre.
Det finns en anledning till att Jörgens HD inte har en enda del av originalmotorn kvar. Det finns inte tillräckligt mycket att göra på en sugmotor för att man ska kunna trimma speciellt mycket.