merca

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
http://www.blocket.se/vi/9452497.htm?ca=7_s

nån som har erfarenhet om den här firman? har hört att det inte ska vara nåt att ha men,det finns väl nåt negativt om varenda bilförsäljare i hela sverige.
gärna synpunkter om bilen vad för fel man ska kolla osv då jag inte kan mercedes och aldrig haft någon.
mvh robin

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
husabergrobin skrev:
2482205 http://www.blocket.se/vi/9452497.htm?ca=7_s

nån som har erfarenhet om den här firman? har hört att det inte ska vara nåt att ha men,det finns väl nåt negativt om varenda bilförsäljare i hela sverige.
gärna synpunkter om bilen vad för fel man ska kolla osv då jag inte kan mercedes och aldrig haft någon.
mvh robin

Som vanligt på privatimporterade lyxigare (och även mindre lyxiga) bilar så är mätarna ofta skruvade.
Svårt att kolla.
Ev. kan du försöka spåra var i tyskland bilen kommer ifrån och ringa merca handlaren där och fråga hur den är servad och vid vilka mil (de kan slå på chassinummer). Stämmer inte det med vad som står på mätarn, leta efter en annan bil.

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
De enda jag vet om den firman är att den ligger i grannkvarteret och att man alltid får svälja lite extra för att inte dreggla när man far förbi, många fina åk där.

Diabolical

Lyckas ibland...
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
CBR 900RR / XR600
Tja!!
Kolla så den inte är rostig!
Den modellen har jag för mig rostar extremt mycket!
Och merca har fått mycke skit för de, men de tar många på garanit med!
10-års garanti på rost tror jag de har på dom!
Annars en mycket trevlig bil!:tummenupp

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Diabolical skrev:
2482840 Tja!!
Kolla så den inte är rostig!
Den modellen har jag för mig rostar extremt mycket!
Och merca har fått mycke skit för de, men de tar många på garanit med!
10-års garanti på rost tror jag de har på dom!
Annars en mycket trevlig bil!:tummenupp

Precis som föregående säger ska du kolla efter rost! Den modellen, och även nyare, rostar värre än en gammal Opel som står vid havet. Kolla så den inte är omlackad (kolla överallt där det kan vara en skarv och lyft lite försiktigt på inredningen i bagageutrymmet).
Sätt dig i bilen och känn hur den känns, ny växelspak, ny ratt samt nya pedaler och vips lurar man de flesta på många tusen mil. Känns det rackigt och slitet så är nog mätaren backad.

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
mjo har aldrig köpt någe av dem men har däremot sett deras lager när lillebroshan köpte en cross utav dem! lät på killen som att deras ide var att köpa bilar från tyskland med enklare fel sedan sälja dem! jag skulle nog iaf våga köpa en bil utav dem!:tummenupp

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det är bara att slå till!!! :tummenupp
Ska se om jag kan hänga med på tisd och kolla på den!

Gäller väl att vika upp listerna på/i dörrarna och kolla efter rost bla.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
FreddaAbborre skrev:
2482667 Som vanligt på privatimporterade lyxigare (och även mindre lyxiga) bilar så är mätarna ofta skruvade.
Svårt att kolla.
Ev. kan du försöka spåra var i tyskland bilen kommer ifrån och ringa merca handlaren där och fråga hur den är servad och vid vilka mil (de kan slå på chassinummer). Stämmer inte det med vad som står på mätarn, leta efter en annan bil.
tack för alla tips!!! men inte visste jag att de var så rostbenägna? merca har man ju alltid förknippat med tysk kvalitet,men men man lär sig nåt nytt hela tiden. Har hört att det ev ska gå kolla milen via "data"boxen,men det kanske inte är sant,för så fall ginge det ju att åka med bilen till en merca verkstad och kolla bara att plugga i kontakten. nån som vet exakt skillnad på 200 och 230? större motor? inte säkert att det blir nån affär men min sura 850 börjar bli skraltig så snart dax att byta i alla fall. mvh robin

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
husabergrobin skrev:
2484159 tack för alla tips!!! men inte visste jag att de var så rostbenägna? merca har man ju alltid förknippat med tysk kvalitet,men men man lär sig nåt nytt hela tiden. Har hört att det ev ska gå kolla milen via "data"boxen,men det kanske inte är sant,för så fall ginge det ju att åka med bilen till en merca verkstad och kolla bara att plugga i kontakten. nån som vet exakt skillnad på 200 och 230? större motor? inte säkert att det blir nån affär men min sura 850 börjar bli skraltig så snart dax att byta i alla fall. mvh robin

Tyvärr är det inte så bara att åka och kolla.
Jobbade i somras på en merca handel. De kan inte gå in i databoxen och kolla. BMW har den möjligheten, men inte merca. Mercaverkstaden kan söka via ett datasystem för när bilen varit inne för rep/service och på så sätt få reda på en ungefär hur långt den gått. MEN de får inte lämna ut de uppgifterna. Det är megastort nono på det så inte ens lönt att försöka.
Något som KANSKE funkar är det jag tipsa om i första inlägget. Och liten parantes till dte är att inte säga vad som står på mätarn då du ringer och frågar.

Reggad i Sverige i juli i år.

Köpa? Hade inte jag gjort iaf.

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kolla att det är samma "årsmodell" på alla glasrutor, är den klotad på autobahn och numera består av ihopplockade delar så kan det synas på att glasrutorna har olika årtal på sitt märke...eller är nyare än bilen t.ex.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
psxcare skrev:
2484337 Kolla att det är samma "årsmodell" på alla glasrutor, är den klotad på autobahn och numera består av ihopplockade delar så kan det synas på att glasrutorna har olika årtal på sitt märke...eller är nyare än bilen t.ex.
Ok nu är det lika många för köp som inte köpa,hmmm nå man kan ju kolla på den inte så långt till örebro,men vet ju att det ofta ser väldigt bra ut på kort men verkligheten är en annan. nån som har synpunkter dyr service delar andra för och nackdelar som sagt novis på merca men tycker de är snygga och har kört volvo ett tag dax att byta märke???

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
husabergrobin skrev:
2484361 Ok nu är det lika många för köp som inte köpa,hmmm nå man kan ju kolla på den inte så långt till örebro,men vet ju att det ofta ser väldigt bra ut på kort men verkligheten är en annan. nån som har synpunkter dyr service delar andra för och nackdelar som sagt novis på merca men tycker de är snygga och har kört volvo ett tag dax att byta märke???

Jag har varit med om enormt många e-klass som är rostiga som fan. Polarens e280 -98 är enormt rostig trots ynka 18000mil på mätaren.
A-stolparna är standard på dessa, likaså dörrar under själva listen. När de har gått i Sverige ett tag vill säga, tyskarna är inte så bra på det där med saltning så då brukar det inte vara några problem.
Och gällande firman så har jag inget över för dem, om det är den firman som låg på Öster tidigare. "Ägaren" försökte kränga en 9-5 Aero till mig för ett rejält underpris men han var ärlig och sa att mätaren troligtvis var skruvad samt att den var krockad. Inget som stod på lappen men snällt av honom att påpeka detta. Dock var jag där mycket i jobb och kände honom på så vis, antagligen därför han var ärlig.
Det finns även en handlare på idrottsvägen i Örebro, där ska du inte sätta din fot då det är den största lurendrejaren i hela mellanSverige. Även en ute i Vivalla, även där ska du passa dig.
Importera en själv från privatperson i tyskland istället, alternativt merca-butik i tyskland.

Edit/ Servicen är i regel inte dyrare på en Merca än på en volvo av nyare modell, skulle något pajja däremot kanske det kan skilja litegrann men merca har bra kvalitet på det mekaniska.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
ok ska ev kolla på den i morgon,men om det är som du säjer att det ev är lurendrejare så ,måste ju inte köpa just den bilen finns ju andra mercor. men vill ju ha hoj också och vill ju renovera huset också,nåt måste jag stå över synn. ja ja kul att kolla litet i alla fall. tack för alla tips i alla fall. mvh robin

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
husabergrobin skrev:
2482205 http://www.blocket.se/vi/9452497.htm?ca=7_s

mvh robin

Onormalt billiga bilar brukar alltid vara skumma på ett eller annat sätt.

Jag prioriterar få ägare och perfekt skick på grejerna, eftersom jag vet själv att det går att hålla bilar fina. Dessutom är det lättare att ringa den förre ägaren för att kontrollera ev oklarheter samt historik.

Jag skulle inte köpa en importare om jag inte kunde kolla hela tidigare ägarbilden osv.

Importera en själv istället om det inte finns fina svensksålda här!

Vad det gäller bilmodellen så är det mycket el i dom. Rosten är ett annat problem.

Det var som någon sa; "det tog 100 år för mercedes att bygga upp ett varumärke som stod för kvalitet, och mindre än tio år för att rasera det".

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
:tummenupp
juha01 skrev:
2487743 Onormalt billiga bilar brukar alltid vara skumma på ett eller annat sätt.

Jag prioriterar få ägare och perfekt skick på grejerna, eftersom jag vet själv att det går att hålla bilar fina. Dessutom är det lättare att ringa den förre ägaren för att kontrollera ev oklarheter samt historik.

Jag skulle inte köpa en importare om jag inte kunde kolla hela tidigare ägarbilden osv.

Importera en själv istället om det inte finns fina svensksålda här!

Vad det gäller bilmodellen så är det mycket el i dom. Rosten är ett annat problem.

Det var som någon sa; "det tog 100 år för mercedes att bygga upp ett varumärke som stod för kvalitet, och mindre än tio år för att rasera det".
:tummenupp ok men det är ungefär samma pengar för en begagnad v70 och jag har kört volvo ett tag,så jag är lite sugen på att byta märke men visst volvo funkar ju med men de nyare modellerna är ju inte som gamla volvo slitvargar och inte värda ett piss efter ett par år pga de är så vanliga,skulle även kunna tänka mig en 9-5 kombi med men oftast så kostar de lite mera om det inte är 20000 mil eller mer. dessutom så har jag hört att de har lite barnsjukdomar före 01 hade det handlat om 25 000 så men nu blir det julite pengar så jag vill ju inte köpa grisen i säcken,så då frågade jag det allvetande forumet sh :tummenupp inte lätt för en fattig svarvare hmmm.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
husabergrobin skrev:
2488103 :tummenupp :tummenupp ok men det är ungefär samma pengar för en begagnad v70 och jag har kört volvo ett tag,så jag är lite sugen på att byta märke men visst volvo funkar ju med men de nyare modellerna är ju inte som gamla volvo slitvargar och inte värda ett piss efter ett par år pga de är så vanliga,skulle även kunna tänka mig en 9-5 kombi med men oftast så kostar de lite mera om det inte är 20000 mil eller mer. dessutom så har jag hört att de har lite barnsjukdomar före 01 hade det handlat om 25 000 så men nu blir det julite pengar så jag vill ju inte köpa grisen i säcken,så då frågade jag det allvetande forumet sh :tummenupp inte lätt för en fattig svarvare hmmm.

Om Audi kan vara ett alternativ, så finns ju A6,an.

http://www.blocket.se/vi/8763121.htm?ca=15_s

Kass framvagn, men den kostar 5000:- att åtgärda. Annars en mycket fin vagn!

dardevil

Up the irons!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Maico 490 Super Edition
Dom flesta bil importörerna i Örebro hämtar ifrån Italien och inte Tyskland.
Rost kommer du inte hitta,kanske nån liten parkerings skada som dom brukar låta vara kvar så man tror bilen är orginal.Sen kan mycket annat vara ny lackerat osv.
Dom vissar även service boken och förklarar att den är 100% oskruvad,
men en service bok kan vem som hellst fixa till sin bil och att göra en egen stämpel är inte så svårt.
Ofta är bilarna upp polerade som satan sen efter 2 tvättar börjar det komma fram repor

Jag skulle höra med en merca handlare först om hur man vet att service boken tillhör bilen.På min a4 var det ett klistermärke på första sidan i s-boken med massa siffror på och var den var såld ny
och ett identiskt på höger sida om reservhjulet när man lyfte opp mattan.
Kanske är något liknande på merca?
Sen tillkommer skrotnings avgift + skatten på en nyimporterad bil.
Så undersök allt innan du åker ditt å kikar för dessa killar är världsmästare på
skitsnack och allt dom har är som nytt!!

IronMike

Guest
Har köpt / sålt ganska mkt tyska bilar... Efter ca 20 tyska bilar som jag ägt senaste 5 åren, så kan jag bara konstatera att jag numera end köper svensksålda exemplar.

Haft mer problem med importbilar som gått hälften på mätaren mot de svensksålda.

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
IronMike skrev:
2488563 Har köpt / sålt ganska mkt tyska bilar... Efter ca 20 tyska bilar som jag ägt senaste 5 åren, så kan jag bara konstatera att jag numera end köper svensksålda exemplar.

Haft mer problem med importbilar som gått hälften på mätaren mot de svensksålda.
:va ja jag har nu varit och kollat på den mest för att jag var nyfiken och visst gick den bra och så men den var garabnterat skruvad,slitet på ratten och mycket repor i lacken,min volvo som gått 35 är inte ens sliten på ratten så några 14600 hade den ju inte gått, det verkade som nästan alla bilarna gått 14-15000:confused: så jag tror ju den bilimportören ska man nog passa sig för,får se till våren om det blir en tysklands resa kan ju lika gärna importera själv så får man vad man vill ha,blir ju lite minisemester också. men jag har fått en del bra tips här så tack för det:tummenupp mvh robin

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA