Mercedes E300

TopCat

Kvalar till Bukakke-SM.
Gick med
12 Aug 2005
Ort
Skogsbyn
Hoj
Såld på måndag, klotad på tisdag...
Lånade i förrgår min farbrors Merca E300 (bensinare) från -90 som gått 36000 mil. Den kändes inte rassigare än vilken spritt ny Lada lr Skoda som helst (nästan). Väldans förvånad blev jag... Nu har jag fått dille på att tjöpa en egen. En kombi vill säga. Är det ngn som har nån som helst erfarenhet av att äga en sådan eminent :nicka kärra? Ev problem och "att tänka på" inför ett ev tjöp. Tacksam för hjälp!
 

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
bra fråga...
Hoj
Väntar på en Mille...
En E300 är en otroligt mycket bekvämare och mer välbyggd bil än en ny skoda, huyndai eller liknande.
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Lånade i förrgår min farbrors Merca E300 (bensinare) från -90 som gått 36000 mil. Den kändes inte rassigare än vilken spritt ny Lada lr Skoda som helst (nästan). Väldans förvånad blev jag... Nu har jag fått dille på att tjöpa en egen. En kombi vill säga. Är det ngn som har nån som helst erfarenhet av att äga en sådan eminent :nicka kärra? Ev problem och "att tänka på" inför ett ev tjöp. Tacksam för hjälp!

Hade en -91:ans 300E 24V med sportline paket och 5-stegad automat. El-styrda sportstolar och skinn. MYCKET trevlig bil och jag saknar den än idag, 10 år efter försäljningen....

Avgassystemen har en förmåga att rosta, vattenpumpen är en svag länk men en utbytes kostar inte många kronor. Tror jag betalade 1000kr för den och bytte själv. I övrigt funkade bilen klockrent. Vanlig service bara.

Kom ihåg att om du siktar in dig på en 24V så kostar en "ny" topp till den massor med flis. Om man nu skulle ha oturen att blåsa toppen på den.

Eller så gör du som någon annan sa, köp en 500 istället. V8, 4 (nåja, nästan iaf) sportstolar och sen har ju Porsche varit med och pillat på hjulupphängningen på den modellen om jag inte minns fel. :drool

Tycker MB 500E från den epoken är trevligare en en M5:a från samma tid. Har kört och åkt båda. Fått pisk av en Audi RS2 med fullt ladd i M5:an (250+). Audin gled upp bredvid och bara drog iväg :hihi
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Lånade i förrgår min farbrors Merca E300 (bensinare) från -90 som gått 36000 mil. Den kändes inte rassigare än vilken spritt ny Lada lr Skoda som helst (nästan). Väldans förvånad blev jag... Nu har jag fått dille på att tjöpa en egen. En kombi vill säga. Är det ngn som har nån som helst erfarenhet av att äga en sådan eminent :nicka kärra? Ev problem och "att tänka på" inför ett ev tjöp. Tacksam för hjälp!

Du har alltså upplevt Merca-kvalité för 1:a gången... Gratulerar och välkommen i W124-klubben. :D
Du ska inte ha en 300 med 24v motorn som någon redan sagt. Har en förmåga att gå sönder... Dessutom ska du leta efter rost, W124 har en förmåga att rosta. Kommer i första hand på framskärmarna.
Kan var svårt att avgöra hur långt en merca gått, kan var i princip omöjligt att se på en bil om den gått 25000 eller 50000 mil. Inredningen i min reservdelsbil (merca 250D som avverkat ca 100000 mil) känns fortfarande fräsch och alla reglage känns stabila...
Köp en från någon du kan lita på vad gäller miltal och ev gjorda reparationer och du kommer ha en fin bil som du nog inte vill göra dig av med i första taget.

Lycka till med köpet!
 

TopCat

Kvalar till Bukakke-SM.
Gick med
12 Aug 2005
Ort
Skogsbyn
Hoj
Såld på måndag, klotad på tisdag...
Köp dig en 500e istället.

Kombi?:tungan

Tack annars för bra tips henrikkrueger o. J.F.S.
Har dom inte klarat sig bättre mot rost dessa 124 karosser jmf med den nya (den som kom efter 124) iaf? Eller är dom lika illa? För bara fyra dagar sedan trodde jag "Merca-kvalité" var dom där charmiga bruna fläckarna utspridda lite varstans på karossen... Men så ä de ju inte:crash
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Visst kommer det rost, min rostade lite i hörnen på bakluckan och i svetsarna vid baklysena. Jag hade iofs en sedan. Dörrarna klarade sig bra. Lite synd att 500:an inte finns som kombi.... :hihi

Leta efter ett välskött ex och anser du att du har pengarna går det ju alltid att antingen ge bilen lite extra rostskydd antingen själv eller hos en firma.

Nästan så man blir sugen på att byta till en 124:a igen.. :)

Kom på ett annat tämligen vanligt fel, bussningarna vid bakaxeln kan behöva bytas men det räknar jag in under vanligt slitage. Klonk vid växlingar brukar betyda byte av bussningar.
 

Dr.Bike

Guest
Lånade i förrgår min farbrors Merca E300 (bensinare) från -90 som gått 36000 mil. Den kändes inte rassigare än vilken spritt ny Lada lr Skoda som helst (nästan). Väldans förvånad blev jag... Nu har jag fått dille på att tjöpa en egen. En kombi vill säga. Är det ngn som har nån som helst erfarenhet av att äga en sådan eminent :nicka kärra? Ev problem och "att tänka på" inför ett ev tjöp. Tacksam för hjälp!

W124:an...den sista handbyggda Mercan!
Kvalitet inifrån och ut, men som sagt - KAN komma rost på långmilare på de ställen J.F.S beskriver.
Annars är de skottsäkra.

KOmbin har (naturlkigtvis, som standard, och utan att merca skröt om det som vissa märken gör först nu på senare år) automatisk nivåreglering.
Den är jättetoppen - men... den kan ha pajat = dyrt. Kolla att den funkar.
D.v.s när bilen stått ett tag hänger den ner bak. Vid start av motorn ska den resa sig.
Lys på respektive stötdämpare bak. De ska vara torra och fina. Inget oljesöl. KOlla ledninmgar till och från pumpen i motorrummet.

Ska du ha en diesel har jag beskrivit på annan plats hur du kollar motorns kondition på ett par sekunder.
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Kombi?:tungan

Tack annars för bra tips henrikkrueger o. J.F.S.
Har dom inte klarat sig bättre mot rost dessa 124 karosser jmf med den nya (den som kom efter 124) iaf? Eller är dom lika illa? För bara fyra dagar sedan trodde jag "Merca-kvalité" var dom där charmiga bruna fläckarna utspridda lite varstans på karossen... Men så ä de ju inte:crash

Med tanke på att 124:a karossen är såpass "gamla" bilar så har nog de flesta, som inte blivit rostkyddsbehandlade varje år, börjat rosta en del. Har för mig att de första kom -85 och de sista gjordes väl -95 (eller -96?). Ett vettigt alternativ kan vara att köpa en bil som rullat i norrland. Inge salt på vägarna = ingen rost på lite äldre bilar...
När du kollar på en W124 skall allt kännas gediget, dvs inge glapp i växelspak, reglage osv. Den skall även gå tyst och fint på vägen. Gör den inte det så kan det vara dags för tex en framvagnsinställning.
Se även upp för 200:ans bensinmotor, skall tydligen kunna krångla (enligt en meck jag känner)
Och som J.F.S. sa, klonkar det när du växlar så är bussningarna slut. Just det felet var det som fick mig att ge upp med min förra merca (plus det faktum att den gått 100000 mil... :tungan ) , köpte mig en likadan fast nyare bara.
Personligen är jag jäkligt nöjd med min, tyst och stabil att köra samt att den håller ihop jäkligt bra. Enda nackdelen är väl att de har en gubbstämpel :D
W124 är enligt mig de sista riktiga mercorna, E-klassen som var efterföljaren ska du se upp med. Många problem och sämre kvalité. Är väl egentligen de senaste 2-3 åren som merca börjat bygga riktiga bilar igen...
Tycker även du kan kolla på W123 karossen. Hittar du en fin sån så är det köpläge. Kan bli eftertraktade klassiker om ett gäng år.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
M5 e34 finns som kombi. Bara att handla och bevara ett kulturminne.
 

Dr.Bike

Guest
Har sökt, både google och SH men inte hittat var du har beskrivit detta... Snälla berätta.

Ok, superkort beskrivning:

Genomvarm (het)motor.
Ta loss vevhusventilationsslangen från ventilkåpan.
Ta ur oljestickan.
Kolla klockan på din sekundvisare.
Blockera vevhusventilationens slang med din tumme.
Kommer olja upp ur oljestickans rör SNABBARE än 5 sek efter blockering; Motorn slut.



Brasklapp: Detta vet luttrade Mercanasare om, och de häller i tjockaste STP, kanske flera burkar... så var misstänksam, kolla oljan när motorn är kall. Är den otroligt tjock och SEG?
Motorn skall hårdköras innan denna testen av just detta skäl, så oljan är tunn som vatten.
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Ok, superkort beskrivning:

Genomvarm (het)motor.
Ta loss vevhusventilationsslangen från ventilkåpan.
Ta ur oljestickan.
Kolla klockan på din sekundvisare.
Blockera vevhusventilationens slang med din tumme.
Kommer olja upp ur oljestickans rör SNABBARE än 5 sek efter blockering; Motorn slut.



Brasklapp: Detta vet luttrade Mercanasare om, och de häller i tjockaste STP, kanske flera burkar... så var misstänksam, kolla oljan när motorn är kall. Är den otroligt tjock och SEG?
Motorn skall hårdköras innan denna testen av just detta skäl, så oljan är tunn som vatten.

Tackar och bockar! :tummenupp
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Ok, superkort beskrivning:

Genomvarm (het)motor.
Ta loss vevhusventilationsslangen från ventilkåpan.
Ta ur oljestickan.
Kolla klockan på din sekundvisare.
Blockera vevhusventilationens slang med din tumme.
Kommer olja upp ur oljestickans rör SNABBARE än 5 sek efter blockering; Motorn slut.



Brasklapp: Detta vet luttrade Mercanasare om, och de häller i tjockaste STP, kanske flera burkar... så var misstänksam, kolla oljan när motorn är kall. Är den otroligt tjock och SEG?
Motorn skall hårdköras innan denna testen av just detta skäl, så oljan är tunn som vatten.


Kanontips!
Letar också Mercedes, dock e-klass 320 CDI.
Åkte 20 mil enkel resa i dag för att titta på en, som tyvärr knackade i motorn och var allmänt skabbig.
Kanonfin, måste ses, hette det i annonsen :huvet
Det är ju en diesel så dom ska ju knacka så, var kommentaren från säljaren :huvet
Fast jag tyckte det lät som ett lagerknack eller liknande, vet ju att dieslar låter en del, speciellt kalla.
 

TopCat

Kvalar till Bukakke-SM.
Gick med
12 Aug 2005
Ort
Skogsbyn
Hoj
Såld på måndag, klotad på tisdag...
.
Tycker även du kan kolla på W123 karossen. Hittar du en fin sån så är det köpläge. Kan bli eftertraktade klassiker om ett gäng år.

:rofl w123... Hade precis glömt hur en sån såg ut. Jisses vilken bil. Nästan lite rock´n´roll. Tyvärr tror jag dock inte min manlighet klarar den modellen. Men tack för tipset iaf!:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top