Kombi?
Tack annars för bra tips henrikkrueger o. J.F.S.
Har dom inte klarat sig bättre mot rost dessa 124 karosser jmf med den nya (den som kom efter 124) iaf? Eller är dom lika illa? För bara fyra dagar sedan trodde jag "Merca-kvalité" var dom där charmiga bruna fläckarna utspridda lite varstans på karossen... Men så ä de ju inte
Med tanke på att 124:a karossen är såpass "gamla" bilar så har nog de flesta, som inte blivit rostkyddsbehandlade varje år, börjat rosta en del. Har för mig att de första kom -85 och de sista gjordes väl -95 (eller -96?). Ett vettigt alternativ kan vara att köpa en bil som rullat i norrland. Inge salt på vägarna = ingen rost på lite äldre bilar...
När du kollar på en W124 skall allt kännas gediget, dvs inge glapp i växelspak, reglage osv. Den skall även gå tyst och fint på vägen. Gör den inte det så kan det vara dags för tex en framvagnsinställning.
Se även upp för 200:ans bensinmotor, skall tydligen kunna krångla (enligt en meck jag känner)
Och som J.F.S. sa, klonkar det när du växlar så är bussningarna slut. Just det felet var det som fick mig att ge upp med min förra merca (plus det faktum att den gått 100000 mil...
) , köpte mig en likadan fast nyare bara.
Personligen är jag jäkligt nöjd med min, tyst och stabil att köra samt att den håller ihop jäkligt bra. Enda nackdelen är väl att de har en gubbstämpel
W124 är enligt mig de sista riktiga mercorna, E-klassen som var efterföljaren ska du se upp med. Många problem och sämre kvalité. Är väl egentligen de senaste 2-3 åren som merca börjat bygga riktiga bilar igen...
Tycker även du kan kolla på W123 karossen. Hittar du en fin sån så är det köpläge. Kan bli eftertraktade klassiker om ett gäng år.