Biturbo
Min går i etthundra!
Why? Jag har ju redan min fullutrustade 1980 300TD Turbo jag köpte 1995. Den lär jag inte slita ut innan de kommer och gräver ned mig.
View attachment 350064
View attachment 350065
Jag vill ha en sådan....
Why? Jag har ju redan min fullutrustade 1980 300TD Turbo jag köpte 1995. Den lär jag inte slita ut innan de kommer och gräver ned mig.
View attachment 350064
View attachment 350065
Om man får prata efterföljaren w124, skulle jag vilja ställa några frågor.
Funderar på att skaffa en ce som sommarbil, dvs coupén.
Några tips?
Är delarna samma till sedanen?
Vilken motor ska man försöka hitta?
Tror dessa finns:
220e m111 149hk
230e m102 131hk
300e m103 179hk
Mekaniken är samma. Du skall söka 320 eller 220. 320 går bra, 220 går snålt.
Hur snålt?
Har hört att 12 ventilaren är mer driftsäker än 24v stämmer det?
Hur är baksätet?
Har haft två E220 Coupé, en 94:a på 17´ mil och en 95:a på 14´ mil. Ingen racer men en vettig kompromiss mellan ekonomi och prestanda. 220 vill dock ha lite varv för att ge sitt bästa. Den lägsta förbrukningen jag mätte upp var 0.68 l/mil, helt ok för en 15 år gammal fyrväxlad automatare på 1600 kg. Bland de fyrcylindriga maskinerna gäller 230 8v eler 220 16v, 200 är lite väl trött i en automatväxlad bil(manuella Mercedes finns inte!).
De raka sexorna är förstås starkare och snabbare och har en finfin gångkultur = en behagligare bil att köra. Här gäller 300 12v eller 320 24v, köp inte 300 24v! Men smakar det så kostar det, allt är dyrare till sexorna. Fast är det bara en ren hobbybil så spelar ju det mindre roll.
Baksätet är faktiskt väldigt bra för att vara en coupé, fyra personer av meddellängd sitter bra i bilen. Då det är en riktig coupé så finns det givetvis ingen b-stolpe(till skillnad från de menlösa "konkurrenterna" från München och Ingolstadt) vilket är ett tips när någon ofärdig ska kliva in där bak, bara att hissa ner sidorutorna så blir insteget lättare.
Mina bilar har aldrig krånglat varför jag inte kan uttala mig om annat än att jag upplevde dem som driftsäkra.
Är jag den ende här som inte varit ute och sladdat i snön med sin W123? Det känns som att jag missar något speciellt... isiga stadsgator har testats (spännande, minst sagt ) men inte någon rolig småväg med nysnö.
Våren närmar sig så det är väl snart dags att smörja upp den kärvande takluckan.
Skulle även behöva nya kromribbor till grillen.... ebay nästa
Ställde in min i vintergaraget i oktober. Detta år har hon bla fått original varvräknare och tempomat installerad. Var riktigt nice. Valde ny electronik från MB electronics upgrades samt Programa. Så det är nytt original kablage och styrboxar, men med modern mikroprocessorelektronik inuti. Så att jag slipper de gamla elektrolytkondingarna mm.Vintern närmar sig Skåne med lite smygfrost på vägarna. Alltså dags att kolla mönsterdjupet på W123:ans vinterdäck! I andra delar av landet har ni säkert redan haft förmånen att få sladda runt lite med stil. Hur går det med era kära pansarkryssare?
Någon som bor söderöver och har koll?
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_300_TDT__Diesel_51423625.htm?ca=4&w=3
Dessa vagnar blir ju bara ovanligare och jag fick en plötslig ingivelse/köplust...
Skicka ett pm till Jörgen Karlsson så kommer du få veta mer om Merca W123 än vad du ens trodde var möjligt
Nästan så att man blir sugen på att köpa en gammal kvalitets Mercedes när man läser hur du vårdar din bil Jörgen.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|