Mercedes W123 (76-85)

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Om man får prata efterföljaren w124, skulle jag vilja ställa några frågor.

Funderar på att skaffa en ce som sommarbil, dvs coupén.
Några tips?
Är delarna samma till sedanen?

Vilken motor ska man försöka hitta?
Tror dessa finns:
220e m111 149hk
230e m102 131hk
300e m103 179hk

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Om man får prata efterföljaren w124, skulle jag vilja ställa några frågor.

Funderar på att skaffa en ce som sommarbil, dvs coupén.
Några tips?
Är delarna samma till sedanen?

Vilken motor ska man försöka hitta?
Tror dessa finns:
220e m111 149hk
230e m102 131hk
300e m103 179hk

Mekaniken är samma. Du skall söka 320 eller 220. 320 går bra, 220 går snålt.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Hur snålt?
Har hört att 12 ventilaren är mer driftsäker än 24v stämmer det?

Hur är baksätet?

Har haft två E220 Coupé, en 94:a på 17´ mil och en 95:a på 14´ mil. Ingen racer men en vettig kompromiss mellan ekonomi och prestanda. 220 vill dock ha lite varv för att ge sitt bästa. Den lägsta förbrukningen jag mätte upp var 0.68 l/mil, helt ok för en 15 år gammal fyrväxlad automatare på 1600 kg. Bland de fyrcylindriga maskinerna gäller 230 8v eler 220 16v, 200 är lite väl trött i en automatväxlad bil(manuella Mercedes finns inte!).

De raka sexorna är förstås starkare och snabbare och har en finfin gångkultur = en behagligare bil att köra. Här gäller 300 12v eller 320 24v, köp inte 300 24v! Men smakar det så kostar det, allt är dyrare till sexorna. Fast är det bara en ren hobbybil så spelar ju det mindre roll.

Baksätet är faktiskt väldigt bra för att vara en coupé, fyra personer av meddellängd sitter bra i bilen. Då det är en riktig coupé så finns det givetvis ingen b-stolpe(till skillnad från de menlösa "konkurrenterna" från München och Ingolstadt) vilket är ett tips när någon ofärdig ska kliva in där bak, bara att hissa ner sidorutorna så blir insteget lättare.

Mina bilar har aldrig krånglat varför jag inte kan uttala mig om annat än att jag upplevde dem som driftsäkra.

*EDIT* 94:an vägrade sporadiskt att starta. Då jag hade läst på en del kunde jag konstatera att det sk OVP-reläet(överspänningsskydd) kan krångla. Byttes med ett enkelt handgrepp och kostade några tior.

Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Har haft två E220 Coupé, en 94:a på 17´ mil och en 95:a på 14´ mil. Ingen racer men en vettig kompromiss mellan ekonomi och prestanda. 220 vill dock ha lite varv för att ge sitt bästa. Den lägsta förbrukningen jag mätte upp var 0.68 l/mil, helt ok för en 15 år gammal fyrväxlad automatare på 1600 kg. Bland de fyrcylindriga maskinerna gäller 230 8v eler 220 16v, 200 är lite väl trött i en automatväxlad bil(manuella Mercedes finns inte!).

De raka sexorna är förstås starkare och snabbare och har en finfin gångkultur = en behagligare bil att köra. Här gäller 300 12v eller 320 24v, köp inte 300 24v! Men smakar det så kostar det, allt är dyrare till sexorna. Fast är det bara en ren hobbybil så spelar ju det mindre roll.

Baksätet är faktiskt väldigt bra för att vara en coupé, fyra personer av meddellängd sitter bra i bilen. Då det är en riktig coupé så finns det givetvis ingen b-stolpe(till skillnad från de menlösa "konkurrenterna" från München och Ingolstadt) vilket är ett tips när någon ofärdig ska kliva in där bak, bara att hissa ner sidorutorna så blir insteget lättare.

Mina bilar har aldrig krånglat varför jag inte kan uttala mig om annat än att jag upplevde dem som driftsäkra.

Det du skriver låter mycket positivit i mina öron. Det blir til att leta en 220ce då.
Visst 30 hk till kanske är kul, men den dricker väl en hel del mer samt är tyngre?

Det kommer bli min enda bil, ska sälja min w123 om jag köper en 220ce, därav att baksätet bör vara någorlunda.

bondenpaavo

Gick med
2 Feb 2009
Hoj
150 hk i 220. 220 hk i 320.

Jag körde min E320T på 1,15 mestadels stadskörning. Inte så farligt på den stridsvagnen.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Är jag den ende här som inte varit ute och sladdat i snön med sin W123? Det känns som att jag missar något speciellt... isiga stadsgator har testats (spännande, minst sagt :näsblod ) men inte någon rolig småväg med nysnö.

Våren närmar sig så det är väl snart dags att smörja upp den kärvande takluckan.
Skulle även behöva nya kromribbor till grillen.... ebay nästa

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Är jag den ende här som inte varit ute och sladdat i snön med sin W123? Det känns som att jag missar något speciellt... isiga stadsgator har testats (spännande, minst sagt :näsblod ) men inte någon rolig småväg med nysnö.

Våren närmar sig så det är väl snart dags att smörja upp den kärvande takluckan.
Skulle även behöva nya kromribbor till grillen.... ebay nästa

Ja! Den har fått smaka på den lilla snö som kommit hit till göteborg.

Bytte spindelleder idag. Var inte spec svårt.
Någon som har bra koll på hur hårt man ska dra justermuttern till hjullagerna?

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Hej!
Jag behöver ett snabbt svar:
Vad ska jag ha för hjulbultar till mina barockfälgar? Längd och gängstigning? Ska in på biltema och det finns lite olika...

Tack/ Henrik

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Vintern närmar sig Skåne med lite smygfrost på vägarna. Alltså dags att kolla mönsterdjupet på W123:ans vinterdäck! I andra delar av landet har ni säkert redan haft förmånen att få sladda runt lite med stil. Hur går det med era kära pansarkryssare?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vintern närmar sig Skåne med lite smygfrost på vägarna. Alltså dags att kolla mönsterdjupet på W123:ans vinterdäck! I andra delar av landet har ni säkert redan haft förmånen att få sladda runt lite med stil. Hur går det med era kära pansarkryssare?
Ställde in min i vintergaraget i oktober. Detta år har hon bla fått original varvräknare och tempomat installerad. Var riktigt nice. Valde ny electronik från MB electronics upgrades samt Programa. Så det är nytt original kablage och styrboxar, men med modern mikroprocessorelektronik inuti. Så att jag slipper de gamla elektrolytkondingarna mm.

bondenpaavo

Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Skicka ett pm till Jörgen Karlsson så kommer du få veta mer om Merca W123 än vad du ens trodde var möjligt ;)

Mjo jag har förstått att den mannen sitter på en del kunskaper i ämnet. Nu var det det mera om någon söderöver hade koll på just detta exemplar. Har som svårt att komma loss för en titt själv närmaste tiden med 40 mil enkel...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dags för lite liv i tråden för oss med riktiga, västtyska stjärnoplar.
När man betraktar hjulupphängningarna på W123 och jämför med många av dagens bilar, kan man nästa förstå varför de fick epitetet beirutmerca när jag var yngre. Vid var och vartannat rapportinslag med utrikeskorrespondenten Marcus Ölander, så såg man en W123-taxi kryssa fram bland ruinhögarna i bakgrunden.

Här är lite som hänt på min bil sedan sist.
Hösten 2013 gjordes den sedvanliga servicen och vaxningen innan vintergarageringen, men utöver detta så gjordes även lite större jobb.
Ny fönsterhissmotor och nya fönsterskenor i vänster bakdörr. En större översyn av fjädringssystemet gjordes också.
Nya fjädrar runt om, nya gummifjädersäten, nya stötdämpare fram och bak. (Bakdämparna är egentligen inga dämpare, utan hydraulcylindrar till det automatiska nivåregleringssystemet, LSL på mercedesspråk)
Nivåregleringsventilen renoverades också (finns repsats fråm MB). Ny tank och filter till LSL-systemet. Tryckackumulatorerna till LSL-systemet byttes också. Brukar kallas för "bomber" av bilmekar. Sen förstås ny servoolja och filter i LSL-systemet.

Blev en betydligt bättre väghållning och komfort. Och nu sjunker inte bakdelen på bilen ned efter några timmars stillastående, nu håller bakdelen höjden även om bilen står en månad utan att köras. Detta beror på att det nu inte längre är ngt inre läckage i nivåregleringsventilen.

Här syns några av de nya delarna.

IMG_4614.JPG

Hela bilen
IMG_5247.JPG

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nästan så att man blir sugen på att köpa en gammal kvalitets Mercedes när man läser hur du vårdar din bil Jörgen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag fick nyligen tag på en lågmilare i gott skick. Lite rost att fixa och har fått skaffa emblem, låscylinder och annat småpyssel. Måste byta en packbox under vintern - det är det stora jobbet.. Bensinare med fugge och det får funka tills jag hittar en diesel i samma eller bättre skick. Rullar magiskt fint :) uploadfromtaptalk1414907883872.jpg

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC