Denna höst hade jag två punkter på programmet som jag inte klarade själv, service på AC-systemet samt byte av nedre spindelleder. Så för en tid sedan bokade jag tid hos allas vår Sportbike för lite proffshjälp.
Så i fredags var det dags!
Sportbike jobbar både fort och noggrant. Så det var bara att hålla sig undan och langa verktyg.
Här nedan är bilen redan på lyften. Hjul, bromsok, bromsskiva och hjullager bortmonterat.
Efter att Göran plockar bort bromsskölden så kunde sedan hela spindeln läggas på arbetsbänken. Hela spindeln är i massivt smitt stål. Inte pressad plåt som på många moderna bilar. Här nedan har Göran plockat fram en hydraulisk avdragare och börjat pressa ut den gamla spindelleden. Det fodrades induktionsvärmare och viss övertalning. Men sedan kom den gamla spindelleden ut ur sin presspassning.
Här nedan har Sportbike pressat in den nya spindelleden med hjälp av samma pressverktyg som ovan. För att inte skada damasken på den nya spindelleden så demonterades damasken innan pressningen. Jag har även fyllt extra fett innan detta gjordes.
Här nedan har sportbike börjat återmontera spindeln på bilen. Görans händer var suddiga på de flesta av bilderna jag tog. Det går fort kan man säga!
Men ändå noggrann. Rengör och stryker Loctite smörjmedel på alla gängor etc.
Sportbike skruvar fast nedre spindelleden
Här nedan har sköld och bromsskiva återmonterats på vänstersidan
Här sedan är samma arbete gjort på högersidan. Man kan se den nya nedre spindelleden och dess transparenta damask. Styrstaget är bara dithängt, skruvarna ska dras.
Nästan så att man blir sugen på att köpa en gammal kvalitets Mercedes när man läser hur du vårdar din bil Jörgen.
Tack! Ja det är tacksamma bilar att sköta om tycker jag. Byggda för att kunna underhållas.