Mercedes W123 (76-85)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Någon som är intresserad av några u-nycklar från orginalverktygskitet gissningsvis 60/70-tal?
Kan inte kasta något fullt fungerande som det står Mercedes-Benz på men lär aldrig få någon användning för dom...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Denna höst hade jag två punkter på programmet som jag inte klarade själv, service på AC-systemet samt byte av nedre spindelleder. Så för en tid sedan bokade jag tid hos allas vår Sportbike för lite proffshjälp.

Så i fredags var det dags!

Sportbike jobbar både fort och noggrant. Så det var bara att hålla sig undan och langa verktyg.
Här nedan är bilen redan på lyften. Hjul, bromsok, bromsskiva och hjullager bortmonterat.
IMG_5616.JPG

Efter att Göran plockar bort bromsskölden så kunde sedan hela spindeln läggas på arbetsbänken. Hela spindeln är i massivt smitt stål. Inte pressad plåt som på många moderna bilar. Här nedan har Göran plockat fram en hydraulisk avdragare och börjat pressa ut den gamla spindelleden. Det fodrades induktionsvärmare och viss övertalning. Men sedan kom den gamla spindelleden ut ur sin presspassning.
IMG_5618.JPG

Här nedan har Sportbike pressat in den nya spindelleden med hjälp av samma pressverktyg som ovan. För att inte skada damasken på den nya spindelleden så demonterades damasken innan pressningen. Jag har även fyllt extra fett innan detta gjordes.
IMG_5619.JPG

Här nedan har sportbike börjat återmontera spindeln på bilen. Görans händer var suddiga på de flesta av bilderna jag tog. Det går fort kan man säga! :D Men ändå noggrann. Rengör och stryker Loctite smörjmedel på alla gängor etc.
IMG_5621.JPG

Sportbike skruvar fast nedre spindelleden
IMG_5624.JPG

Här nedan har sköld och bromsskiva återmonterats på vänstersidan
IMG_5625.JPG

Här sedan är samma arbete gjort på högersidan. Man kan se den nya nedre spindelleden och dess transparenta damask. Styrstaget är bara dithängt, skruvarna ska dras.
IMG_5627.JPG














Nästan så att man blir sugen på att köpa en gammal kvalitets Mercedes när man läser hur du vårdar din bil Jörgen.

Tack! Ja det är tacksamma bilar att sköta om tycker jag. Byggda för att kunna underhållas.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett annat jobb jag ville passa på att göra medan bilen stod på Sportbikes lyft, var att byta olja i automaten. Det gjordes sist 2004.

Här nedan har Sportbike tappar ur konvertern samt tråget, och demonterat tråget. Man ser det gamla filtret på bilden.
IMG_5632.JPG

Här är det nya filtret.
IMG_5633.JPG

Sportbike tvättar rent tråget.
IMG_5636.JPG

Här nedan är tråget rengjort och Sportbike är i färd med att montera den nya packningen. Packning ingår i filtersatsen.
IMG_5639.JPG

Här monterar han det nya filtret.
IMG_5640.JPG

Sedan återmonteraing av tråget.
IMG_5641.JPG

Sedan fylldes 5 liter ATF Dextron II
IMG_5634.JPG

På bilden nedan har Sportbike kopplat in den blå slangen från sin rymdmaskin. Den tömmer mäter upp och återfyller köldmedium och rätt mängd olja i systemet. Maskinen testar också tätheten på systemet. Jag fyller ny motorolja. Jag byter motorolja varje höst.
IMG_5646.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här syns Sportbikes spejsade R2D2-maskin!
IMG_5647.JPG

Och här svävar 1900 kg kruppstål i luften. 15" Barockfälgar.
IMG_5643.JPG

Så här ser den ut under. Det rostfria 2.5" systemet platsbyggdes av Paul Packer efter att jag installerat STT-turbon. Downpipen byggde jag dock själv.
IMG_5637.JPG

Stort tack för hjälpen Sportbike! Lika proffsigt som sist, när du hjälpte mig att installerade turboslutväxeln! Så skönt att få göra sånt här i en riktig verkstad, med lyft, rätt verktyg och proffshjälp.

Idag har jag tvättat och vaxat bilen (Hos forummedlemmen Griffon (Kim) här på SH, tack för lånet av tvättplattan Kim!) och kört in henne i vintergaraget och kopplat in underhållsladdningen. Nu är hon nyservad och redo för att plockas fram i vår igen!

/Jörgen
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Tack själv Jörgen, alltid ett nöje att få jobba med lite tyskt panzar.
Hur blev oljenivån i lådan när den var varm?

edit en dieselfemma på tomgång kan man lyssna på hela dan :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
När grejerna sitter hårt trots induktionsvärmare, då vet man att det sitter ordentligt :D hopplöst jobbigt att sakna sådan i verkstan - det får vi göra något åt.. Pelarlyft är på ingång, så det blir en tidig Jul i år!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag fick toppa upp med ytterligare ngn deciliter bara. Så det var bra!
Tätt och fint!

Tack själv Jörgen, alltid ett nöje att få jobba med lite tyskt panzar.
Hur blev oljenivån i lådan när den var varm?

edit en dieselfemma på tomgång kan man lyssna på hela dan :tummenupp
 
Last edited:
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Trevlig läsning! Det är roligt att se en W123 i så bra skick, speciellt undertill.

Det här är kanske lite OT då det handlar i huvudsak om W201, men några glimtar av W123 blir det i alla fall. Men bara det hur Christer Glenning levererar gedigen konsumentupplysning i en helylle inramning gör det värt att se ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=R0JMro4dYmc
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
För att inte skada damasken på den nya spindelleden så demonterades damasken innan pressningen. Jag har även fyllt extra fett innan detta gjordes.
View attachment 412671

Tätning :fakta

Extra fett är kanon Men vill man att tätningen ska stå sig så är vaselin utanpå kanon, inte minst med tanke att bytet är ett straff på dessa. Vitt vaselin på tub har många användningsområden...

Våld som man brukar säga.. att jag la telefonen på golvet där under i kupén och filmade med lampa på samtidigt som jag peTade från motorutrymmet erkänner jag dock aldrig.

image.php
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tätning :fakta

Extra fett är kanon Men vill man att tätningen ska stå sig så är vaselin utanpå kanon, inte minst med tanke att bytet är ett straff på dessa. Vitt vaselin på tub har många användningsområden...

Våld som man brukar säga.. att jag la telefonen på golvet där under i kupén och filmade med lampa på samtidigt som jag peTade från motorutrymmet erkänner jag dock aldrig.

Damaskerna, skruv och muttrar sprayade vi förstås med rostskyddsvax när vi var klara. För att skydda mot rost och damaskerna mot marknära ozon.

Men dessa moderna damasker är som jag skrev inte av gummi, de är av transparent polymer. Så förhoppningsvis är de mer åldersresistenta än de äldre gummidamaskerna.
På gummidamasker är glycerin det bästa, det brukar jag smörja drivknutsdamaskerna med. Men vad milt fett som helst, som utestänger syre och ozon är ju bra. Vaselin är ju inte dumt.

Var på en W123:a är din bild tagen förresten? Känner inte igen.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

W124-diesel är onekligen slitstark. Men det som gjorde att jag släppte Merca när W124 kom, var motorernas renoveringsmässighet. W124 hade alutopplock. OM-dieslarna i W123 hade gjutjärnstoppar. Alutoppar måste ju hyvlas varje gång en bilkonsument kokat motorn pga av försummad kylvätskekontroll. Inte bra:kryckor
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, jag förstod ditt inlägg som att artikeln påstod motsatsen.
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top