Mest kultiga spelmaskin

Kultigaste spelmaskinen?


  • Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dessa maskiner formade vår uppväxt sägs det. Spelar inte så mycket själv numera, men fylls av obeskrivliga nostalgikänslor varje gång jag får se en sån där grå fyrkantig maskin. Vilka här kan inte spela igenom smb 1 med förbundna ögon egentligen? Det sitter liksom i ryggmärgen. Oavsett var vi hamnar här i livet kommer vi bära med oss vetandet om var man ska ställa sig och blåsa i flöjten för att nå fram till sexans borg i Zelda 2.

Visst var kanske Intellivisions Pac-Man, BugerTime, Space Spartans och det där spelet där man slungade sig i lianer coola på sin tid. C64 var också tufft, bl.a. med det där surfspelet, fast det tog sån djävulsk tid att läsa in kasettbanden. Men nä, min röst ligger på NES.
 

Diversion

Guest
ZX Spectrum helt klart. Vet inte hur många timmar jag lirade Atic Atac, The Hobbit och Trans AM.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Saturn! Sega är och kommer alltid vara den bästa speltillverkaren.

Spel som Nights, Panzer dragoon saga och Sega rally kommer att garantera en plats på första parkett i konsolhimelen för Saturn.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
DumDum skrev:
Saturn! Sega är och kommer alltid vara den bästa speltillverkaren.

Spel som Nights, Panzer dragoon saga och Sega rally kommer att garantera en plats på första parkett i konsolhimelen för Saturn.
Oj, hur kunde jag glömma att ta med Sega i pollen. Det var en stor miss. Ska se om det går att editera.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Äh typiskt, det var inte bra. Tror inte det går att ändra. Klart mega drive skulle varit med, men det får väl hamna under "annat" då.
 

Therudeboy

Guest
Nes och c64 är dom jag alltid komma minas mest, och ett sega men minns inte om det var mega drive eller något annat. Där fanns i alla fall 2 inbyggda spel i som var coola. :yoparty
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Jo nog minns jag alla vansinnesutbrott framför c-64:an för att det där djä*"¤ Förb#"¤½"# SATA#¤! Bandstationen inte hamnade rätt. :4skrika :mad:

Åh hjälp, nu höll jag på att spräcka en åder i huvét pga uppdämd ilska :näsblod
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Ska man snack kult så bör väl även CD32 nämnas på ett hörn. Jag hade mycket kul med det.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag hade en Atari 520 ST, följt av NES och SNES. Den mest kultiga måste vara NES. Kommer t.ex. ihåg Excite Bike som var simpelt men otroligt kul!! :banana
 

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tyvärr inte...
Sitter med ett NES och två C64:eek:r här hemma i lägenheten... Så j-vla ballt! :drool
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Atari (den första (?) med Space Invaders, Super Breakout, Pacman etc. = kult. :tummenupp

Det fanns ju en Atari Jaguar oxå ett tag (en kortlivad historia som sålde rätt bra i USA).
 

Diversion

Guest
Hade en jaguar, den första Atarikonsollen heter VCS 2600 btw. Tycker att Förutom Atari 520/1040 st/fm och Commodore Amiga ska bara 8-bitars datorer/konsoller räknas. Saturn kom ju nästan samtidigt med Ps1 så den är för ny och har i mitt tycke inte uppnått klassikerstatus än. T.o.m SNES och Megadrive är ju för nya.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kommer ni inte ihåg när man kunde köpa floppy till c64´an... Jag fick ingen till min, men det var kul ändå... Hehe... Sitta och spola på kasett efter spel... det var tider det...

Jag minns att jag (mina föräldrar) köpte det till mig när vi var på tysklandresa, det hade inte kommit till sverige än då... :yoparty

Sen var det ju amiga som tog över, med operativsystem och hög upplösning... hehe...

Men det kom aldrig hem till mig...


Nån som vet vad en TAC-2 är? :D


Många minnen finns även förankrade i game&watch spelen, minns när tvåskärmarna kom, och det där man boxades mot varandra, där man fick en varsin spelkontroll att köra med... Wow!


Fan, man får ju en tår i ögat....... :dummer


Edit: kom ju iofs på min första data/dataspels konfrontation. Det var på en gammal data som på den tiden inte hade hårddisk, så man var tvungen att boota upp den med floppydriven. Minns när jag köpte spelkortet till den så man kunde koppla in en joystick, sen köpte jag Ghostbusters!! Jävlar, det var riktiga grejjor!! Det var ju en monochromeskärm också, ni vet den där typen som är svart och allt som visas lyser grönt...

Önskar att man inte gjort sig av med alla prylar, skulle ju kunna fixa värsta museumet här hemma... =)
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Zana skrev:
...


Nån som vet vad en TAC-2 är? :D

...

Coolaste joysticken någonsin! Och bästa. Fast de svarta var snabbast.... Tog säkert livet av 10 stycken sammanlagt....
 

Bifogat

  • 5428288_1.jpg
    5428288_1.jpg
    10 KB · Visningar: 70

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Therudeboy skrev:
Nes och c64 är dom jag alltid komma minas mest, och ett sega men minns inte om det var mega drive eller något annat. Där fanns i alla fall 2 inbyggda spel i som var coola. :yoparty

Sega Mastersystem var det väl om jag inte minst fel :D
 

Therudeboy

Guest
Mattiaz skrev:
Sega Mastersystem var det väl om jag inte minst fel :D


så hette det nog? tror det var fyrkantigt typ eller nåt sånt. :va var ju så länge sen så man minns inte.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
t-rex skrev:
Coolaste joysticken någonsin! Och bästa. Fast de svarta var snabbast.... Tog säkert livet av 10 stycken sammanlagt....


Shit! Jag visste inte att man kunde döda en tac-2, det var ju det som var hela grejen.. :D

Sen kom en annan stick som hette the bug, den var inte alls lika bra... Men den var cool...

Själv hade jag en sån där stor makapär som man fäste med sugproppar och som hade TURBO, det ni!

LOL!
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kom ihåg en polare som hade ett Atari i trä, som man kunde spela pong på... Men det var läääääääääääääääääääääääääänge sen..... ;)


Shit va gammal man börjar bli.......
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top