Mest Lättkörda 600....

Frisk

Fegast i stan
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
Gixxer -01
Jag tänkte att en R6:a skulle få bli min första 'sporthoj'.

Har kört en del lätt mc (Yama RD samt DT) men aldrig haft något MC-kort.

Men i April för det bli verklighet.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Har inte kört en CBR 600 men jag har svårt att tro att de skulle vara svåråkta. Min VTR är i alla fall snäll som en moppe att åka på. :)

Dale Cooper

Approved by Jenna Jameson.
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Yamaha R6 -99
R1 wannabe skrev:
Med huvudet på rätt ställe är R6 lika snäll som de andra.

Kan bara hålla med.

Började själv på en R6:a och det har gått bra hittills, inga vurpor. Det är ju inte hojen i sig som är farlig, bara ditt sätt att hantera den. Kanske har fel, men jag upplever R-hojarna (600) som väldigt tacksamma att ha som första-hoj för de är lätta att hantera och det känns som om de kompenserar en ovan förares misstag, till viss del naturligtvis. Men det är klart att de kan bita ifrån också... :brinnerup

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag ser inget problem med att satsa på R6:an som första hoj. Den är ju ganska snäll så länge du inte ligger över 8000 varv. Dessutom är hojen smidig och man sitter bra, med ganska kort avstånd mellan sadel och styre, vilket ökar kontrollen.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Finns inga hojar som varken är snälla eller elaka... De är döda ting och kommer att bete sig efter hur föraren beter sig. Vill du ha något som är riktigt roligt att köra så satsa på en sportig 600.
Sen om du vet med dig att du är lite av en vildhjärna så är det nog lämpligare att börja med en äldre 600, CBR eller liknande från mitten av 90-talet.
Är du däremot någorlunda sansad och förstår att du inte är odödlig så ser jag inget hinder till varför du inte skulle skaffa en flång ny cykel. :)

Bara mitt sätt att se det iofs...

Per Formance

SDK #2185
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Nuvarande: Ducati 750 SSie. Förbrukade: Puch Magnum, Suzuki RM50, Yamaha DT50, Honda MTX125, Yamaha RD125LC, Ducati 600 Monster.
Allt är givetvis beroende på hur tjock plånbok du har och om du ska ha hojen till, jordfräs, bus, långfärd eller nåt annat.

Själv kan jag rekommendera Monstern. Körde en förgasarförsedd 600 i fyra säsonger med stor glädje :) .

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag tror at du kan kjøpa den 600'a sporthojen som du tycker ar snygg, det ar inga vill hingstar precis...med lite omdøme så går det helt fint....

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Om du är såpass gammal att du tagit dig ur 25Kwträsket men ändå inte har 150år+ på A-kortet kan jag slå ett slag för TRXen. Ganska dyr i inköp (30-45´) för en såpass gammal hoj (fanns 96-99) men billig i försäkring och framförallt hyfsat billig i drift. Den ÄTER inte däck, håller värdet riktigt bra (pga den billiga försäkringen) och du behöver inte vara livrädd för att vrida högerhanden fullt på banan.

Som DreetMan sade, gör du fel som förare får du lukta på blommorna på vilken hoj du än har......

//Peter

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
Jag föreslår hornet 600 eller en ducati 620.

HAr själv haft en hornet 600.

Var kanon nöjd med den.

Tolf

Emsan

I may look busy, but I´m just confused!
Gick med
29 Sep 2005
Hoj
Hojlös
en gsxr600 kan jag rekommendera!!

Jag köpte mig en sån i höstas! å jag hade inte kört nåt på 2 hjul innan, förutom cykel då!! :)

Jag trivs jättebra med den! Den är snäll å lättkörd å så! Vi trivs ihop helt enkelt!! :tungan

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
själv köpte jag min första sporthoj i höstas, blev en yamaha thundercat. Är grymt nöjd med den! Mer än tillräckligt med kräm för mig, samtidigt som det finns en hel del komfort; plöjde 40 mil på en dag utan ens träsmak därbak. Vad jag hört ska den väl vara väldigt likställd CBR 600F. Betalar 13000hel/hel (avställningsbar) hos trygghansa, var billigaste jag hittade oavsett hoj för mig (22bast i linköping med flång nytt kort).
Har inte testat en massa andra hojjar, så det é bara min åsikt om just denna. Har dock testat SV650s, å där var det iofs en bra skillnad. SV:n var inte alls lika kul, men så är motorn klenare med.

Bara min åsikt, men kan helt klart rekommendera Thundercat som första hoj! :tummenupp

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
dom flesta 600 är väldigt lättkörda i jämförelse, sen att det är mer spett i andra gör ju inte dom mer svårkörda, det är ju bara en fråga om sunt förnuft om hur o när man ska vrida på rullen!
tycker min cbr är precis hur behändig som helst! tror nog det gäller det flesta dess konkurrenter, såsom zx6R, gsxr,r6

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
t-quick skrev:
+
väldigt bra körställning trots att jag nästan är 190cm lång
-
efter 200km/h känns det som om d står still när du drar
mot nya r1 osv..
drog en del olja när man låg på
svampig frambroms ..tror iofs bara det var så på min hoj.

Bra körställning? Allt är nog relativt. Min är ifs höjd bak men mer framåtlutad eller sportigare körställning får du leta efter (skulle vara ZXR750 som är mer extrem möjligen). Skulle inte rekommendera den till nån som vill touringköra precis...

Det är rätt få 600 som är vansinnigt pigga efter 200. Jag har dock hängt med bra med 636an...

Min har inte dragit nån olja vad jag vet. :)

Frambromsen är den bästa jag testat! Fantastisk känsla, så det var nog bara din hoj som du säger...

Jag skulle inte påstå att nya sporthojar är vansinnigt lättkörda. Inte om du jämför med typiskt lättkörda hojar som dom du kör på körskolan tex.
Nyare sporthojar från 03 och uppåt är klart mer rejsinspirerade än äldre hojar i det mesta och framför allt körställning. Vill man ha en mer bekväm hoj titta på dom lite äldre. Körställningen är klart rymligare...

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Tobbz skrev:
Jo men jag får inte provköra än.. Körkortet är inte mitt än kommer ngn gång April / Maj.. Men vill ha en sporthoj redan nu så man kan övningsköra lite samtidigt som man kör på skolan.... (Samt att ha ngt att stå och dregla över) :gnissla

Well, my friend.... Det första året eller två så tappar man hojen 1-2 gånger på parkeringen, og gör någon vurpa ut på vägen. ALLA gör det. Därför är det smartast att köpa en lite äldre begagnad hoj 500-600cc kanske till och med utan allt för många kåpor. Jag lovar, alla hojar är lika kul första året. Så får du en billig hoj att köpa och försäkra. Du kan kanske nöja dig med trafik eller halvförsäkring och spara massor av pengar. Köp ett ruskigt bra skinnställ och bästa hjälmen istället för att ge pengar till försäkringen.

När du vurpar så gråter du inte lika mycket över skadan på dig själv eller hojen, och vad gör en liten rispa på en bagagnad hoj? När du vill ha något vassare efter 2 säsonger, så tappar du inte så mycket stålar när du säljer, plus att din nya försäkring inte blir lika dyr.

Men... vem fan vill höra på gåda råd från erfarna gamla sura gubbar. Köp då den värsta 600 raketen, vurpa två gånger och tappa den en gång i garaget. Få ut tre gånger valutan på din försäkring. (Det var ju bra.) Och acceptera en skyhög försäkring året efter.

Kris

P.S.
Nakna hojar är både billigare att köpa, krasha och försäkra. SV650, Bandit, Hornet, Speed Four eller liknande är rätt så kul. Kanske mer kul än hoj med full kåpa dom första två säsongerna.

s4

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
Triumph daytona 675, Yamaha 426
Kris955 skrev:
P.S.
Nakna hojar är både billigare att köpa, krasha och försäkra. SV650, Bandit, Hornet, Speed Four eller liknande är rätt så kul. Kanske mer kul än hoj med full kåpa dom första två säsongerna.

Jag är jävligt nöjd med min speed four. Den spöar ALLA andra nakna 600 cc. Den har massa fet utrustning (stålomspunnet, 310 mm skivor, fullt justerbara dämpare, alubox ram mm) och är riktigt rolig att köra. Finns till bra priser och har "rimlig" försäkring. Ett tips kanske.
Annars är hornet sv med flera som sags mycket fina hojar.
Lycka till

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Syss skrev:
Jag rekommenderar helt klart en CBR 600 F, snällare och mera lagom hoj får man leta efter! Lättmekat, håller, billiga, vanliga, lätt att få tag på delar. :tummenupp

cbr600f är varken "lättkörd" eller lättmekad

men en bra hoj är det

Tobbz

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Väntar på min 1:a
Vette Fan ....
Jag är helt förvirrad,,, hehe...
Tacksam för alla svar från alla som vill ge ett gott råd..
Tyvärr så blir jag varken smartare eller dummare utan snarare kraftigt förvirrad..

Men slutsatsen är väl att :
1. Jag kommer välta hojen ett par gånger.
2. Bör tänka på försäkringen.
3. Allt kommer ju att vara kul ,, när man precis fått kortet.
4. Lägga Pengar på kvalitets utrustning till mig själv.

Alltså spelar hojen mindre roll,, Man vill ju va fräck och ha en snygg sporthoj så man blir accepterad som förare... Men va fan man får väl släppa på stoltheten.... :mad:

Av alla råd jag fått och av eget tittande på hojar så måste nog en Hornet vara det rätta alternativet för mig.
En relativt snygg hoj som har en ngt bekvämare körställning samt inte en massa kåpor på...

Tack för hjälpen boys and girls.....
(Kommer säkert ändra mig igen) :va

Dale Cooper

Approved by Jenna Jameson.
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Yamaha R6 -99
Tobbz skrev:
Vette Fan ....
Jag är helt förvirrad,,, hehe...
Tacksam för alla svar från alla som vill ge ett gott råd..
Tyvärr så blir jag varken smartare eller dummare utan snarare kraftigt förvirrad..

Men slutsatsen är väl att :
1. Jag kommer välta hojen ett par gånger.
2. Bör tänka på försäkringen.
3. Allt kommer ju att vara kul ,, när man precis fått kortet.
4. Lägga Pengar på kvalitets utrustning till mig själv.

Alltså spelar hojen mindre roll,, Man vill ju va fräck och ha en snygg sporthoj så man blir accepterad som förare... Men va fan man får väl släppa på stoltheten.... :mad:

Av alla råd jag fått och av eget tittande på hojar så måste nog en Hornet vara det rätta alternativet för mig.
En relativt snygg hoj som har en ngt bekvämare körställning samt inte en massa kåpor på...

Tack för hjälpen boys and girls.....
(Kommer säkert ändra mig igen) :va

Det viktigaste är väl ändå att du kör en hoj som DU tycker om. Skit i vad alla andra tycker, det är ju inte dom som betalar eller kör godiset. Lycka till :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln