Robban_C skrev:bmwjohan:
Vi vill inte att du ska köpa R1 eftersom vi inte vill ha fler svarta siffror i dödsstatistiken. Håll dig till gammelgixxern och lär dig att meka och köra hoj på den. Under tiden mognar du till det läge där en R1 är ok. Jag tror det var så Silwer tänkte. Det är åtminstone så jag tänker.
Fixa hojen istället! Min Katana (gammal järnkälke med stressfläkt) gick bergstadigt under full acc vid 250 märlor på E20 mellan Kjula och Ea, som du vet är där böjar som är rätt måttliga i 110 men i 250 är de inte lika måttliga. Dessutom är de som bekant gjorda med tvärgående skarvar hela vägen. "du-dunk, du-dunk, du-dunk" hela tiden, likförbannat gick Kat:en stadigt. Var det inte du som beklagade dig över att din knarr wobblade redan vid 220 på samma vägavsnitt? (Kanske minns fel, börjar bli gammal )bmwjohan skrev:jag känner faktiskt att min mc-körning skulle bli mycket säkrare med en R1'a med tanke på hur jävla ostabil och vobblig min hoj är i höga farter.
Feltänk från början till slut. Lyssna på Robban_C.bmwjohan skrev:jag känner faktiskt att min mc-körning skulle bli mycket säkrare med en R1'a med tanke på hur jävla ostabil och vobblig min hoj är i höga farter.
Jörgen Player Special skrev:Varför ska man inte sträva efter ducceljud? Vill man ha ducceljud så ska man väl få sträva efter det oxå....eller??
/Jörgen
Robban_C skrev:Fixa hojen istället! Min Katana (gammal järnkälke med stressfläkt) gick bergstadigt under full acc vid 250 märlor på E20 mellan Kjula och Ea, som du vet är där böjar som är rätt måttliga i 110 men i 250 är de inte lika måttliga. Dessutom är de som bekant gjorda med tvärgående skarvar hela vägen. "du-dunk, du-dunk, du-dunk" hela tiden, likförbannat gick Kat:en stadigt. Var det inte du som beklagade dig över att din knarr wobblade redan vid 220 på samma vägavsnitt? (Kanske minns fel, börjar bli gammal )
Kom nu ihåg att en gixxer borde gå minst lika stadigt som en gammal järnsäng!
Tips:
Ställ en seriös fråga i mekforumet om din knarr så ska jag med fler försöka komma med goda råd om hur du får stil på knarren.
Jimmy I skrev:Satsa på en TRX. Rimlig i inköp, driftsäker och går som en FZR 600 med 91 hk. Dessutom är den snygg att titta på och låter gött
Min TLR då? Eller är Eskilstuna för långt bort för er bortskämda nollåttor? Typ 11-13 mil enkel resa.Lartes skrev:Nackdelen är att det finns ju nigen som ska sälja där jag bor, eller med hyffsad omnejd varjefall
Robban_C skrev:Inte roligt att meka i kylan.
Några kvicka idéer:
* Glapp/kärv (glapp brukar oftast kollas av SBP) i svinglager
* Slut dämp bak
* Glapp/kärv i stötdämparlinkage bak
* Glapp i gaffelbussningar
* Felaktig fjädringsinställning
* Fel (för lågt) lufttryck i nån av tofflorna
* Felaktig profil (dvs skumt slitage) på tofflorna.
* Glapp i styrlager (brukar oftast kollas av SBP)
Robban_C skrev:Min TLR då? Eller är Eskilstuna för långt bort för er bortskämda nollåttor? Typ 11-13 mil enkel resa.
Visst fan, det var ju du som pm:ade häromdagen, jag glömde. :kocko Sorry, gammal gubbfan är ju glömsk.Lartes skrev:Jag funderar fortfarande på din hoj
Men just för stunden är det lite förmycket penagar ska jag kunna köpa din måste jag kränga av min bil först, om du inte vill ta den sóm delbetalning?
Tveksam om man kan kolla dämp enbart på det sättet. Mycket bättre än inge koll men...bmwjohan skrev:* Slut dämp bak
om jag hoppar på sadel så fjädrar den till en gång och stannar direkt. inget gung. kan inte heller se något läckage av någon slag vid dämapren. detta är det enda sätt jag kan kolla dämpare på. finns det något annat?
* Glapp/kärv i stötdämparlinkage bak
jag vet inte vad stötdämparlinkage är
* Fel (för lågt) lufttryck i nån av tofflorna
jag har rätt tryck i båda sulorna. det har jag kollat många gånger.
Robban_C skrev:Visst fan, det var ju du som pm:ade häromdagen, jag glömde. :kocko Sorry, gammal gubbfan är ju glömsk.
Vill inte ha nån bil som delbetalt. Eller, nja, jag skulle ju kunna tänka mig en Corvette -68/-72 alternativt en Cadillac kupa från 1960 men det var ju inte det du hade. Lycka till med försäljning.
Robban_C skrev:Menar givetvis ljudet av en 90 graders 1-liters V-twin.
Jag skulle kunna ändra till "låter som en VTR" för att glädja dig men tyvärr råkar det vara så att Duccarna är de mest kända av sporttwinnarna för de flesta hojåkare.
PutteLiten:
Skramlar TLR? Då måste det vara fel på min eftersom den inte skramlar alls.
skulleOcksåViljaHaEnDucatiMenHarInteTidMedAllaHojarJagVillHa
Silwer skrev:Jag hörde att den blev uppvärmd och då fick allt sämre verkan, kanske inget som märks på gatan iof.
drar den till 11000?, det gör inet ens min R1a, den droppar efter 10000 ungefär.
Finns nån kurva på effekten på den?
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |