Metal-inspiration?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
BlueNote skrev:
Nog tror jag det kan varit bra. Men inte fan kan dom ta priset i skicklighet! Dom va ju i min skola och jamma, å visst är några utav dom jätteduktiga. Men grymmare finns det nog :tummenupp

Priset i skicklighet slutar man tänka på när man mognar som musiker. Jag känner igen mig i dig. Du sitter bergis och övar skalor och snabbhet ala Petrucci och Vai. Det gjorde jag i din ålder iaf....

De skickligaste gitarristerna enligt mig är inte de som kan spela snabbast och svårast, utan de som har melodikänsla, häng,förmågan att skriva riff och solon som berör och framförallt har en egen stil. En stil som ingen kan kopiera. Ett exempel är Tony Iommi, en tekniskt ganska kass gitarrist. Men som jag ändå skattar skyhögt över tex Yngwie Malmsteen.

Deep Purple hade kanske inte de tekniskt mest drivna musikerna, men de hade förmågan att skapa klockren magi bara genom att jamma, det är ytterst få band som haft det....

Ska man börja tävla i musik är det lätt att det slutar som Yes på "Tales from topographic oceans", en massa nonsens som ingen annan kan spela, men hur intressant är det?

Edit: DP har enbart en medlem intakt från sättningen jag syftade på. Trummisen Ian Paice

Last edited:

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
ZX-9R -01/02
chrille-r1000 skrev:
Måste säga att flertalet artister är helt främmande för mig men det kanske beror på att det enda och för mig det bästa inom hård rock är Iron Maiden så jag kan varmt rekomendera deras nya skiva "Dance of death" Värd att köpa :tummenupp
:fakta
Köpte oxå den; men var katten har jag lagt den :va
/F.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Chris Ash skrev:
Edit: DP har enbart en medlem intakt från sättningen jag syftade på. Trummisen Ian Paice

Ian Paice är ruskigt duktig.

Som Chris Ash säger så är det ju en viss skillnad på bra och skicklig.

Eftersom man själv spelat lite trummor i sina dar så är det väl det man har haft mest intresse för och jag föredrar absolut namn som Neil Peart, Cozy Powell, Carl Palmer, Ian Paice och Rod Morgenstein mfl framför tex Mike Portnoy ,mfl...Konsten i mina ögon är att få det att låta enkelt oavsett hur svårt det än är. Portnoy däremot får i princip allt han gör att låta svårt.

Är man ute efter saker som är "svåra" att spela så är ju Steve Morse - Stressfest ett bra tips. Steve Morse, Van Romaine och Dave LaRue spelar skjortan av de flest på den plattan.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Brutus skrev:
Ian Paice är ruskigt duktig.

Som Chris Ash säger så är det ju en viss skillnad på bra och skicklig.

Eftersom man själv spelat lite trummor i sina dar så är det väl det man har haft mest intresse för och jag föredrar absolut namn som Neil Peart, Cozy Powell, Carl Palmer, Ian Paice och Rod Morgenstein mfl framför tex Mike Portnoy ,mfl...Konsten i mina ögon är att få det att låta enkelt oavsett hur svårt det än är. Portnoy däremot får i princip allt han gör att låta svårt.

Är man ute efter saker som är "svåra" att spela så är ju Steve Morse - Stressfest ett bra tips. Steve Morse, Van Romaine och Dave LaRue spelar skjortan av de flest på den plattan.

Roger Glover beskrev ju faktiskt Ian Paice ungefär så. "Han spelar så att det låter som om vem som helst kan klara av det, men under mina 40 år som musiker har jag inte träffat på någon som klarar av det."

Sitter just nu och lyssnar på "Gettin Tighter", Sicket jävla geni Paicey är! Och Tommy Bolin var....

gsxr75011

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
tl1000r
Lake of tears och Gluecifer, Amon amarth, Gothic knights,

hypocrisy,monnspell,morifade, nevermore, seven witches, stormwind, the

storyteller, theatre of tradgedy, är några tipps själv tycker jag lake of tears

är :tummenupp om man vill lira lite lugn hårdrock

Nyheter
EICMA 2024: Ducati