Metalika

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
shit har du problem att diskutera eller?:arsele

I sådana fall har jag allvarliga profileringsproblem, tror jag marknadsfört mig precis tvärtom faktiskt. :gnissla

Lighten upp litet, tycker bara ditt svall är R-E-S-P-E-K-T.

...har gjort bra låtar som människor lyssnar på istället för att runka till.

Människor är bara sååååå 1998.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
efter att bara ha hört dom två skitlåtarna på som bandit spelar blev jag posetivt överaskad av nya skivan faktiskt men jag förväntade mig inte mkt heller.

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Vid en studioinspelning, och även ofta live numera, har oftast alla i studion/på scenen en örsnäcka i vilken man kan ha den medhörning man önskar. En trummis kanske bara har ett taktklick eller även bas, en sångare måste höra sången för att träffa tonerna o.s.v.

Jag vill erkänn att jag nog inte ska fördöma dig om kunskaper, det tar jag tillbaka, för du verkar ändå veta ett och annat..

Men att vara anti-metronom/-klick har jag ändå svårt att fatta, det är ju as proffsiga trumisar överallt i världen som använder det, det gör det mycket lättare till redigering i program som Logic och Pro Tools och det blir lättare att editera reverb och delay och liknande så det passar. Sen varför man använder det live är väll för om du har backtracks med effekter och liknande som du inte har möjlighet att framföra live för du är upptagen med de instrumenten du redan har så kommer du kunna tima in dom så de kommer på rätt plats i låten och fyller sin funktion.

Geeky, I know!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag vill erkänn att jag nog inte ska fördöma dig om kunskaper, det tar jag tillbaka, för du verkar ändå veta ett och annat..

Men att vara anti-metronom/-klick har jag ändå svårt att fatta, det är ju as proffsiga trumisar överallt i världen som använder det, det gör det mycket lättare till redigering i program som Logic och Pro Tools och det blir lättare att editera reverb och delay och liknande så det passar. Sen varför man använder det live är väll för om du har backtracks med effekter och liknande som du inte har möjlighet att framföra live för du är upptagen med de instrumenten du redan har så kommer du kunna tima in dom så de kommer på rätt plats i låten och fyller sin funktion.

Geeky, I know!
Jo fördöm honom han är lika körd som man först tror.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Beror helt på låten/musiken, ibland kan ett klick helt döda svänget och livet i låten.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fast då är ju problemet att Dream Theater kanske är ett av världens tråkigaste och sämsta band. Wannabe-musiker brukar bli fuktiga i arslet av deras superavancerade alster, synd bara att dom verkar ha glömt att det ska låta bra också.

Håller faktiskt med (helt otippat...:rolleyes: ). majk pårtnoj är även han en sjukt omusikalisk människa. Brasilianska "Angra" är som DT vill vara.

Hörde en ny låt från nya metalikaplattan med lite tempo och tänkte att nu kanske han tar sig ulrique men fasiken heller. du på du på dupå du på.... Otight och tvärtrist hela tiden. Har dom inte hört talas om protools?:mad:

Beror helt på låten/musiken, ibland kan ett klick helt döda svänget och livet i låten.

Ord! Specielt hos samspelta livemusiker.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX

Geeky, I know!
När sa jag att jag är anti-metronom? :va Det fantastiska är att Lars Ulk-risk inte klarar att spela tajt ens med metronom.

Jo fördöm honom han är lika körd som man först tror.
Lever du än? :darwin

Ja, absolut. Jämför känslan i låtarna när Dire Straits gamle och nye trummis spelar, exempelvis.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ja, absolut. Jämför känslan i låtarna när Dire Straits gamle och nye trummis spelar, exempelvis.

Såhär säger svänget personifierat, Ian Paice, om clicktracks, han har tyvärr helt rätt, kvaliteten på musiker är generellt mycket lägre idag än på tex 70-talet, finns det inget klick så hoppar de runt som yra hönor och vet inte vad som försiggår. Musiker har glömt vad sväng, jamma och spela ihop bandet inför en studiosession innebär istället sitter de och bögar och klipper i logic och pro tools för att man inte kan få det att låta bra om man spelar in live.

Jag vet inte hur många gånger jag ståttbakom scen och sett trummisar och gitarrister sitta och öva med metronom och pads och skit precis innan spelning, hur rock n roll är det?

Över till "The Buddy Rich of Rock n Roll".....

Looking back, the freedom we had then to do so much. You're so limited in the studio now because nearly everything is dominated by click tracks.. There's this terrible criteria of having to try and match up to a machine. And for a drummer it's really difficult. You can put on any modern record you want and you can tell every fill is a square. There's no swing in it at all. No matter how good a player you are, what makes things swing is that it isn't totally strict time - it does move, it does push, it does pull. And we're having to deal with that because now we have musicians who rely on it being strict time - who actually can't play to something that moves around. If you go back to the fifties recordings and listen to things like the Little Richard band, the tempo's all over the place, but they all do it together so it doesn't matter - it just feels great. Those bands relied on the feeling of it being good - not being perfect. You can get something perfect and it just sits there like a piece of lead.

You really feel then that we're too wrapped up in this perfection thing then?
Definitely. We're paying now for the eighties when `Techno' started taking over and people didn't use drummers - when they started using machines with simple programming and the thing didn't budge. People got used to it, but it's not the way humans play. A `middle eight' comes - you push into it, the verse comes - you pull back, someone takes a solo - you take a breather and pull back, things get exciting - you push forward. Those things are human nature.

And if you're not allowed to do that, it takes a lot of hard work to try and give the impression that you're doing it when you're not. You've got a very small, very limited, space inside the metronomic clicks, part of which is in front of the click and part of which is behind, but it's such a narrow band and you've got to try and give the impression that you're pushing into it but you're not really doing anything. It's very difficult.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Såhär säger svänget personifierat, Ian Paice, om clicktracks, han har tyvärr helt rätt, kvaliteten på musiker är generellt mycket lägre idag än på tex 70-talet, finns det inget klick så hoppar de runt som yra hönor och vet inte vad som försiggår. Musiker har glömt vad sväng, jamma och spela ihop bandet inför en studiosession innebär istället sitter de och bögar och klipper i logic och pro tools för att man inte kan få det att låta bra om man spelar in live.

Jag vet inte hur många gånger jag ståttbakom scen och sett trummisar och gitarrister sitta och öva med metronom och pads och skit precis innan spelning, hur rock n roll är det?

Över till "The Buddy Rich of Rock n Roll".....

Looking back, the freedom we had then to do so much. You're so limited in the studio now because nearly everything is dominated by click tracks.. There's this terrible criteria of having to try and match up to a machine. And for a drummer it's really difficult. You can put on any modern record you want and you can tell every fill is a square. There's no swing in it at all. No matter how good a player you are, what makes things swing is that it isn't totally strict time - it does move, it does push, it does pull. And we're having to deal with that because now we have musicians who rely on it being strict time - who actually can't play to something that moves around. If you go back to the fifties recordings and listen to things like the Little Richard band, the tempo's all over the place, but they all do it together so it doesn't matter - it just feels great. Those bands relied on the feeling of it being good - not being perfect. You can get something perfect and it just sits there like a piece of lead.

You really feel then that we're too wrapped up in this perfection thing then?
Definitely. We're paying now for the eighties when `Techno' started taking over and people didn't use drummers - when they started using machines with simple programming and the thing didn't budge. People got used to it, but it's not the way humans play. A `middle eight' comes - you push into it, the verse comes - you pull back, someone takes a solo - you take a breather and pull back, things get exciting - you push forward. Those things are human nature.

And if you're not allowed to do that, it takes a lot of hard work to try and give the impression that you're doing it when you're not. You've got a very small, very limited, space inside the metronomic clicks, part of which is in front of the click and part of which is behind, but it's such a narrow band and you've got to try and give the impression that you're pushing into it but you're not really doing anything. It's very difficult.

Jag tycker iofs att han har fel. Han försöker ju bara glorifiera nånting gammalt. Ingen kan ju säga hur musik ska låta, det är ju upp till de som lyssnar. Ibland vill man att det ska vara statiskt och då är det väl inga fel med clicks.
Ta tex Fear Factory, hur fan skulle de låta om man inte fick pressa trummorna genom lite kvantiseringsprogram :)
All heder åt gamla "riktiga" musiker, men jag trodde de flesta av dem var mot just att begränsa sig.
Ska man vara hård mot clicks så ska man ju egentligen inte puncha och klippa i studion heller.

Som lite kul kuriosa så ska jag berätta en liten historia:
För många år sedan så arrangerade jag en rockbandstävling. Ett av banden var ett punkband, och cirka 10 minuter innan de skulle upp på scen så kom en medlem ur bandet fram till mig och berättade att deras sångare saknades.
De försökte få tag på honom via telefon men ingen visste var han var.
Jag försökte dra lite på deras framträdande i några minuter genom att skylla på nåt tekniskt fel och ungefär 5 minuter försent så stapplar sångaren in.

Det visar sig att sångaren har krökat till nåt så alldeles djävulskt på whiskey kvällen innan och sedan gått och lagt sig i soprummet i det betongghettot han bodde i och sedan gått direkt till spelningen.....allt för att få rätt punkfeeling i rösten! :yoparty

Det kallar jag "en riktig musiker" (även om jag tycker punken dog med Sex Pistols).

Duro

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Hoj
MT 01, Ducati 900 SSie
Riktig Musik :yoparty

[YOUTUBE-ID]JImq-WraCFA[/YOUTUBE-ID]
BURST - Where the Wave Broke:tummenupp

Metallica, som det ska låta :yoparty

[YOUTUBE-ID]YYLQwJESh-w[/YOUTUBE-ID]

Lite Judas Priest fungera oxå:D

[YOUTUBE-ID]l5_MksQQzqU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag tycker iofs att han har fel. Han försöker ju bara glorifiera nånting gammalt. Ingen kan ju säga hur musik ska låta, det är ju upp till de som lyssnar. Ibland vill man att det ska vara statiskt och då är det väl inga fel med clicks.
Ta tex Fear Factory, hur fan skulle de låta om man inte fick pressa trummorna genom lite kvantiseringsprogram :)
All heder åt gamla "riktiga" musiker, men jag trodde de flesta av dem var mot just att begränsa sig.
Ska man vara hård mot clicks så ska man ju egentligen inte puncha och klippa i studion heller.
.

Visst kan det finnas tillfälle då click är bra, jag har själv experimenterat en hel del med det (och i de allra flesta låtar blir det faktiskt bättre utan, men man kan ju klart ha vilken uppfattning man vill om det), men idag genomsyrar det allt, vanlig popmusik tex, för att inte tala om alla a-tuner sångare, allting ska ju kvantiseras och dödas i diverse filter idag. Varför behövde Ringo Starr inga clicks på världens bästa poplåtar?
Jag anser tvärtom att click ofta är en begränsning.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Visst kan det finnas tillfälle då click är bra, jag har själv experimenterat en hel del med det (och i de allra flesta låtar blir det faktiskt bättre utan, men man kan ju klart ha vilken uppfattning man vill om det), men idag genomsyrar det allt, vanlig popmusik tex, för att inte tala om alla a-tuner sångare, allting ska ju kvantiseras och dödas i diverse filter idag. Varför behövde Ringo Starr inga clicks på världens bästa poplåtar?
Jag anser tvärtom att click ofta är en begränsning.

Jag håller med mycket om vad du säger men det är även som Dreggel säger så att det är lystnaren själv som avgör vad denne tycker om.
Själv har jag halkat in på en audiofilibana där jag och en polare sitter i studion och fösrsöker få det att låta så bra som möjligt och vi skyr inga medel alls.

Det finns fortfarande gott om pretensiösa grupper i dag som gör ett statement av att fly alla qvantiseringsmedel. Och inget ont i det.

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Nej du....jag har undrat över det, Satriani kan lira på riktigt - Kirk dränker allt i wah-wah...och Vai onanerar bara med greppbrädan. :D

/J
En själsbroder! Jag håller med dig,Satch lyckades inte lära dom att lira med känsla!

Fast då är ju problemet att Dream Theater kanske är ett av världens tråkigaste och sämsta band. Wannabe-musiker brukar bli fuktiga i arslet av deras superavancerade alster, synd bara att dom verkar ha glömt att det ska låta bra också.

Ooops, vilket långskott!
Att börja kritisera DT när tråden handlar om Metallica.:va
Det är lite som att börja prata husvagnssemester på racingformet här.

Jag måste erkänna att ni gjort mig intresserad av Metallicas nya, det var jag inte före den här tråden tack vare skramliga S:t Anger.

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Ooops, vilket långskott!
Att börja kritisera DT när tråden handlar om Metallica.:va
Det är lite som att börja prata husvagnssemester på racingformet här.

Det var ett svar på ett annat inlägg, som jag för övrigt citerade. Borde inte vara så svårt att se kopplingen. Du lyckas nog om du anstränger dig lite.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Det var ett svar på ett annat inlägg, som jag för övrigt citerade. Borde inte vara så svårt att se kopplingen. Du lyckas nog om du anstränger dig lite.

Ja det var jag som drog in DT, men det var mest deras trummis som jag jämförde lite med Lars Ulrich. :)

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Ja det var jag som drog in DT, men det var mest deras trummis som jag jämförde lite med Lars Ulrich. :)

Men ÅÅÅÅÅÅH!! Det kan du ju inte göra. Det är ju som att prata husvagnssemester i racingforumet.

Däremot får du gärna prata Joe Satriani. Han spelar i Metallica va?

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Men ÅÅÅÅÅÅH!! Det kan du ju inte göra. Det är ju som att prata husvagnssemester i racingforumet.

Däremot får du gärna prata Joe Satriani. Han spelar i Metallica va?

Njae, men man skulle kunna tro att Pugh Rogefeldt spelar i Metallica nu för tiden :D

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Lars är världens absolut sämsta trummis i alla kategorier!

Va det inte du som sa att Steve Ahrris i Maiden var den slappaste basisten ochså?
Om man skulle skapa ett band med dom "sämsta" yrkesmusikerna,undrar vilka det skulle bli då och vad bandet skulle heta?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept