metall-flis i motorn

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur kul är det på en skala att vid ett vanligt oljebyte och fixa med en O-ringspackning, upptäcka osedvanligt grova metallbitar på den ena magnetpluggen (den mindre av dem) ? :(

Senast jag bytte olja, var vid storservicen före vi åkte till Åland förra gången. Tre dagars körning där, samt efter det - fyra måndagskvällar på Rörken. Metallbitarna kan ha lossnat när som helst under den tiden och har i alla fall inte påverkat hur motorn går eller låter. Den största biten var som två knappnålshuvuden ungefär och klotformad på ena sidan (som en mosad kullagerkula). Jag misstänker att det är bitar från något lager som håller på att ge sig, men inget annat syntes i oljan, oljefiltren eller på kopplingssidan, när jag lyfte bort kåpan där.

Sunda förnuftet säger att jag ska ställa undan hojen _nu_ och plocka isär och leta efter var bitarna har suttit. Men, maskinen har bevisligen gått att köra utan missljud eller synbara fel och i morgon ska jag till Åland igen och vill inte behöva ta Duken istället (tyngre, landsvägsdäck och inte lika klotvänlig plast m.m.). Jag tror jag låtsas som om inget hänt och kör så länge det håller - över helgen i alla fall. Får se om motorn överlever och om nya metalldelar lossnar. Kan bli dyrt det där...

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
TomK skrev:
Hur kul är det på en skala att vid ett vanligt oljebyte och fixa med en O-ringspackning, upptäcka osedvanligt grova metallbitar på den ena magnetpluggen (den mindre av dem) ? :(

Senast jag bytte olja, var vid storservicen före vi åkte till Åland förra gången. Tre dagars körning där, samt efter det - fyra måndagskvällar på Rörken. Metallbitarna kan ha lossnat när som helst under den tiden och har i alla fall inte påverkat hur motorn går eller låter. Den största biten var som två knappnålshuvuden ungefär och klotformad på ena sidan (som en mosad kullagerkula). Jag misstänker att det är bitar från något lager som håller på att ge sig, men inget annat syntes i oljan, oljefiltren eller på kopplingssidan, när jag lyfte bort kåpan där.

Sunda förnuftet säger att jag ska ställa undan hojen _nu_ och plocka isär och leta efter var bitarna har suttit. Men, maskinen har bevisligen gått att köra utan missljud eller synbara fel och i morgon ska jag till Åland igen och vill inte behöva ta Duken istället (tyngre, landsvägsdäck och inte lika klotvänlig plast m.m.). Jag tror jag låtsas som om inget hänt och kör så länge det håller - över helgen i alla fall. Får se om motorn överlever och om nya metalldelar lossnar. Kan bli dyrt det där...

Jag skulle kolla vad det är. Du kan ge dig fan på att det kommer totalhaverera om du "bara" ska kör en gång till och sedan kolla vad det är.

Kan ju vara något billigt och enkelt nu. Få ett dyrt haveri i början på mc året är ju inte kul.

Dyrt men kul är det med hoj, tänk på det :D

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Hoj
CB1000Turbo -97
Hur kul kommer du att ha på Åland.....Du kommer förmodligen bara att köra runt och vara orolig för motorras.....bit i det sura äpplet och ta Duken.....det hade jag gjort

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
fullständigt normalt på KTM.... sista gången jag bytte olja på duken så fick jag både stora metallspån och en kullagerkula när jag tappade ur oljan... (ragnar sa att det nog legat kvar i motorn sen lagerraset tidigare och inte hittat ut när han sköljde motorn)

Konstigt att din motor beter sig på detta vis TROTS att du kört in den lugnt :hej :crash

faaan va skönt att köra Honda numera :p

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
har du bytt lager tidigare kan det ju stämma att det är från ett tidigare ras.
Men är det inte så ska du sluta åka genast tycker jag, ett generalras blir nog dyrare än att du kollar upp felet redan nu.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tycker att du ska ta tillfället i akt och åka till åland med hojen ändå. Du kommer bara att ångra dej annars, ta smällen i efterhand istället.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag snackade med Ragge och han sa att det troligtvis är kopplingslagret som är på väg att ge sig. Det kan gå att köra en stund till, men man vet inte när det pajar helt och då kan det snabbt och brutalt medföra riktigt allvarliga skador på motorn.

Hade ett tag funderingar på att köra och se glad ut, men förståndet får ta överhanden. Det är inte rester från tidigare ras, utan det här är första indikationen på något som gått snett (efter 100 mil inkörning och 550 mil vettlöst gasande på bana). Motorn ska ändå trimmas ordentligt senare, så det är lika bra att byta ut diverse andra lager också i förebyggande syfte. Lämnar in den till Ragge nästa vecka för översyn.

Surt, men jag tar Duken (den har gått 1300 mil utan problem - peppar, peppar) istället och tuffar runt lite på banan och tar en del svängar på småvägarna runtomkring - som är kalasfina!.

Krattan

14 000 rpm
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX10R
TomK skrev:
Jag snackade med Ragge och han sa att det troligtvis är kopplingslagret som är på väg att ge sig. Det kan gå att köra en stund till, men man vet inte när det pajar helt och då kan det snabbt och brutalt medföra riktigt allvarliga skador på motorn.

Hade ett tag funderingar på att köra och se glad ut, men förståndet får ta överhanden. Det är inte rester från tidigare ras, utan det här är första indikationen på något som gått snett (efter 100 mil inkörning och 550 mil vettlöst gasande på bana). Motorn ska ändå trimmas ordentligt senare, så det är lika bra att byta ut diverse andra lager också i förebyggande syfte. Lämnar in den till Ragge nästa vecka för översyn.

Surt, men jag tar Duken (den har gått 1300 mil utan problem - peppar, peppar) istället och tuffar runt lite på banan och tar en del svängar på småvägarna runtomkring - som är kalasfina!.
Kyckling!

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Hur gick det?

Vad var det som hänt på din Tom??

Bytte olja/filter på min 625:a idag, samma sak för mig, ordentligt med metallflis på magnetpluggen, och dom var inte små :skrämd

Den har gått 600 mil, och kopplingslagret är redan bytt på verkstad.

Vet inte om tidigare ägare har gjort något oljebyte efter "raset" han hade på kopplingslagret, har man en jävla tur så är det väl rester efter tidigare ras.. :( men jag tyckte det vaar väl stora flisor
för de, längsta kanske uppåt 10 mm långa.. :skrämd

Jag ska köra en timme iaf och tappa oljan igen och se om den är ren!

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Vad ni oroar er. Mkt flis i motorn måste ju betyda mindre friktion. Alltså mer effekt :rock

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag lämnade in hojen före semestern, men nu när jag är tillbaka, har Ragge semester. Så jag vet fortfarande inte vad som pajat. Dock är det en 620 och tydligen har de bättre lager än original-625, så det brukar vara annat som spökar i så fall: vevstake eller ramlager. Det ska dock bytas grejer i den i förebyggande syfte, då den ska trimmas en del.

För en 625 är det dock mycket troligt att koplingslagret sticker - det verkar som var och varannan maskin får problem med det efter 500-1000 mil.

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Återuppväckning av gammal tråd... :D

Nu idag var jag med när motorn splittades (trimprylarna har anlänt och skall monteras). Det var kopplingslagret som börjat sticka - en av kulorna var delvis krossad. Ett jäkla ryss-lager istället för de betydligt bättre SKF-lager som nu används. Ramlagren började se använda ut och ska bytas de med (men var fortfarande hela). Vevstaken och lagren där ska också i förebyggande syfte bytas ut. Resten av motorn var i toppskick och såg i det närmaste ny ut. En kul detalj var att kamdrevet var lättat - någon som haft roligt på fabriken :)

Jag återkommer med bilder på de nya grejerna om någon dag...

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Fan vad najs, ska bli spännande att höra hur den går sen när du fått ihop åket.
:squid

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Ska bli kul som fan att se hur den går till våren. Tierp är väl det bästa stället om man vill sträcka ut lite mer är
på dom små gocartbanorna vi kör på annars. Du kommer kanske köra den på isen i vinter men jag gillar inte kyla så mkt
så jag håller mig inomhus =)
Berätta gärna vad som är gjort i motorn. Trimmade motorer är alltd kul :yoparty

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
En kul detalj var att kamdrevet var lättat - någon som haft roligt på fabriken :)

sånna överraskningar gillar jag!! trimma mer i smyg.. :yoparty

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
420 skrev:
Berätta gärna vad som är gjort i motorn. Trimmade motorer är alltd kul :yoparty

Portning av toppen (och det var inte så lite portat heller), 32mm avgasventiler och nya ventilfjädrar, specialkam (högre och längre lyft - och med fungerande dekomp-del), planad topp, en del fräst inne i kammaren också. Kamdrevet var ju redan lättat från fabrik...

105mm cylle, även den modifierad lite med bl.a. urfräst kylkanal. Tillhörande kolv - en lätt och tunn sak som nu ska på ytbehandling (Kromdisulfid bla.) för ökad livslängd och lägre friktion. Blir 658cc med nuvarande slag.

Vevpartiet ska lättas - det är fyra stycken grova hål som ska borras. Diverse lager byts i motorn, samt allmän uppgradering av andra ej relevanta delar. Ny vevstake i förebyggande syfte.

Hojen i övrigt ska få en uppfräschning efterhand (får se hur långt slantarna räcker) - ny bredare sving, 5" bakfälg (förutom nu under vintern då jag använder endurohjulen), radialpump för Beringer-oket, höja styret, sänka fjädringen ett par centimeter, modifiera gaffeln med andra bussningar och justerbara shimsstackar.

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
TomK skrev:
Portning av toppen (och det var inte så lite portat heller), 32mm avgasventiler och nya ventilfjädrar, specialkam (högre och längre lyft - och med fungerande dekomp-del), planad topp, en del fräst inne i kammaren också. Kamdrevet var ju redan lättat från fabrik...

105mm cylle, även den modifierad lite med bl.a. urfräst kylkanal. Tillhörande kolv - en lätt och tunn sak som nu ska på ytbehandling (Kromdisulfid bla.) för ökad livslängd och lägre friktion. Blir 658cc med nuvarande slag.

Vevpartiet ska lättas - det är fyra stycken grova hål som ska borras. Diverse lager byts i motorn, samt allmän uppgradering av andra ej relevanta delar. Ny vevstake i förebyggande syfte.

Hojen i övrigt ska få en uppfräschning efterhand (får se hur långt slantarna räcker) - ny bredare sving, 5" bakfälg (förutom nu under vintern då jag använder endurohjulen), radialpump för Beringer-oket, höja styret, sänka fjädringen ett par centimeter, modifiera gaffeln med andra bussningar och justerbara shimsstackar.

Låter som det kan bli bra det här =)
Men för dom pengarna kunde du lika gärna köpt en lättare hoj. Typ Husaberg :D

Banditen

I´m BACK....
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Yamma fjr 1300 + Suzuki DR 650 se
Jösses Tom...det där låter inte billigt :D Har oxå metall spån på pluggarna,men tror(hoppas) att det ska försvinna av sig självt :hihi
Låter som att det är dax att trimma lite om man ska hänga med i sommar :rolleyes:
Gott nytt...

Akra-Linkan

Intendent
Gick med
20 May 2003
Hoj
KTM 625 SXC, TL1000S
420 skrev:
Låter som det kan bli bra det här =)
Men för dom pengarna kunde du lika gärna köpt en lättare hoj. Typ Husaberg :D

Fördelen är ändå att man vet att skiten håller. Visst verkar husorna från -03 hålla bra men jag gillar ändå KTM 620 -01 skarpt med trim. Hoppas resultatet blir bra.....Jag kanske oxå ska pilla lite mer i min. Runt 70 hk på slangen vore ju kul...på rakan :yoparty :3freak

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!