Enl egen erfarenhet så kan det lika gärna vara lagret på motsatt sida av kopplingskorgen.
Vad är det för material i flisorna stål eller alu ?
Oavsett riv bägge sidokåporna på motorn så får du svar.
Det är stål. De fastnade på magnetpluggen så det kan inte vara aluminium.
Riva båda sidorna? Det blir nog att lämna in skiten... aldrig ens öppnat en motor, men man får väl testa. Det kan ju inte bli värre ändå...![]()
Frekke: Tror knappt det går att häva köpet, då jag köpte hojen i oktober. Lite långt gånget.
priser?? humm Svårgissat men är det växellådan så kan det räcka med 2st drev och dom är turligt nog billiga till ktm några hundringar styck så med alla packningar oljar drev så kan du komma undan med 3000kr om du gör jobbet själv. man byter gärna ramlager och några lager till i motorn om den gått långt eller det är spån i lagerbanorna. så minst 3 -5000kr men har vetakslagre flugit också så hammnar allt på minst 8 pappOch lämmnar du då in motorn får du lägga på minst 3 papp till
Leta åt någon svartskruvare som är erkännt bra!! men vi får hoppas på lammelkorg eller något annat yttre Krux
![]()
2750kr plus material kommer det sluta på. Det tycker jag är ett bra pris iaf! Materialet kommer antagligen inte vara speciellt kostsamt då det verkade (enligt verkstadskillen) vara ett lager-fäste el. dyl. Men man vet ju aldrig, men det är vad jag hoppas på ...![]()
.
2750 i arbetskostnad for en komplett motorklyvning och genomgang ar ett riktigt bra pris. Hoppas det ar nagot billigt som rasat...![]()
Om det är någon tröst så kostade 9 lager till min 640 låda ca 1200:-
Efter sju månader har man knappast ansvar längre i vilket fall.Vet bara att man som privatsäljare har bra mycket mer ansvar än vad många insett men sen skall man ju orka driva sånna där processer också!![]()
Vill bara tacka alla som kommit med förslag och annan hjälp!!
Det blir en motorklyvning och en fullständig genomgång av motor, växellåda, kolv m.m. Detta för att jag ska veta att jag har en fin motor som kan gå länge till och sen när jag säljer den så kan jag göra det med gott samvete så inte nästa ägare står som jag!!
2750kr plus material kommer det sluta på. Det tycker jag är ett bra pris iaf! Materialet kommer antagligen inte vara speciellt kostsamt då det verkade (enligt verkstadskillen) vara ett lager-fäste el. dyl. Men man vet ju aldrig, men det är vad jag hoppas på ...![]()
Tack för alla tips än en gång!
//Magnus T.
Tjooo det var det billigaste jag hört!! är detta verkligen med urtagning och isättning klyvning av motor? 5 tim? helt otroligt!! vart har du varit? hur långt har motorn gått utan renovering nu? 2750+ moms åtminstonde måste dom mena , Man får ju inte tag i en svartare för det priset!!
Jag får som sagt betala 550kr/timme. Själva delningen av motorn och ihopsättningen tar 4 timmar. Då slänger de ut allt ur motorn och är det nåt som behöver bytas gör dem det. Det tar ju lika lång tid att sätta in nya grejer som de gamla grejerna. Sen tar det en timme att ta ur och sätta tillbaka motorn i ramen. Då landar jag alltså på 5 timmar (2750kr). Det ska vara inklusive moms. Han sa inget annat iaf. Sen om det är så att det behövs bytas t.ex. en massa jobbiga lager el. dyl. så kommer givetvis timmarna att öka, och då priset. Men det känns inte som att det kommer bli så blodigt som jag först anade. Sen verkar detta vara en hyfsat billig verkstad och han som jobbar där är väldigt duktig, så jag kan nog inte åka till en bättre verkstad.
Motorn har gått 1500mil (enligt mätaren, som jag inte helt fullt litar på) och jag tror inte att den någonsin blivit reparerad. Vet att lite smågrejer är bytt på den bara.
När jag lämnat in hojen och fått den renoverad kan jag återkomma med vad som gjordes, om nån annan stackars KTM-ägare har/kommer att råka ut fr samma sak som jag.
//Magnus
låter kanonbra!! Om den har gått 1500mil skulle jag tveklöst bytt alla lager i hela motorn. Åtminstonde utgående drivaxel och ramlager + balacelager och rullyftar lagerna!! blir inte såå dyrt tack vare att det är ktm![]()
Lite update ang. min motorklyvning.
5timmar tar det att plocka ut och i motorn i ramen plus att klyva den och sen sätta ihop den. Sen kommer det ta några timmar med arbetet. Plus lite materialkostnader på runt 2000 om inget allvarligt pajjat. Så snart är vi nog uppe i 6,7,8 tusen.
Ta hand om era hojar...![]()
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |
![]() |
Offroad med CFMOTO 800MT-X
Idag har vi fått bekanta os... |
![]() |
Bike på CFMOTO världslansering!
675SR-R Bike är på plats... |
![]() |
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska
Ny design, ny motor och bät... |