Metallflisor i oljan - KTM 640sm

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Nu var det troligare siffror och tråkigare:gnissla 2000-3500kr i alla lager/packningar kan i bästa fall räcka. Hoppas vevstakens lager inte fått smulor i sig bara för då ryker 5 tusen till rakt av MINST:gnissla Finns det ingen svartnisse i närheten?

Jag vet inte om några "svartnissar"... tyvärr.

Hur i he***te kan det gå 5000kr om vevstakens lager gett sig? är det gjort i guld?!... nä men seriöst?

har en budget på 10k... inte ska det väl behöva kosta mer än det?!
Jag börjar ångra att jag köpte den här hojen alltså!! Det enda positiva jag kan se är att jag såg detta innan skiten rasade... och sen att jag antagligen har en bra maskin när alla lager är fixade...du kanske kan fixa motorn för halva priset... :D

nä, men det är väl bara att bita i det sura äpplet och tycka synd om sig själv för att man inte gillar bordshockey som är en lite billigare hobby...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hur i he***te kan det gå 5000kr om vevstakens lager gett sig? är det gjort i guld?!... nä men seriöst?
2400:- kostar vevstaken till 625.Är antagligen samma till 640 också.Sen några hundra för att byta den och rikta upp veven.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
2400:- kostar vevstaken till 625.Är antagligen samma till 640 också.Sen några hundra för att byta den och rikta upp veven.

ok... så om lagret är paj är det bara att byta hela vevstaken då...
jaja. Får domen om några dagar...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
ok... så om lagret är paj är det bara att byta hela vevstaken då...
jaja. Får domen om några dagar...

Till honda finns inte staken att köpa lös så man är tvungen att köpa hela veven 8000kr koatar den!! Eller så får man göra som jag köpa carrillo eller falcohn stake och då kan man komma undan med 3700kr stake och runt 1000kr för isärtagning och ihopsättning balace (Vilken firma som hellst kan inte göra detta jobb!!) Men vilken tur då att det går att köpa staken lös ,,,jag hoppas då att man får både lager och tapp med för 2500kr då kommer du undan med 3500 skulle jag tro om det nu finns någon som kan göra jobbet i närheten? problemet med att besikta denna vev är ju att man inte ser eller vet hur skadat lagret är eller kommer bli? förmodligen så har väl spån farit ner däri men hur skadat det blivit vet man aldrig:gnissla Om cylindern inte har ripor och det inte är spån nere i vevlagren dvs vevlagren inte är halvskurena så är nog vevstakslagret ok
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tröstbilder av mitt senaste ras som heter duga Gissa kostnaden
vevparti 8000kr helt godnatt!!
motorblock ggr2 4000+4000 så 8000kr
1st cylinder a 4000kr
alla lager + motbalacevikt ca 5000kr
några växellådsdrev ca 2000kr
ev lammellkorg?
Toppen vet jag inte en om den är hel? Så en nätt summa av minst 22000kr:näsblod Det är händelsevis inte någon som har xr motordelar liggandes?:)
så här går det när man är snål köpte en prox vevstake och trimmade lite för mycket!! jag har ivf kommit fram till att Falcon vevstaks kitt är hållbar går att få tag på billigt i usa nu för säker under 3000kr. den staken och lagret höll för 125hk ett tag:D Och gissar att med bara 85hk så håller den flera hundra mil:tummenupp men det tycks vara svårt att hitta vevstakskitt till ktm?? Carrillo finns ju men då får man väta medans dom bygger staken och något lager och tapp får man inte och skiten kostar 3000kr ändå!!
 

Bifogat

  • Bild 058.jpg
    Bild 058.jpg
    86.9 KB · Visningar: 99
  • Bild 061.jpg
    Bild 061.jpg
    95.7 KB · Visningar: 92
  • Bild 059.jpg
    Bild 059.jpg
    88.8 KB · Visningar: 77
  • Bild 060.jpg
    Bild 060.jpg
    65 KB · Visningar: 64

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Oj,du måste ha hittat ett riktigt fabriksteam från KTM:s racingavdelning :tummenupp Har själv skruvat en hel del 640 nu,o även kluvit några rovor.O för mig tar det fortfarande MINST en timme bara att strippa hojen på avgsystem,kylare,vajrar,kåpor o tank,oljetömning o allt det andra runt omkring med elen o dekomp m.m.Att få av toppen är oxå trixigt om man inte vet om knepet med att få ur kammen på rätt sätt.Väldigt trixigt med drevet p,g,a utrymme.men det är bara att gratulera stort om dom kommer hålla utgångspriset.Men jag håller det tyvärr för föga troligt.Borde rinna iväg åtminstonde 10 timmar totalt med seriös rengöring o kontroll+uppmätning av allt.En "snabbkoll" o byte av trasiga delar däremot kan nog hamna där i bästa fall.Såg denna tråd lite försent,annars har jag hela mekboken i pdf-fil o även en superfrisk motor till salu för bra penning.O den är kopplingslagret redan bytt på dessutom :tummenupp .Hoppas det inte blir för dyrt iaf.lycka till.

Tröstbilder av mitt senaste ras som heter duga Gissa kostnaden
vevparti 8000kr helt godnatt!!
motorblock ggr2 4000+4000 så 8000kr
1st cylinder a 4000kr
alla lager + motbalacevikt ca 5000kr
några växellådsdrev ca 2000kr
ev lammellkorg?
Toppen vet jag inte en om den är hel? Så en nätt summa av minst 22000kr:näsblod Det är händelsevis inte någon som har xr motordelar liggandes?:)
så här går det när man är snål köpte en prox vevstake och trimmade lite för mycket!! jag har ivf kommit fram till att Falcon vevstaks kitt är hållbar går att få tag på billigt i usa nu för säker under 3000kr. den staken och lagret höll för 125hk ett tag:D Och gissar att med bara 85hk så håller den flera hundra mil:tummenupp men det tycks vara svårt att hitta vevstakskitt till ktm?? Carrillo finns ju men då får man väta medans dom bygger staken och något lager och tapp får man inte och skiten kostar 3000kr ändå!!
E din vevstake glid eller rullagrad?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den är inte lagrad alls nu:D .................men normalt så är den rulllagrad tyvär.. tänk att endast bmv 650 motorn är riktigt lagrad glid dåra, den håller för vad som hellst turbo utan problem. sos roadracingfarbröder gillar den. Fan alla 4-takts motorer annars har ju glid!! så jag ska försöka bygga om till glid nu eller dubbelrullagrat som speedwaymaskiner har och utan rullhållare (lösa nålar) Jo föresten det finns ju änligen en fabrikant som fattat fördelen med glid Aprilia 450 550 har ju det:tummenupp
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tack Boost! Efter din lilla incident känner jag mig genast bättre... :tummenupp
Nä, jag unnar inte ens min värsta fiende en sån grej. Det såg fördj**ligt på bilderna!!

Ja jag tror du har rätt KTMJACKE. 10 timmar plus material är nog ingen omöjlighet.

Fråga: Ni KTM- och annat motard-folk här på forumet, fixar ni allt själva på era hojar? Är det bara jag som lämnar in min hoj för en "simpel" motorklyvning och lagerbyte??

Fan vad pengar ni måste spara!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack Boost! Efter din lilla incident känner jag mig genast bättre... :tummenupp
Nä, jag unnar inte ens min värsta fiende en sån grej. Det såg fördj**ligt på bilderna!!

Ja jag tror du har rätt KTMJACKE. 10 timmar plus material är nog ingen omöjlighet.

Fråga: Ni KTM- och annat motard-folk här på forumet, fixar ni allt själva på era hojar? Är det bara jag som lämnar in min hoj för en "simpel" motorklyvning och lagerbyte??

Fan vad pengar ni måste spara!!

Nä det är många som lämmnar in ellr till svartnissar. Dom som gör det själv blir gråhårig och fattig dom första 3-5 motorepen pga misstag helt enkelt 7 av 10 klyvningar går åt skogen på ett eller annat sätt för nybörjare (finns undantag för nogranhetsnissar) men till slut blir det rakt roligt när det rasar och pengarna startar rulla in:)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Tack Boost! Efter din lilla incident känner jag mig genast bättre... :tummenupp
Nä, jag unnar inte ens min värsta fiende en sån grej. Det såg fördj**ligt på bilderna!!

Ja jag tror du har rätt KTMJACKE. 10 timmar plus material är nog ingen omöjlighet.

Fråga: Ni KTM- och annat motard-folk här på forumet, fixar ni allt själva på era hojar? Är det bara jag som lämnar in min hoj för en "simpel" motorklyvning och lagerbyte??

Fan vad pengar ni måste spara!!
Ha ha ha,gått den långa o dyra vägen tyvärr.Många ggr i min ungdom man önskat att man lämnat bort ist :tungan När jag mekar åt andra tar jag betalt i pilsner om det inte är för omfattande jobb.:D
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
ok... tror inte jag ger mig på såna stora jobb... Har ingen som kan övervaka mig...
Däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa nån gammal hoj o plocka lite själv...
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
ok... tror inte jag ger mig på såna stora jobb... Har ingen som kan övervaka mig...
Däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa nån gammal hoj o plocka lite själv...
Det viktigaste i början är att ha en bra handbok på svenska helst,och rätt verktyg.Så som specialavdragare för svänghjul o ett par bra kvallitetsmomentnycklar.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om man kunde få sno tråden lite, vad heter ramlagren på english?

Sitter och plockar ihop delar till mitt motorhaverideluxe2008, men
är aningslös.:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om man kunde få sno tråden lite, vad heter ramlagren på english?

Sitter och plockar ihop delar till mitt motorhaverideluxe2008, men
är aningslös.:va

Cylinder Roller bearing heter ramlager och det ar ett NJ 306 C3 pa LC4, gar att handla hos momentum billigare an KTM.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Nu har renoveringen (?) äntligen börjat. Det är uppkörning på torsdag, men jag hinner nog inte få hem delarna tills dess tyvärr!!!

Hur som helst såg allt väldigt bra ut... varken jag eller mek-killen kunde se någon skada över huvud taget. Detta är ju konstigt med tanke på de delar som ramlade ut motorn vid oljebytet. Ni kan ju kolla förstasidan i den här tråden! Fortsätter med sökandet efter den trasiga delen imon...

Men det blir iaf en total uppfräschning av motorn när den ändå är delad. Om jag byter alla lager är jag inte säker på. De var väldigt fina och detta trots att hojen gått 1500(!) mil. Kanske någon föregående ägare har bytt lager, men det tror jag knappt.
 

Bifogat

  • DSC00020.JPG
    DSC00020.JPG
    103.9 KB · Visningar: 107
  • DSC00021.JPG
    DSC00021.JPG
    112.4 KB · Visningar: 87
  • DSC00022.JPG
    DSC00022.JPG
    95.7 KB · Visningar: 109

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Lyfter tråden av ren nyfikenhet.Såg att du fått ut hojen igen o undrar bara om ni hittade orsaken till metallflisorna i oljan???Blev det dyrt eller höll dom det utlovade priset?? mvh//jacke
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Lyfter tråden av ren nyfikenhet.Såg att du fått ut hojen igen o undrar bara om ni hittade orsaken till metallflisorna i oljan???Blev det dyrt eller höll dom det utlovade priset?? mvh//jacke

Jepp hojen är ihopsatt och går som en klocka. :tummenupp
Orsaken till flisorna fattar vi inte. Både jag och verkstadskillen kollade på varenda del och vi kunde inte hitta nån del som var skadad. Det måste varit något gammalt som låg kvar. Allt ser bra ut i den nu och den är helt rengjord och alla lager är kollade, ny packningssats och lite andra smågrejer.

Priset blev det utlovade... nästan. 5timmars arbete tar dem för att plocka ur motorn, riva den, plocka ihop den och montera tillbaka den i hojen. Sen tog det 3timmar till. Vi gick ju igenom den noggrant (lite väl t.o.m), bytte lite delar och rengjorde den. Så det blev 8timmars arbete (8x550 = 4400kr). Sen delar för ca 2600. Så det landade på ganska exakt 7000kr.

Men nu vet jag att jag har en hoj som är riktigt fin i motorn... Nu säljer jag inte den på ett bra tag... :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jepp hojen är ihopsatt och går som en klocka. :tummenupp
Orsaken till flisorna fattar vi inte. Både jag och verkstadskillen kollade på varenda del och vi kunde inte hitta nån del som var skadad. Det måste varit något gammalt som låg kvar. Allt ser bra ut i den nu och den är helt rengjord och alla lager är kollade, ny packningssats och lite andra smågrejer.

Priset blev det utlovade... nästan. 5timmars arbete tar dem för att plocka ur motorn, riva den, plocka ihop den och montera tillbaka den i hojen. Sen tog det 3timmar till. Vi gick ju igenom den noggrant (lite väl t.o.m), bytte lite delar och rengjorde den. Så det blev 8timmars arbete (8x550 = 4400kr). Sen delar för ca 2600. Så det landade på ganska exakt 7000kr.

Men nu vet jag att jag har en hoj som är riktigt fin i motorn... Nu säljer jag inte den på ett bra tag... :D

Då måste du hittat sveriges snabbaste firma genom tiderna hatten av för denna mekaninker eller var det 7 st som skruvade samtidigt? 8tim tar det för mig att bara rengöra prylarna innan den sätts ihop igen!!

Sjukt inponerad du måste avslöja deras namn!!
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jepp hojen är ihopsatt och går som en klocka. :tummenupp
Orsaken till flisorna fattar vi inte. Både jag och verkstadskillen kollade på varenda del och vi kunde inte hitta nån del som var skadad. Det måste varit något gammalt som låg kvar. Allt ser bra ut i den nu och den är helt rengjord och alla lager är kollade, ny packningssats och lite andra smågrejer.

Priset blev det utlovade... nästan. 5timmars arbete tar dem för att plocka ur motorn, riva den, plocka ihop den och montera tillbaka den i hojen. Sen tog det 3timmar till. Vi gick ju igenom den noggrant (lite väl t.o.m), bytte lite delar och rengjorde den. Så det blev 8timmars arbete (8x550 = 4400kr). Sen delar för ca 2600. Så det landade på ganska exakt 7000kr.

Men nu vet jag att jag har en hoj som är riktigt fin i motorn... Nu säljer jag inte den på ett bra tag... :D
Kul för dig att det inte drog iväg med en massa lagerbyten.Håller med boost,måste nog va snudd på världsrekord:tungan eller har meken amputerat bort händerna o monterat ditt muttermaskiner istället?:) Skulle nog gissa på att han som gjort jobbet bjussat dig på ett antal timmar iaf men gjort ett juste fast pris åt dig,för hela det där meket tar betydligt längre tid annars.Han lär få varenda KTM med motorjobb i hela sverige på kö annars:gnissla .Men ändå måste man säga att det verkar va en grymt duktig o juste verkstad du hittat.Grymt bra service att ens ha tid för ett sånt uppdrag mitt i säsongen.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top