Metallisk smäll, nu kan jag inte vrida vevaxeln

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Yes. Shim-under-bucket. Risken att repa loppen med fjäderverktyget som cylindern löper i är oftast inte så stor men klipp till en remsa halvhård genomskinlig typ 0,5mm tjock plast som du formar till en cylinder och sätter ner för att skydda väggarna i toppen

Återanvänd för %€!@@ ingen topplockspackning i en vätskekyld motor! Snällt menat.

Har man inte råd med packningen ska man inte ge sig på motorn från början
Ja mina var till en luftkyld mc???

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja mina var till en luftkyld mc???
Ok. Packningar är löjligt dyra. Iaf topplockspackningar. Men de är ändå bara småpengar mot motorns interna delar. Men man behöver ju inte nödvändigtvis ha suzukis eller Yamahas egna. Cometic som sagt skulle jag vilja påstå är bättre

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag kom att tänka på en sak. Om jag kollar läckor på cylinderhuvudet som i manualen (man häller en ren vätska i insug/utsug) och det visar sig att det inte läcker något så borde väl det vara bra, och jag slipper montera isär det och kolla om jag krökt något med "v-block"? Det står att man kan kolla läckage på det sättet men det kanske inte är tillräckligt?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag kom att tänka på en sak. Om jag kollar läckor på cylinderhuvudet som i manualen (man häller en ren vätska i insug/utsug) och det visar sig att det inte läcker något så borde väl det vara bra, och jag slipper montera isär det och kolla om jag krökt något med "v-block"? Det står att man kan kolla läckage på det sättet men det kanske inte är tillräckligt?
Ja är ventilerna täta är det knappast någon som är krökt.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Använd sprit (T-röd) när du kollar tätheten. Men det är lättast att kolla om det läcker när man har toppen lös.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Eller spolarvätska. Lampolja fungerar å.
Något mindre lättantändliga vätskor...

Men hänger inte med riktigt, du kunde ju inte dra runt motorn alls längre och rev därför isär den? Så någon ventil borde ju gått åt skogen om du gjort som du beskrev.

Går veven runt lätt och fint? Du kanske har kolvar och kedjan kvar så svårt att dra runt riktigt?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Jag kunde veva bakåt men inte framåt. Dock så tog jag inte i extremt mycket mer än jag brukar göra för att komma över kompressionen.

När jag monterat av kamaxlarna så går veven som den brukar, inga problem där. Även när jag monterat av cylinderhuvudet så märker jag inte något som skrapar, krasar eller tar emot. Men var några dagar sedan jag provade så minnet kanske sviker mig eller så har jag inte dragit runt tillräckligt många varv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eller spolarvätska. Lampolja fungerar å.
Något mindre lättantändliga vätskor...

Men hänger inte med riktigt, du kunde ju inte dra runt motorn alls längre och rev därför isär den? Så någon ventil borde ju gått åt skogen om du gjort som du beskrev.

Går veven runt lätt och fint? Du kanske har kolvar och kedjan kvar så svårt att dra runt riktigt?

Kanske kamkedjan som ställt till det runt vevaxeln i alla fall.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det hela är mycket skumt. Har synat de senaste bilderna på riktigt nu. Kan inte se någon "piston to valve contact". Som någon mer nämnde, borde synas tydliga avtryck på ventil och på kolvarnas sot.

Alla ventiler sitter centrerade på bilderna och allt ser ok ut. Täthetskontrollerar du och avgas läcker lite grann efter någon minut så haka inte upp dig på den ventilen. Men det ska inte pissa omedelbart.

Köp CRC gasket remover och spraya i förbränningsrum och på kolvtopparna.

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tänkt ytterligare nu. Så länge inte någon kamaxelnock står absolut lodrät mot ventilen så borde ventilen/tryckaren bara vrida tillbaka kamaxeln när/om kolven har tryckt på ventilen, dvs ingen skada skedd....

Sker detta blir det nog inga avtryck eller märken

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Tänkt ytterligare nu. Så länge inte någon kamaxelnock står absolut lodrät mot ventilen så borde ventilen/tryckaren bara vrida tillbaka kamaxeln när/om kolven har tryckt på ventilen, dvs ingen skada skedd....

Sker detta blir det nog inga avtryck eller märken
Ja så kan det varit. Tror inte kamkedjan snott sig men ska kontrollera den noga för skador med.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Nu när jag ändå har isär allt. Ska man göra rent i förbränningskammaren och slipa ventilerna med ventilslipmedel?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Jag håller på att göra rent nu, jag använder wd 40 och en tandborste. Går segt som satan, någon som har tips? Använde lite scotch Brite på ett av cylinderhuvudena men läste senare att man inte skulle göra det. Jag var försiktig så jag inte filade på själva blocket dock. Hoppas jag inte förstört motorn.

Kunde inte se något ventilläckage direkt heller mer än någon droppe eventuellt. Osäker på om det var motorolja från toppen eller om det var tröd från ventilen.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag håller på att göra rent nu, jag använder wd 40 och en tandborste. Går segt som satan, någon som har tips? Använde lite scotch Brite på ett av cylinderhuvudena men läste senare att man inte skulle göra det. Jag var försiktig så jag inte filade på själva blocket dock. Hoppas jag inte förstört motorn.

Kunde inte se något ventilläckage direkt heller mer än någon droppe eventuellt. Osäker på om det var motorolja från toppen eller om det var tröd från ventilen.
Ingen fara med Scotchbriten. Avgas läcker "lite" jämt på en använd motor.

Helst inga droppar, fukta efter några minuter kan det göra

Prova CRC gasket remover. Fungerar ultra på vissa ställen där annat går bet och tvärtom. På kolvtopparna fungerade den förj-vligt bra på min motor.

Min burk var dock från 2009, så intressant att veta om sammansättningen kontra resultatet blir samma nu

Last edited:

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
Ingen fara med Scotchbriten. Avgas läcker "lite" jämt på en använd motor.

Helst inga droppar, fukta efter några minuter kan det göra

Prova CRC gasket remover. Fungerar ultra på vissa ställen där annat går bet och tvärtom. På kolvtopparna fungerade den förj-vligt bra på min motor.

Min burk var dock från 2009, så intressant att veta om sammansättningen kontra resultatet blir samma nu
Körde biltemas men den fungerade inte så bra. Dock gnuggar jag med en tandborste, vet inte in det är det bästa. Vad använder du för att gnugga in det?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Körde biltemas men den fungerade inte så bra. Dock gnuggar jag med en tandborste, vet inte in det är det bästa. Vad använder du för att gnugga in det?
När den funkar behöver man typ inte ens gnugga, bara skölja med vatten eller torka av. Låt det ligga på någon dag typ. Men jag gjorde väl typ som du dvs tandborste men jag använde även en rotborste. En sån för att skrubba potatis (något styvare än en tandborste)

Men jag var något anal (men inte överanal) med att få bort sotet i den lilla springan precis runt ventilerna och där använde jag väldigt försiktig en liten mässingsborste.

Kom ihåg sen om du slipar ventiler att det är en ganska snabb process. Höger/vänster växlingsvis med slangbit i skruvdragaren, låg hastighet några sekunder. Glöm sugproppen, borrmaskin/skruvdragare är lättast/snabbast. Vad du än gör, få inte ventilslippasta i ventilstyrningarna=döden. Där har du enbart en droppe olja när du kör runt ventilen.

Du måste dutta på ventilpasta hela tiden och du hör på ljudet när det slipar. Du vill inte ha randiga ventilsäten, då trycker/drar du för hårt eller kör med för hög hastighet.

Ej expert, bara mina små erfarenheter

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om du inte vill använda den klassiska ventilfjäderbågen (bilden längst ner) så finns det ett sådant här verktyg också. Men jag skulle aldrig i @##!! använda hammare som det tipsas om. Slår du snett kan du böja ventilskaft, armstyrka räcker (har provat verktyget själv)

Bifogat

• Screenshot_20230210_012125_Chrome.jpg
    Screenshot_20230210_012125_Chrome.jpg
    273.7 KB · Visningar: 9
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...