Hej, hoppas ni har översende med denna tråden men är j***gt trött på mopedforum där man får svamlande svar från 13åriga wannabe's och folk som tror väldigt mycket så skriver istället här i hopp om att få svar från kompetenta damer och herrar.
Har fixat en honda mt50(18år gammal 30moped) att ha över vintern men motorn mår inte riktigt bra, renoverades(nya lager och packboxar) för 4 veckor sen.
Behövt 3-5 kraftfulla kickar för att starta och inte visat några tendenser till att misstända eller gå dåligt utöver låg motorstyrka.
Idag var jag iväg och bytte kolven, bytte även topplocket till ett som är planat.
Mätte upp att avståndet mellan kolv(tdc) och topp var 0.9-1.1mm över 4 mätpunkter utan topplockspackning.
Läst på ett mopedforum att 1mm skall gå bra att köra med men kan inte säga om det i praktiken stämmer.
Var mycket lättstartad när det var dags för en liten provtur, hade markant mer kraft på låga varv och motorn lät bra.
Senare körde jag en lite längre provtur som började med 1km på slät mark och fortsatte uppför ett 87meter högt berg, motorn fick kämpa uppför men lät och kändes bra ända tills jag kom till en mindre nedförsbacke där jag motorbromsade och kunde höra ett knackande/slamrande från motorn.
Ljudet är inte rytmiskt utan kommer sporadiskt och enbart vid inget till lågt gaspådrag med ett motorvarv högre än ~2000varv.
Knackandet försvinner direkt om jag gasar eller choke'ar.
Motorn kändes "orolig" efter jag hade kört uppför berget, tomgången hade höjts och var svår att justera ned, tog även ovanligt lång tid för motorn att gå ned i varv.
Motorn är inte original, luftburk och insug är avstrypt.
Expansionskammaren är trim.
Topplocket är planat.
Cylindern är i bra skick och strypningarna i avgasporten samt spolkanalerna är orörda.
Förgasaren är original 13mm med huvudmunstycke 75 istället för 55.
Tändningen är inte justerbar mer än kanske 3grader, är ~1grad efter fabriksinställning.
Den nya kolven är av samma modell som den gamla kolven och såg ut att passa bra vid provmonteringen.
------------------------------------------------------------------
Knackandet försvinner direkt om jag gasar eller drar choke'n, kan man då utesluta att kolven slår i toppen?
Innan topplocksbytet var motorn småkinkig med gasen, kunde ta ett par sekunder innan motorn kom efter att man gick från ingen/låg gas till mellan/fullgas.
Kan detta bero på snålställd förgasare och kan det orsaka spikning med den höjda kompressionen när motorn är genomvarm?
En bild som visar kylflänsar på både cylinder och topp.
http://i38.tinypic.com/2a9wv0i.jpg
Finns väl ingen risk att motorn kan ha överhettats av att ha fått gå på fullgas i uppförsbacke på 2:ans växel i 1-1½minut när det är +10 grader ute och precis har regnat?
Innan jag rev motorn så gjorde jag ett kompressionstest och mätte då upp 8kg tryck.
Gjorde ett till kompressionstest efter att den planade toppen hade skruvats fast och mätte då upp 12kg.
Känner till att man inte kan kompressionsmäta en 2taktare på samma sätt som en 4taktare men är det tillräckligt för att se om kompressionen är tokhög?
Skall kolla om motorn drar tjuvluft men tveksam till det.
Kommer förmodligen även göra en ny mätning om avståndet mellan kolv och topp utifall att nåt ändrat sig/jag mätt fel.
Förgasarinställningar är inte riktigt min grej så skulle uppskatta lite mer detaljerade svar om det är nåt som kan behöva ändras med den.
Mvh och god natt.
Von Anka
Har fixat en honda mt50(18år gammal 30moped) att ha över vintern men motorn mår inte riktigt bra, renoverades(nya lager och packboxar) för 4 veckor sen.
Behövt 3-5 kraftfulla kickar för att starta och inte visat några tendenser till att misstända eller gå dåligt utöver låg motorstyrka.
Idag var jag iväg och bytte kolven, bytte även topplocket till ett som är planat.
Mätte upp att avståndet mellan kolv(tdc) och topp var 0.9-1.1mm över 4 mätpunkter utan topplockspackning.
Läst på ett mopedforum att 1mm skall gå bra att köra med men kan inte säga om det i praktiken stämmer.
Var mycket lättstartad när det var dags för en liten provtur, hade markant mer kraft på låga varv och motorn lät bra.
Senare körde jag en lite längre provtur som började med 1km på slät mark och fortsatte uppför ett 87meter högt berg, motorn fick kämpa uppför men lät och kändes bra ända tills jag kom till en mindre nedförsbacke där jag motorbromsade och kunde höra ett knackande/slamrande från motorn.
Ljudet är inte rytmiskt utan kommer sporadiskt och enbart vid inget till lågt gaspådrag med ett motorvarv högre än ~2000varv.
Knackandet försvinner direkt om jag gasar eller choke'ar.
Motorn kändes "orolig" efter jag hade kört uppför berget, tomgången hade höjts och var svår att justera ned, tog även ovanligt lång tid för motorn att gå ned i varv.
Motorn är inte original, luftburk och insug är avstrypt.
Expansionskammaren är trim.
Topplocket är planat.
Cylindern är i bra skick och strypningarna i avgasporten samt spolkanalerna är orörda.
Förgasaren är original 13mm med huvudmunstycke 75 istället för 55.
Tändningen är inte justerbar mer än kanske 3grader, är ~1grad efter fabriksinställning.
Den nya kolven är av samma modell som den gamla kolven och såg ut att passa bra vid provmonteringen.
------------------------------------------------------------------
Knackandet försvinner direkt om jag gasar eller drar choke'n, kan man då utesluta att kolven slår i toppen?
Innan topplocksbytet var motorn småkinkig med gasen, kunde ta ett par sekunder innan motorn kom efter att man gick från ingen/låg gas till mellan/fullgas.
Kan detta bero på snålställd förgasare och kan det orsaka spikning med den höjda kompressionen när motorn är genomvarm?
En bild som visar kylflänsar på både cylinder och topp.
http://i38.tinypic.com/2a9wv0i.jpg
Finns väl ingen risk att motorn kan ha överhettats av att ha fått gå på fullgas i uppförsbacke på 2:ans växel i 1-1½minut när det är +10 grader ute och precis har regnat?
Innan jag rev motorn så gjorde jag ett kompressionstest och mätte då upp 8kg tryck.
Gjorde ett till kompressionstest efter att den planade toppen hade skruvats fast och mätte då upp 12kg.
Känner till att man inte kan kompressionsmäta en 2taktare på samma sätt som en 4taktare men är det tillräckligt för att se om kompressionen är tokhög?
Skall kolla om motorn drar tjuvluft men tveksam till det.
Kommer förmodligen även göra en ny mätning om avståndet mellan kolv och topp utifall att nåt ändrat sig/jag mätt fel.
Förgasarinställningar är inte riktigt min grej så skulle uppskatta lite mer detaljerade svar om det är nåt som kan behöva ändras med den.
Mvh och god natt.
Von Anka
Last edited: