Metalliskt knackande i motor efter hård belastning

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Hej, hoppas ni har översende med denna tråden men är j***gt trött på mopedforum där man får svamlande svar från 13åriga wannabe's och folk som tror väldigt mycket så skriver istället här i hopp om att få svar från kompetenta damer och herrar.

Har fixat en honda mt50(18år gammal 30moped) att ha över vintern men motorn mår inte riktigt bra, renoverades(nya lager och packboxar) för 4 veckor sen.
Behövt 3-5 kraftfulla kickar för att starta och inte visat några tendenser till att misstända eller gå dåligt utöver låg motorstyrka.

Idag var jag iväg och bytte kolven, bytte även topplocket till ett som är planat.
Mätte upp att avståndet mellan kolv(tdc) och topp var 0.9-1.1mm över 4 mätpunkter utan topplockspackning.
Läst på ett mopedforum att 1mm skall gå bra att köra med men kan inte säga om det i praktiken stämmer.

Var mycket lättstartad när det var dags för en liten provtur, hade markant mer kraft på låga varv och motorn lät bra.

Senare körde jag en lite längre provtur som började med 1km på slät mark och fortsatte uppför ett 87meter högt berg, motorn fick kämpa uppför men lät och kändes bra ända tills jag kom till en mindre nedförsbacke där jag motorbromsade och kunde höra ett knackande/slamrande från motorn.

Ljudet är inte rytmiskt utan kommer sporadiskt och enbart vid inget till lågt gaspådrag med ett motorvarv högre än ~2000varv.
Knackandet försvinner direkt om jag gasar eller choke'ar.

Motorn kändes "orolig" efter jag hade kört uppför berget, tomgången hade höjts och var svår att justera ned, tog även ovanligt lång tid för motorn att gå ned i varv.

Motorn är inte original, luftburk och insug är avstrypt.
Expansionskammaren är trim.
Topplocket är planat.
Cylindern är i bra skick och strypningarna i avgasporten samt spolkanalerna är orörda.
Förgasaren är original 13mm med huvudmunstycke 75 istället för 55.
Tändningen är inte justerbar mer än kanske 3grader, är ~1grad efter fabriksinställning.
Den nya kolven är av samma modell som den gamla kolven och såg ut att passa bra vid provmonteringen.

------------------------------------------------------------------

Knackandet försvinner direkt om jag gasar eller drar choke'n, kan man då utesluta att kolven slår i toppen?

Innan topplocksbytet var motorn småkinkig med gasen, kunde ta ett par sekunder innan motorn kom efter att man gick från ingen/låg gas till mellan/fullgas.
Kan detta bero på snålställd förgasare och kan det orsaka spikning med den höjda kompressionen när motorn är genomvarm?

En bild som visar kylflänsar på både cylinder och topp.
http://i38.tinypic.com/2a9wv0i.jpg
Finns väl ingen risk att motorn kan ha överhettats av att ha fått gå på fullgas i uppförsbacke på 2:ans växel i 1-1½minut när det är +10 grader ute och precis har regnat?

Innan jag rev motorn så gjorde jag ett kompressionstest och mätte då upp 8kg tryck.
Gjorde ett till kompressionstest efter att den planade toppen hade skruvats fast och mätte då upp 12kg.
Känner till att man inte kan kompressionsmäta en 2taktare på samma sätt som en 4taktare men är det tillräckligt för att se om kompressionen är tokhög?


Skall kolla om motorn drar tjuvluft men tveksam till det.
Kommer förmodligen även göra en ny mätning om avståndet mellan kolv och topp utifall att nåt ändrat sig/jag mätt fel.

Förgasarinställningar är inte riktigt min grej så skulle uppskatta lite mer detaljerade svar om det är nåt som kan behöva ändras med den.

Mvh och god natt.
Von Anka
 
Last edited:

coda

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Haninge
Hoj
2014 Bandit 1250
Du skriver att den knackar när du släpper gasen men slutar att knacka direkt när du gasar eller chokar igen och jag funderar då om det faktisk kan vara en smörjningsfråga eftersom en tvåtaktare smörjs via bränslet och följaktligen inte får någon smörjning när den rullar utan gas.

Eftersom du har nya delar i motorn kan du testa att köra med fetare oljeblandning i 50 mil. Jag kommer inte ihåg om din maskin har separat tank för oljan men om den har det kan du hälla en skvätt i tanken också.

Lycka till med mekandet
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Till o börja med, tacka din svenskalärare ifrån oss. :tummenupp
Det är skönt o se ett "moppefucko" som faktiskt kan uttrycka sig i text och förmedla vad fan som är problemet.
Istället för det vanliga "ööhhh, trimma moppen, vill ha 280hk, räcker de om ja köper gräddsifon?"
:wiggle

Jag hade gått igenom förgasaren o kikat på bestyckningen.
Men jag kan ha fel, det har hänt förr, en gång.. :)

Lycka till
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Känner igen symptomen, kolla spelet i vevstaken.

Sådär lät en Zundapp jag hade när vevstaken var snevriden och utdragen. Samt skuret lager.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att ha 0,9+ packning är lite väl mycket faktist.. Jag brukar lägga mig på 0,5mm MED packning!! Kör så på Jäntas minimoto och 15000v Även trimmat motorsågen 0,45mm squish 16-17000v:D Monterad i rc bil!!
Knacket?? Jag skulle nog ta mig en extra titt på kolven och mäta upp så den inte är för liten helt enkelt,,händer allt för offta att man får fel kolvar! En annanj sak som kan lura en att tro att hela motorn är kass är om man har en flatslidegasare ,,dom kan starta klappra (trotteln) vid låga varv och olika gaspådra på 4-takt åtminstonde.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Du skriver att den knackar när du släpper gasen men slutar att knacka direkt när du gasar eller chokar igen och jag funderar då om det faktisk kan vara en smörjningsfråga eftersom en tvåtaktare smörjs via bränslet och följaktligen inte får någon smörjning när den rullar utan gas.
Det sitter separatsmörjning på den men litar inte riktigt på en 18år gammal oljepump som har dåligt rykte även som ny så blandar direkt i tanken.
Kör på Biltema's syntetiska 2t-olja som jag läst en del gott om, kör med något hög oljeinblandning 2.5%.
Tittade ned i vevhuset när cylindern var avplockad och fanns gott om olja där, var så det rann från vevaxeln när jag drog runt den med hjälp av svänghjulet så spontant skulle jag vilja säga att det inte finns nån brist på olja men är helt självlärd när det gäller motorer så är långtifrån omöjligt att jag har fel.

Till o börja med, tacka din svenskalärare ifrån oss. :tummenupp
Du menar den läraren som för snart 15år sen gav mig streck när jag slutade grundskolan ;)

Jag hade gått igenom förgasaren o kikat på bestyckningen.
Tänker du då på att prova med snäppet större huvudmunstycke?
Sitter 75 i nu, har både 80 och 85 liggandes.

Känner igen symptomen, kolla spelet i vevstaken.

Sådär lät en Zundapp jag hade när vevstaken var snevriden och utdragen. Samt skuret lager.
Kände på både övre och nedre vevstakslagret när motorn renoverades och kunde då inte känna nåt glapp åt det hållet kolven rör sig.
Nedre vevstakslagret såg ut att vara i bra skick, fritt från orenheter och vevstaken gick att snurra runt lätt utan motstånd eller missljud.

Att ha 0,9+ packning är lite väl mycket faktist.. Jag brukar lägga mig på 0,5mm MED packning!! Kör så på Jäntas minimoto och 15000v Även trimmat motorsågen 0,45mm squish 16-17000v:D Monterad i rc bil!!
Driftsäkerhet är högprioriterat och körbarhet kommer i andra hand, vill inte göra om samma misstag som jag gjorde en gång för länge sen med en suzuki k50 där topplocket hade planats minst 3ggr och ramlagren gav upp efter 9månader.
Inte så kul om man är ute när det är -15 grader och snöstorm ;)

Knacket?? Jag skulle nog ta mig en extra titt på kolven och mäta upp så den inte är för liten helt enkelt,,händer allt för offta att man får fel kolvar!
Toleranserna är bra när motorn är kall/något varm men när motorn blir genomvarm expanderar cylindern så toleranserna blir för stora?

En annanj sak som kan lura en att tro att hela motorn är kass är om man har en flatslidegasare ,,dom kan starta klappra (trotteln) vid låga varv och olika gaspådra på 4-takt åtminstonde.
Sitter en standard keihin-förgasare på med rund trottel.
http://www.geocities.com/nsrhondansr/carb_13mm.jpeg
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vilka lager är bytta? ett dåligt vevparti ger knackande ljud,
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Spontant skulle jag gissa på felbestyckad förgasare. Du säger att ljudet försvinner om du chokar?

Och den kan bli överhettad på bara 10 sekunders gångtid vid max belastning när den är felbestyckad.

Vet inte hur avancerad förgasare du har men skulle flytta clipset på nålen så clipset kommer närmare spetsen på nålen ett steg till att börja med. Alltså nålen flyttas uppåt i trotteln.
Svarar den bättre på gas? Prova ett steg till...

När den går bra och svarar bra justera luftskruven så den går så bra som möjligt på tomgång och om du precis nuddar gashandtaget. Lyssna, prova.

Sedan får du göra en kort fullgasrepa och dra in kopplingen och trycka på dödarknappen. Plocka bort topplocket och titta hur kolv och topplock ser ut. Lägg upp bra bilder om du inte själv kan så kan du säkert få lite mer tips och råd.
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Köp ny kolv, näste överdimension och borra cylinderen efter kolven med rätt kolvspel.,
Helt klart kolvslammer, förmodligen for mycket kolvspel och det hörs inte så mycket på en kall motor (då kolven fortfarande är oval) däremot mer på en varm motor, då kolven har blivit rund utav värmen (som den skall bli).
Sen är där ditt kompressions tryck,,,det är bra högt,,,min RD 350 original har ca 6,5 bar,,,så 12 bar är en HEL del.
Squishmåttet i sig är väl inte så tokigt, man kan gå lägre,,men då gäller det verkligen att man får toppen centrerat ordentligt på cylinderen.
Frostie.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Vilka lager är bytta? ett dåligt vevparti ger knackande ljud,
Nedre vevstakslagret och kolvbultslagret var det enda som inte byttes, kolvbultslagret är ~3månader gammalt.

Spontant skulle jag gissa på felbestyckad förgasare. Du säger att ljudet försvinner om du chokar?
Hinner knappt röra choke'n innan ljudet har försvunnit.

Vet inte hur avancerad förgasare du har men skulle flytta clipset på nålen så clipset kommer närmare spetsen på nålen ett steg till att börja med. Alltså nålen flyttas uppåt i trotteln.
Svarar den bättre på gas? Prova ett steg till...
Finns 3 hack på nålen, höjde nålen så mycket det gick och efteråt så svarade den både bättre och snabbare på gaspådrag.

Sedan får du göra en kort fullgasrepa och dra in kopplingen och trycka på dödarknappen. Plocka bort topplocket och titta hur kolv och topplock ser ut. Lägg upp bra bilder om du inte själv kan så kan du säkert få lite mer tips och råd.
Lite försiktig med fullgas då motorn varvar som en fullblodspyskopat;) men kanske går att pressa motorn i uppförsbacke?
Har sett "överhettningsymptom" på topplock och tändstift förut så har lite hum om hur det ser ut.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nedre vevstakslagret och kolvbultslagret var det enda som inte byttes, kolvbultslagret är ~3månader gammalt.


Hinner knappt röra choke'n innan ljudet har försvunnit.


Finns 3 hack på nålen, höjde nålen så mycket det gick och efteråt så svarade den både bättre och snabbare på gaspådrag.


Lite försiktig med fullgas då motorn varvar som en fullblodspyskopat;) men kanske går att pressa motorn i uppförsbacke?
Har sett "överhettningsymptom" på topplock och tändstift förut så har lite hum om hur det ser ut.

Då behöver du troligen en storlek större spridarrör och sedan gå tillbaka ett steg på nålclipset.

Var inte överhettning jag tänkte på utan att bestycka den rätt på fullgas, den ska varva på då. Det är meningen.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Köp ny kolv, näste överdimension och borra cylinderen efter kolven med rätt kolvspel.,
Helt klart kolvslammer, förmodligen for mycket kolvspel och det hörs inte så mycket på en kall motor (då kolven fortfarande är oval) däremot mer på en varm motor, då kolven har blivit rund utav värmen (som den skall bli).
Hur farligt är det att köra med kolvslammer?

Är glappet för stort så kommer inte cylindern borras upp utan köper en ny istället(~800-900kr) men vill om möjligt kunna köra tills jag fått tag på en ny cylinder och bytt.

Sen är där ditt kompressions tryck,,,det är bra högt,,,min RD 350 original har ca 6,5 bar,,,så 12 bar är en HEL del.
12kg stämmer inte riktigt, använde en vanlig kompressionsmätare.
Med det gamla topplocket(original) skall kompressionen vara ~6kg.

Squishmåttet i sig är väl inte så tokigt, man kan gå lägre,,men då gäller det verkligen att man får toppen centrerat ordentligt på cylinderen.
Frostie.
Nöjd med hur den gick igår så kommer inte fippla nåt mer med det.

Då behöver du troligen en storlek större spridarrör och sedan gå tillbaka ett steg på nålclipset.
Är det nummer 5 på bilden som huvudmunstycket(6) skruvas fast i?
http://www.mopedkraft.se/components.../product/51be43376ff9c1f2eee6cffe3e5ed75a.jpg
 
Last edited:

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Innan jag försvinner för ett par timmar så skulle jag vilja tacka för den hjälp jag hittils har fått :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hur farligt är det att köra med kolvslammer?

Är glappet för stort så kommer inte cylindern borras upp utan köper en ny istället(~800-900kr) men vill om möjligt kunna köra tills jag fått tag på en ny cylinder och bytt.


12kg stämmer inte riktigt, använde en vanlig kompressionsmätare.
Med det gamla topplocket(original) skall kompressionen vara ~6kg.


Nöjd med hur den gick igår så kommer inte fippla nåt mer med det.


Är det nummer 5 på bilden som huvudmunstycket(6) skruvas fast i?
http://www.mopedkraft.se/components.../product/51be43376ff9c1f2eee6cffe3e5ed75a.jpg

Ser så ut.

Trycket du får med en kompmätare beror också på hur inoljad kolv/cylinder/lopp är, hur snabbt du kickar etc så det är mer att du ska få ett värde än vad värdet är som är viktigt.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Tror inte det finns nåt annan modell än vad förgasaren levereras med.

Trycket du får med en kompmätare beror också på hur inoljad kolv/cylinder/lopp är, hur snabbt du kickar etc så det är mer att du ska få ett värde än vad värdet är som är viktigt.
Tanken är att jag skall ha ett referensvärde när motorn är fräsh, dvs hela packoxar och kolvringar som tätar.
Den dagen motorn börjar kännas kraftlös så kan man enkelt göra ett nytt kompressionstest och se om det ändrat sig.
Erfarit att man kan se om kolvringarna är utslitna, mätt upp 0.5kg skillnad mellan ny och gammal kolvring på en 2-taktare.
 
Last edited:

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
vevhus?

:va :va
Det sitter separatsmörjning på den men litar inte riktigt på en 18år gammal oljepump som har dåligt rykte även som ny så blandar direkt i tanken.
Kör på Biltema's syntetiska 2t-olja som jag läst en del gott om, kör med något hög oljeinblandning 2.5%.
Tittade ned i vevhuset när cylindern var avplockad och fanns gott om olja där, var så det rann från vevaxeln när jag drog runt den med hjälp av svänghjulet så spontant skulle jag vilja säga att det inte finns nån brist på olja men är helt självlärd när det gäller motorer så är långtifrån omöjligt att jag har fel.
:va :va :va :va :va INTE SKA DU VÄL HA OLJA I VEVHUSET???:va :va :va Det är väl ingen 4-taktare m sump...

Du menar den läraren som för snart 15år sen gav mig streck när jag slutade grundskolan ;)


Tänker du då på att prova med snäppet större huvudmunstycke?
Sitter 75 i nu, har både 80 och 85 liggandes.


Kände på både övre och nedre vevstakslagret när motorn renoverades och kunde då inte känna nåt glapp åt det hållet kolven rör sig.
Nedre vevstakslagret såg ut att vara i bra skick, fritt från orenheter och vevstaken gick att snurra runt lätt utan motstånd eller missljud.


Driftsäkerhet är högprioriterat och körbarhet kommer i andra hand, vill inte göra om samma misstag som jag gjorde en gång för länge sen med en suzuki k50 där topplocket hade planats minst 3ggr och ramlagren gav upp efter 9månader.
Inte så kul om man är ute när det är -15 grader och snöstorm ;)


Toleranserna är bra när motorn är kall/något varm men när motorn blir genomvarm expanderar cylindern så toleranserna blir för stora?


Sitter en standard keihin-förgasare på med rund trottel.
http://www.geocities.com/nsrhondansr/carb_13mm.jpeg
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Oljan är 2t-olja som följer med bensinen och smörjer bl.a vänster ramlager och cylinderväggen.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tror inte det finns nåt annan modell än vad förgasaren levereras med.

Frågar man återförsäljaren av moppen eller liknande är det nog svaret, frågar man en återförsäljare av förgasarreservdelar brukar svaret vara ett helt annat att i stort sett precis allting du kan tänka dig finns att köpa.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Hehe jo de har du rätt i men hitta en sida om förgasarjusteringar där det står att bara en sort av nålmunstycke till keihin förgasare.
Det ska däremot finnas nålar i olika storlekar att köpa.
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm

Edit:
Efter att ha läst sidan jag nyss länkade till så kan det va så att motorn går magert, under huvudmunstycke/mager blandning står det bl.a att motorn tappar kraft vid snabba gaspådrag vilket stämmer in på hur motorn uppför sig.
Så kommer byta huvudmunstycke 75->85 och sen ta en provtur, finns ljudet kvar så kommer jag plocka av cylindern och göra en okulär besiktning av vevaxeln och se hur mycket kolven glappar i cylindern.

Sitter med haynes verkstadshandbok(väl värd att köpa) med information om toleranser på både cylinder och kolv.
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Hade samma missljud i en motorcykel (cb750) som visade sig bero på att en lillände på en av vevstakarna var ordentligt utsliten.
Hördes rejält, framförallt på motorbroms då ingen förbränning bromsar upp kolvens rörelse innan TDC.
Var helt tyst vid acceleration.

Värt att kolla up iaf :tummenupp

Mvh
Danne
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top