Metalliskt knackande i motor efter hård belastning

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Hmm, en liten fundering från en lekman. Man kan inte köra ett kompprov med kall motor, varmköra, och sedan köra ett med ordentligt varm motor? Borde kunna ge skillnad tycker jag om nu kolven är för liten. Men som sagt, bara en idé.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Hmm, en liten fundering från en lekman. Man kan inte köra ett kompprov med kall motor, varmköra, och sedan köra ett med ordentligt varm motor? Borde kunna ge skillnad tycker jag om nu kolven är för liten. Men som sagt, bara en idé.
Ingen aning hur det skulle funka i praktiken men torde inte kolvringarna täta lika bra oavsett om kolven passar eller är något för liten?

Hade samma missljud i en motorcykel (cb750) som visade sig bero på att en lillände på en av vevstakarna var ordentligt utsliten.
Hördes rejält, framförallt på motorbroms då ingen förbränning bromsar upp kolvens rörelse innan TDC.
Var helt tyst vid acceleration.

Värt att kolla up iaf :tummenupp
Vevstaken inspekterades när motorn renoverades och den både kändes och såg bra ut, kunde inte känna nåt glapp i längsled när jag drog/tryckte på kolven.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Första pris för rätt tips går till turbobiker44.
Fick plockat av cylindern idag och kolven glappade kännbart i cylindern. med lite milt våld gick det att trycka ned bladmått 20 mellan cylinderväggen och kolven så det blir till att köpa en ny cylinder men har en sista fråga.

Skador på cylinder/kolv bryr jag mig inte om då det skall bytas till nya grejer men kan motorlager/vevaxel ta skada om jag fortsätter köra ett par månader med en kolv som glappar?

Att borra upp cylindern till 1:a överdimension är inte ekonomiskt försvarbart då en ny cylinder kostar ungefär lika mycket.
 

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
men du ska inte ha olja i vevhuset så de rinner från staken,
Rinner är väl rätt subjektivt, är max 1krm olja längst ned i vevhuset när motorn stått still några timmar.

då är höger packbox på veven kass.
Tror inte den läcker, 2t-oljan är brun i färgen medans växellådsoljan är röd.
Packboxen sattes dit i höstas, vevaxeln har inga vassa kanter som kan skada packboxen och axeln smordes innan monteringen.
Inte heller märkt att oljenivån i växellådan har sjunkt men ska ta en titt på det utifall att.

EDIT:
Har en tilläggsfråga, har lite problem med att ställa in förgasaren.
Kan en glappande kolv strula med förgasaren påsåsett att motorn kan gå bra från riktigt låga varv nästan ända upp till maxvarv en höstkväll(+8grader) för att dagen(+4grader) efter fyrtakta riktigt kraftigt?
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top