metanol med nitromentan på 2t?

black__rider

tuner
Gick med
17 Sep 2006
Ort
sundsvall
Hoj
250f
funderar på att kräma ur dom sista hästarna ur min hoj, ska konvertera den så jag ska köra på metanol, men har välldigt lite erfaren het så jag undrar om nån som är lite mer kunning skulle kunna hjälpa mig
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Du lär till en början köra på ricinolja eller vegetabilisk olja då petroleumoljor inte blandar sig med alkohol.
Köp race-soppa istället så blir det lättare där iallafall.
 

black__rider

tuner
Gick med
17 Sep 2006
Ort
sundsvall
Hoj
250f
kanske lättare men inte samma effekt, då jag är ute efter maximal effekt

EDIT

hur blire med squish avständet ska det minskas eller höjjas kör på 0.5 nu
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ska du ladda med nitrometan som huvudingrediens ska du kompsänka. Ska du köra med metanol som huvudingrediens ska du komphöja. Båda bränslena blandar sig piss med vanlig olja - som sagt, ricinolja är bland det enda som funkar.

Sammanfattad, det brukar bli ett projekt som man bara pratar om över ett par öl då nitrometan inte är helt billigt och inte helt lätt att bemästra.

Absolut enklast är att lustgasmata hojen, du kan då plocka ut minst 100% extra och då kompsänker du inget alls.
 

black__rider

tuner
Gick med
17 Sep 2006
Ort
sundsvall
Hoj
250f
andersbrink skrev:
2466219 Ska du ladda med nitrometan som huvudingrediens ska du kompsänka. Ska du köra med metanol som huvudingrediens ska du komphöja. Båda bränslena blandar sig piss med vanlig olja - som sagt, ricinolja är bland det enda som funkar.

Sammanfattad, det brukar bli ett projekt som man bara pratar om över ett par öl då nitrometan inte är helt billigt och inte helt lätt att bemästra.

Absolut enklast är att lustgasmata hojen, du kan då plocka ut minst 100% extra och då kompsänker du inget alls.


jo jag har kollat på ett vått system, men eftersom hojjen ska köras efter dragrace banan så vill jag ha maximal effekt.
priset på metanol med nitrometan kan man få löst rätt billigt om man köper i stora mängder tex ett fat på 80 L.

vet du nån bra sida där man kan plugga på lite, så jag har minsta anning vad jag ger mig in på....
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nitrometan får du bara använda i Top Fuel och metanol i klasserna Funny Bike och Super Pro Street Bike.

Exakt hur hade du tänkt tävla i dragracing?
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
black__rider skrev:
2466179 kanske lättare men inte samma effekt, då jag är ute efter maximal effekt

EDIT

hur blire med squish avständet ska det minskas eller höjjas kör på 0.5 nu
Har kollat på samma som du till en av mina tvåtaktare fast då konvertering till e85.
Priset och hk uppvägde inte det ökade strulet så jag skiter i det tills vidare.
Blandar man inte exakt rätt olja så får man problem med kolvringar som koksar fast bl.a. Sen så härsknar den tvåtaktsoljan också när du väl blandat den vilket ännu mer ökar problemen.
Metanol är även ett aggresivt ämne i sig som inte trivs ihop med flertalet material. Kolla bara på listan med grejer som är utbytta i flexifuelbilar för att dom ska klara av e85.
 

black__rider

tuner
Gick med
17 Sep 2006
Ort
sundsvall
Hoj
250f
andersbrink skrev:
2466410 Nitrometan får du bara använda i Top Fuel och metanol i klasserna Funny Bike och Super Pro Street Bike.

Exakt hur hade du tänkt tävla i dragracing?


ja du, top fuel är planerna, men sen om kunskapen räcker till vet jag inte, målet är väll bland dom snabbaste 2t i svergie
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
black__rider skrev:
2466950 ja du, top fuel är planerna, men sen om kunskapen räcker till vet jag inte, målet är väll bland dom snabbaste 2t i svergie
Vad är det för hoj? Bilder och mer info vill vi ha. Ska du bli bland de snabbaste 2-t i Sverige så får du dra dig neråt de 5,19 s / 209 km/h som Ebbe Parnestål körde på 201 m i Malmö. Det blev väl iofs världsrekord i hans klass, men ändå... Hojen är svensk :) Kawasaki 750 H2 Pro Stock med ett jävla fett ljud :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Enbart 2t sugmotor och nitrometan är nog ingen höjdare. Man brukar få ut ca 100% mer genom att byta från bensin till nitrometan. En kompressor eller turbo lär nog också till för att orka dra runt ett 7" slicks.
 

Cat

Spinner som en katt...klöser som en puma
Gick med
13 Oct 2004
Ort
På landet...i ett hus vid skogens slut...
Hoj
Harley 1340 till gata & strip. Och så lite kärlek på gubbens Super Twin Nitro bike + ett par lik-hojar
black__rider skrev:
2466256priset på metanol med nitrometan kan man få löst rätt billigt om man köper i stora mängder tex ett fat på 80 L.

Billigt o billigt...:va
Vi betalar 85 kr/litern för nitro och gjorde av med ca 80 liter nu på Winter Nats i Malmö... :rolleyes:
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
andersbrink skrev:
2466219 ..... Båda bränslena blandar sig piss med vanlig olja - som sagt, ricinolja är bland det enda som funkar......
.

Med lång erfarenhet av metanol/olja i 2t modellmotorer så vet jag att det finns ett antal oljor både, Delsynteter och Helsynteter som funkar klockrent
med Metanol.
Har blandat ett antal liter med Metanol och bla. Esterbaserad helsyntet från
RED LINE OIL:
http://www.redlineoil.com/products_motoroil.asp?productID=19&subCategoryID=3&categoryID=3

Även Nynäs i Nynäshamn gör en Helsyntet "SYNEX", som blandar sig hur bra som helst med Metanol.

KentW
 

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Om du ser dig om,hur många 2t på nitro hittar du då?
Ingen,varför då då? Jo för att det är så jäkla svårt att få det att fungera att alla som någonsin har försökt har givit upp!
Om du ska köra med så mycket nitro att det ger någon effekt så får du räkna med att du måste få in 3-4 ggr så mycket bränsle mot bensin,klarar förgasaren det,klarar olja att sitta kvar på cylinderväggarna eller kommer den att tvättas bort av all nitro så kolv och kolvringar skär.Nitro är beroende av hur mycket motorn belastas,för lite belastning och den går rikt,för mycket belastning och den går magert och då kanske det går hål i kolven.
Om du inte har en ruskig massa pengar och tid ,så tycker jag att du gör bäst i att glömma det här med nitro och t2!
PS Om du ska köpa nitro på fat så finns det bara på 200 l a ca 55kr litern
MVH Peter
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
andersbrink skrev:
2466410 Nitrometan får du bara använda i Top Fuel och metanol i klasserna Funny Bike och Super Pro Street Bike.

Exakt hur hade du tänkt tävla i dragracing?

:va Metanol i SPS...
Aha nu fattar jag varför du kör utan IC...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top