Metzeler M9RR

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Hittills verkar M9RR vara betydligt mindre slittåliga, dom jag har slits ned bra mycket fortare än M7RR, M7RR byttes vid ca 1100 mil då var både fram o bak på upphällningen ca 1, 5-2mm mönster kvar.

Men redan efter ca 350mil är M9RR nedslitna till 50% ungefär så blir det 700-800mil får jag nog vara nöjd.

M9RR är mera lättsvängda än M7RR men om det verkligen är värt den skillnaden och eventuellt tappa 3-400 mil för att hojen svänger lite lättare är nog frågan för mej som bara kör typ snabbare touring åka o ingen bana.

Men M9RR verkar vara ett fantastiskt tryggt däck på riktigt kalla vägar, våta vägar även med viss snömodd funkar M9RR väldigt bra.

Grus kör jag varje dag o även här går fint att hålla 90-100 utan några funderingar vid inbromsning eller att SVÄNGA med M9RR, svansviftning med bakända går tryggt och säkert med långa mjuka ställ så det funkar till mycket utom blött gräs ren lera o blöt skit som bönder drar upp på vägen från gärdena.

Raderad medlem 61114

Guest
Hittills verkar M9RR vara betydligt mindre slittåliga, dom jag har slits ned bra mycket fortare än M7RR, M7RR byttes vid ca 1100 mil då var både fram o bak på upphällningen ca 1, 5-2mm mönster kvar.

Men redan efter ca 350mil är M9RR nedslitna till 50% ungefär så blir det 700-800mil får jag nog vara nöjd.

M9RR är mera lättsvängda än M7RR men om det verkligen är värt den skillnaden och eventuellt tappa 3-400 mil för att hojen svänger lite lättare är nog frågan för mej som bara kör typ snabbare touring åka o ingen bana.

Men M9RR verkar vara ett fantastiskt tryggt däck på riktigt kalla vägar, våta vägar även med viss snömodd funkar M9RR väldigt bra.

Grus kör jag varje dag o även här går fint att hålla 90-100 utan några funderingar vid inbromsning eller att SVÄNGA med M9RR, svansviftning med bakända går tryggt och säkert med långa mjuka ställ så det funkar till mycket utom blött gräs ren lera o blöt skit som bönder drar upp på vägen från gärdena.

Kommer mina M9RR hålla över 400mil blir jag glad ? På Lördag åker de på :)

Raderad medlem 51742

Guest

Bytte från M7RR till M9RR i år och är mycket nöjd så här långt när det gäller köregenskaper, även om M7RR även var riktigt bra.

Själv har jag fått ut ungefär 7-800 mil på mina M7RR så om du fått ut 1100 är det bara att gratulera. M9RR skall ju ha längre livslängd enligt marknadsföringen iaf, men såg även att de optimerat dem så att de behåller köregenskaperna bättre även när de börjat bli slitna. Kanske förändrar det bilden av hur många mil ytterligare man kommer kunna köra efter att de börjat se halvslitna ut?

Raderad medlem 61114

Guest
Du kommer att gilla dessa utan tvekan.

Ja jag tror ju inte att jag kommer bli besviken, men i regel brukar jag inte komma längre än runt 3-400 mil oavsett däck.

Cfr: Jag tycker att köregenskaperna på gummit går hand i hand med mönstret oavsett däck. När mönstret börjar ta slut så sladdar det. Tyvärr har jag en del mönster kvar på mitt M7RR bak medans fram på ena sidan är helt slut, men jag har en 3 dagars helg på Kinnekulle framför mig så när jag ändå byter drivpaket och framdäck så är det lika bra att byta båda. Är alltid en go känsla att ha nya däck både fram och bak :)

Men helt ärligt, har det varit tillräckligt varmt ännu för att kunna ha kört så man testat däcken tillräckligt för att säga att man är nöjd redan? Jag kör i princip som att det vore blött om det är under 10 grader. Har väl varit 2-3 dagar med ca 15 grader vid mig men jag vill nog ha från 17grader iaf innan jag pressar.

Last edited by a moderator:

Raderad medlem 61114

Guest
Någon som har sett vilket det rekommenderade däcktrycket är på M9rr?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Någon som har sett vilket det rekommenderade däcktrycket är på M9rr?
Man kan köra med tillverkarens uppgifter... Det går att köra väldans fort, inte bara på vägar utan hastighetsbegränsningar...

The old M7RR was no slouch. Michael Rutter did a standing start Isle of Man TT lap, on a stock (Road going, not SuperStock) GSXR1000. This was using road pressures, cold tyres with no warmers and Michael had never used the M7RR before. Not bad at all.
...
For me, I’ve been using a 120/190 combination, on the R1. While previously I have played around with tyre pressures, sofar I’ve religiously stuck to manufacturers recommendations of 36F and 42R. This gives plenty of feeling, excellent ride quality, and best of all, wear is looking even and as expected.

Raderad medlem 61114

Guest
Jag hittade inget vettigt på nätet, inte ens på metzelers hemsida.. men på nåt forum nämnde någon 2,5 eller nåt både fram och bak.. Jag körde på 2,1 kallt både fram och bak på bana i helgen och det funkade bra i alla tempon med fint slitage.. Men ska laborera lite under säsongen.

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Blev en sväng på de färska M9orna idag. Av det lilla jag hann känna på en 15-milasväng så känns de toppen. Ser fram emot att köra lite bana på dem.
AA72B09F-3E38-4ED2-B556-E5E5879589BB.jpeg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Närmar mej 1000 mil på M9RR o det e dags att köpa nytt som står o väntar, kanske 150-200 mil kvar. Typ 2 veckor.

Gäller GP503 fortfarande som billigast på däck set?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Närmar mej 1000 mil på M9RR o det e dags att köpa nytt som står o väntar, kanske 150-200 mil kvar. Typ 2 veckor.

Gäller GP503 fortfarande som billigast på däck set?
Billigast måste inte vara bäst! :7peta Jag låter Kjelle kränga mina däck och får ofta även tid att bjäla lite med Sigge! :tummenupp

Så här går det till att byta däck med den näst senaste tekniken! :hihi

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Mjo men jag tror inte jag har lust att köra 70 mil TOR för att byta däck, sedan är nog wheeler dealer sjukt bra på cervice. Kan ju kolla med honom om däck per frakt naturligtvis.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Mjo men jag tror inte jag har lust att köra 70 mil TOR för att byta däck, sedan är nog wheeler dealer sjukt bra på cervice. Kan ju kolla med honom om däck per frakt naturligtvis.
För oss som gillar att köra SportHoj är en resa på 70 mil lycka i 70 mil. Åker man så lite som möjligt är det naturligtvis besvärligt! :crash

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu var du sarkastisk:fatta! tur jag är såå ödmjuk. E jhu inte alla som byter däck efter 1000 mil på 9-10 månader?
Ödmjukhet är ju en av dina stora sidor! :krama

Är även du så snål att du använder även sidorna på däcket för att få ut flera mil? Stadsborna gasar mellan rödljusen och då används bara 1/3 av däcket... :hihi

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ohhhhh? nä jag kör ju så försiktigt att det bara är halvslitet på sidorna o touring platt på mitten:1pajas:squid trottlarna har kärvat över 1/4 gas? ändå betalade jag fortkörning böter igen???

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nå har joggat runt o kollat svenska priser på M9RR 180,55,17-120,70,17.

Tja bakdäck börjar i Svedala runt 2600+ montering.
Framdäcket börjar runt 2200 +montering.

Skiljer inte mycket någonstans.

Ett motsvarande däck kit (fram o bak) från Tyskland ligger på 3200 inklusive frakt.

E jhu lätt värt att vänta 2-3 dagar på detta.

Och med detta drar jag ut på en heldags körning åt något håll utan att veta var eller när jag är hemma. Enda jag vet är att jag inte är hemma innan 60-70 mil har passerat??

Raderad medlem 61114

Guest
Nå har joggat runt o kollat svenska priser på M9RR 180,55,17-120,70,17.

Tja bakdäck börjar i Svedala runt 2600+ montering.
Framdäcket börjar runt 2200 +montering.

Skiljer inte mycket någonstans.

Ett motsvarande däck kit (fram o bak) från Tyskland ligger på 3200 inklusive frakt.

E jhu lätt värt att vänta 2-3 dagar på detta.

Och med detta drar jag ut på en heldags körning åt något håll utan att veta var eller när jag är hemma. Enda jag vet är att jag inte är hemma innan 60-70 mil har passerat??
Inne på mitt andra bakdäck av 180/60 M9RR nu. 3000kr för ett set oså byter jag själv. Däckkrängaren från xl moto betalar sig själv redan på första setet ?

kan väl konstatera att däcken precis som alla sportiga gatdäck slits fort. Ca 300 mil varav ca hälften på bana och 80% av de milen lugna som instruktör, kunde hållit längre men vände aldrig däcket så blev en rejäl platta på sidan och mönsterdjupet borta.

bra grepp, inga släpp förutom nån gång när alla andra också fick pga läckage. Ska testa 55-profil nästa bakdäck.

Raderad medlem 61114

Guest
Någon som testat skillnaden mellan 55-60-profil? Inbillar mig att den toppiga profilen på ett 60 gör att hojen känns lite väl vinglig..

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning