Metzeler M9RR

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skillnaden som jag såg på 55 profil mellan 7 och 9 var att 9 var mera v format och svängde enklare än vad hojen gjorde med 7. Men min ace är absolut inte vinglig.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Skillnaden som jag såg på 55 profil mellan 7 och 9 var att 9 var mera v format och svängde enklare än vad hojen gjorde med 7. Men min ace är absolut inte vinglig.
Vinglig kanske är lite orättvist att kalla det, men hojen är extremt snabbstyrd som det är, och vid djupa nedlägg känns den mindre stabil än innan vill jag tycka. Sen är ju en streethoj inte lika stabil som en sporthoj på långa vägar, precis som en sporthoj inte är lika lättmanövrerad i tighta kurvkombinationer, med 60-profil känns det som det blir för mycket åt det hållet :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vinglig kanske är lite orättvist att kalla det, men hojen är extremt snabbstyrd som det är, och vid djupa nedlägg känns den mindre stabil än innan vill jag tycka. Sen är ju en streethoj inte lika stabil som en sporthoj på långa vägar, precis som en sporthoj inte är lika lättmanövrerad i tighta kurvkombinationer, med 60-profil känns det som det blir för mycket åt det hållet :)
Pröva M7RR då jag tyckte det var stor skillnad hur fort hojen föll in i kurvan mellan dessa.

Personligen får det var jävligt mycket mera snabb styrd.. Får jobba häcken av mej på thigta kurviga vägar när man jagar 1250R gs jävla bummsar att vara kvicka i svängar och ett monster till ångloksmotor..
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jaha då står jag med 2 roadtech 01 som metzeler påstår att det är deras bästa sporttouring däck.

GP503 tog sig friheten att leverera dessa istället för att jag skulle vänta på deras leverans av M9RR.

Upp eller ned köp? Bägge två har ju 100% silica på utsidan bakdäck medan roadtech 01 tydligen har någon slittåligare kompound i mitten på bakdäcket för att tåla mera mil.

Fram är 100% silica. Kanske inte ör så stor skillnad ändå. Roadtech skall tydligen enligt Metzeler var mer än dugligt på grus om jag fattat rätt, M9RR o M7RR gör verkligen inte bort sig på grus det går att åka på rätt bra med dessa..
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jaha då står jag med 2 roadtech 01 som metzeler påstår att det är deras bästa sporttouring däck.

GP503 tog sig friheten att leverera dessa istället för att jag skulle vänta på deras leverans av M9RR.

Upp eller ned köp? Bägge två har ju 100% silica på utsidan bakdäck medan roadtech 01 tydligen har någon slittåligare kompound i mitten på bakdäcket för att tåla mera mil.

Fram är 100% silica. Kanske inte ör så stor skillnad ändå. Roadtech skall tydligen enligt Metzeler var mer än dugligt på grus om jag fattat rätt, M9RR o M7RR gör verkligen inte bort sig på grus det går att åka på rätt bra med dessa..
Testa, jag har funderat på roadtech 01 men det har inte blivit av att jag testat ännu.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jaha då står jag med 2 roadtech 01 som metzeler påstår att det är deras bästa sporttouring däck.

GP503 tog sig friheten att leverera dessa istället för att jag skulle vänta på deras leverans av M9RR.

Upp eller ned köp? Bägge två har ju 100% silica på utsidan bakdäck medan roadtech 01 tydligen har någon slittåligare kompound i mitten på bakdäcket för att tåla mera mil.

Fram är 100% silica. Kanske inte ör så stor skillnad ändå. Roadtech skall tydligen enligt Metzeler var mer än dugligt på grus om jag fattat rätt, M9RR o M7RR gör verkligen inte bort sig på grus det går att åka på rätt bra med dessa..
Jag har Roadtec Z8 på min hoj, en äldre variant av 01. Körde M7RR innan. Den största skillnaden jag upplevt är att Roadtec överhettas på bana i SMC-tempo, vilket M7RR inte gör. Hållbarheten på gata verkar bli 50% mer med Z8 kontra M7RR, men kan inte svara på det helt hundra än.

Bra skit båda däcken, det blir Roadtec 01 SE nästa gång, SE är den senaste varianten av Roadtec.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ok märkte att roadtech 01 är bra mycket stabilare sido stommar på än M7-9RR något lite små jävligare att vränga på trots värmen.

M9RR höll 1198 mil i vart fall och det får väll anses vara ok.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja då var dom första 40 milen på metzeler roadtech 01 gjorda.

Upplevelse.
Kraftigare/stummare sidostommar än M7-9RR vilket gör att iallafall jag upplever att jag känner en hel del småsaker/ogämnheter i vägbanan som jag inte reflekterat tidigare med M däcken. Vilket kanske är logiskt då Roadtech 01 är ett sporttouring däck som högst troligt är byggt att klara av höga hastigheter med både skjuts o rejäl packning.

Roadtech 01 faller inte in i kurvor lika snabbt, detta märks om det går fortare o det blir snabba kruvbyten höger/vänster.
Jag inbillar mej att däck radien på roadtech 01 är mera u formad än R7-9RR som har mera v form och således svänger lättare/snabbare. Vilket kanske är logiskt då sporttourer handlar om långa transporter i högre hastigheter oavsett väglag då premieras nog stabilitet.

Däck tryck. Började på 2,4 kg skall dock gå ned 1 hg minst pga stommarnas stabilitet och för att då få lite mera värme i däcken.

På Grus är Roadtech 01 väldigt stabila och inte spårsökande väldigt tryggt o behagligt beteende på nygrusad väg (rullgrus) i både 70 och 90 km, absolut inga bekymmer att axelerera och bromsa samt svänga.

Fanns inget vått väglag att prova på ?

Överlag ett stabilt o tryggt däck som verkar ha grepp i överflöd iallafall på vanlig väg i ett stycke över normal motorvägsfart på roliga kurviga vägar.

M7 fick jag ut ca 900 mil på
M9 fick jag ut ca 1200 mil på
Roadtech 01 visar sig om ca 9 månader.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Nä det är ett set.
Och körda till corden var framme?

obegripligt att du kommer 1200 mil på M9. Nog för att nära hälften av mina mil var på bana, men allra största delen av det i instruktörstempo, men det började ta även på mitten på bakdäcket vid ca 300 mil.

kan man ens ge en recension på ett sportdäck genom touringåkning?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och körda till corden var framme?

obegripligt att du kommer 1200 mil på M9. Nog för att nära hälften av mina mil var på bana, men allra största delen av det i instruktörstempo, men det började ta även på mitten på bakdäcket vid ca 300 mil.

kan man ens ge en recension på ett sportdäck genom touringåkning?
Högst troligen nej. Men jag ger ju enbart min upplevelse. Om fler ger sin upplevelse så kommer man högst troligen se väldigt olika upplevelser. Jag anser nog att det går relativt snabbt men jag kör nog ganska mjukt väldigt sällan av o på utan gämn gas och växla tidigt hojen orkar ju utan minsta protest på 5,n från 50 till 250+

Dock så verkar det inte som dom jag åker ifrån tycker att jag håller ett behagligt touring tempo annars hade väll några fler hängt på tycker jag.. Det är enbart dom där jäkla 1250 Gs som håller duktigt tempo på vanlig väg.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Högst troligen nej. Men jag ger ju enbart min upplevelse. Om fler ger sin upplevelse så kommer man högst troligen se väldigt olika upplevelser. Jag anser nog att det går relativt snabbt men jag kör nog ganska mjukt väldigt sällan av o på utan gämn gas och växla tidigt hojen orkar ju utan minsta protest på 5,n från 50 till 250+

Dock så verkar det inte som dom jag åker ifrån tycker att jag håller ett behagligt touring tempo annars hade väll några fler hängt på tycker jag.. Det är enbart dom där jäkla 1250 Gs som håller duktigt tempo på vanlig väg.

ja det nya segmentet av ”touringhojar” med monstermotorer är ju galet potenta hojar. Behöver man ens vara en duktig förare för att vara snabb längre? ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jaha då var gränsen hittad för Metzeler Roadtech 01 Se (sportedition)
Går att åka bra fort i regn men dom släpper helt direkt inte som M9RR kaser lite lätt med fäste kvar.

Lit otrevlig när framhjul kaser i väg 20-30 cm visserligen hittade Roadtech 01 fäste igen men inte så mjukt som M9RR
Men drygt 200 mil o det synns inte att däcken varit ute o rullat.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag kör på Z8 nu och har kört M7RR tidigare som jag tidigare skrivit i tråden. Nu när jag kört lite längre med mina Z8 så kan jag tillägga att inte helt oväntat så tål Z8 motorvägsmil otroligt mycket bättre än M7RR. I sommar har det hittills blivit cirka 300 mil motorväg/rakare landsväg (jag var tvungen typ). Jag uppfattar det som att jag fått ungefär samma slitage bak som jag fick på 100 mil med M7RR, men det är naturligtvis en grov uppskattning.

Har kört cirka 700 mil på detta set inkluderat fyra dagar på Knutstorp med SMC, och gissningsvis får jag ut minst lika mycket till lite beroende på om det blir en hösttur till Tyskland med autobahnpressade.

Håller med @moddlaren om släppskillnaderna - M7RR pratar med en och börjar visa med ett kasande att nu är greppet slut. Z8 är mer direkt "nu är greppet slut!". Men det känns väl som att det är enligt design, fysik och egenskaper, M7 är ju ett mycket greppigare däck gjort för sportigare körning än Z8/Roadtec serien.
 

Bjoerlin76

Medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
Lund
Hoj
Triumph 955i Speed Triple -05
Ca 600 mil gata och 5 rätt hårda bandagar och mina M9RR har fortfarande en hel del kött kvar. Mycket nöjd… Två tydliga bakhjulssläpp hade jag på gårdagens Knutstorpkörning, men de skedde relativt mjukt och kontrollerat. Blir definitivt M9RR igen sen. :)
35E6B82E-FDC0-4ED7-BCCC-58F02B2A952A.jpeg
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top