Michelin Pilot Road 2CT

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Pust, nu har jag läst hela tråden och insett att det finns två typer av Pilot 2CT-däck! Kör med Pilot Road nu och de har varat ganska länge och har varit ganska nöjd. Har lust att prova på lite bankörning men förutsätter att jag hamnar i snigelgruppen om jag skulle försöka.

Är det Pilot Road 2 (som de heter?) de jag bör köpa eller ska jag satsa på Pilot Power 2CT? Byter däck för att bakdäcket är helt platt och utslitet på mitten (många motorägsmil har det blivit, färre nuförtiden) och för att de är riktigt gamla (4år, minst). När man läser alla varningar om att både Power och Road är värdelösa på bana blir man lite oroad, samtidigt lyckas vissa visst skrapa fotpinnar med Blackbirdar som har långt fler hästar än min gamla skorv (ca 100hk på bakhjulet). Finns det några andra däck med bättre grepp men motsvarande livslängd som Road 2CT? Eller samma prestanda till ett lägre pris?
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Då har man äntkligen fått tummen ur :arsele och byttat bakdäck för nån dag sen.
Pilot Road 2ct blev det till slut.

Lite tidigt o yttra sig om dessa däck, men hoppas verkligen man blir minst lika nöjd som man var med Pilot Power!
 

Bifogat

  • DSC01563n.jpg
    DSC01563n.jpg
    222.2 KB · Visningar: 105

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jag körde bana i lördags med mina pilot road 2'or, fick toksläpp bak när jag började få upp farten och vurpan var inte långt ifrån, det enda som höll upp hojen var mitt knä, sedan högg det och jag fick nästan highsider, fick åka en sväng i spenaten IAF, det var onödigt spännande.
På nya hojen som jag hämtar nästa vecka sitter det ju lite greppvänligare däck =)
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Jag körde bana i lördags med mina pilot road 2'or, fick toksläpp bak när jag började få upp farten och vurpan var inte långt ifrån, det enda som höll upp hojen var mitt knä, sedan högg det och jag fick nästan highsider, fick åka en sväng i spenaten IAF, det var onödigt spännande.
På nya hojen som jag hämtar nästa vecka sitter det ju lite greppvänligare däck =)


Vet inte hur Pilot Road 2ct beter sig på bana, men mycket kan bero på hur man kör antar jag.

Vill man pressa som tusan så finns det ju slicks som är väl mer anpassade för bankörning!?
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Vet inte hur Pilot Road 2ct beter sig på bana, men mycket kan bero på hur man kör antar jag.

Vill man pressa som tusan så finns det ju slicks som är väl mer anpassade för bankörning!?

Ja, jag har tidigare hållt mig mer på gata men nu känns det som bana är mer min grej, därför blir det 600cc och bättre däck i fortsättningen =).
Pilot road funkar faktiskt rätt bra på bana, men när man börjar få upp farten så hänger dom inte med riktigt, i långsam och medel funkar dom bra. Jag körde dock lite för fort för dom i medel, men det kan bero mycket på fjäderinställning och hur jag hängde med, inte säkert det var däckens fel, mer troligt att det var jag som körde på fel sätt.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Pust, nu har jag läst hela tråden och insett att det finns två typer av Pilot 2CT-däck! Kör med Pilot Road nu och de har varat ganska länge och har varit ganska nöjd. Har lust att prova på lite bankörning men förutsätter att jag hamnar i snigelgruppen om jag skulle försöka.

Är det Pilot Road 2 (som de heter?) de jag bör köpa eller ska jag satsa på Pilot Power 2CT? Byter däck för att bakdäcket är helt platt och utslitet på mitten (många motorägsmil har det blivit, färre nuförtiden) och för att de är riktigt gamla (4år, minst). När man läser alla varningar om att både Power och Road är värdelösa på bana blir man lite oroad, samtidigt lyckas vissa visst skrapa fotpinnar med Blackbirdar som har långt fler hästar än min gamla skorv (ca 100hk på bakhjulet). Finns det några andra däck med bättre grepp men motsvarande livslängd som Road 2CT? Eller samma prestanda till ett lägre pris?


Eftersom du kör förbi (mer eller mindre) med tanke på Lung/Gbg i profilen så lär du få svårt att hitta bättre och billigare ställe än:
http://www.customcab.se/

Det är en "grabb" i vårat gäng som har eget. :tummenupp:

Pilot Road 2CT funkar hur bra som helt på Gatan, men det är "allmänt" känt att man inte ska ta ut dem på bana och köra dem hårt. De överhettar snabbt eftersom de inte är byggda för bana.
(PS. de funkar nog för "snigel gruppen" men Road 2CT är inget ban-däck)

Men på gata är de perfekta.
Jag har själv sådant bak - man ska undvika framdäcket. Släng dit ett Pilot Power i stället. :tummenupp:
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Eftersom du kör förbi (mer eller mindre) med tanke på Lung/Gbg i profilen så lär du få svårt att hitta bättre och billigare ställe än:
http://www.customcab.se/

Det är en "grabb" i vårat gäng som har eget. :tummenupp:

Pilot Road 2CT funkar hur bra som helt på Gatan, men det är "allmänt" känt att man inte ska ta ut dem på bana och köra dem hårt. De överhettar snabbt eftersom de inte är byggda för bana.
(PS. de funkar nog för "snigel gruppen" men Road 2CT är inget ban-däck)

Men på gata är de perfekta.
Jag har själv sådant bak - man ska undvika framdäcket. Släng dit ett Pilot Power i stället. :tummenupp:

Jo, har sett deras länkar här men kunde inte se om de sålde däck eller inte (till mc)? Lite jobbigt att köra till Hbg med två däck på ryggen, montera av hjulen för att få dem monterade... :D

Edit: Hittade prislistan nu och såg att de inte har Road 2CT i 180/55 vilket är definitivt max bredd (tror jag ska ha 170/60 egentligen, var en däckgubbe som sa att 180/55 va std men enligt tabell på hojdack.se ska det vara 170/60).

Edit 2: Och jag kommer köra ner från Gbg på fredag så sannolikt hinner han inte få in några. Måste ha däcken senast nästa fredag (för på måndagen börjar min tripp till Norge).
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
.. Finns det några andra däck med bättre grepp men motsvarande livslängd som Road 2CT? Eller samma prestanda till ett lägre pris?
Metzeler var enda däcket som slog road, i ett stort test i BIKE, eller var det SMC's MC'n... Nån test i en tidning var det iaf...

Jag körde bana i lördags med mina pilot road 2'or, fick toksläpp bak ...
Fel däck på rätt plats... De pallar inte värmen som blir på en hårt pressad bana....

Ringtrycket var... :va Kan ha spelat roll då vi inte har TOK-sommar än... :D

- man ska undvika framdäcket. Släng dit ett Pilot Power i stället. :tummenupp:

Varför :va
 
Last edited:

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1098S special
BeBe skrev:

Metzeler var enda däcket som slog road, i ett stort test i BIKE, eller var det SMC's MC'n... Nån test i en tidning var det iaf...

Och Roadsmart slog dem alla.


Fel däck på rätt plats... De pallar inte värmen som blir på en hårt pressad bana....

Inget av dom sk 2ct däcken har på bana att göra på grund av att dom är för mjuka på kanterna och därför blir livsfarligt hala när pressas.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
BeBe skrev:

Metzeler var enda däcket som slog road, i ett stort test i BIKE, eller var det SMC's MC'n... Nån test i en tidning var det iaf...

Och Roadsmart slog dem alla.


Fel däck på rätt plats... De pallar inte värmen som blir på en hårt pressad bana....

Inget av dom sk 2ct däcken har på bana att göra på grund av att dom är för mjuka på kanterna och därför blir livsfarligt hala när pressas.

Det verkar ju vara högst subjektivt eftersom flera i tråden har kört på bana och klarat sig fint. Det hela handlar ju om hur hårt man pressar däcken. Själv vet jag att jag inte pressar mina däck i närheten av det yttersta och det lär ta ganska många bankörningar innan jag vågar pressa där. Därför tänker jag köpa PR2 och köra bana (nästa lördag om jag har tur) och ska nog inte behöva oroa mig för några obehagliga överraskningar.

Självklart bör man inte ligga med sprillans 1000kubikare och pressa varvtider med PR2 men det är nog inte många som planerat det.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Vafan, nu har jag bestämt mig men ändå finns det frågetecken. Hittade en sida som har flera olika varianter av Pilot Road 2 tydligen:

http://www.mynetmoto.com/motorradre...eller/MICHELIN/StartRow/0/motorradreifen.html
Jag funderar också.
180/55ZR17 (73W) P.ROAD 2 "A" 144,39 €
180/55ZR17 (73W) P.ROAD 2 "B" 149,00 €
180/55ZR17 (73W) P.ROAD 2 "C" 159,90 €

Vad är det för skillnad mellan A,B,C ?
Är det något man behöver bry sig om?
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Jag funderar också.


Vad är det för skillnad mellan A,B,C ?
Är det något man behöver bry sig om?

Om jag inte har fått det helt om bakfoten, så är det styvheten i sidoväggarna, d.v.s. bärigheten hos däcket som skiljer. B & C är avsedda för tyngre hojar än A.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Har ringt runt olika däckfirmor i Skåne idag och prisskillnaden är ganska stor. Billigaste jag hittade var 1750 för bakdäck monterat och balanserat, kunde inte få in framdäcket som annars skulle kostat runt 1300-1400kr monterat/balanserat, hjälpsam kille på Gummicentralen - rekommenderas! Tog 125kr för mont+balansering om man kom med lösa fälg+däck vilket också är billigt.

Riktigt bra pris jämfört med 1975+2475 + montering...

Ringde SWT också men de skulle ringa upp men har inte gjort det (min telefon har nog legat av) och när jag ringde kl tre var det stängt?! Ska prova ringa imorgon...
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Ringtrycket var... :va Kan ha spelat roll då vi inte har TOK-sommar än... :D

Jag kan komma ihåg fel nu men jag tror det var: 2.55bar bak 2.75bar fram.
Jag fick inte samma kallslitage som jag hade på Gelleråsen men däremot började sidorna bli liiite blåa, fick förklarat att detta är ett förstadium till överhettning när oljan i däcket börjar bli för hett.
 

dandan

Fortfarande hel!!
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Mariehill
Hoj
SuperdukeR -07 (R.I.P), SuperdukeR -08 (hoppas på det bästa)
billigt....vilken "gummicentralen", någon speciell man ska prata med før att få det priset?

Har ringt runt olika däckfirmor i Skåne idag och prisskillnaden är ganska stor. Billigaste jag hittade var 1750 för bakdäck monterat och balanserat, kunde inte få in framdäcket som annars skulle kostat runt 1300-1400kr monterat/balanserat, hjälpsam kille på Gummicentralen - rekommenderas! Tog 125kr för mont+balansering om man kom med lösa fälg+däck vilket också är billigt.

Riktigt bra pris jämfört med 1975+2475 + montering...

Ringde SWT också men de skulle ringa upp men har inte gjort det (min telefon har nog legat av) och när jag ringde kl tre var det stängt?! Ska prova ringa imorgon...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jo, har sett deras länkar här men kunde inte se om de sålde däck eller inte (till mc)? Lite jobbigt att köra till Hbg med två däck på ryggen, montera av hjulen för att få dem monterade... :D

Edit: Hittade prislistan nu och såg att de inte har Road 2CT i 180/55 vilket är definitivt max bredd (tror jag ska ha 170/60 egentligen, var en däckgubbe som sa att 180/55 va std men enligt tabell på hojdack.se ska det vara 170/60).

Edit 2: Och jag kommer köra ner från Gbg på fredag så sannolikt hinner han inte få in några. Måste ha däcken senast nästa fredag (för på måndagen börjar min tripp till Norge).

:hihi Jo, jag bor ju i närheten så jag slänger in hjulet i bilen bara.

Han säljer absolut däck till MC. Får säga till att han gör bättre reklam för dem. :)

Och, har han tar in det man vill ha. Men har han dem inte på sin lista kan det ta lite extra tid (leverans tid) men så får man ju nypressade däck :tummenupp

Ska du ha dem så snabbt så får är det nog bättre att köpa från någon som har demp åhyllan.

Har du kollat in Pååarps MC Service? Jag såg ett gäng PR där sist, men tittade inte på bredden.
Han har ingen hemsida.
Eniro:
http://gulasidorna.eniro.se/query/r...rd/p%E5arps%2Bmc%2Bservice/from/web_comp_name

Påarps MC-Service
Maskinistg. 1, 260 33 PÅARP
Tfn/Fax 042-22 89 89
Mobiltfn 070-545 92 64
E-post: mc-service@telia.com

Lycka till vart du nu köper dem. :)


För att tillräckligt många har sagt att hojen blir instabil med dem, och att Pilot Road 2CT bak och Pilot Power 2CT fram ger stabilare hoj.
Jag har varken Pilot Power eller Pilot Road fram så jag kan inte säg att det är så av egen erfarenhet. Men, du vet vad de säger: en vis man läs sig av sina egna misstag, ett geni lär sig av andras misstag.
Och jag försöker aspirera till genialitet... :hihi
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top