Michelin Pilot Road 2CT

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Så vitt jag vet så ska det vara samma profil på Road 2an som på Power, dock inte vanliga Road. Spetsigare profil gör ju hojen klart mer lättsvängd.
En bra bra gatkombo verkar ju vara Power 2ct fram, och Road 2ct bak.
Flera verkar ha haft lite problem med vibrationer/styrfladder med Road 2ct fram. Vill du sedan ha hojen ännu mer lättsvängd kan du ju välja 55-profil på däcket. Alltså 190/55-17. Rullomkretsen blir dock lite större då.

Ok, tackar så mycket för info! Nu har jag ju Pilot Power både fram o bak, men funderar på att byta till Pilot Road 2ct bak och då har jag Pilot Power kvar fram för den är knappt sliten.

Med andra ord är Pilot Road 2ct profilen är samma som Pilot Power??

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kör Pilot Road 2CT på min hoj och jag kan inte säga att jag är annat än nöjd.
Greppet är suveränt för att vara ett landsvägsdäck. Jag har aldrig haft problem med däcksläpp. förutom en gång på nylagd asfalt i regn med gaspådrag i kurva men det var nog knappast däckens fel och det redde ut sig utan komplikationer.
Våtgreppet är annars bra.

Det enda jag kan säga emot dom är att vissa har upplevt att dom kan göra hojen lite nervös då dom har en spetsig profil. Lättsvängd men lite nervös.
Det tar sig i uttryck att man kan få wobblingstendenser i lite högre farter. Jag hade ytterst svaga sådana tendenser i dom första milen men det lugnade ner sig.

Toppendäck enligt mig. (Jag har dock inte testat så enormt många däck men jämfört med Metzeler Lazertec som satt på hojen innan så är det en himmelsvid skillnad.)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det enda jag kan säga emot dom är att vissa har upplevt att dom kan göra hojen lite nervös då dom har en spetsig profil. Lättsvängd men lite nervös.
Det tar sig i uttryck att man kan få wobblingstendenser i lite högre farter. Jag hade ytterst svaga sådana tendenser i dom första milen men det lugnade ner sig.

vad jag förstått så blir styrfladdret mer tydligt om inte övertydligt på lite mer raciga hojar då man accelererar lite kraftigare i halvhöga farter, kanske 100 km/h +. delvis för att däcket belastas mindre just då. jag kör lite halvhårt med min hoj då och då och det är då det märks som mest.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Så Pilot Road 2ct har en tendens att vara nervig vid inspirerad körning?
Hmm, vet vissa som kör just Pilot Road 2ct på bana.. :va

Asså det är svårt o välja mellan Power och Road 2ct.. :huvet :)

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Om du vill ha maximalt grepp på gata så väljer du Power 2ct fram& bak.
Vill du har ut lite mer mil, så väljer du PR2 bak istället. Räcker gott & väl till aktiv gatkörning, och lättare banåka. Ta och bestäm dig innan korden är framme. :)

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag har ett Pilot Power 2ct och hade det på Mantorp för 2 veckor sen, jag är så nöjd som man bara kan vara helt enkelt. Sen vet jag inte hur många mil jag får ut ur det men som sagt helt suverent.

1525:- hämtpris.

kolla på www.valladack.se kanonpriser på Michelin

Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag körde på mina pilot road 2ct två dagar på Gelleråsen, i regnet på måndagen var det få som vågade haka på, på tisdagen när asfalten var varmare och det var soligt känndes det som att åka på smör, det började sladda och lossna en hel del gummi från sidorna. Jag hade inte förtroende för dom och blev därmed ofta ifrånåkt :'(

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Du verkar ju ha koll..

Ett PR2 på en effektsvag motard måste väl funka utmärkt? Även på en bankärning eller två?

Mät bredden på Michelinet bara. Jag har för mig de är lite bredare än andra, så ett 160 kan vara lite tight.
Mitt 160 blev 2mm smalare av kedjan i alla fall... :gnissla

Nu är det ett tag sedan jag körde bana med XR'n, men om jag minns rätt så blev däcken (nästan) lika varma som med TL'n. Och Pilot Road 2CT blir hala när de blir så varma. Sägs det, för jag har inte kört mitt Pilot Road 2CT (har bara bak) på bana, bara gata och där är jag väldigt nöjd. :tummenupp

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Mät bredden på Michelinet bara. Jag har för mig de är lite bredare än andra, så ett 160 kan vara lite tight.

Nu är det ett tag sedan jag körde bana med XR'n, men om jag minns rätt så blev däcken (nästan) lika varma som med TL'n. Och Pilot Road 2CT blir hala när de blir så varma. Sägs det, för jag har inte kört mitt Pilot Road 2CT (har bara bak) på bana, bara gata och där är jag väldigt nöjd. :tummenupp

Jo, dom blir riktigt hala när man får upp hög värme i dom. Som att åka runt på smör.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Men det var ju fan, hade nästan bestämt mig för dom nu.. Jag håller ändå uppe tempot rätt bra och har bokat in en hel del bandagar i sommar.. :gnissla

På gata tvekar jag inte på att dom är bra men det hade ju varit fint med något som passa på bana med.

Vad har du för bakdäck på Xr'n nu då?

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Jo, dom blir riktigt hala när man får upp hög värme i dom. Som att åka runt på smör.

Ja, gatdäck är ju gjorda för just gata, och har en arbetstemperatur på ca 30 grader mindre än ett rent bandäck. Silican som finns i många gatdäck gör att däcket lagrar värme, och vid för stora påfrestningar, dvs bankörning blir däcket helt enkelt överhettat.

Precis samma sak gäller med bandäck på gata, som i sin tur inte når sin optimala arbetstemperatur, och kan vara riktigt förrädiska på gata.

PR2, som är ett Touringdäck, och kan rulla upp till 1000 mil, kan man ju om man är någorlunda realistisk inte ha så höga krav på, vid en bankörning.
Annars skulle vi ju bara ha ett sorts däck till allt, och då skulle vi ju inte heller ha dom här mysiga däck-trådarna. :)

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Men herregud vad är det som är så svårt?

Vill du ha bra grepp för bana och prioriterar det välj Power 2CT, prioriterar du istället lite flera mil välj Road 2CT bak och du kan då också åka bana men fästet där blir lite sämre naturligvis.

Jag kör Power fram + Road 2CT bak funkar bra inga nervösa tendenser på landsväg.
En hoj med mycket effekt blir lätt fram vid påslag och det kan generera i lite vobbelkänsla fram eftersom det inte vilar så mycket vikt på däcket då om det blir mer eller mindre av den varan just av Road2CT vet jag inte.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Men det var ju fan, hade nästan bestämt mig för dom nu.. Jag håller ändå uppe tempot rätt bra och har bokat in en hel del bandagar i sommar.. :gnissla

På gata tvekar jag inte på att dom är bra men det hade ju varit fint med något som passa på bana med.

Vad har du för bakdäck på Xr'n nu då?

Errr, något Dunlop super motard däck, kommer inte ihåg vad det heter... :rolleyes:
Skulle sälja hojen och var inte så noga med vad jag satte på, men hojen blev lixom inte såld.... :lol

Men, det bästa däcket jag haft på XR'n var Pirelli Diablo. Men höll bara 400 mil... men var gott nock för att fotpinne skrapa på bana och släppte typ aldrig. :yoparty

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Funderar starkt på att köpa dessa däck men var får man tag på dem billigast? Fürsten ska ju vara billig men vad tar han för en uppsättning? Det verkar ju som att man bör kunna få däck + montering för dryga 3000kr vilket är 200 billigare än mcdackonline... Några billiga däckhandlare i Skåne, Malmö/Lund-området?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Funderar starkt på att köpa dessa däck men var får man tag på dem billigast? Fürsten ska ju vara billig men vad tar han för en uppsättning? Det verkar ju som att man bör kunna få däck + montering för dryga 3000kr vilket är 200 billigare än mcdackonline... Några billiga däckhandlare i Skåne, Malmö/Lund-området?

Har du kollat www.rollersmc.se?

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
hojdack.se kan jag rekommendera..

La in en beställning i måndags ca mitt på dagen.. på tisdag kom det sms om att jag kunde hämta däcket efter kl 19 på mitt utlämningsställe... hehe
Så snabb leverans att de själva inte hann med då jag på fredag fick mail om att mitt däck nu har lämnat deras lager... hihi

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ducati 1098S special

Var kanonsidor när jag kollade på dom men i slutändan vart det billigare totalt att köpa däcken hos Däckshopen med omläggning och allt kontra dessa websidor.

Ringde Vianor som Hojdäck rekomenderade och fick till svar att det då skulle kosta 400kr per hjul om jag vände mig till dom för montering vilket vart helt fel. :va

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Var kanonsidor när jag kollade på dom men i slutändan vart det billigare totalt att köpa däcken hos Däckshopen med omläggning och allt kontra dessa websidor.

Ringde Vianor som Hojdäck rekomenderade och fick till svar att det då skulle kosta 400kr per hjul om jag vände mig till dom för montering vilket vart helt fel. :va

Vad blev det för pris inkl. montering?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...