Fursten, sry men jag förstår inte riktigt hur du svarar på min fråga med det citatet. Kanske tolkade mjukare i fronten som att jag menade mindre luft, men nu syftade jag till ett "mjukare" däck i fronten i form av power istället för road som jag har bak. Undrar som sagt om det är ok att blanda inom samma märke, lär inte vara samma mönster t.ex. för det...
Det är lite olika profil på Power och Road däcken. Och detta ska då i teorin inte vara bra.
Men sedan är det ju så att på gata kör man sällan ens i närheten av vad däcken klarar, och då borde det vara lungt.
Ska man köra bana vill man ju dock att fram och bakdäck har samma uppträdande.
Själv har jag kört med Supercorsa SC2 fram och Pilot Road SC2 bak i en säsong och det gick hur fint som helst. Jag tänkte själv ha precis den kombinationen du nämner, Pilot Power fram, och Pilot Road bak.
Jag har nästan alltid haft mjukare däck fram. Men så plöjer ju en TL lite om man inte har det, och på min motard så vill jag ha mjuk fram, och ett bakdäck som tål att motorbromsas med.
Om du vill ha olika mjukhet på däcken fram och bak är ju upp till dig själv och din körstil. Det däckmakarna brukar påpeka är att olika däck har olika profiler, och att detta då inte ger optimalt uppträdande av hojen.
I väta kan det okså vara lite lurigt om däcken uppträder annorlunda, men om du är medveten om det och kör därefter blir "problemet" mindre.