Michelin Pilot Road 2CT

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
En liten reflektion..

Varje gång det skall till att diskuteras däck på SH, så pratas det om hurivida det tilltänkta gummit funkar vid max nedlägg på diverse banor..
Men alla som kör en sväng till Hemköp eller posör-gasar på stan, behöver de verkligen ett superdäck..
Dessutom döms ofta "äldre" däck ut totalt.. -Ähhh, det där däcket är lätt 2 år gammalt, toootaaalt okörbar bakelit!

Är det bara jag som inte kör RR hoj på bana?? :va
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
En liten reflektion..

Varje gång det skall till att diskuteras däck på SH, så pratas det om hurivida det tilltänkta gummit funkar vid max nedlägg på diverse banor.. :va

Klart, majoriteten av tiden spenderar vi upprätt, så kanske därför intresset för just 2CT-däck ökar. Jag gillar sportig körning, men prioriterar touringen. Där passar min hoj fint. Bra däck till den gör MIN körning roligare.

Vill man köra power slide, så har jag hört att Avon passar bra... :D
Men, smaken e som röven klöven...
 

Swedan

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2006
Ort
Svinhult
Hoj
Honda VFR 800FI -01
Ha
Har kört upp ett Avon storm bakdäck nu.
Det höll för ca 700mils tung touring med inslag av flera hetskörningar på mycket kurviga vägar.
Satt Pilot road 1 på innan och de var betydligt sämre i uppförande än dessa.
Dock ska sägas att det fattas en del för att komma upp i Metzlers känsla i däcken.
Blir nog Z6 till nästa omgång även om inte Storm däcken har varit dåliga på något sätt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Däcktryck 2,7 fram och 2,5 bak. (Mot 2,9 fram o bak).

Man ska alltså ha mer tryck i framdäcket på bana, varför är det så???


Bakdäcket lär ju få bra mycket högre temp eftersom det är dit kraften från motorn kommer. Framdäcket är det inte drivning på.

Med varma däck ökar trycket.

Jag brukar köra 2,1 bak och 2,3 fram (kalltryck)

Några kompisar som vill spara på däcken då dom åker gata kör i 4,5 bar när dom åker gata (däcket klarar 6 bar):D Då får man nog inte mycket till slitage
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Hur vet man vilket tryck man ska ha då??? Det verkar ju finnas en väldans massa olika åsikter om detta. Släpper man ur luften för bankörningen då eller kör ni alltid med mindre luft i däcken???
Usch desto mer man lär sig desto svårare o krångligare blir det...:huvet
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
En annan fråga. :rolleyes:
Mitt framtäck håller på att ta slut, finns lite kvar o ta av dock men jag tycker hojjen känns skum. Nervös som attan i fram när man motstyr från ena hållet till det andra, känns som om hojen kränger framtill på nåt vis. Känns nästan som den var för lätt ifram o däcket inte riktigt får 100% fäste i asfalten, Kollat däcktryck o det stämde. Kan dessa symtom bero på att framdäcket e dåligt???:confused:
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Hej!

Förmodligen har ditt framdäck snedslitna "klackar" vilket ofta drabbar dom. Styrningen blir tyngre och kräver mer kraft samt ger en osäker känsla. Annars har du på tok för lite luft i men med tanke på vad du skrivit tidigare verkar du kolla sånt. Mitt råd är byt.

Håller med om att det är en djungel med info och åsikter. Specielltom man ska kombinera gat- och banåkning. :va

Känner mig osäker på greppet vid bankörning med min Power fram och road bak. Även vid rask fart börjar dom se osäkra ut.
Jag tror "fan" man ska ha dubbla hjul. Pilot Road 2 på ett par en sen nått klibbigt bandäck för banåkning. Kostar väl ungefär lika mycket som att laga upp efter en nätt krasch. :tummenupp

Eller varför inte en ren banhoj med slicks. :yoparty

Hmm. Hur ska jag förhandla fram det med sambon. :huvet
 

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
Återkallning av däck

Såg på Michelins hemsida att 120/70-17 pilot road 2ct skall återkallas. Endast dom gjorda i Frankrike dock.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nu har mitt nya Michelin Pilot Road 2CT (bak) gått på Falkenbergs motorbana.

Min spontana reaktion är att det verkar mjukare på sidorna än dess föregångare. Det kommer snabbt upp i temperaturer som ger en smälta och avlagringar på den sida som belastats mest.

Vädret var inte mulet, men kanske runt 20 grader. Ca 2-5 grader varmare än på Valborg då det var sol.

Däcktryck 2,7 fram och 2,5 bak. (Mot 2,9 fram o bak).

Torrgreppet var inget problem efter ett till två varv.
Sista passet började det regna o det kom snabbt ganska stora droppar vilket gav mycket vatten på banan. Jag fick ett litet släpp bak i början av passet i chikanen (stavningen :va ) men även ett litet släpp fram, nästkommande varv. Framdäcket är Pilot Road 2 och med ett år på nacken, ca 1000 mil o m 2-2,5 mm kvar på mönstret på mitten.

Då jag misstänkte att bakdäcket skulle vara halare (om normalt slitet) höll jag igen lite men få körde om iaf. Alla tog det mycket lugnare iaf...

Nu skall det testas mer på gata.... :D


Trevligt med en ban recension av Pilot Road 2CT.
Jag slängde på det bak på min TL, fast jag har Rennsport fram... :rolleyes:
I alla fall så på gata får man nog f-n slita hårt för att passera gränsen för Pilor Road 2CT bak (med min hoj). Har man 200 kusar så är det kanske inte tillräckligt, men jag har ju bara en klen V-twin... :hihi
Men du har ju både mer kusar och mer vikt, och så kör du bättre än mig... :blah

Kallt så är det lite halkigt i mitten, när jag motorbromsar "inspirerat" i alla fall, men även Rennsport släpte på bana vid motorbroms så...
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Var det inte Pilot Power?

Jeopp de var power..sitter just med ett sådant framdäck som jag kört med ca 900 mil :D
Får ett nytt men de kan ta ett tag långa leveranstider :(

Men jag pratade med michelin och de sa att de rekomenderade inte att köra med däcket för att i farter runt 250km/h på bana kan de bli instabilt..

men man får väl leva med att köra lugnt ett tag tills man får de nya däcket :tungan
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Trodde det var både power o road???
Nån som vet om man kan få tag på ett Power framdäck eller e alla återkallade. Fått lite olika bud så man blir ju lite konfunderad :confused:
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Nån som vet om man kan få tag på ett Power framdäck eller e alla återkallade. Fått lite olika bud så man blir ju lite konfunderad :confused:
Det är inga problem att köpa Pilot Power. Däcken som säljs nu har inte den defekten.
De däck jag har köpt de senaste åren har samtliga varit tillverkade i Spanien och inte i Frankrike. Det är endast en viss serie av fransktillverkade däck som berörs av "defektrisken".

Se länk:

Michelin Pilot Power - Återkallelse
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag hade 2st framdäck av Pilot Power 2CT som berördes av återkallningen. Ena däcket körde jag 4 bankörningar med utan att märka något, det andra körde jag kanske 50 mil på gata med, märkte inget. (Det är iofs vid längre sträckor över 250km/h som det kunde hända grejer med däcken).

Nu har jag iaf fått ersättningsdäcken och det gick väldigt smidigt.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Stor test av däck i nya numret av BIKE.... :)

Summan av kardemumman.... Michelin fram o Metezler bak...
-
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Stor test av däck i nya numret av BIKE.... :)

Summan av kardemumman.... Michelin fram o Metezler bak...
-

Spelar det ingen roll att blanda olika fabrikat? Har hört att det inte e bra.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Den som säger det snackar gojja. Däck kan inte prata med varandra. Om du väljer däck av samma typ fram och bak (sport, touring etc) så kommer det gå alldeles utmärkt.
Däckens individuella kvaliteer kommer vara avgörande för resultatet, inte vilken logga som står på dom.
Kör själv Michelin PP 2ct fram och Pirelli DCIII bak och det funkar grymt bra.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top