Som jag förstått det är det rörelser i däckets "kropp" som bygger temp, inte friktionen mot asfalten...lägre tryck, mer rörelse, mer värme... eller ?
Nu menade jag inte från tex 1,45 till 3min, utan snarare när uppvärmningsvarven går kanske 10sek långsamare än vad man själv kör som max annars.
/N
Visst är det så att däckets kropp bygger temp, ställ dig o gunga på hojen o se hur lång tid det tar att få upp tempen i däcken!
eller ta ett sandpapper o gnugga o känn sen efter om däcket blir varmare av 10 min sandpapper eller 1 timma hoppa/gunga hoj.
Lägre tryck ger mer rörelse i stommen, vilket blir mer friktion och desto fortare får man ett sladdrigt däck för att stommen måste hålla emot istället för att ha rätt tryck från början.
Om man inte har friktion mellan däck/asfalt så når aldrig däcket sin arbetstemp och har man då lägre tryck så förstör man bara sitt däck.
Själv körde jag med Pirelli Diablo Superbike med 2.15 bak och 2.3 fram, sanslöst fint slitage och greppet var suveränt bra!
Varför blir inte däcken lika varma på gotlandring som på andra banor?
gotlandring har slätare asfalt än tex Karlskoga/Mo i Rana/Sviesta/Falkenberg/Knutstorp/Kinnekulle...
1:a helgen kunde man åka ut med däckvärmare på 70 grader och komma in efter passets slut och ha däckstemp på 40-50 grader.
2:a helgen med en asfaltstemp på runt 50 grader så var det betydligt trevligare för de med racedäck på
Friktion is da shit som flickan sa...
angående tempo på uppvärmningsvarv, skulle väl tro att köra 30 sek långsammare per varv än vad som anses vara tempot för den gruppen man är föråkare i inte är speciellt konstigt och några problem med uppvärmning i däcken bör det då heller inte vara även om du kanske tycker det går "för fort".
Föråkarna brukar hålla ett tempo med tanke på just kalla däck även om det känns som ett högt tempo bör det inte vara någon fara trots kalla däck.
Samtidigt som du tycker det går "för fort" på uppvärmningsvarven är det minst lika många som tycker det föööör långsamt trots att de inte använder däckvärmare, en intressant balansgång av föråkaren att ha en hastighet som "passar alla", vilket aldrig går...
Michelin 2ct testade jag på Gotland ring. Fick en highsider utan någon form av förvarning och dom som såg trodde på överhättningn av däcket. Jag är inget proffs så jag vet inte. Men jag blev väldigt förvånad när det bara släpte har ingen förklaring alls.
2:a helgen på så var ju asfaltstempen runt 50 grader och när ett pilot power (även 2ct) går över 60 grader i temp verkar det bli överhettat.
Jättebra på vanlig väg eftersom man oftast inte kör så inspirerat att däcket blir varmare än så men på bana där det sällan får tid att kyla av är det inte riktigt lika bra