ChristianSTHLM
Trafikpolisen finns för Din skull!
Jag bytte till Road 2ct bak och Power 2ct fram på min Hornet i veckan. Fungerar mycket bra, hittills. Mycket tryggare kurvtagning än original-bakeliten. =)
Finns det inget "touring 2ct" för oss som inte lutar cykeln så mycket i kurvorna?
Bakelit i mitten och tjeckisk hårdplast i sidorna?
Skämt åsido, finns det ett 2CT däck som funkar för dom som åker mycket touring och med skjuts/packning, eller är det bara att inse att man får byta däck för att dom har tappat rundningen i profilen snarare än att dom är uppnötta?
...men kan jag verkligen lita på att 2ct har lika bra grepp?? Eller ska jag helt enkelt börja köra lugnare och ta dem för Sport/Turing däck som de egentligen är?
Michelin Pilot Road 2CT fungerar alldeles utmärkt .....
Power 2ct, har det samma hårdhet på mitten som det vanliga Power?
....så än så länge ser de ut att hålla längre än power, som höll ca 700 mil + 4-5 bandagar för mig bak, och då pga att de blev så kantiga och platta på mitten...
Michelin Pilot Road 2CT fungerar alldeles utmärkt på bana. Efter knappt 2 varvs uppvärmning på Rörken ring så fungerar de minst lika bra som de äldre däcken Pilot Sport HPX. Däremot är det ju en viss profilskillnad för backdäcket i jämförelse med Pilot Power men inget jag märkt av hitintills.
Hur många mil kör du idag på en omgång däck?
Jag har snart kört dryga 1000 mil med mina Pilot Road. Då har de gått en dag på Kinne kulle med och utan släpp o med fotpinneskrap.
Bra däck! Nästa omgång nu blir ett par 2CT. Falkenberg till helgen
Hur många mil kör du idag på en omgång däck?
Jag har snart kört dryga 1000 mil med mina Pilot Road. Då har de gått en dag på Kinne kulle med och utan släpp o med fotpinneskrap.
Bra däck! Nästa omgång nu blir ett par 2CT. Falkenberg till helgen
Tror att det var Bridgestone som gjorde ett test för några år sen med just 2CT däck och det blev lite sådär... Mitten blev stenhård medan sidorna slets ut på en gång så det bildades bucklor inåt och värsta kullen på mitten.
Får se hur Michelin har lyckats...
Pilot 2CT kom i år, så det lär ju inte ha varit dem de testade
För övrigt så är det ingen ny teknik, fanns redan för 20 år sedan. Men hur däck tillverkas förbättras från år till år, så ett par år gammalt test är knappast relevant. Och Michelin är inte Bridgestone.
Körde Pilot Power i går på en lånehoj på gata.
Och dom fungerade skitbra. Men på Bana skulle jag aldrig köra med dom.
Eller några andra gatdäck heller för den delen.
Gatdäck är gjorda för att komma upp i arbetstemperatur snabbt och sen bibehålla temperaturen i hela däcket ca 50 graderC. Så inte sidorna är kalla och man kommer till en rondell efter 2 mils raksträcka.
När man då pressar ett sådant däck på bana en solig varm dag (Om man e lite halvsnabb) och det blir sjukt varmt i däcken ca 80 - 100 grader och mera. Så kan man se på gatdäck hur dom har smält på ytan (som förmodligen är ännu varmare än 100c). Och vips så ligger man på asfalten efter en Highside.
Att sen riktigt snabba förare kan lägga ett par varv på en bana med bra tid och PilotPower. Bevisar ingenting.
Långsamma förare belastar ofta backdäcket mera än snabba förare, genom att köra sakta in i en kurva och sen ge benet. Medans en snabb förare har högre ingångsfart och mjukare gaspådrag.
Att det sen är sjuk skillnad på stommen i ett bandäck gämnfört med ett gatdäck. Som gör att man kan köra sjukt mycket tajtare och snabbare spår, är skäl nog till att köpa en uppsättning bandäck att kasta på när man skall iväg på sin bankörning.
Eller så ignorerar man alla varningar och highsidar vidare med sina Pilot Power, eller annat gatdäck.
Jag har ett pilot power fram, och 2ct bak.
Innan hade jag slicks bak.
Min uppfattning om 2ct jämfört med k2 slicks bak så har 2ct bra mkt större tendens att släppa när jag vrider på ut ur kurvorna. Det är mer ett faktum än otur under precis samma förhållanden.
Det släpper itne så att jag tappar kontrollen men visst fan släpper det på dem ställena som slickset inte släpper på.
Ja, uppvärmda.
på dig själv.
Jag menade 2CT (two component technology) alltså teknologin generellt, inte michelin pilot power specifikt.
Men det är som du säger, tekniken är gammal och man kan bara hoppas på att även utvecklingen gått framåt. Det är väl bara kvinnorna som inte förstått det där med effektivicering. Efter alla dessa år får man fortfarande vänta 9månader på den där ungen...
Tycker också att power 2ct släpper lättare än mitt förra bridgestone(slicks) när man drar fullt. liiite missnöjd me däcket faktiskt
Kan ju vara vettigt att påpeka att om man ska köra racedäck också behöver använda däcksvärmare för att inte köra sönder däcket på 3 pass. Något som kanske inte alla tänker på (jag tex förra året), och även hur viktigt det är med trycket i däcken då, relaterat till bana och dagsvärme.Eller så ignorerar man alla varningar och highsidar vidare med sina Pilot Power, eller annat gatdäck.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |