Michelin Power Pure, nån som testat?

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
"Power Pure is the lightest Two-Compound Sport Premium tire ever conceived.

Thanks to our revolutionary Light Tire Technology or LTT, Power Pure weighs more than 1kg less than its competitors.
End result: a better handling motorcycle with more riding enjoyment. Incontestable proof of its performance is the choice of Power Pure as original equipment for the 2010 Yamaha R1."

Källa: http://www.michelinpowerpure.com/en/


Mindre ofjädrad vikt är alltid bra!

Oberoende källa is the shit så att säga.
 

On2wheels

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha R1 -07Yamaha R1 - 03 såld, Husaberg 650 motard- 02, R1- 98 såld, Gixxer 750- 94 såld, Rmx 250-99 såld
Tunga däck rullar bättre uppför, det spar bränsle...:yoparty
Eller så åker man på Pirelli som alltid funkar.:)
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Undrar hur många mil ett sådant bakdäck håller? :va
Pilot Power 2ct höll inte många mil kan jag säg.

Allt är ju relativt... :rolleyes:

Brukar man slita ut sidorna före mitten kanske man skall prova på slicks eller mönstrade racedäck. Och givetvis tvärtom, om man ständigt sliter ut mitten före sidorna kanske man skall prova på touringdäck.

Min erfarenhet av PP2ct bakdäck är att de kan rulla 400-500 mil inklusive en o annan bandag. Då är däcket använt ungefär lika mycket över hela slitytan. En vild gissning är att Pure kommer hålla sig inom samma område.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tjofräs

Har kört power pure hela sommarn har blivit 300 mil kanske. Bara vild gatkörning ingen bana och inga tendenser till släpp. Okej kör inte knäskrap men inte så långt ifrån. Kört när det ösregnar och ja hojen är hel än så länge. Kommer lätt köpa dessa igen när de är utslitna. Kalas!!
 

Goranforit

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2010
Ort
Rissne
Hoj
Äntligen "ny" Hoj GSX1000R
Har kört PP ca: 400 mil tills en skruv dödade det.
Satte på ett nytt då jag va helnöjd med det. Däckfirman trodde det va så gått som nytt, även mitt randen (där jag kör mest) fanns det spår av. Ett hel syvve däck, ska bara köra in det nya nu :)
 

minid

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Saxtorp
Hoj
2010, KTM 690 SMC
Jag har både Pure fram och bak.. Är hel nöjd än så länge.. Kört ca 250mil och de ser inte ens slitna ut. Bara kört på gata hittills.

En kompis hade Pure bak på sin ZX10-R och körde en bankörning och ca 500mil plus att han börnat lite med innan det inte var godkänt längre.. Han var nöjd liksom jag är med dessa däck.. :)
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Väcker tråden lite till liv...

Dags att byta framdäck nu men hur tror ni det är att köra med pure fram och ett bridgestone bak, med tanke på dess egenskaper?

Någon som testat?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Väcker tråden lite till liv...

Dags att byta framdäck nu men hur tror ni det är att köra med pure fram och ett bridgestone bak, med tanke på dess egenskaper?

Någon som testat?

Brukar rekommenderas att inte ha för stor skillnad mellan fram o bakdäck... skicka frågan till Tom på hojdäck så får du bra svar. (om han inte svarar här)
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Har haft 2 uppsättningar med power pure och tycker de har varit riktigt bra. Kör 97% gata och 3% bana och har aldrig fått släpp eller nått sånt. Riktigt bra våtgrepp tycker jag. Dock håller de inte många mil. Har kört med kontrollerat däcktryck. Var på semester i europa och blev väl en 1000 mil förra året och bakdäcket var nästan helt slut. De har lite dåligt djup i spåret från början tycker jag så blir metzler M3 i år.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har haft 2 uppsättningar med power pure och tycker de har varit riktigt bra. Kör 97% gata och 3% bana och har aldrig fått släpp eller nått sånt. Riktigt bra våtgrepp tycker jag. Dock håller de inte många mil. Har kört med kontrollerat däcktryck. Var på semester i europa och blev väl en 1000 mil förra året och bakdäcket var nästan helt slut. De har lite dåligt djup i spåret från början tycker jag så blir metzler M3 i år.

1000 mil på sporthoj för ett bakdäck ÄR bra :fakta

Våtgreppet har jag inte riktigt testat med Power Pure (att testa det gör ont).

Bana:
Torrt så biter de ju bra, men jag tycker det känns att de är runda jmf med racigare däck. Sättet de släpper på är lite obehagligt då de liksom inte glider sådär mjukt och snällt som många Dunlopdäck gör t.ex. Lite obehagliga "tells" på dem enl. mig. Vet dock att de finns dem som inte håller med och tycker dem är hur tydliga som helst. Jag vill dock få förvarningen på att man närmar sig gränsen, och sen kunna pressa lite utan att känna oro för att det tvärsläpper.

Bra hållbarhet dock. Klarar nog många dagar i halvsnabbt gatåkargrupps bandagstempo.

Skulle dock MKT hellre åka Dunlop Sportsmart. Bra på samma saker, men bättre på allt :D (Jag har ett nytt över som aldrig gick åt, halvaprisetingetkvittokompis)

På gata:

Vet inte, bryr mig inte. P Pure, Sportsmart, M3 och alla dem där är betydligt bättre än man bör nyttja på gata ändå. Bästa då är nog att gå ner till rena gatdäck som är gjorda för de låga arbetstemperaturer man faktiskt har på gata, bara att kasta pengar i sjön att åka gata med däck som klarar bantemperaturer om man nu inte ska slå youtube-rekord av nåt slag.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Väcker tråden lite till liv...

Dags att byta framdäck ...Någon som testat?
OBS... Mtp att det är ett stomlöst däck, så labba inte för mycket med lufttrycket. Kör på rekommenderat eller med små variationer.. Min erfarenhet av dessa på min SP1a, är att det halkar ordentligt om man går (ner) ett par hekto i tryck. Stabiliteten återkommer när man går upp igen. Slitaget är helt ok på en plastracer :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Väcker tråden lite till liv...

Dags att byta framdäck nu men hur tror ni det är att köra med pure fram och ett bridgestone bak, med tanke på dess egenskaper?

Någon som testat?

Hur stämmer max lutningsvinkel på dessa däck med varandra?
Önskvärt, vad gäller andra egenskaper, är ju att ha bäst fäste fram dvs. skall man mixa märken på detta sätt bör man försöka se till att framdäcket är det däck som ger lika bra eller bättre fäste i torrt men framför allt vått.

Har kört mycket på Pure men tyvärr inte testat Bridgestone:s modernare däck. Och de gamla däcken jag HAR testat av Bridgestone är inte aktuellt längre.

Mvh!
// Niklas
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag har kört 1,5 säsong med Pure (3 bakdäck och 2 framdäck) och våtgreppet är riktigt bra, de förmedlar väldigt mycket av vad som händer till föraren (snackar mycket som jag säger) vilket vissa gillar och andra inte.
Jag testar nu med Dunlop Sportsmart och gillar de lite bättre då de inte "snackar" lika mycket, men de har inte alls lika bra våtgrepp.

Men som sagt, att mixa däck mellan fram o bak är i regel ingen höjdare.

Har haft 2 uppsättningar med power pure och tycker de har varit riktigt bra. Kör 97% gata och 3% bana och har aldrig fått släpp eller nått sånt. Riktigt bra våtgrepp tycker jag. Dock håller de inte många mil. Har kört med kontrollerat däcktryck. Var på semester i europa och blev väl en 1000 mil förra året och bakdäcket var nästan helt slut. De har lite dåligt djup i spåret från början tycker jag så blir metzler M3 i år.

Att dissa ett sportdäck pga kort livslängd när det håller ca 1000mil är ju ganska magstarkt, det är kolossalt mycket bättre än de flesta konkurrenterna.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag körde Pure bak på R6:an och Sportsmart fram i slutet av säsongen. (mest för att bakdäcket tog slut när jag hade en dag kvar att köra och det fanns inga sportsmart att få tag på). Inte märkt några som helst problem med det.

Ska jag gissa så kanske det inte skulle vara så kul att köra med HELT olika däck fram och bak. Ett rent touring-däck på ena hjulet, och ett sjukt snabbstyrt sportdäck på det andra. Eller 2 däck som jobbar i helt olika temperaturer..
 

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Arvika
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Jepp har provat sluta inga bra, hojen blev inlöst. Metzler Racetec K3 gilla jag tyvärr så höll de bara ca 450Mil
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top