Michelin Road 5 på bana?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
PR4 är det många som vittnar om att de är riktigt kassa när de blir för varma, har själv fått överhettning på dessa.

PR5 och PR6 är rejält mycket bättre än PR4, dock inte lika bra som M7R eller M9R när det gäller överhettning.
Precis min uppfattning också, efter att ha kört både PR4, Road5, Road6 och M7RR på bana.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Efter 2 års uppehåll fick jag köra Anderstorp igen med samma hoj och samma däck (pilot road 4 var det faktiskt, inte 5).

Med mina skills och en 90 hästars hypermotard kom jag ner till 1.59 med road däcken. Funkade bra de första 3-4 varven, sen fick jag ett rejält släpp under andra passet och då började hjärnspökena komma.

Tendens till släpp mot slutet av alla 20 mins pass, framförallt bak och utan något nämnvärt gaspådrag. Opålitligt då jag gör inget annorlunda jämfört med de tidiga varven. Hade säkert funkat bättre om jag hade kortat ner körningen och åkt in i depån.

Det var ingen riktigt rolig körning efter detta då jag trots sänkt tempo fick lite släpp bak, allt detta skedde på de sista varven på passen.

Har tidigare haft sportdäck såsom pilot power 2ct t.ex. och aldrig upplevt något liknande.

Vid 2 minuter runt Anderstorp får helt helt orimligen släpp pga däckprestandan oavsett däck. Antingen är det som du själv säger hjärnspöken eller så är det din körteknik (trött på slutet av passen?), mest sannolikt det första alternativet. Eller har du kanske fått en platta på däcket så det är när du går över kanten som du känner att det vinglar till? (Plattan kan du även på på sidan av däcket).
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vid 2 minuter runt Anderstorp får helt helt orimligen släpp pga däckprestandan oavsett däck. Antingen är det som du själv säger hjärnspöken eller så är det din körteknik (trött på slutet av passen?), mest sannolikt det första alternativet. Eller har du kanske fått en platta på däcket så det är när du går över kanten som du känner att det vinglar till? (Plattan kan du även på på sidan av däcket).
1,59 är ingen kanontid men jag upplevde ändå att det fick gå rätt fort i kurvorna. Har kört under 1.50 med starkare hojar och sportigare däck relativt enkelt så jag kände inte att jag körde över min förmåga men så kan det vara. Det kan vara trötthet mot slutet men kände mig pigg, det kan också vara bristande körteknik men jag fick enbart släpp mot slutet av passen. Sen blev jag stel så då körde jag förmodligen sämre än vad jag gjorde i början!

Men jag ska nog ändå slänga på en uppsättning s22 eller M9RR härnäst är tanken!

IMG_8478.jpeg
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du behöver "racingdäck"...
...enligt XL Moto.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230904-075343_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230904-075343_Samsung Internet.jpg
    392 KB · Visningar: 21
  • Gilla
Reaktioner: RN

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Reagerade också på klassningen och blev tvungen att försöka ta reda på om det fanns två olika road6

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top